Čo si (ne)objednať v reštaurácii, keď chceme jesť zdravo a bez výčitiek

Variť si doma svoje vlastné obedy na každý deň by bolo ideálne. Povedzme si to ale úprimne. V dnešnej rýchlej dobe na to nemá väčšina z nás čas. A ak aj máme, stále existujú rôzny príležitosti, kedy sa v reštaurácii ocitneme a najeme sa tam. Ako však postupovať, aby sme si nezmarili naša zdravé ciele? Je možné obedovať v reštaurácií a zároveň dosahovať zlepšenia vo forme postavy?

Určite to je možné. Sám pravidelne chodievam na obedy do reštaurácií a som schopný udržať formu svojej postavy. Ak máš vyššie ciele a dokonca až súťažné ambície, určite je lepšie, aby si si stravu pripravovala sa doma. Budeš si na 100 % istá, čo a v akom množstve si pri príprave daného jedla použila.

Aj tieto malé rozhodnutia v reštaurácii sa rátajú!

Preberieme si praktické hľadisko konzumácie jedál v reštaurácii. A povieme si aj aké najlepšie rozhodnutia môžeme pri návšteve reštaurácie urobiť.

# 1: Akú prílohu k jedlu si zvoliť?

Áno: ryža, zemiaky (najlepšie opekané v šupke), celozrnné cestoviny, quinoa, pšeno, bulgur, kuskus.

Nie: hranolky, knedľa, zemiakové pyré.

reštaurácie

 

# 2: Koľko prílohy môžem zjesť?

✅ Áno: Pre ženu jedna hrsť prílohy (ryža, zemiaky, celozrnná cestovina a ďalšie viď. bod č.1). Pre muža 2 hrste prílohy.

❌ Nie: Klasika tri kôpky ryže, množstvo zemiakov, cestoviny a ďalšieho. Rýchle jedenie a jedenie nad naše pomery cez pocit nasýtenia.

 

# 3: Ktoré oleje áno a ktoré nie?

Áno: olivový, tekvicový, ľanový, makový, amaratový

Nie: slnečnicový, margaríny, maslá (v plastových krabičkách).


Viac o tukoch, ktorá áno a ako ich používať si prečítaj v našom veľkom špciáli


ako schudnut

 

# 4: Môže si dať dressing?

Áno: jogurtové s bylinkami

Nie: tradične vyrobené použitím majonéz a tatárskych omáčok

 

# 5: Ktoré konkrétne potraviny odporúčam?

Bolo by to asi na samostatný článok. Tých potravín je naozaj veľa, dôležitý je vždy zdroj, odkiaľ potravinu máme, pretože vieme dobre, že nie je mäso ako mäso, vajíčko ako vajíčko a pod. Ak chceš vedieť, ktoré potraviny odporúčam konzumovať ja, navyše pekne zoradené podľa zdrojov sacharidov, bielkovín a tukov, nájdeš ich v mojej krátke knihe zdarma.

tipy

 

# 6: A čo si dať na pitie?

Áno: čistá voda, citronáda, limonáda bez sirupu, minerálka (neochutená), čaje (Nesladené), káva bez mlieka a cukru

Nie: Cola, Sladené limonády, Sladené minerálky, Káva s mliekom a cukrom, Sladené čaje, Ľadové sladené čaje, Energetické nápoje.

chudnutie

 

# 7: Môžeš jesť v reštaurácii polievky

Áno: vývar, zeleninové – najlepšie bez rezancov, keďže v druhom jedle budeme mať pravdepodobne prílohu

Nie: smotanové, zahusťované múkou či s haluškami,

zdrava strava

 

# 8: Spôsob prípravy

Najlepší spôsob prípravy je určite na prírodno. Čiže vyhni sa vyprážaným jedlám. Napríklad také vyprážané mäso v trojobale je strašná kombinácia. Vezmi si, že okrem toho, že ješ mäso, ktoré sa smažilo v prepálenom oleji, navyše konzumuješ strúhanku z pečiva z bielej pšenice + bielu pšeničnú múku. Už len tým, že si nedáš jedlo v trojobale, prijmeš o čosi menej kalórií. Bude to zároveň ľahšie pre tvoje trávenie a samozrejme celkovo zdravšie. Platí to nielen pre mäso, ale aj pre ryby a takisto pre syry.

Zeleninu konzumuj rovnako surovú ako aj tepelne upravenú. Niektoré vitamíny a minerály môžu vylepšiť svoje využitie práve tepelnou úpravou zeleniny. Niektoré sú zase také, ktoré je najvhodnejšie konzumovať v surovom stave, takže je fajn to striedať.

Takisto sa v reštaurácii vyhýbaj sladkým múčnym jedlám, tradičným slovenským jedlám ako sú halušky s bryndzou a slaninkou, pirohami so smotanou a pod. Na týchto jedlách spolu so sladenými nápojmi, tatárskou omáčkou, hranolkami, vyprážaným syrom, pizzi som ja ako tréner postavil svoje dobrovoľné priberanie.

zdrave stravovanie

Takže, vybrať sa dá, len by si mohla dodržiavať tieto záasady, ktoré sme si vymenovali. Zhrňme si to:

  • vyberaj si jedlá pripravené na prírodno
  • dbaj o kvalitný pitný režim bez sladených variant
  • striedaj surovú zeleninu s tepelne upravenou
  • kontroluj si porciu príloh, ak v ponuke nemajú inú prílohu ako tie nevhodné, radšej ju vynechaj a popros o viac zeleniny
  • keď už vývar alebo zeleninová polievka, tak bez rezancov, cestovín, halušiek a pod.
  • ak už dresing, tak na ľahkej jogurtovej báze, príp. žiaden

A nezabudni. Žijeme v dobe, kedy si už aj reštauráciu vieš zvoliť podľa toho, aké jedlá v nej vedia pripraviť. Neboj sa navštíviť podnik, kde varia vegetariánsku, RAW či napríklad vegan stravu. Ale aj v takej bežnej si vieš vždy vyskladať niečo vhodné pre seba. ;-)

fitshaker

PS: Buď ako táto rastlinka v púšti. Aj ty si za každých okolností nájdi spôsob. ;-)

 

A ak máš čas a chuť varievať si a potrebuješ načerpať ďalšie inšpirácie, skús pozrieť náš blog alebo niektorú z našich kníh Z fitka do kuchyne:

zdravé recepty

 

Pri týchto receptoch nestráviš veľa času v kuchyni a určite si na nich fantasticky pochutíš:

Pečená treska v orechovej kruste – skvelý výživný obed za 20 minút

Zapečené morčacie mäso s mozzarellou – podávaj napríklad s grilovanou zeleninou a kuskusom

Placky z červenej šošovice – nech nemáš každý deň len mäso

Matúš Špirko

Matúš Špirko

Redaktor at Fitshaker
Volám sa Matúš Špirko a verím, že mojím životným poslaním je pomáhať ľuďom trpiacim nadváhou a obezitou. Ľudí trénujem už viac ako 10 rokov a v tomto povolaní som sa našiel. Napĺňa ma, keď vidím, že dokážem ľudí pozitívne ovplyvniť. Chudnutie vnímam na úrovni troch oblastí a nimi sú pohyb, strava a myslenie. Chudnutie je komplexný proces, a preto chcem zmeniť vnímanie tohto procesu medzi širokou verejnosťou a uľahčiť tak ľuďom cestu k dosiahnutiu svojich cieľov.
Matúš Špirko

Článok bol pridaný dňa 03/08/2018 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Matúš Špirko

Komentáre