Konečne! Sedavej práci, ktorá zabíja, je koniec!

Máš sedavú prácu? Cítiš, že s tvojou chrbticou to začína byť horšie a horšie? Po práci opäť sedíš v aute, či autobuse a následne si doma sadneš pri telku, či Internet? Koľko času denne vlastne stráviš sedením? Myslíš si, že keď presedíš väčšinu času, jedna hodina cvičenia to zachráni? Veľa otázok na úvod, že? Ak však padlo áno aspoň raz, máme pre teba skvelé a jednoduché riešenie, ako so sedavým spôsobom života kvalitne zatočiť.

Mať kancelársku prácu. Čo viac si človek môže priať? Pamätám sa ako mi ocino vravieval, aby som sa dobre učila, lebo potom si nájdem dobrú kancelársku robotu. Čo to však častokrát znamená kancelárska práca? Ísť do práce autom, resp. autobusom (a sedieť pri tom), byť v práci (a 8 hodín sedieť pri tom), ísť z práce (a sedieť pri tom) a prísť z práce vyčerpaná a sadnúť si za internet, či televízor (a sedieť pri tom). Áno, medzi tým si dáme nejaký ten obed, musíme sa prejsť na wécko, alebo odkráčať von z budovy, ale… tento minimálny pohyb je NIČ oproti hodinám, ktoré strávime na našom najväčšom svale- sedacom!

4303391587_4f3d408dbf_z

Ak si niekto pomyslí, hmm…ja som „zahojený“, lebo každý večer trávim jednou hodinou cvičenia, sklamem ťa. Je dokázané, že častejšie krátke pohybové aktivity majú priaznivejší vplyv pre telo ako jedna dlhšia. Aby ste však vedeli prečo tento článok- aj ja trávim sedením za počítačom neskutočné hodiny. A aj keď cvičím každučký deň, moje telo a chrbát aj tak nie sú spokojné.

Teda až doteraz. Kým sme nevymysleli skvelé riešenie. Ale nepredbiehajme a najskôr si povedzme…

Čo dokáže zapríčiniť sedavý spôsob života?

  • Sedavý spôsob života má každoročne za výsledok sto tisíc nových prípadov rakoviny prsníka a hrubého čreva.
  • Časté sedenie zvyšuje riziko cukrovky a srdcových ochorení.
  • Sedavý spôsob života negatívne ovplyvňuje hladinu glukózy a zvyšuje inzulínovú rezistenciu.
  • Sedavý spôsob života môže spôsobiť obezitu.
  • Sedavý spôsob života znižuje kognitívne funkcie, zabíja mozgové bunky a zvyšuje riziko demencie.
  • Ľudia so sedavým spôsobom života si zvyšujú riziko infarktu a mŕtvice.
  • Sedavý spôsob života zabezpečuje zhoršenie imunitného systému a zvýšené riziko depresie.
  • Ľudia so sedavým spôsobom života majú až dvojnásobne vyššie riziko pľúcnej embólie (prietok krvi v tele je pri dlhodobom sedení pomalý a tak môžu nastať krvné zrazeniny).
  • Ženy, ktoré sedia viac ako 6 hodín denne majú o 40% vyššie riziko úmrtia z akejkoľvek príčiny oproti ženám, ktoré sedia menej ako tri hodiny.
  • Sedavý spôsob života môže znížiť dĺžku života.

2497397791_d7ec5589b8_z

Programátori, účtovníčky, administratívny pracovníci, grafici, proste všetci so stoličkou sa „kamarátiaci“, určite sa pýtate, čo s tým? Určite sa pýtate „ nestačí, že sa zdravo stravujem a večer chodím do fitka? To mám akože zmeniť prácu a zobrať motyku do rúk?“

Dobrá správa- nie nemusíte! Kľúčom je pravidelný pohyb. Z vlastnej skúsenosti však viem, že rady tipu „každú hodinu sa choď prejsť, nepoužívaj výťah, zaparkuj ďalej od práce…“ nefungujú. A práve preto sme sa rozhodli urobiť aplikáciu, ktorá ťa „postrčí“ k pravidelnej dávke pohybu.

 

Ako funguje?

Jednoduchšie to už ani nemôže byť:

  1. Zapni si našu internetovú aplikáciu “FITODORO”, ktorá začne namiesto teba odpočítavať 25 minút.
  2. Po ich uplynutí zazvoní zvonček! A je to tu! Čas na kratučkú pár sekundovú prestávku. Ukáže sa ti náhodný cvik z našej ponuky, ktorý si do jednej minúty zacvičíš a pokračuješ v práci.

