Prečo sú ovsené vločky skvelé pre mamičky a cukrovkárov? Toto si o nich nevedela!

Ovsené vločky sú pre mnohých ľudí každodennou súčasťou stravy. Aj u mňa to tak je. Raňajky bez nich si neviem predstaviť a sama som prekvapená, že sa mi po takej dlhej dobe neprejedli. Prečo však niektorí ľudia vločky zbožňujú a niektorí zatracujú? Čo je na nich také skvelé a čo už menej? Všetko o tých ovsených sa dočítaš na ďalších riadkoch :-).

Pri príležitosti Medzinárodného dňa ovsených vločiek, ktorý bol koncom októbra, som si pre teba pripravila 15 faktov o ovsených vločkách na základe, ktorých si sama odpovedaj, či dáš vločkám zelenú aj ty:

1. Ovsené vločky nemajú len svoj medzinárodný deň. Majú aj medzinárodný mesiac! Tým je onedlho prichádzajúci január. Niečo na nich asi bude, keď ich ľudstvo toľko oslavuje.

2. Na prvej ovsenej kaši si pochutnávali už starovekí Gréci. Bolo to skutočne dávno – približne 7 000 rokov pred Kristom.


RECEPT: Ovsená kaša s hruškou a vanilkou

RECEPT: Ovsená kaša so slivkami a škoricou

RECEPT: Ovsená kaša s malinami


3. Nemýľ si vločky a “vločky”. Sladené musli tváriace sa ako zdravé raňajky, robia ovseným vločkám hanbu. Tie ozajstné obsahujú porciu energie a vlákniny, ktorá za teba bojuje proti nezdravým chúťkam. Vďaka tomu, že neobsahujú rafinované sacharidy ti skutočne “dodajú energiu na celé dopoludnie”… Domácu granolu si vyčaruješ jednoducho, napríklad podľa tohto receptu.

fitshaker_blog_ovsene_vlocky2

4. Ani ten najväčší lenivec, spachtoš a nešikovný kuchár sa nemôže vyhovoriť na zložitú prípravu. Nakrájať ovocie a povariť vločky je skutočne najvyšší level kuchárskeho umenia, ktorý potrebuješ ovládať, aby si si pripravila takéto výživné raňajky.

5. Vo vločkách sa skrýva vláknina s menom beta-glukán. Výskumy tvrdia, že príjem 3 gramov vlákniny (čo je mimochodom asi 1 šálka vločiek), znižuje cholesterol od 8 % – 23 %. To nie je málo však?

6. V prípade, že bývaš často nafúknutá, alebo mávaš iné črevné problémy, mala by si počúvnuť radu britských výskumníkov, ktorí prišli na to, že konzumácia vločiek prispieva k správnemu chodu čriev, odstráneniu zápchy i niektorých ochorení a zápalov.

7. Ovsené vločky si môžu dopriať aj cukrovkári. Pomáhajú regulovať hladinu cukru v krvi. Možno si nevedela, že človek s cukrovkou potrebuje, narozdiel od zdravého človeka, prijať približne 50 g vlákniny denne. Nie 30 – 35 g. V obsahu vlákniny sa skrýva aj tajomstvo k zníženiu hmotnosti mnohých cukrovkárov trpiacich obezitou.

8. A ešte raz vláknina. Žiadna obilnina jej nemá toľko ako ovos – 18 g.

cereals-228726_1920

9. Vieš, čo všetko sa skrýva v ovsených vločkách? Určite budeš prekvapená. Obsahujú 10 % bielkovín, mangán, fosfor, draslík, vápnik, molybdén, bór, jód, železo, zinok, vitamín B1, B2, E . Je toho celkom dosť na “obyčajné vločky” však :-)?

10. Mangán, ktorý je vo vločkách obsiahnutý, je okrem iného významný pre kosti. Podporuje ich vo formovaní spojivového tkaniva.

11. Skús sa spýtať svojej kozmetičky na účinky ovsených vločiek na pleť. Určite ti spomenie ako blahodárne pôsobia na citlivú a suchú pleť, alebo ako pomáhajú proti ekzému, najmä v kúpeli.

12. Iba v strednej Európe sa pestuje približne 50 druhov ovsa.

13. Zinok, bór, jód a kobalt. Toto je štvorica stopových prvkov, ktorým budeš môcť jedného dňa poďakovať za krásne a zdravé vlasy.

14. Ak si čerstvou mamičkou, alebo sa tešíš, že jedného dňa budeš, zapamätaj si, že ovsené vločky majú v tvojom jedálničku významné miesto. Sú totiž jednou z najpopulárnejších laktogénnych potravín a taktiež ťa nenechajú trápiť sa s popôrodnou zápchou, ktorá býva veľmi častá.

fitshaker_blog_ovsene_vlocky3

15. Ak by si z nejakého dôvodu o vločkách doteraz nepočula, prezradím ti niečo, vďaka čomu váhať určite nebudeš. Ovsené vločky sú až neuveriteľne lacné a dostupné na každom rohu. Za pár centov ich môžeš pripraviť ako kašu, piecť ich, vyrábať nepečené sladkosti, fašírky, polievky, chlieb, či si z nich vyrobiť mlieko. Sú ozajstnou potravinou tisíc a jednej možnosti :-).

Pár slov na záver:

K čomu som teda dospela? Vločky majú tisíc výhod a jednu nevýhodu – obsahujú lepok. Čo by to bolo za nevýhodu, keby sa nedala ovplyvniť? Tak ako množstvo iných lepkových produktov, aj vločky dokázali šikovní ľudia lepku zbaviť. Stačí pozorne hľadať a veľa sa pýtať. Bezlepkové ovsené vločky nájdeš v každej dobrej predajni so zdravou výživou alebo v bio obchodoch.

muesli-699381_1280

Odpoveď na otázku, či ovsené vločky zaradiť do každodenného menu je jednoznačné ÁNO. Bola by skutočná škoda okradnúť sa o toľké živiny a neuľahčiť si cestu za vysnívaným telom, keď stačí tak málo. Nemyslíš :-)? 

 

Recepty, v ktorých hrajú ovsené vločky prím:

Super rýchly jablkový závin z 5 ingrediencií

Hriešne dobré londýnske rezy

Chrumkavé cuketové placky

Nepečené keksíky bez múky a cukru

Zdravá pizza bez kysnutia

Baška Línek

Manažérka šťastia vo Fitshaker
Nepoznám nudu a stereotyp. Snažím sa vždy „bojovať na viacerých frontoch“, pričom ich spoločným znakom je pocit spokojnosti, naplnenia a lásky. Svoju nekončiacu zvedavosť prenášam do zaujímavých rozhovorov, kreativitu do zdravých alternatívnych receptov a lásku do každej činnosti, ktorú robím. Čas chcem tráviť zmysluplne a osožne pre seba aj svojich blízkych.
Milujem jógu, dlhé prechádzky, silový tréning, beh, squash, plávanie, turistiku, komiksy, pekné oblečenie, samovzdelávanie, čítanie a najviac zo všetkého svojho manžela, rodinu a priateľov.
Verím, že kúsok pozitívneho myslenia, ktoré je dôležitou súčasťou môjho života, prinesiem prostredníctvom článkov, receptov, príspevkov a správ aj do toho tvojho. :-)
Baška Línek

Článok bol pridaný dňa 27/11/2015 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Baška Línek

Komentáre