Ako začať s cvičením po chorobe? Pozri našich 6 rád!

Ak si zažila dlhšie obdobie choroby alebo si bola po úraze, tak rozumieš, aký to má krutý dopad na tvoje telo, aj myseľ. Kým ti lekári tvrdia, aby si robila svoje aktivity v upravenom režime, v skutočnosti tomu nemusí byť tvoja energia vôbec prispôsobená. Poradíme ti, ako sa s tým popasovať.

V prípade, že doba nečinnosti stále pretrváva, telo postupne umožňuje vypínať svaly. To platí pre každého, telo sa postupne zotavuje z choroby alebo zranenia.

Ako príklad si môžeme uviesť sedavé zamestnanie. Ak celý deň sedíš v práci a svalom to nevynahrádzaš pri cvičení, môže sa stať, že dôjde k strate celkového svalového tonusu. Najmä na sedacích a stehenných svaloch. A v neposlednom rade trpí hlavne tvoja chrbtica. Ak si sa zranila, alebo prekonala dlhšiu chorobu, mohlo to viesť k rovnakému typu straty svalovej hmoty. Dokonca môže nastať až svalová atrofia. K nej dôjde, ak:

  • svaly dlhšiu dobu nezapájaš v dôsledku choroby alebo zranenia
  • máš nedostatok pohybu a športu

ako zacat cvicit po chorobe

Kedy môžem začať znova cvičiť po chorobe?

V prvom rade sa riaď selzským rozumom. Rozumej, počúvaj svoje vlastné telo. To ti našpeká, kedy je pripravené. Nezanedbávaj samozrejme ani rady svojho lekára a fyzioterapeuta. Tí ti budú vedieť povedať, ako fyzické zmeny po chorobe ovplyvnia návrat k športovej činnosti. Nesmieme zabúdať ani na ďalšie faktory, ktoré ber do úvahy. Nimi sú napríklad:

  • tvoj vek
  • pohlavie
  • ako dlho si bola nečinná (od nástupu choroby až po zotavenie)
  • úroveň telesnej zdatnosti pred chorobou alebo úrazom
  • individualita každého nás

ako zacat cvicit po marodke

6 praktických rád ako znova začať cvičiť po chorobe

1. Poď na to pomaly

Telo a mozog potrebujú čas začať znova spolu komunikovať. Ak sú svaly pripravené na akciu, čo je relatívne jednoduchá úloha, mozog to musí splniť, musí komunikovať. Tieto komunikačné kanály slabnú v priebehu času nepoužívania. Tento proces si vyžaduje určitý čas, preto buď trpezlivá. Tvoj mozog a telo sa to musia znova naučiť.

2. Začni s chôdzou

Je to najprirodzenejší druh pohybu ľudského tela. Plávanie je tiež jemná forma pohybu. Začni s niekoľkými minútami, počúvaj reakcie svojho tela a postupne pridávaj čas aj intenzitu.

zacni cvicit po chorove

3. Zníž svoje úsilie najmenej o 20% z toho, čo si myslíš, že zvládneš

Pohyb prináša človeku nesmiernu radosť. Aj keď ťa to veľmi ťahá, skús sa ovládať. Príliš horlivý prístup ťa môže odrovnať a vrátiť späť na začiatok.

4. Spolupracuj s fyzioterapeutom

Ozajstní špecialisti na pohyb a šport pochopia tvoj zdravotný stav a pomôžu ti v prekonávaní prekážok možno viac ako nekonečné stažovanie sa kamarátkam. Pokús sa do nich investovať, vráti sa ti to. Pomôžu ti krok za krokom a začlenia ťa do režimu, z ktorého si vypadla. Nechaj si odporučiť. Ak berieš šport vážne, choď do toho.

zacni cvicit po chorobe

5. Neignoruj bolesť

Zatiaľ čo niektorí nadšenci športu razia teóriu, že bez bolesti nedosiahneš výsledky, ty môžeš byť rozumnejšia. Bolesť je signálom tela, že si zašla až príliš ďaleko. Odpočinok a zotavenie je rovnako dôležité pre tvoj výkon ako samotný tréning.

6. Dbaj na správnu výživu

V čase regenerácie a návratu ku športu je dôležité, aby si si dávala pozor najmä na stravu a hydratáciu. Dopraj svojmu telu to najlepšie, najviac protizápalových potravín, vrátane dostatočného množstva listovej zeleniny a iných superpotravín.

Nezabudni, telo sa zotaví iba vtedy, keď má vhodné podmienky. Buď vďačná za jeho funkcie, staraj sa oň, ako najlepšie vieš, mysli pozitívne a vypusti stres. Aj za cenu vynechaného tréningu.

zacni cvicit po chorobe

Želám ti veľa úspechov pri zotavovaní sa z choroby a rýchly návrat naspäť k cvičeniu!

 

Vybrali sme pre teba aj tieto zaujímavé články:

Detox organizmu na jar s bylinkami. Vyskúšaj recepty starých mám

Ako sa zbaviť závislosti na cukre? Pozri našich 5 tipov

Chceš byť zdravá a dlho žiť? Týchto 5 prírodných látok ti s tým pomôžu

Adela Jasenovcová

Adela Jasenovcová

Mama dvoch dcér, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia “čo si pipi?!”, práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku a certifikát z učiteľského tréningu aštánga jogy od Jara Páveka. Vypínam pri joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Venujem sa literárnej tvorbe, veľa čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami. V januári 2018 mi vychádza knižný debut pod názvom Denník aktívnej matky.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 05/05/2017 a zaradený do kategórie: CvičenieVšeobecnéZdravie   |   Autor: Adela Jasenovcová

Komentáre