Ako naštartovať lenivý metabolizmus? 6 overených tipov vo vnútri

Keď príde reč na redukciu váhy, tukov a celkovo zdravý životný štýl, zohráva slovo “metabolizmus” podstatnú úlohu. Rýchlejší metabolizmus pomáha s trávením a so spaľovaním kalórií – dokonca aj počas spánku. Ak máš pocit, že tvoj metabolizmus sa zastavil a spaľovanie kalórií vyžaduje 3-násobne viac úsilia ako iným, prišiel ten správny moment na jeho poriadne naštartovanie. Prečítaj si dnešný článok a presvedč sa, či robíš všetko skutočne správne :-).

Čo je to vlastne ten metabolizmus?

Slovo metabolizmus pochádza z gréckeho slovesa „metaballein“, čo znamená “zmeniť”. Zložitejšie napísané, metabolizmus je súbor všetkých chemických a telesných procesov v našom tele, ktoré udržiavajú jeho funkcie v správnom stave. Skrátene napísané, metabolizmus je premena prijatej energie zo stravy na využiteľnú energiu. Ide o náročnejší proces, ako sa na prvý pohľad zdá.

Ako môžem metabolizmus zrýchliť?

1. Pravidelná, pestrá a kvalitná strava

Cesta za vysnívanou postavou a zdravým telom nevedie uberaním si počtu chodov počas dňa a zmenšovaním porcií. Len pravidelným stravovaním pripravíš telo na potrebný prísun energie, čím zabrániš tvorbe tukových zásob. Ideálne je celodennú stravu rozdeliť do piatich či šiestich chodov denne. Dôležité je však dbať na veľkosť porcií, kvalitu a zloženie jedla. Základom je uprednostniť zdravšie potraviny s nízkym glykemickým indexom, s dostatkom bielkovín, vlákniny, zdravých tukov, vitamínov a minerálov. Úplný zákaz by mal platiť na potraviny s obsahom rafinovaných cukrov a kalorickým potravinám s množstvom nezdravých tukov. Ak pocítiš hlad v priebehu dňa, zažeň ho ovocím alebo zeleninou v surovom stave.

fitshake-blog-metabolizmus5

Naopak experimentovanie so stravovaním a drastické diéty sú najväčšími spomaľovačmi metabolizmu. Spočiatku dokážu váhu znížiť o pár kilogramov, ale časom sa tieto kilogramy vrátia. Dôvodom je pomýlený metabolizmus, ktorý nevie, ako reagovať a automaticky sa zapne do šetriaceho režimu, kedy ukladá tuky na „horšie“ časy.

2. Pravidelný pitný režim

Pitný režim je rovnako dôležitý ako pravidelná a kvalitná strava. Mal by ho dodržiavať každý bez ohľadu na vek, zdravotný stav, kondíciu, pohlavie a pod. Voda je skrátka základ! Dokáže naštartovať metabolizmus, chudnutie, trávenie a celkovo zlepšiť funkcie organizmu. Rovnako ako pri stravovaní, treba dbať na pravidelnosť a tekutiny dávkovať primerane počas celého dňa, ideálne medzi jedlami. Potrebné množstvo vody závisí od viacerých aspektov: pohlavie, aktuálna hmotnosť, vek, teplota tela, prostredie, telesné aktivity a pod. Priemerne ide o 2 litre tekutín denne. Odporúča sa čistá voda, minerálna voda, niektoré čaje a vodou riedené ovocné a zeleninové šťavy.

fitshake-blog-metabolizmus8

3. Pohyb a budovanie svalovej hmoty

Vo všeobecnosti platí priama úmera – čím menej svalovej hmoty, tým pomalší je metabolizmus. Objem svalovej hmoty je dôležitý prvok pre metabolizmus. Jedine pohyb (v kombinácii s vhodnou stravou s dostatkom bielkovín) môže dopomôcť budovaniu svalovej hmoty. Zacvič si spolu s nami.

fitshake-blog-metabolizmus7

4. Kvalitný spánok

Unavený človek toho veľa nedosiahne, preto je treba si všetky povinnosti a aktivity rozvrhnúť tak, aby sme telu dopriali minimálne 6-hodinový spánok (ideálne 7-hodinový). Unavené telo bez energie si túto energiu vyžaduje vo forme zvýšených dávok cukrov, a to predsa nechceme.

5. Kofeín

Kofeín už od prvého dúšku kávy rýchlo vstupuje do krvného obehu cez sliznice úst, hrdla a žalúdka. Má schopnosť urýchliť centrálny nervový systém a naštartovať metabolizmus. Výskum odhalil, že ľudia, ktorí si dopriali kávu s obsahom kofeínu zrýchlili svoj metabolizmus o 16 % v porovnaní s ľuďmi, ktorí pili kávu bez kofeínu. Kávové zrná obsahujú aj množstvo antioxidantov. Je však potrebné dbať na kvalitu kávy a vedieť si správne vybrať.