Ja si bez tejto našej aplikácie už bežný pracovný deň neviem ani len predstaviť. Robí s telom zázraky! A najlepšie je – nestojí nič. Je úplne, úplne zdarma! :-) (nemusíš sa ani registrovať na Fitshakeri)

pomodoro-fitshaker-blog-na-mobile
Aplikácia je prispôsobená na všetky mobilné telefóny :-)

 

Aby som nezabudla, po 2 hodinách sedenia (čo je pre chrbticu akurát tak dosť) si môžeš s kolegynkou zacvičiť napríklad aj toto kratučké 5-minútové video na stuhnuté svalstvo. Ak však naň nebudeš mať čas, nič sa nedeje, daj si aspoň minútku cvičenia. Toto 5-minútové cvičenie Ti však nádherne ponaťahuje celé telo a taktiež naštartuje mozog.

 

Čo ti takéto pravidelné krátke rozhýbanie sa môže priniesť?

  • Prekrvenie končatín a stuhnutého tela,
  • Zníženie bolestí chrbta,
  • Lepšiu koncentráciu na prácu,
  • Eliminovanie rizík spojených so sedavou prácou (cukrovka, obezita, rakovina…),
  • Bude sa ti lepšie pracovať,
  • Po práci budeš mať skvelý pocit, čo všetko si už pre svoje telo spravil,
  • Budeš mať lepšiu náladu (cvičenie vyplavuje endorfíny),
  • Budeš v práci efektívnejší a spravíš viac.

Staff in Woodlands office, Bedford, February 2010.

 

Pre koho je aplikácia FITODORO určená?

Pre ženy aj mužov so sedavým zamestnaním. Resp. pre všetkých ľudí, ktorí trávia na stoličke viac ako 5 hodín denne. Ak si myslíš, že veď teba teraz nič nebolí, nemáš problémy s chrbtom a určite si proti všetkým neduhom sedavého života imúnny, zamysli sa ešte raz. Väčšina týchto chorôb (či už ide o bolesti chrbta, alebo cukrovku) sú ako presýpacie hodiny. Pomaličky sa presýpajú a keď sa presypú, začnú problémy. Vtedy už však môže byť neskoro ich riešiť.

Funkčnosť aplikácie je založená na tzv. pomodoro technike, ktorá odporúča pravidelné prestávky po 25 minútových intervaloch. Bolo dokázané, že pravidelné prestávky v týchto intervaloch majú výrazný vplyv na zvýšenie mentálnej a psychickej výkonnosti. Čo sa hlavne v práci bude hodiť, že? ;-)

 

Nebudú si myslieť kolegovia, že mi „hrabe“?

Ak sedíš v kancelárií sama/-sám, nemusíš nikomu nič vysvetľovať, že? Ani keď pracuješ z domu. Ale čo ak sedíš v kancelárií s ďalšími XY ľuďmi? Jednoducho sa dohodnite všetci, že začínate boj so sedavým životom a pustite sa do cvičenia spoločne. Budete mať z toho nesmiernu zábavu a vaše telo z vás bude mať nesmiernu radosť. Za pokus to proste stojí!

18

 

Výzva na záver:

Daj si celý jeden deň s touto aplikáciou. Uvidíš ako sa budeš cítiť, ako ti to pôjde. Som presvedčená, že budete s kolegami nadšení. Veď nohy nemáme na to, aby sme sedeli, ale predsa na to, aby sme chodili a hýbali sa. Tak poďme na to!

pomodoro_spustit_aplikaciu

Krásny pracovný a pohybom nabitý deň prajeme! :-)

P.S. Zdieľaj tento článok, ani nevieš koľkým priateľom v práci tým pomôžeš.

 

Zdroj fotiek: flickr.com a súkromná databáza Fitshakera

Zdroje textu: www.nchpad.orgwww.womenshealthmag.com

Lucia Švaral

Spoluzakladateľka, inštruktorka a redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorkou rôznych skupinových cvičení, trénerkou a výživovou poradkyňou. Rada trávim hodiny nielen v telocvični, ale aj na čerstvom vzduchu a v kuchyni. Prostredníctvom mojich článkov by som ťa chcela "chytiť za ruku" a ukázať ti zdravšiu a lepšiu cestičku, po ktorej môžeš ísť. Budeš sa na nej cítiť fantasticky. Sľubujem :-).
Lucia Švaral

Článok bol pridaný dňa 26/02/2015 a zaradený do kategórie: Cvičenie   |   Autor: Lucia Švaral

Komentáre