Prečo je nevyhnutné dopĺňať vitamín D?

Nie som zástancom liekov a vitamínových doplnkov. Som dokonca ich zarytým odporcom a všetky dôležité látky sa snažím dostať do tela v prirodzených zdrojoch. Preto mi stále vŕtalo v hlave, prečo všetky detičky musia prijímať vitamín D od narodenia vo forme kvapiek. Prečo práve ten? Veď prísun všetkých minerálov a vitamínov je dôležitý a iba jeden je nutné dopĺňať? Tak som začala viac pátrať po dôvodoch a dopracovala som sa k zaujímavým zisteniam! Tu sú.

Poznáme ho ako „slnečný vitamín“

Vitamín D patrí medzi vitamíny, ktoré si telo tvorí samo pri slnečnom žiarení. Už 10- 15 minút denne strávených pobytom na slniečku dokážu zabezpečiť dostatočnú tvorbu tohto vitamínu. Podotýkam, že opaľovacie prostriedky s vyšším UV faktorom bránia tomuto procesu. Existujú aj iné prekážky pre jeho tvorbu – napr. tmavšia pokožka alebo pokožka viac opálená. Nachádza sa v nej viac pigmentu, ktorý vytvára ochranný filter a prepustí menej slnečného žiarenia. Čo je však potešujúce – v opálenej pokožke (nie v prirodzene tmavej) sa vytvorí zásoba, ktorá je postačujúca na cca 2 mesiace.

V útlom veku je ho menej kvôli ochrane detskej pokožky pred priamym slnečným žiarením, v neskoršom veku ho zase telo nie je schopné z prijatých slnečných lúčov toľko vytvoriť ako v mladosti.

fitshaker_blog_vitaminD_slnko

Priama súvislosť so slnkom teda z neho robí slnečný vitamín. Preto je obzvlášť dôležité v čase, kedy sú slnečné lúče k nám skúpe, dopĺňať ho stravou. A prečo vlastne?

 

Nedostatok vitamínu D je nebezpečný!

– Vitamín D je zapojený do všetkých biochemických procesov v tele, čo je dôvodom, prečo má taký význam pre zdravie a predchádzanie mnohým ochoreniam.

– Jeho nedostatok v útlom veku môže mať za následok zvýšené riziko vzniku cukrovky typu 1, rôznych alergií, astmy, predčasného kôrnatenia ciev v dospelom veku.

– Málo vitamínu D dramaticky zvyšuje riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice. Po prekonanom infarkte a mŕtvici sa ľudia s nízkou hladinou vitamínu D pomalšie a horšie zotavujú ako tí, ktorí ho majú dostatok.

– S nízkou hladinou vitamínu D je spojené väčšie riziko rôznych typov rakoviny, vrátane rakoviny prsníkov, prostaty a hrubého čreva.
Nedostatok vitamínu D prispieva k únave a depresii.

 

Aké sú benefity vitamínu D?

A aby sme sa neladili takto depresívne, bude nám určite sympatickejšie vedieť o pozitívnom dopade vitamínu D na naše dlhodobé zdravie. Ak ho je v tele dostatok, dokáže vytvoriť účinnú ochranu pred:

  • autoimunitnými ochoreniami ako sú napr. skleróza multiplex, zápalové ochorenia čreva.
  • pľúcnymi ochoreniami. Dostatok vitamínu D znižuje negatívny dopad fajčenia na dýchací systém, zmierňuje prejavy chronickej obštrukčnej choroby pľúc o viac ako 40%.
  • infekciami (vrátane chrípky a nachladnutia). Vitamín D mobilizuje imunitný systém do boja proti infekciám. Určite je lacnejšie, bezpečnejšie, efektívnejšie mať optimálnu hladinu vitamínu D, ako sa nechať očkovať proti chrípke.

4397922243_ff925c9e7c_z

Vitamín D podporuje zdravý vývoj mozgu a nervovej sústavy a pomáha predchádzať takým ochoreniam a stavom ako Alzheimerova choroba, demencia, depresia. Seniori s nízkou hladinou vitamínu D majú napr. dvojnásobne vyššie riziko výskytu demencie.

V detskom a pubertálnom veku je podčiarkovaný význam vitamínu D pre zdravý vývoj kostí a chrupu, keďže vitamín D pomáha udržiavať optimálny pomer medzi vápnikom a fosforom v tele. V tomto období je dôležitý aj pre správny vývoj centrálneho nervového systému.

Počas tehotenstva napomáha správnemu vývoju kostry budúceho dieťatka a v období dojčenia je dôležitý pre maminu kvôli dostatočnej tvorbe mliečka.

V detstve sme o ňom počúvali veľa – jedz veľa rýb (áno, aj tie sú zdrojom vitamínu D), aby sa Ti správne vyvíjala chrbtica. Tento vitamín pôsobí totiž ako prevencia vzniku krivice.

7176159319_16a5f97f2f_z

 

Kde ho ešte okrem slnka ho nájdeme?

Keďže vitamín D je takou široko-spektrálne pôsobiacou látkou v našom tele, je správne slnenie nie luxusom, ale nevyhnutnosťou!

Okrem pôsobenia UV žiarenia môžeme vitamín D dopĺňať správnou stravou – najviac ho obsahujú tučné ryby (ako kapor, zubáč, losos) a rybí olej, pečeň rýb, vaječný žĺtok, mliečne výrobky a mlieko, kokos, avokádo, kakao. Hmm, mňam, samé dobré veci :-).

Pre ilustráciu len uvediem, že dennú dávku pokryjú tri vaječné žĺtky a 200 g porcia ryby.

Okrem prirodzenej formy je dostupný vitamín D aj vo forme kvapiek. Treba dávať pozor na dávkovanie. Pri opaľovaní nehrozí predávkovanie vitamínom D, pri suplementácii doplnkami však áno.

 

Kto potrebuje viac vitamínu D?

  • obézni ľudia – u nich sa ukladá do zásob tuku  a nie je ho dosť k dispozícii pre potreby buniek,
  • starší ľudia a mamičky dojčiace svoje deti,
  • ľudia s obmedzeným príjmom správnych tukov v strave,
  • osoby s prirodzene tmavšou pleťou.

3301966857_c15e58002f_z

Význam vitamínu D ma presvedčil, že tie ryby, ktoré sa objavujú na našom stole, sa tam neobjavujú len tak pre nič, za nič. A že sa tam budú objavovať aj naďalej. Užívajte si slniečka, opaľujte sa a dávkujte si vitamíny tou najprirodzenejšou cestou :-).

Ako získať zo slniečka vitamínu D čo najviac?  Prečítaj si aj náš druhý článok tu. 

 

Množstvo skvelých receptov aj s vyššie spomínanými surovinami nájdeš v našich knihách:

zdravé recepty

 

Zdroj textu: 

Zdroj fotiek: flickr.com

Danka Fráková

Redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorka Aerobiku, Zumby a Interval tréningu. Taktiež som šťastnou maminou dvoch chlapčekov. Prispievanie na blog fitshaker.sk považujem za úžasnú možnosť podeliť sa so svojimi poznatkami a skúsenosťami s ďalšími nadšencami športu a zdravého životného štýlu.
Danka Fráková

Článok bol pridaný dňa 24/03/2015 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Danka Fráková

Komentáre