Pitie kávy po tréningu môže byť tiež prínosom. Príjem kofeínu po cvičení zvyšuje u vytrvalostných športovcov svalový glykogén až o 66 %, čo im umožňuje rýchlejšie doplniť zásoby energie z cvičenia. Kávu však treba piť bez pridaného cukru, smotany a určite nie vo večerných hodinách. Ak nepiješ kávu, môžeš si dopriať šálku kvalitného zeleného čaju. Patrí do zoznamu najzdravších potravín sveta. Obsahuje kofeín (na 1 šálku = 15 až 50 mg), veľké množstvá antioxidantov, podporuje imunitný systém, čistí organizmus od toxínov a veľa veľa iného. Práve vysoký obsah antioxidantov pomáha pri znižovaní váhy a zrýchľovaní metabolizmu.

coffee-171653_1280

6. Zázračné potraviny, ktoré zrýchlia metabolizmus:

Zdravé tuky

Už dávno neplatí, že tuky sú nepriateľom zdravého životného štýlu. Naopak sú jeho podstatnou súčasťou. Medzi zdravé tuky patria kvalitné oleje (ľanový, kokosový, olivový, sezamový, konopný, atď), orechy (makadamové orechy, mandle, lieskovce, vlašské orechy, para orechy, píniové oriešky, atď), morské ryby a avokádo. Okrem toho, že sú dôležité pri udržiavaní hmotnosti, bojujú aj s únavou, zabezpečujú správne funkcie imunitného systému, nervovej sústavy a celkové zdravie organizmu.

nuts-1241898_1280

Vaječné bielka

Sú bohaté na aminokyseliny, ktoré udržiavajú metabolizmus v dobrej kondícii. Obsahujú tiež vysoký podiel bielkovín a vitamínu D.

Šošovica

Až 20 % žien trpí permanentným nedostatkom železa. S nedostatkom vitamínov, minerálov a živín nikdy nemôže telo pracovať efektívne. Pri nízkych hodnotách železa vie pomôcť práve šošovica. 1 šálka tejto nenápadnej strukoviny pokryje až 35 % dennej potreby železa.

Chudé mäso

Mäso je tiež plné železa a jeho nedostatok môže tiež spomaliť metabolizmus. Mäso je aj výrazným zdrojom bielkovín.

grilled-923097_1280

Chilli papričky

Kapsaicín, ktorý obsahujú, môže metabolizmus poriadne naštartovať. Aby bol tento efekt naozaj účinný, dopraj si čerstvé nasekané papričky 1 x denne – pridaním do polievky alebo hlavného jedla. Pikantné jedlo zrýchľuje trávenie a pomáha spaľovať tukové zásoby. Sú tiež zdrojom vitamínu C.

Zázvor

Zázvor má vlastnosti, ktoré zrýchlia metabolizmus a bojujú proti nebezpečnému cholesterolu. Stačí pridať do nápojov, čaju, polievok, šalátov, hlavného jedla alebo len tak žuť na odbúranie stresu. Odborníci však neodporúčajú prekročiť hranicu 4 gramov denne. Úplne by sa mu mali vyhnúť tehotné ženy.

Kapustovitá zelenina

Vitamíny zo skupiny B obsiahnuté v kapustovitej zelenine majú blahodarný účinok na metabolizmus. Doprajte si preto: kel, ružičkový kel, brokolicu, karfiol, kaleráb alebo žeruchu.

broccoli-498600_1280

Ryby

Rybí olej zvyšuje hladinu enzýmov spaľujúcich tuk, čo spôsobuje zrýchlenie metabolizmu. Treba ich však konzumovať v správnom množstve.

Proteín

Je hlavným výživovým doplnkom každého aktívneho športovca. Zvyšuje denný príjem bielkovín a v kombinácii s tréningom je zodpovedný za rast a regeneráciu svalov. Okrem týchto hlavných vlastností tiež zabezpečuje správnu funkciu imunitného systému, udržiava správne pH krvi a veľa iných. Na trhu je k dispozícii celý rad rôznych proteínov, kde si každý môže vybrať ten najvhodnejší pre seba.

Koreniny

Existuje veľa druhov korenín, pri ktorých bol zistený pozitívny vplyv na metabolizmus. Medzi tieto koreniny patrí napríklad: kari, čierne a biele korenie, škorica, aníz, horčica, kajenské, kurkuma, kardamón, paprika, indická asafoetida (hovorovo čertove lajno), bobkový list,  cesnak, koriander. Tieto koreniny majú množstvo pozitívnych účinkov. Okrem naštartovania metabolizmu dokážu podporovať trávenie, odkysliť telo, podporiť funkcie močových ciest a obličiek a veľa iných. Neváhaj a okoreň si život :-).

Citrón

Ľudia, ktorí začínajú svoj deň pohárom vody s čerstvou šťavou z citróna to nerobia len z dôvodu úžasnej fresh chuti. Tento ranný rituál doslova zobudí celý organizmus a naštartuje ho do nového dňa.

Uhorka

Úžasná zelenina, ktorá je plná síry a kremíka – dva stopové prvky spaľujúce tuk. Navyše obsahuje ďalšie vitamíny, živiny, vlákninu a vysoký podiel vody, čo oceňujeme hlavne v letných mesiacoch. V kombinácii s citrónom je zrýchlenie metabolizmu 100 %-tne zaručené.

fitshake-blog-metabolizmus2

A ako udržiavaš svoj metabolizmus vo forme ty?

 

Ďalšie články, ktoré sa ti budú páčiť:

Čo pomáha na prekyslený organizmus?

5 vecí, ktoré naštartujú tvoj imunitný systém

15 najlepších byliniek na tráviace ťažkosti

 

 

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 11/07/2016 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre