Exkluzívny rozhovor so Zuzkou Light: Ako sa dostať do formy za 15 minút denne?

Zuzka Light je skutočne svetovou hviezdou v oblasti fitness. Jej krátke a vysoko efektívne videá s cvičeniami si pozrelo už viac ako pol miliardy ľudí. Síce v nich hovorí po anglicky (pretože žije v Amerike), no neuveriteľné je, že pochádza práve zo susedných Čiech! Dôkazom toho, že Zuzkine videá sú naozaj funkčné, je najmä ona sama. Má totiž nááádhernú postavu. A to obvykle cvičí len 15 minút denne! Zuzka sa nedávno objavila (po prvýkrát v živote) v Bratislave a my sme boli pri tom, aby sme pre vás spískali exkluzívny rozhovor. Prezradí v ňom jej osvedčené tipy a triky, ako si vyformovať postavu snov. Ideálne čítanie pred letom, však :-)?

Ahoj Zuzi. Prezraď nám, aké výsledky dosahujú ľudia cvičením cez tvoje videá?

Dosť dobré. Často mi ľudia posielajú transformačné fotky, ako schudli a je to úžasné. Hlavne odozva, ktorú mám na mojich stránkach. Ľudia to milujú… cvičenie je proste návykové. Aj pre mňa je návykové. Bez cvičenia sa už nezaobídem a hrozne ma baví. :-)

Myslíš, že sa dá bezpečne cvičiť aj cez videá?

Určite sa dá. Ide o to, aby človek vedel počúvať, aby vedel prijať danú informáciu a tiež, aby vedel odpozorovať správnu techniku prevedených cvikov.

Natáčaš videá na svoje stránky každý deň alebo v akých intervaloch?

Áno, každý deň.

 

Cvičíš si popritom aj pre seba alebo svoj tréning si odcvičíš vrámci natáčania a už necvičíš nič iné?

Občas áno. Napr. si precvičujem také tie veci ako stojky a podobné cviky, v ktorých sa chcem zlepšiť. To napríklad ešte navyše mimo videí. Ale inak je môj tréning dňa hlavne ten, ktorý si zacvičím priamo pri natáčaní videa.

Máš novú knihu Fit za 15 minút denne. Naozaj stačí tých 15 minút denne, alebo ešte odporúčaš si do cvičenia niečo pridať?

Ja som sa dostala do formy iba tými 15 minútami denne a veľa ľudí tiež. Nie je to nič nové. Ale záleží na intenzite cvičenia, aby bolo veľmi intenzívne a aby bolo naozaj denne. Aby to človek nedal iba 3 krát týždenne. A potom, správna strava do toho – tá je veľmi dôležitá.

A čo ak niekto s cvičením začína? Pretože HIIT-ká, intervalové tréningy, sú dosť náročné. Bude ich zvládať?

Tie 15-minútovky z knižky sú dobré v tom, že človek si môže cvičiť vlastným tempom. 15 minút si nastaví na svojom telefóne alebo na hodinkách, aby mu odpočítavalo čas a potom má 4 – 5 cvikov, ktoré má robiť. Snažiť sa spraviť čo najviac opakovaní behom tých 15 minút. Záleží to však na človeku, ako vlastne rýchly bude alebo ako veľmi sa bude snažiť a podľa toho, aký má fitness level. Ale, v každom prípade, by to malo byť intenzívne. Človek by mal mať pocit, že to je naozaj ťažký workout, že sa potí, že mu bije srdce. Aby to nebolo také lážo-plážo. Pri začiatočníkoch je dôležité to, aby sa pri prvých tréningoch nevzdali a pokračovali ďalej. Kondícia sa postupne bude zlepšovať.

Mávaš tréningy večer alebo ráno?

Ako kedy. Podľa toho, čo máme v ten deň na pláne. Niekedy to stíham ráno, niekedy musím až večer. Je to ako kedy. Na mňa nemá negatívny vplyv, keď cvičím večer. Veľa ľudí napr. hovorí, že potom nemôžu spať, že majú až príliš veľa energie… Ale je to individuálne, človek si to musí vyskúšať sám a cvičiť vtedy, keď mu to najviac vyhovuje.

Ako vyzerá tvoj bežný jedálniček od raňajok až po večeru?

Je to ako kedy… Ale, čo sa snažím dodržovať je, aby som nejedla vysokosacharidové jedlá. Väčšinou jem ovocie, zeleninu, vajíčka, mäso…takéto veci. A potom, keď si chcem dať niečo, na čo mám chuť a má to veľa cukru, tak si to dám po tréningu. Musí to byť intenzívny tréning – teda, aby telo bolo pripravené na tie sacharidy a bolo schopné prijať energiu namiesto toho, aby potravu ukladalo ako tuky.

A ako vyzerajú, napr. tvoje raňajky?

V nedeľu si obvykle napečiem, napr. nejaký nízkosacharidový koláč bez cukru, ktorý mám na celý týždeň spoločne s kávou.

zuzka5

Takže rada aj pečieš?

Áno, pečiem. Svoje recepty dávam aj na stránky a ukazujem ľuďom, čo jem každý deň. Takže si ich tam môžete pozrieť.

A aké sú tvoje obľúbené nezdravé jedlá, čo si raz za čas dopraješ?

Tak zmrzliny mám veľmi rada a mám rada čokolády, tiež pizzu, cestoviny a takéto veci…:-).

A teda raz za čas si aj to dopraješ?

Áno, určite. Ak si ich doprajem, tak sa snažím si to načasovať tak, aby som si ich dala po cvičení. Keď je človek už v nejakej dobrej fyzickej forme, má svaly a podobne, potom si môže dovoliť viac ako človek, ktorý sa snaží zhodiť. Keď už ste vo forme, tak forma sa aj ľahšie udržuje. Ale ľudia, čo sa tam iba potrebujú dostať, musia byť na seba viac tvrdí a musia diétu a správny jedálniček dodržiavať naozaj striktne.

Ako dlho si sa dostávala do takejto super formy?

Fúú, ja ani neviem, nepamätám si presne…

zuzka7

A odkedy si začala cvičiť?

Takýmto spôsobom vlastne cvičím od 25-ky – takže 9 rokov. Ale celú tú dobu som nebola v posilňovni, cvičím len doma. A viem, že mi to vydrží navždy. Nemyslím, že s tým niekedy prestanem.

Máš nejaké denné rituály, s ktorými buď začínaš deň, alebo ktoré každý deň musia byť v tvojom režime?

Rozhodne si musím urobiť kávu každé ráno. S tým ja začínam a to je taký základ. No a potom som celkom flexibilná.

Ako vyzerá tvoj bežný deň?

V bežný deň väčšinou sedím pri počítači a riešim rôzne veci okolo stránok – tam je stále veľa práce. Takže to je veľa sedenia pri počítači. Máme veľa, napr. mítingov cez telefón alebo cez emaily či cez Skype. Každé ráno si teda určím, kedy budem cvičiť. Či budem cvičiť ráno alebo to nechám na večer.

unnamed1

Pre koho by si odporúčala tvoju knihu? Je aj pre začiatočníkov alebo už skôr pre tých, ktorí dlhšie cvičia?

Je to aj pre začiatočníkov, pretože si môžu ísť svojim vlastným tempom. Dala som tam aj variácie cvikov, ktoré sú jednoduchšie, aby si ich aj začiatočníci mohli vyskúšať. Napr. keď robíte kliky, tak začiatočník vám neurobí klik, ale ukazujem tam, ako sa robia dámske kliky a pod. Takže aj začiatočníci si môžu skúsiť tréning.

Nájdeme v knihe aj niečo ohľadom stravovania?

V knižke je o stravovaní všetko. Je tam 30 receptov, ktoré si môžu ľudia vyskúšať doma a je tam veľmi veľa informácií. Vlastne všetko, čo potrebujú, aby začali žiť zdravo, cvičiť a robiť to, čo robím ja.

A keby si mohla odporučiť nejaké základné pravidlá pre ženy, ktoré chcú schudnúť, aké by to boli?

Hýbať sa každý deň. Naozaj cvičiť každý deň a vypustiť cukor zo stravy, skúsiť jesť nízkosacharidovo. A tiež piť veľa vody. Naozaj piť 3 litre vody denne – ono sa to odrazí nielen na energii, ale tiež na kvalite pleti a pomôže to aj so zhadzovaním.

IMG_3309

A čo sa týka sacharidov, tak ktoré druhy sacharidov preferuješ alebo máš zaradené v jedálničku?

Zeleninu, ovocie a podobné veci. Jem však veľa zdravých tukov, tukom sa nevyhýbam. Nevyhýbam sa tukom z mäsa, nevyhýbam sa maslu alebo mliečnym výrobkom. Sacharidom, ktorým sa vyhýbam, to sú škroboviny a tie, čo obsahujú veľa cukru – zemiaky, chlieb… v akejkoľvek forme.

Čo pre takých ľudí, ktorí sa dostali do takého bodu, že stagnujú? Že sa aj snažia, ale nejde im to a kilečká sa už nechcú pohnúť dole?

Tak musia niečo zmeniť. Musia sa naozaj pozrieť, ale úprimne, ako jedia a ako cvičia. Väčšina ľudí vlastne keď povie “ja sa snažím, ale vôbec to nejde”, tak buď to nevedia a potrebujú naozaj poradiť alebo k sebe nie sú úplne úprimní. Jedno z toho to bude. Ale hovorím, keď cvičia so mnou, robia moje cviky a naozaj hovoria “ja sa potím, je to pre mňa ťažké”, tak je dobre. Cvičenie teda máme ok. A potom sa musíme pozrieť na stravu. Pretože 99 % je strava. Je to tak. Vždy je strava kľúčom k tomu, aby sme zhadzovali.

IMG_3318 (1)

Zuzke ďakujeme veľmi pekne za rozhovor plný užitočných infošiek a za super stretko. Ak by si mala záujem o knižku Fit za 15 minút denne z dielne Ikaru, potom klikni napríklad sem :-). Nech ti pomôže pri ceste za vysnívanou postavou.

Lucia Švaral

Článok bol pridaný dňa 21/06/2016 a zaradený do kategórie: CvičenieStravovanie   |   Autor: Lucia Švaral

Komentáre