Andrejkina premena: “Ako som schudla 40 kíl? Takto vyzerá môj jedálniček!”

Máš už dávno po pôrode a nabratých kilogramov sa stále nie a nie zbaviť? S podobným problémom zápasila aj Andrejka a dokonca jej k tomu pribudlo aj množstvo zdravotných problémov, ktoré súviseli s jej váhou. Namiesto liekov sa rozhodla zabojovať jedlom! Urobila radikálne úpravy svojho jedálnička, začala strácať hmotnosť a zlepšil sa jej aj zdravotný stav. A navyše, splnila si svoj sen a otvorila RAW obchodík a malú reštauráciu. Prečítaj si jej nádherný príbeh, inšpiruj sa množstvom užitočných rád a cíť sa aj ty vo svojom tele fantasticky :-).

Andrejka, podarilo sa vám schudnúť neuveriteľných 40 kíl. Priblížte našim čitateľom vás príbeh.

Po pôrode mojej druhej dcéry som mala veľké zdravotné problémy, ktoré súviseli s nabratými kilogramami v tehotenstve. Vysoký krvný tlak, zvýšený cukor, cholesterol, zlé pečeňové testy atď… To všetko ma predurčovalo na to, aby som sa stala skvelým pacientom závislým na farmaceutickom priemysle až do konca môjho života. Ja som s tým chcela bojovať inak. Po mesiacoch štúdia som sa rozhodla radikálne zmeniť svoj životný štýl. Vyradila som zo stravy všetky spracované potraviny, lepok a živočíšne zložky potravy. Pri vegánstve sa mi ulavilo doslova za niekoľko dní a začal sa zlepšovať môj zdravotný stav.

ja dvojfoto

Z veganstva ste prešli na RAW stravu. Prečo si tento životný štýl zamilovali?

Na surovú, živú, stravu som prešla postupne. Ani som si to nestihla všimnúť, len som menila pomer varenej a živej stravy. Čím menej varenej stravy som jedla, tým som cítila viac energie, viac pohody a čistú myseľ. Postupne so mnou začalo moje vyčistené telo komunikovať. A samo mi dáva signály. V dnešnej dobe mám do jedálnička zaradenú aj varenú vegánsku stravu. Snažím sa stravovať v súlade s prírodou, ročnými obdobiami a lokálnou ponukou základných potravín. Živá  a vegánska strava je nielen prospešná pre naše telo a dušu, ale je aj jednoduchá a hravá. Najem sa a schudnem – to je sen každého, kto má problém s váhou :-).

20 rokov ste boli zubnou lekárkou a teraz máte ešte aj RAW obchodík v Dubnici nad Váhom. Odkiaľ prišiel ten impulz venovať sa podobnému podnikaniu?

Rozhodnutie prišlo vo chvíli, keď prišla moja vlastná skúsenosť a skúsenosť mojich blízkych. Chcela som to jednoducho vykričať do sveta. A ukázať ľuďom, aké jednoduché je byť zdravý. A pritom nemusia hladovať. Práve naopak, pochutnávajú si na skvelých jedlách gurmánsky prevyšujúc akékoľvek klasické jedlo. A, samozrejme, aj si bez výčitiek pomlsať na skvelých raw dezertoch.

caprese

Kuriozitou je, že ste zakladateľkou vôbec prvého RAW shopu na Slovensku – Zelené slnko. Ako sa darí RAW stravovaniu u nás?

Keď sme išli otvárať prvý obchod tohto druhu, napriek nesúhlasu okolia, sme nemali žiadne obavy. Vedeli sme, že ideme ponúknuť najväčšiu kvalitu a kus srdca k tomu. A oplatilo sa. Pomohli sme už veľa ľuďom zmeniť zdanlivo nezmeniteľné :-). Učíme ich jedlo aj pripravovať a poradíme s úpravou jedálnička. Ľudia sa postupne prebúdzajú a začínajú chápať, že za svoje zdravie a duševnú pohodu sú zodpovední iba oni sami a ich vlastný prístup. A bude nás stále viac :-). V osvete chceme pokračovať ponúknutím možnosti otvoriť Zelené Slnko ďalším odvážlivcom aj v ďalších mestách, aby sa informácie rýchlo šírili ďalej.

fantazia kurt

Čo odporúčate ženám, ktoré chcú schudnúť, ale nevedia ako na to? Dajte nám 5 tipov, ktoré vám najviac pomohli.

1. Tak v prvom rade prestať jesť všetky spracované potraviny (môj nákup supermarkete začal aj skončil v oddelení ovocie-zelenina). V sezóne máme záhradku, obilniny, semienka a oriešky si kupujem v bioobchode.

2. Pre niektoré typy ľudí je lepší postupný prechod, postupným zaraďovaním živej, poprípade vegánskej stravy a meniť podiel. Napríklad začať ranným smoothie. Výborný čas začať je práve na jar.  Bylinkami a očistou, lebo potom leto ponúka celú paletu čerstvého ovocia a zeleniny.

3. V prvých mesiacoch pravdepodobne nastane reakcia na detoxikáciu tela, ktorá sa môže prejavovať rôzne. Ja som mala veľké vyrážky na tvári a boleli ma postupne všetky kĺby. Treba byť len trpezlivý a vydržať.

4. Nezabúdajte na pitný režim. Najlepšie kvalitnú, filtrovanú, neperlivú vodu. Ja som si do nej pridávala rôzne zelené potraviny. Mladá pšenica, mladý jačmeň, zmes travín, špenát, chlorela, spirulina atď…

5. Nikdy nebuďte hladní, noste so sebou vždy niečo, čo vám v rýchlosti pomôže. Pozor, nie pol kila orieškov :-).

chia jahoda puding

Jedna vec je povedať si „chcem zmeniť svoj životný štýl“ a naozaj začať na tom pracovať. Ako však vytrvať a nevrátiť sa späť na zlé chodníčky?

Naše telo je veľmi múdre. Ak prejdete očistou a telo si zvykne na prirodzenú výživu, tak sa vám odmení svojou regeneráciou a zdravím. Ak vás zláka niečo nezdravé a nie je toho veľa, telo to ešte vie tolerovať. Ale, ak to preženiete, tak vám dá hneď najavo, že sa mu to nepáči a vám sa nebude páčiť jeho reakcia a určite sa nikde vracať už nebudete chcieť :-).  Naše “zhrešenie” býva napr. pizza. Postavili sme si už predtým veľkú pec na chlieb a pizzu, tak ju búrať nechceme a urobíme 4 x do roka pizzu (aj so syrom z nepasterizovaného mlieka).

Čo robiť, ak telo dostane chuť na nezdravú potravinu? Je vôbec dobré svoje chuťky potláčať?

Ako som už spomenula, vyčistené telo neposiela signály, ktoré nie sú pre neho prospešné. V palete zdravých potravín je neuveriteľné množstvo kombinácií a chutí, ktoré vám zahasia hlad po každej chuti. A nemusíte potláčať žiadne chúťky. Týka sa to skôr iba prechodného obdobia, pri zmene stravovania. My ženy máme veľakrát chuť na sladké. Tú určite nepotláčam. Urobím si skvelý dezert z ovocia a orieškov, alebo aj čokoládu z kakaových bôbov kakaovej hmoty.

11731506_648529655281263_995858815_o

Ako vyzerá váš bežný jedálniček?

Závisí to veľmi od ročného obdobia. Najradšej mám jar a leto. Na jar začínam ráno vždy prvými bylinkami zo záhrady: púpava, žihľava, sedmokrásky, kučeravý kel, špenát a doplním max. 3 druhy ovocia na smoothie. Šaláty doplnené o klíčky a dojedáme ešte kyslú kapustu. Často robíme pickles, klíčime semienka, oriešky.

V lete jem oveľa viac ovocia, stále niečo trhám na záhrade. Mám často melónové dni, lebo melóny milujem a nie je dobré ich kombinovať s iným ovocím. Na jeseň a zimu už zaraďujem aj varenú ryžu, strukoviny obilniny, pohánku, quinou a 1 x za mesiac si aj kváskový chlebík upečieme. Preferujeme tekvicu, kapustu, kyslú kapustu, huby, sladké zemiaky. Nezabúdame vždy na veľký podiel surovej zeleniny, hlavne listovej.

Už sme naznačili, že máte svoj obchodík, ale vy sa venujete aj iným veciam súvisiacimi so zdravým životným štýlom. Čo to je?

Áno, začala som si rozširovať vedomosti a obzory na Akademii léčivé výživy v Prahe. Zaujímajú ma aj iné smery stravovania, aby som si ja a moja rodina vedela z každého nájsť to najlepšie a to, čo nám bude vyhovovať. A kedže robím aj výživového terapeuta tak, aby som každému vedela „ušiť“ jedálniček na mieru. A nielen z hľadiska RAW food, ale aj z pohľadu čínskej medicíny, makrobiotiky, ajurvedy atď… V tomto roku na Akademii léčivé výživy začínam aj prednášať o RAW food a mojich skúsenostiach a hlavne pripravujem kurzy mojich skvelých RAW dezertov a iných, či už jednoduchých, ale aj zložitejších jedál.

