SM Systém – oveľa viac, než len rehabilitačné cviky na chrbát!

V dave rôznych cvičení (napríklad skupinových ako je bodyforming či joga) si našlo svoje miesto aj jedno veľmi špeciálne cvičenie, SM SYSTÉM. Čo to vlastne je, pre koho je určené a mnoho iného ti prezradíme v tomto článku. Možno zistíš, že je to cvičenie presne pre teba! ;-)

Čo je to SM Systém?

Metóda SM Systém sa vyvíja už 30 rokov. Nemusela si však o nej zatiaľ počuť, nakoľko táto metóda ešte nie je rozšírená pre širokú verejnosť. Poznajú ju najmä ľudia, ktorí majú problémy s chrbticou a kĺbmi a potrebujú rehabilitáciu.

SM Systém sa však nedá zaškatuľkovať do pojmu “rehabilitačné cvičenie”. SM-systém tvorí komplexný systém starostlivosti o pohybový aparát človeka. Je to špeciálne cvičenie, ktoré pomáha stabilizovať a mobilizovať naše telo (odtiaľto aj názov cvičenia). Pomáha pri liečbe bolestí chrbtice, skoliózy chrbtice, hernií disku, pri posunoch stavca a medzistavcovej platničky a pri mnohých iných problémoch. Preventívne pôsobí proti vzniku ochorení chrbtice a celého pohybového aparátu.

bolesť krížov

Je to súbor účinných a veľmi jednoduchých cvikov, ktoré sú založené na aktiváciu svalových špirál. Pri pohybe sa svaly reťazia, nadväzujú jeden na druhý a týmto spôsobom sťahujú obvod tela, vyrovnávajú chrbticu do stredovej línie a vytvárajú silu nahor. Spirály sa správajú ako keby sme si obliekli korzet. Obopnú nás, stlačia, nútia nás narásť do výšky a naša chrbtica sa natiahne smerom hore.

SM system
Zdroj: www.spiralstabilization.com

 

Nesprávne držanie tela dostáva svalstvo do oslabenia, iné do skrátenia a tuhosti a práve toto rieši SM Systém v podobe liečebného, regeneračného a rekondičného telocviku. Preto sa odporúča cvičiť pri rôznych bolestiach chrbtice, ale aj ako prevenciu pri sedavom zamestnaní alebo dlhodobej jednostrannej záťaži končatín (napr. v práci alebo pri aktívnom športe).

 

Pre koho je určený SM Systém?

Pre každého, kto chce:

  • uvoľniť preťažené svalstvo
  • ponaťahovať skrátené svalstvo
  • posilniť oslabené svalstvo
  • dostať chrbticu do trakcie, čím regeneruje medzistavcové platničky, medzistavcové kĺby
  • vyrovnávať skoliózu, hyperkyfózu a hyperlordózu
  • regenerovať chrbticu, ramenné, bedrové i kolenné kĺby
  • odstrániť haluxy (výrastky) a plochú nohu
  • odstrániť bolesti hlavy

 

 

Cvičenie

Cvičenie sa skladá zo zostáv cvikov od MUDr. Richarda Smíška, ktoré pomáhajú správne aktivovať špirálovité svalové reťazce, a tým umožňujú preťahovať chrbát smerom nahor. Vďaka tomu platničky medzi stavcami budú mať dostatočný priestor na regeneráciu.

Cvičí sa so špeciálnym elastickým lanom, ktoré umožňuje rozsiahly pohyb končatín proti malej a pomaly rastúcej sile, ktorá aktivuje stabilizačné svalové skupiny. Natiahnutím chrbtice smerom hore uľavuje od bolestí chrbta, regeneruje platničky a kĺby.

cvičenie
Zdroj obrázku: www.spiralstabilization.com

 

Základné cviky je najlepšie sa naučiť na individuálnom alebo malom skupinovom kurze SM Systému, kde si môžeš osvojiť správnu techniku základných cvikov, pochopiť princípy cvičenia a prekonzultovať svoje individuálne problémy a obmedzenia. Potom, ako sa naučíš základnú techniku a máš špeciálne lano, môžeš cvičiť aj sama doma.

  • Pri bolestiach chrbtice (alebo iných častiach tela) stačí cvičiť 20 minút denne.
  • Pri prevencii, keď ešte sedavé zamestnanie nenechalo výrazné stopy na tvojom tele, ale chceš predísť chronickým bolestiam, tak sa odporúča denne 5 minút.

bolesť krku

Bohužiaľ, zlé návyky, moderný, sedavý štýl a hlavne sedavé zamestnanie zapríčiňuje to, že bolesti chrbtice (vrátane bolesti drieku a krku) sa dostávajú do skupiny najčastejších chorôb na Slovensku a sú najviac opakovaným dôvodom a diagnózou práceneschopnosti.

Nepodceňuj prevenciu chorôb našej chrbtice! Nepodceňuj bolesti chrbta, krku a kĺbov! Vyskúšaj SM Systém!

 

Aby si nevynechala žiadne cvičenie, zapisuj si ho napríklad do Fitness diára® 2020:

 

 

Neprehliadni aj:

Jednoduché cviky na uvoľnenie bolesti chrbta!

Rady, ako na správne držanie tela

5 jednoduchých cvikov na zbavenie sa bolesti chrbta

 

Zdroje:

http://www.spiralstabilization.com/cz/

http://www.scoliosis-therapy.com/cz/

https://smsystem.sk/

Mgr. Zuzana Bubeníková

Redaktorka vo Fitshaker
Som vyštudovaný verejný zdravotník. Zdravá životospráva, zdravé jedlá, potraviny a pohyb ma vždy zaujímali. Roky som cvičiteľkou skupinových cvičení ( v minulosti: Aerobik, Bodywork a Piloxing), momentálne cvičím Pilates v malých skupinách. Svojim klientkám často radím ohľadom zmeny životosprávy, zdravých jedál aj pohybu. Ich spokojné úsmevy a spoločne dosiahnuté ciele, sú pre mňa najväčšou odmenou.
Mgr. Zuzana Bubeníková

Článok bol pridaný dňa 19/10/2017 a zaradený do kategórie: CvičenieVšeobecnéZdravie   |   Autor: Mgr. Zuzana Bubeníková

Komentáre