Čo môže spôsobiť stres + 5 tipov, ako ho lepšie zvládať

V bežnom mestskom živote je snáď zázrak nemať stres. V menšej či väčšej miere ho zažívame všetci. Niekedy to vedome vnímame, inokedy sa len “valíme dňom” a večer celodenný stres zajedáme či zapíjame, prípadne máme problém zaspať, lebo myseľ sa nevie zastaviť.

Ako sa prejavuje psychologický stres?

Psychologický stres znamená v preklade – pocit tlaku. Často sa prejavuje aj týmito príznakmi:

  • napätím v tele (trapézy, hrdlo, brucho či iné časti) – každý ma väčšinou tú “svoju stresovú zónu na tele”, ktorú pociťuje ako napätú
  • pocitom vnútorného tlaku, neschopnosti spomaliť, zastaviť sa, upokojiť myšlienky
  • s tým často spojená nespavosť
  • frustrácia, úzkosť, niekedy až depresia
  • zhoršenie vzťahov
  • mnohé ďalšie fyzické príznaky ako vypadávanie vlasov, chudnutie/priberanie na váhe, žalúdočné problémy, ovplyvňuje často aj funkciu štítnej žľazy, srdcové choroby, a pod.

stres

 

“Dobré” výstrahy na zamyslenie…čo s tým teda robiť?

Aby sme na stres ale len nenadávali, je fajn si ešte pripomenúť, že stres v malej dávke človeka tiež povzbudzuje k činnosti, zvyšuje výkonnosť v práci či v športe, prináša aj určitú mieru satisfakcie a zdravotných benefitov.

Problém však je, že dnešné tempo života jednoducho prináša veľký stres. V dnešnej dobe robíme za deň toľko činností, čo kedysi ľudia neurobili možno ani za týždeň. Už len ten pocit “koľko toho je treba ešte urobiť a stihnúť” spôsobuje mnohým silné vnútorné vypätie. Roztržitá myseľ, dezorganizácia a prokrastinácia tento vnútorný stres ešte znásobujú.

ime management

 

Čo zvyšuje denný stres?

  • pocit, že nestíhame
  • pocit, že situáciu nezvládame uchopiť, nemáme kapacitu sa s ňou vysporiadať
  • typ osobnosti (každý reaguje a vníma veci odlišne)
  • k stresu prispievajú samozrejme aj rôzne väčšie udalosti (významné udalosti ako svadba, sťahovanie, zmeny, krízy, apod.)

Niekedy jednoducho nie je možné vyhnúť sa situáciám, ktoré nás stresujú. V čom sa však môžeme zlepšiť, je naša schopnosť stres lepšie zvládať.

oddych

 

5 tipov ako zlepšiť našu schopnosť lepšie zvládať stres

# 1: Dobrý časový manažment

Dobre naplánované denné, mesačné a ročné aktivity nám dávajú prehľad o našich činnostiach a tom, čo skutočne chceme urobiť. Každý deň si napíšme “to do list” činností na dnes, ktoré potrebujeme spraviť. Budeme mať tak lepší prehľad a kontrolu a tiež budeme vedieť ľahšie odmietnuť nepotrebnejšie veci a ponuky, ktoré sa môžu počas dňa objaviť.

časový manažment

 

# 2: Obmedzenie technológií

Pozor na to, aby nám internet slúžil a neboli sme jeho otrokmi. Scrollovanie Facebookom a Instagramom môže byť síce zábavné a tiež inšpirujúce, aj na túto činnosť by sme si však mali vyhradiť len nejaký čas z dňa. Kontrola mobilu každú chvíľu nám berie veľa vnútornej energie a znemožňuje nám plne vypnúť hlavu.

vypni mobil

 

# 3: Hýbme sa každý deň – “aktívny relax”

Pohyb pomáha stres odplaviť z tela aj z mysle. Doprajme si každý deň nejaký druh pohybu: či už je to prechádzka, obľúbený šport, tanec, posilka, jóga/pilates…čokoľvek, pri čom vypneš hlavu!

cvicenie

 

# 4: Uvoľnenie každý deň – “pasívny relax”

Nech je to len 15 minút, polhodinka či viac, doprajme si však každý deň niečo, kedy upokojíme náš nervový systém tým, že nebudeme fyzicky ani mentálne aktívni a k dispozícii druhým. Sauna, vaňa, masáž či vedomá relaxácia sú ten správny výber. :-)

Často pomôže tiež domáca aromaterapia (difuzér s olejom z levanduľe, medovky alebo cédrového dreva). Dobrý tip je tiež spraviť si bylinkový čaj a 15 minút “s ním byť” a len si ho piť a nič iné nerobiť. :-) To znamená, žiadna telka, internet, mobil, dokonca ani rozhovor. Len ty a tvoj čaj – ty a tvoj čas :)

relax

 

# 5: Práca s myšlienkami

Myseľ je úžasný nástroj pre náš život. Náš život je vlastne odrzkadlením toho, ako premýšľame vo svojej hlave (a to často nevieme bohužiaľ ani my sami, dokým vedome nezačneme pracovať s väčšou sebareflexiou v každom momente nášho dňa). Naše myslenie môžeme (len ak chceme!) zmeniť tak, aby sme sa mali stále lepšie.

Môžeme sa tak stať spokojnejším vedomejším človekom a tiež najrýchlejším večerným zaspávačom (keďže sa nenecháme ovplyvniť našimi myšlienkami v momentoch, kedy to pre nás nie je práve vhodné). Staneme sa tak my pánom našej mysle a nebude myseľ vládnuť nám.

Znie to super, však? Tak ako na to? Zaraďme do svojho života akúkoľvek prácu s mysľou aká nám vyhovujemindfulness meditácie, vedené relaxácie, práca s dychom, pravidelné návštevy psychológa či kouča. Každý má svoju metódu a svoju cestu, dôležité je hlavne hľadať a začať na sebe pracovať.

mindfulness

Prajem nám všetkým čo najlepšie zvládanie nášho každodenného stresu a harmonické dni! :-)

 

Tieto tipy si môžeš pripnúť aj na svoju Pinterest nástenku:

stres

 

S aktívnym relaxom ti vieme pomôcť aj u nás. Vyber si svoje obľúbené cvičenie a zacvič si hocikedy v pohodlí svojho domova:

online cvicenie

 

 

Prečítaj si aj:

3 tipy od psychologičky ako sa bleskovo rýchlo zbaviť stresu – napr. pred pohovorom a pod.

12 tipov, ako sa zbaviť stresu, prípadne zmierniť jeho príznaky

Aromaterpia – čo to vlastne je a aké má účinky?

Andrea Peniaková

Som inštruktorkou cvičení Pilates a Mindfulness Yoga v Bratislave (www.peniakova.com, www.fb.com/cviceniaba). Zacvičiť si so mnou môžeš ale aj cez Fitshaker. :-)
Tiež som lektorkou cvičenia BabyBalance, ktoré je určené pre maminy s deťmi do 3 rokov a ktoré učí správne a hravo stimulovať dieťa po všetkých stránkach. Môj život ma baví a snažím sa žiť úprimne, s radosťou a ľudsky. Tiež sa usilujem žiť s vďačnosťou za to čo už mám, zatiaľ čo pracujem na tom, čo chcem zmeniť a dosiahnuť.
Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 27/12/2018 a zaradený do kategórie: Sebarozvoj a motiváciaVšeobecnéZdravie   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre