Ako byť vo svojom živote spokojnejšia? Vyskúšaj krátku meditáciu!

Myslím si, že zahrnutie (aspoň) kratučkej meditácie do našich každodenných životov nám môže postupne priniesť väčšiu spokojnosť, no hlavne väčšiu pozornosť k tomu, čo sa práve deje. Vedieť obrátiť pozornosť “zvon do vnútra” má mnoho benefitov: zníženie stresu, eliminácia impulzívnych reakcií a rozhodnutí, menšia roztržitosť, zlepšenie dychových návykov, schopnosť lepšej sebareflexie. V dnešnej hektickej, a na výkon zameranej dobe je o to dôležitejšie začať naozaj klásť dôraz na to, aby sme si našli chvíľu pre seba. Chvíľku, ktorá nebude podporená ďalšími stimulmi zvon, ale bude venovaná len tichu v nás.

Prečo je meditácia tak dôležitá?

Naučili nás, že je dôležité pracovať so svojím telom, aby sme boli zdraví a fit. Ale len málo z nás bolo vedených k tomu, aby sme pracovali aj so svojou mysľou a svojím “vnútrom” – aby sme boli pozorní ku svojim myšlienkam, emóciám a fyzickým pocitom a naučili sa ich usmerňovať takým spôsobom, ktorý nám prinesie skutočné šťastie a zdravý, harmonický, plný život.

Na vybudovanie schopnosti pozorovať svoje vnútorné prežívanie a na prehĺbenie schopnosti vedieť sa stíšiť a spomaliť, nám slúži meditácia (ktorú by sme mohli nazvať aj “stíšením sa” alebo “obrátením pozornosti zvon dovnútra”) – termín si už vyberte taký, aký vám viac vyhovuje :-).

fitshaker_blog_meditacia1

Ako teda na to?

  • Nájdi si miesto, kde nebudú žiadni iní ľudia okrem teba.
  • Sadni si na stoličku alebo na zem do sedu, ktorý ti vyhovuje, ale v ktorom budeš mať určite vystretý chrbát.
  • Nastav si na mobile budík o tri minúty.
  • Zatvor oči a trošičku prehĺb svoj dych, tak aby si cítila, ako sa tvoja bránica jemne nadvihuje pri nádychu a prirodzene klesá pri výdychu.
  • Po celé tri minútky skús len pozorovať takto svoj dych s tým, že sa pokúsiš nerozvíjať žiadnu myšlienku, ktorá sa počas tohto času objaví. Ak sa zbadáš v tom, že premýšľaš, opäť sa len vráť k pozornosti na dych. Môže to byť spočiatku náročné, ale je to tréning ako každý iný, takže treba trochu vydržať, trénovať a nevzdať to.
  • Postupne sa myšlienky spomalia, dych sa spomalí, telo sa ukľudní. Práve v krátkom tichu a kľude načerpáme novú energiu.

jaamore

Overené tipy, ako si meditáciu užiť, čo najlepšie:

  • Je to na pohľad síce jednoduché, ale ak nie sme zvyknutí len tak chvíľočku sedieť bez toho, že by sme mali niečo iné na práci, môže to byť spočiatku aj trošku náročnejšie. Ale za pokus to určite stojí ;-).
  • Ak si sa naozaj rozhodla to skúsiť, motivuj sa vydržať tri minútky čo najviac bdelá. Rozhodni sa, že 3 minúty naozaj nie sú veľa, a preto si ich môžeš v kľude, naplno venovať. Rozhodni sa tiež pre tieto 3 minúty, že žiadna myšlienka nie je tak dôležitá, aby si ju riešila a, že jej budeš venovať pozornosť, keď skončíš svoju krátku meditáciu.
  • Nesnaž sa o túto krátku meditáciu, ak si už príliš unavená či ospalá. Skús to ešte v čase, keď na to máš energiu.
  • Keď si postupne zvykneš na 3 minútky, môžeš čas sedenia, samozrejme, predĺžiť na 5, 10, 15, 30 minút ;-). Čím viac času si venuješ, tým väčší účinok to, samozrejme, bude mať :-).
  • Postupne môžeš pozornosť na dych a nereagovanie na každú jednu myšlienku, aplikovať aj v bežných denných činnostiach.

fitshaker_blog_meditácia4

Želám nám všetkým zdravé telá a bdelé a radostné mysle!

 

Ďalšie články, ktoré by sa ti mohli páčiť:

Ako sa naučiť vedome relaxovať

5 rád ako milovať svoje rána

Týchto 6 zásad ti zmení život

Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 01/09/2015 a zaradený do kategórie: Sebarozvoj a motiváciaZdravie   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre