Ako začať behať, keď som totálne mimo formy?

Chceš niečo so sebou robiť? Láka ťa vybehnúť do lesa, ale nikdy si to neskúsila? Behala si naposledy na základnej škole 12-minútovku a príliš veľký dojem na teba neurobila? Cítiš sa mimo formu a zároveň sa s tým chceš popasovať? Máme pre teba tipy, ako sa skamarátiš s bežeckými teniskami už túto jar. :-)

1. Prechádzka pred behom

Nenápadne sa obuj do bežeckých tenisiek a prejdi sa po teréne. Vnímaj vône, farby, tvary prírody. Môže to byť lesopark v okolí alebo neďaleká hrádza či školské ihrisko. Prechádzkou si neublížiš, zahreješ sa a zabrániš zraneniu. Zároveň ťa neodradí neúspech, keď už po 200 metroch začneš fučať ako býk a k tomu ťa začne pichať v boku. Po niekoľkých minútach rýchlejšej chôdze prejdi do behu. Môžeš striedať beh a chôdzu.

ako schudnut

 

2. Investuj do dobrých tenisiek

Nie sme zástancami najdrahších športových noviniek, pokiaľ nejde o profi úroveň. Bežnému smrteľníkovi postačia priemerné, ale kvalitné tenisky. Prečítaj si recenzie predtým, než sa vyberieš do prvého značkového obchodu. Vyskúšaj si niekoľko druhov, každá topánka má iný strih aj výplň. Na trhu sú rôzne druhy od minimalistických bežeckých tenisiek až po vystužené s veľkým odpružením. Na začiatok nie je ani jeden z týchto extrémov vhodný.


Ako si vybrať vhodnú obuv?


tenisky

 

3. Meraj

Myslím, že začiatočníci by sa mali pustiť do bežiacich pásov, pretože tie udržia čas a tempo. To umožňuje jednoduchý priebeh tréningu, pomáha udržiavať motiváciu ísť o niečo ďalej a o niečo rýchlejšie. Na páse je to oveľa jednoduchšie a zvládne to aj začiatočník. Existujú aplikácie, meracie pásy, hodinky, krokomery a celé webové stránky venované práve tomuto.

Začni sledovať tempo, čas, rýchlosť napríklad cez niektorú z voľne dostupných aplikácií na smartfone. Vyskúšaj napríklad aplikácie Endomondo či Strava.

Ak by ťa to však nemalo baviť, určite to neskúšaj. V tom prípade radšej choď von. ;-)

beh

 

4. Preskúmaj okolie

Mnohé z vás si kladú otázku: “Kde mám behať? Nie je to trápne?”

Nie je. Behať sa dá všade a kedykoľvek. Stačí, keď vybehneš za roh domu, preskúmaš okolie, zistíš, kde je aká reštaurácia, kaviareň, či nový obchod s oblečením. Možno zabehneš na poštu a vybavíš povinnosti omnoho rýchlejším a efektívnejším spôsobom.

behanie

 

5. Počasie ako výzva

To je dobrý lakmusový test, aby si zistila, ako veľmi chceš začať behať. Ak máš rada ideálnych 20°C, bezvetrie a tieň, možno budeš musieť zo svojich nárokov zľaviť. Nedá sa behať iba v ideálnych podmienkach. Isteže sa dá naplánovať tréning, keď neprší, ale počítaj aj s plánom B. Možno zo začiatku v menších objemoch do 5 kilometrov ťa neprekvapí dážď či sneh. Po čase, keď budeš svoje tréningy predlžovať, sa budeš musieť pripraviť na zmeny počasia vhodným oblečením.

Robiť si však z počasia nepriateľa je kontraproduktívne. Pamätaj, že nie je zlé počasie, ale oblečenie.


Ako športovať vonku aj za nepriaznivého počasia?


ako spravne behat

 

6. Prihlás sa na preteky

Ak sa rozhodneš stať sa bežkyňou alebo ak sa ti to páči len príležitostne, aj tak sa prihlás. Pocit behu s veľkými skupinami je neskutočný, spolubežci sú úžasní a rozmanitosť pretekárov je ohromujúca. Podáš svoj najlepší výkon, preveríš si, ako si trénovala a získaš motiváciu na ďalšie behy.


Na vlastnej koži: Ako sa mi podarilo zabehnúť maratón


beh a chudnutie

 

7. Nezabúdaj na svoje telo

Rešpektuj sa. Počúvaj svoje telo, nechoď na doraz. Tesnosť, slabosť, ťažkosti s dýchaním, bolesť. Vyskúšaj tréning doplniť jogou alebo silovým tréningom, prípadne plávaním. Všímaj si spätné signály, čo sa deje v tvojom vnútri. Iba tak zistíš, či ideš správne.


Joga cviky ideálne ako strečing po behu


joga

 

8. Zisti prečo

Nie je dôležité, či zabehneš maratón alebo či rok budeš behať iba svojich 10 kilometrov. Taktiež sa netráp, ak to nejde zo začiatku tak, ako si si predstavovala. Vytrvaj a odmena príde. Iba pravidelnosť, trpezlivosť a sebadisciplína ťa posunie vpred. Či už je to pretek, úbytok hmotnosti alebo dobrý pocit, že si na vzduchu a robíš niečo pre seba.

Beh je skvelá aktivita a môže ti priniesť mnoho výhod. Musíš vedieť, prečo to robíš. Odpoveď by mala znieť – pre seba. ?

ako zacat behat

Prajem ti, aby tvoja snaha o behanie neskončila v zárodku, ale našla si si k behu svoju cestu. Nech máš z neho rovnakú radosť, ako všetci, ktorí na beh nedajú dopustiť. ;-)

 

A ak by si svoje tréningy behu chcela doplniť inými z pohodlia domova, vyber si napríklad zo 16-tich programov na Fitshakeri:

tréning na doma

 

Aj toto by si si mohla naštudovať predtým, ako začneš behať:

Nepodceňuj strečing. Dopraj si ho aj pred behom. Napríklad s penovým valcom.

Ak už máš doma penový valec, skús si dať po behu či inom cvičení tento strečing.

Aby ťa beh nezačal nudiť, tu sú varianty, ako ho skúšať stále iný.

Adela Jasenovcová

Mama dvoch dcér, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia “čo si pipi?!”, práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku a certifikát z učiteľského tréningu aštánga jogy od Jara Páveka. Vypínam pri joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Venujem sa literárnej tvorbe, veľa čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami. V januári 2018 mi vychádza knižný debut pod názvom Denník aktívnej matky.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 30/03/2018 a zaradený do kategórie: CvičeniePre fitmaminkyZdravie   |   Autor: Adela Jasenovcová

Komentáre