Nebezpečné polotovary – 8 tipov ako sa ich zbaviť

Spracované potraviny, čiže polotovary,  sú opakom prírodných potravín. Samozrejme, nie všetko sa dá jesť v takej forme, ako sa vyskytuje v prírode. Veľa z toho, čo skonzumuješ prejde predtým určitým stupňom spracovania. To, prečo nejesť spracované potraviny a tipy, ako sa im vyhneš, nájdeš v tomto článku. Tak príjemné čítanie :-)

 

V rámci spracovania je potrebné rozlišovať mechanické a chemické spracovanie. Vyhýbať by si sa mala predovšetkým vysoko spracovaným potravinám. Patria sem všetky potraviny, ktoré sú chemicky spracované, prípadne dokonca vyrobené iba z rafinovaných surovín a umelých látok. Tieto potraviny sú mimoriadne nezdravé, nie zrovna priateľské k štíhlej línii a ich nadmerná konzumácia spôsobuje mnohé ochorenia. No i napriek tomu ich mnoho ľudí konzumuje denne. Sú totiž plné cukru a rôznych chemikálií, a tým pádom si človek na nich veľmi jednoducho vypestuje doslova závislosť.

nebezpečné polotovary

Do tejto kategórie patria aj polotovary, ktorých príprava je rýchla a zvládne ju každý, čo je v dnešnej uponáhľanej dobe veľmi žiadúce. Ich výživová hodnota býva často nulová, zato predstavujú kalorickú bombu. Znamená to, že skonzumuješ veľké množstvo kalórií, ktoré ťa zasýtia iba na krátku chvíľu a nedodajú ti žiadnu reálnu energiu. Obsahujú mnoho prídavných látok, ktoré tvoje telo vôbec nepotrebuje, práve naopak, sú pre neho škodlivé. Sú to napríklad konzervanty či rozličné farbivá a dochucovadlá. Napríklad glukózovo – fruktózový sirup je veľmi lacný, a preto ho nájdeš takmer v každom výrobku z kategórie vysoko spracovaných potravín. Najpoužívanejším zvýrazňovačom chutí a vôní je zasa glutaman sodný. Nebezpečné sú taktiež hydrogenované tuky. Sú to nenasýtené tuky, ktoré boli hydrogenáciou umelo zmenené na nasýtené, aby sa predĺžila ich životnosť.

pizza polotovary

Častá a dlhodobá konzumácia týchto látok môže spôsobovať obezitu, cukrovku, zvyšovať riziko infarktu a rakoviny, či zvyšovať cholesterol. Preto odporúčam, aby si zo svojho jedálnička úplne vyhodila zdraviu škodlivé polotovary, prípadne sa ich snažila obmedziť na minimum. Niekedy stačí naozaj málo a aj nepatrné zmeny ti môžu pomôcť k lepšiemu zdraviu a peknej postave. Ako na to?

8 tipov ako obmedziť spracované potraviny

1. Zdravý pitný režim –  Pi iba čistú vodu (prípadne ochutenú citrónom alebo iným ovocím), kvalitnú kávu a čaj (ideálne neprisládzaný). Občas si dopraj jeden pohár 100% ovocnej alebo zeleninovej šťavy.

fitshaker-blog-spracovane-potraviny3

2. Dva druhy ovocia alebo zeleniny ku každému jedlu – Nech už máš na raňajky, obed a večeru čokoľvek, k jedlám nezabudni pridať veľkú porciu zeleniny, v prípade sladkej varianty- porciu ovocia. Ideálne sezónne a nie z dovozu.

fitshaker-blog-polotovary2

3. Žiadne rýchle občerstvenie, fritované potraviny, ani polotovary – Zabudni na fast-foody alebo akékoľvek jedlo, ktorého prípravou si nie si úplne istá (napr. smaženie na prepálenom oleji). Taktiež sa vyhýbaj polotovarom, sáčkovým polievkam a iným pred-pripraveným jedlám v sáčku.

4. Pozor na nízkotučné potraviny – Nejedz potravinárske výrobky, ktoré sú označené ako “s nízkym obsahom tuku”,  “light”, “so zníženým obsahom tuku” alebo “nízkotučné”. Potraviny zbavené tuku nemajú práve najlepšiu chuť a preto do nich výrobcovia pridávajú umelé dochucovadlá, sladidlá a veľké množstvo cukru, ktorého konzumácia je omnoho nebezpečnejšia ako konzumácia tukov.

5. Žiadne rafinované sladidlá – Nepoužívaj (alebo aspoň obmedz) rafinované a umelé sladidlá ako biely cukor, hnedý cukor, surový cukor, kukuričný sirup či fruktózový sirup. Ak chceš sladiť, vyber si niektorú zo zdravších alternatív (napr. med, kokosový cukor, javorový sirup…)

fitshaker-blog-polotovary med

6. Čím kratšie zloženie, tým lepšie – Pri nákupe balených potravinárskych výrobkov vždy pozeraj na zloženie. Ideálne je, ak všetkým zložkám rozumieš a je ich čo najmenej.

7. Žiadne rafinované oleje – Vyhni sa rafinovaným alebo hydrogenovaným olejom. Reč je o slnečnicovom oleji, sójovom oleji, kukuričnom oleji a margaríne. Používaj radšej olivový alebo kokosový olej a pravé maslo.

8. Zdravé mäso – Obmedz konzumáciu priemyselne spracovaného mäsa. Čiže takého, ktoré prešlo procesom spracovania či už údením, sušením, solením alebo pridaním rôznych chemických konzervačných látok. Ide o šunku, klobásky, párky, salámu… Ak už týmto dobrotám nevieš odolať, určite sleduj zloženie a daj prednosť tým, ktoré majú čo najvyšší podiel mäsa.

fitshaker blog polotovary

Žijeme v dobe blahobytu, máme možnosť výberu a preto si vždy vyber to, čo tvoj život obohatí – zdravú, lokálnu potravinu. Si na stránkach Fitshakeru, takže si na najlepšej ceste žiť svoj život plnohodnotne a zdravo. A my ti v tom veľmi radi pomáhame :-)

 

Prečítaj si aj ďalšie zaujímavé články:

Ktoré potraviny ti škodia? Zistíš s týmto testom za pár minút!

Chceš schudnúť už navždy? Maj v chladničke len tieto potraviny!

7 x najlepšie zdroje antioxidantov z prírody

Sisa

Som trénerka a inštruktorka skupinových cvičení. Okrem toho milovníčka dobrého a zdravého jedla. Rada ľudí motivujem k tomu, aby sa viac hýbali a aby sa zaujímali o to, čo skončí v ich žalúdku. Kombinácia pohybu a vyváženej stravy môže každému zabezpečiť nielen krásnu postavu, ale predovšetkým pevné zdravie, dostatok energie a vitality.
Sisa

Článok bol pridaný dňa 06/10/2016 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravie   |   Autor: Sisa

Komentáre