Pripravujeme tiež franchsingové predajne Zeleného Slnka v ďalších mestách, preškolovanie kuchárov a cukrárov v hoteloch a reštauráciách. Už sa moc teším :-).

55944_670841699645700_833794680_o

Keď som videla, aké nádherné sladké výtvory dokážete vo svojej kuchyni vykúzliť, skoro som padla na zadok. Odkiaľ beriete inšpiráciu? Vaše koláčiky vyzerajú nádherne.

Asi sa budete smiať, ale prichádza mi rovno z vesmíru. Len si tak sedím, nikoho nevnímam a zrazu poviem: „Mám nový dezert.“ Všetci okolo sa začnú smiať… už ma poznajú :-). Vždy som bola dobrá kuchárka a cukrárka a nikdy som nevarila podľa receptov. Stačí len prehodiť výhybku a ide sa ďalej :-). Ďakujem za pochvalu. Rada vymýšľam úplne nové metódy a postupy výroby, mám rada veľké výzvy a tie ma ešte len čakajú.

cunami1

Máte nejaké tipy ohľadne RAW (ne)pečenia, ktoré by sa mohli gazdinkám zísť?

Po množstve odvedených kurzov viem, že ženám hlavne chýba odvaha. Nebojte sa, začnite jednoduchými receptami a stále skúšajte. Pred 3,5 rokmi som bola tiež začiatočník. Postupne sa naučíte, čo s čím skombinovať a ako, čo reaguje. Zjednodušte si život návštevou nejakého kurzu “rawenia” a poprípade zdravého varenia. Na dobrom kurze získate kostru, od ktorej sa viete odraziť pri tvorbe ďalších receptov. A buďte kreatívne.

A nakoniec, prezradíte nám aj nejaký dobrý receptík na sladkú maškrtu, ktorú si môžeme dať bez obáv o našu líniu?

Prezradím vám veľmi jednoduchý recept na kašu z mladého kokosu. Mladý kokos síce nie je lokálna potravina, ale my ho pravidelne kupujeme a robíme z neho dobrôtky, lebo je neuveriteľne výživný a nutrienty v ňom obsiahnuté majú správny pomer.

Voláme ju Kaša Máša (krupicová kaša) a najedia sa z nej 4 osoby.

Z 3-4 mladých kokosov vyberieme dužinu, očistíme a dáme do mixéra. Postupne za stáleho mixovania pridávame kokosovú vodu z 1 kokosa do konzistencie krupicovej kaše. Ak potrebujete prisladiť, použite 1 PL RAW agáve. Zohrejte v kastróliku na 42 stupňov a nalejte na vyhriaty tanierik. Posypte zmesou kokosového cukru a škorice. Deti aj manžel vás budú milovať :-).

kasa máša

Andrejka, ďakujeme krásne za toľko užitočných informácií a želáme obchodíku Zelené slnko veľa spokojných papkáčov a nové prevádzky po celom Slovensku :-).

 

Zdroj foto: osobný archív Andrejky Gáži (všetky pokrmy na obrázkoch sú z dielne Zeleného slnka)

12719285_10201597262491012_2862917617487119163_o

 

Ďalšie rozhovory, ktoré ťa inšpirujú:

Tina Zlatoš: “Sladkosti bez výčitiek existujú.”

Silvia Horecká: Ako sa stravovať, aby jedlo neškodilo?

Ivan Mach odpovedá na 15 najčastejších otázok o chudnutí

Romana Cibulková

Milujem poctivé veci, nechávam sa inšpirovať šikovnými ľuďmi a bavím sa knižkami, varením a ďalšími maličkosťami, ktoré prináša každý deň. Robím veci, ktoré mi prinášajú radosť a tie zvyšné obmedzujem na minimum. :-) Som veľký fanúšik dobrého jedla, kvalitných potravín, pozitívneho myslenia a všetkého zdravého. A myšlienky z týchto oblastí budem s vami rada zdieľať.
Romana Cibulková

Článok bol pridaný dňa 05/03/2016 a zaradený do kategórie: PremenyStravovanieZdravie   |   Autor: Romana Cibulková

Komentáre