Čo v stravovaní okrem konkrétnych potravín najviac ovplyvňuje chudnutie?

Pri akejkoľvek spolupráci v oblasti chudnutia vždy na začiatku kladiem osobe, ktorej idem pomôcť, otázku, kde vidí svoj najväčší problém, vinou ktorého pribrala. Na túto odpoveď až v 90 % prípadoch počujem slovo strava. Hoci sa tejto téme venuje mnoho odborníkov, realizujú sa výskumy a napísaných bolo množstvo literatúry a článkov, neustále sa to točí hlavne okolo potravín, ktoré konzumovať, ktoré nie a prečo.

Je veľmi dôležité poznať tie správne potraviny a presne vedieť, prečo práve tieto áno a iné nie. Je to niečo, čo nám vyjasní tie pravé dôvody, kvôli ktorým budeš mať potom motiváciu dané potraviny konzumovať a bude ti to celé dávať nielen zmysel, ale aj prinášať výsledky. Je tu však ešte niekoľko extra tipov, ktoré tvoje stravovanie vedia dostať na oveľa lepšiu úroveň a tak ti chudnutie urýchliť, respektíve dosiahnuť lepšie výsledky za kratší čas. A o to mi presne ide, aby som ti sprostredkoval to najkvalitnejšie, aby sa ti darilo čo najviac ;-).

# 1: Konzistencia stravy

Prvým bodom je práve konzistencia stravy. Ale kto by bol povedal, že práve konzistencia, teda napríklad tuhosť alebo jemnosť, potravy dokáže ovplyvniť chudnutie? Áno, je to tak, môžeš jesť zdravé potraviny, ale ak ich stále konzumuješ vo veľmi jemnej kašovitej alebo smoothie rozmixovanej konzistencii, oberáš sa o výsledky. Prečo? Pretože ak telu dodáš potravinu, ktorá je tvrdšia, napríklad jablko vo svojej nezmenenej tuhej forme, alebo ktorúkoľvek zo zdravých potravín a nebudeš ju variť, mixovať, robiť z nej kašu, tvoj tráviaci trakt musí viac „cvičiť“ na to, aby ju strávil, oproti tomu, keď mu dodáš niečo, čo je už rozmixované, jemné, a teda žalúdok sa nemusí tak trápiť a má to strávené raz-dva.

Okrem toho, ak je to v tvrdšej, tuhšej forme, zasýti ťa to na dlhší čas. Spracovanie/trávenie bude trvať dlhšie, a teda dlhšie nebudeš pociťovať hlad. Čo je v procese chudnutia výhoda.

Tu je pár príkladov, ako je to lepšie:

  • Smoothie vs. celé ovocie (napríklad jablko, ananás)
  • Varená kaša vs. surové ovsené vločky len jemne poliať jogurtom alebo vodou a k tomu si dať ovocie
  • Varené zemiaky a z nich vytvorená kaša vs. pečené zemiaky so šupkou (obsahuje vlákninu a dôležité minerály/vitamíny)

strava a chudnutie

 

# 2: Štýl stravovania

Druhým dôležitým bodom je nielen to, čo jeme, ale ako to jeme. Počula si už o tom, že ak chceš schudnúť, mala by si jesť pomaly a sústredene? A vieš prečo?

Ak by si stravu konzumovala rýchlo, svojmu mozgu nedávaš dostatok priestoru na to, aby ti dal včas signál, že si nasýtená, a tak zješ viac, ako by si v skutočnosti mala. To isté platí aj na sústredenie − ak pri jedení rozprávaš, pozeráš televíziu, hráš sa s mobilom, tvoj mozog prepína medzi dvomi úlohami, a teda nie je schopný rozoznať, kedy je tá správna chvíľa nasýtenia, a hoci toho zješ veľa, stále máš pocit, že nie si sýta. Spomaľ a sústreď sa. Všetko sa potom napraví. Pri jedení si dopraj čas a vytvor si také prostredie, aby si mala pokoj a zamerala sa len na jedlo.

chcem schudnúť

 

# 3: Prostredie stravovania

Nielen to, čo ješ, ako ješ, ale aj s kým ješ, má obrovský vplyv na celé chudnutie. Stalo sa ti niekedy, že si sa rozhodla chudnúť a zmenila si stravu, no pri prvom posedení s rodinou to bola veľká skúška? Oni mali na tanieroch vyprážaný syr s hranolčekmi a ty svoj skromný šalátik so zdravým dressingom a ešte bez pečiva?

Aký je pocit zažívať takýto moment stravovania? Ako veľmi musíš namáhať svoju vôľu na to, aby si vydržala? Koľko energie na to spotrebuješ a aj tak niekedy zlyháš?

Je to tak, prostredie má na nás obrovský vplyv. A teraz si predstav, že by tvoji rodinní príslušníci jedli s tebou to isté čo ty. Koľko energie a vôle by si ušetrila a ako by si sa parádne cítila :-)?

Nejde o to zmeniť správanie tvojej rodiny, choď im príkladom, možno sa niekto z nich pridá na tvoju stranu, ak nie, skús pouvažovať nad tým, kde, s kým a v akom prostredí by si sa mohla stravovať, aby to malo na teba oveľa pozitívnejší vplyv.


Ako nadchnúť na zdravú stravu aj ostatných členov domácnosti? Zn.: zvládni tieto 4 kroky

Ako doma vychádzať s partnerom, ktorý sa nechce zdravo stravovať a nepodporuje moju zmenu?


chudnutie strava

 

# 4: Pripomeň si aj potraviny

Nakoniec nezabúdaj na základ, ktorý potrebuješ mať, a to je vedomosť o konkrétnych potravinách, ktoré ti pomôžu v chudnutí najviac.

Tieto potraviny majú obvykle viac vitamínov, minerálov, obsahujú viac vlákniny, skôr pri nich dosiahneš pocit nasýtenia. Dajú ti všetko, čo potrebuješ, teda pomaly stráviteľné sacharidy, ktoré ti dodajú energiu a pozitívne ovplyvnia imunitný systém. Tuky, ktoré pozitívne ovplyvnia tvoj hormonálny systém, zabezpečia ti zdravšiu pleť, vlasy, nechty. A bielkoviny, ktoré najviac rozbehnú metabolizmus, pomôžu ti zregenerovať telo po náročných dňoch a tréningoch.

Sú to potraviny, z ktorých sa ťažšie priberá, lebo telo si z nich berie menej kalórií. Ďalej o nich môžeme povedať aj to, že obsahujú minimum alebo žiadne farbivá, konzervanty, éčka, chémiu.

jedalnicek na chudnutie
Ak nevidíš poriadne na text, klikni na obrázok, zobrazí sa ti v novom okne vo väčšom rozlíšení.

 

Teraz, keď už vieš, že strava nie je len o strave, ale aj o konzistencii potravín, štýle stravovania a prostredí, v ktorom sa stravuješ, bude pre teba jednoduché zamyslieť sa, v ktorej z týchto oblastí máš najväčšiu rezervu. Práve na tej jednej oblasti zapracuj už dnes úplne najviac, a keď budeš cítiť, že je táto oblasť vyriešená, pusti sa do ďalšej a takto zmeň svoj životný štýl ešte viac a dosiahni v chudnutí ešte lepšie výsledky. Veľmi ti to prajem ;-).

 

A ak rozmýšľaš, čo si naložiť na tanier, načerpaj inšpiráciu napríklad aj v niektorej z našich kníh:

fit recepty

 

Ukáž aj okoliu, že zdravá strava je veľmi chutná. Priprav napr.:

Hľadáš recept na niečo rýchle na obed či večeru? Skús cuketové špagety čo dom dal

Lenivý hamburger s ryžou: recept na rýchly obed aj pre zaneprázdnené mamičky

Bataty plnené bryndzou: jednoduchý recept len z pár ingrediencií

Matúš Špirko

Článok bol pridaný dňa 20/05/2020 a zaradený do kategórie: ChudnutieStravovanie   |   Autor: Matúš Špirko

Komentáre