9 najúčinnejších tipov, ako zvládať stres

Stres je prirodzenou súčasťou nášho života. Či už je jeho príčinou náhla udalosť, alebo opakujúca sa situácia, pre nikoho to nie je príjemný stav. Ak ide o krátkodobú záležitosť, väčšina ľudí zvládne stres aj sama. V prípade dlhodobého pôsobenia stresu sú aj jeho prejavy na zdraví oveľa závažnejšie.

Pochopenie stresu

Nie vždy si uvedomujeme, že sa nachádzame v strese. Ten sa totiž môže prejavovať rôznymi spôsobmi. Pôsobí na nás fyzicky aj emocionálne. Keď sa cítime vystresovaní, naše telo uvoľňuje kortizol a adrenalín (typy hormónov). Takto reaguje na hrozbu a pripravuje nás na to, aby sme mohli bojovať, utiecť alebo stuhnúť.

V minulosti sa ľudia spoliehali na túto reakciu pri riešení hrozieb, ako sú nebezpečné zvieratá alebo iné situácie, keď išlo o život. Dnes je doba iná, čelíme skôr menej hmatateľným hrozbám. Stresové hormóny sa však stále uvoľňujú a my pociťujeme ich účinky, aj keď sa nenachádzame v situácii ohrozujúcej život. To môže viesť k chronickému stresu a stavom, ako je úzkosť.

bolesť hlavy

 

Ako zistím, či som v strese?

Ak chceme zistiť, či sme alebo nie sme v strese, dávajme pozor na nasledujúce príznaky stresu:

  • pocit preťaženia
  • úzkosti
  • ťažkosti so spánkom
  • zmena chuti do jedla
  • ťažkosti s rozhodovaním
  • povrchné dýchanie
  • bolesti hlavy
  • zažívacie problémy
  • bolesť v hrudi
  • pocit závratu
  • svalové napätie
  • pocit únavy po celý čas
  • vysoký krvný tlak

stres

 

Čo môže pomôcť?

To, čo je pre jedného človeka stresujúce, nemusí byť nutne stresujúce pre druhého. Niekedy nemusíme poznať ani jasnú príčinu svojho stresu, pretože ide o nahromadenie menších vecí. Každý človek je iný, a preto aj na každého platia rôzne spôsoby, ako sa vyrovnať so stresom. Dôležité je nájsť niečo, čo nám vyhovuje. Môže to znamenať zmenu v životnom štýle, použitie svojpomocných techník, ale aj vyhľadanie odbornej podpory, napr. kouča, ktorý vie poradiť presne na mieru.

 

Prinášam vám výber tých najúčinnejších techník:

 

# 1: Časový manažment − vedieť si usporiadať čas

Naučiť sa, ako si nastaviť priority, a plánovať si svoj rozvrh. Skúste si stanoviť jasné hranice a nebojte sa povedať nie, ak sa cítite unavení alebo pod tlakom.

time management

 

# 2: Požiadajte o pomoc

Delegovanie úloh a tiež schopnosť požiadať o pomoc je veľmi užitočné pri zbavovaní sa stresu.

 

# 3: Nájdite si čas na seba

Venujte sa sebe, niečomu, čo vás napĺňa a baví. Každý deň si nájdite aspoň malú aktivitu, ktorá vás nabije pozitívnou energiou.

 

# 4: Vynechajte príliš veľa cukru alebo kofeínu

Prílišná konzumácia sladkého a kávy môže viesť k fyzickým príznakom podobným úzkosti (búšenie srdca, závraty) a môže zhoršiť stres. Ak máte obzvlášť stresujúci deň, skúste obmedziť kávu a cukor.

príčiny stresu

 

# 5: Naučte sa relaxačné techniky

Meditácia, vedomá pozornosť a dychové cvičenia sú veľmi užitočným pomocníkom pri zvládaní stresu.

techniky na zvládanie stresu

 

# 6: Buďte aktívni − hýbte sa

Cvičenie pomáha znižovať stres a zlepšovať celkové zdravie a pohodu. Vyberte si pohyb, ktorý vás skutočne baví.

 

# 7: Hrajte sa a smejte sa

Skúste začleniť zábavu do svojho harmonogramu! Smiech je skutočným liekom. Pozerajte komédie alebo si naplánujte hrací večer s priateľmi.

ako zvládať stres

 

# 8: Dbajte na spánkovú rutinu

Nedostatok spánku môže spôsobiť, že stres budete cítiť intenzívnejšie. Chodievajte aspoň 3x do týždňa spávať pred desiatou večer.

 

# 9: Komunikujte s priateľmi o svojich problémoch

Obklopte sa podpornými ľuďmi a obráťte sa na nich, keď to potrebujete. Rozhovory o tom, čo nás znepokojuje, nám môžu pomôcť rýchlejšie spracovať, ako sa cítime.

ako zvládnuť stres

 

Ako môže koučing pomôcť pri strese

Niekedy je zbavenie sa stresu náročné a my potrebujeme podporu. Moji klienti ma často vyhľadávajú, ak prechádzajú náročnými zmenami v živote a cítia veľký tlak. Vtedy využívam koučovací rozhovor. Cieľom (kouča) je ponúknuť vám priestor, v ktorom pochopíte základné príčiny stresu vo svojom živote. Rozhovorom s koučom získate nadhľad nad svojou situáciou a pomôže vám to spracovať svoje pocity. Okrem toho sa naučíte techniky, ktoré vám do budúcna uľahčia zvládnutie stresových situácií. Môže to zahŕňať osvojenie si dychových a relaxačných techník, zdravých návykov alebo návod, ako začať meditovať. 

ako sa vyrovnať so stresom

Maj krásny bezstresový deň :-)!

 

S aktívnym pohybom ti radi pomôžeme, nemusíš ani nikam chodiť. Vyčleň si minimálne 15 minút denne a poď cvičiť hoci aj vo svojej obývačke:

cvičenie doma

 

Mohlo by ťa zaujímať aj:

7x bylinky, ktoré môžu pomôcť pri strese, nervozite, únave, podráždenosti či zlom spánku

YOGA na Fitshakeri: cvičenie proti stresu, na podporu imunity aj pre rovnováhu tela a duše

Pilates na Fitshakeri: cvičenie pre zdravý chrbát, správne držanie tela aj odbúranie stresu

Ako prežiť predvianočné chvíľky bez stresov a v pokoji? 5 tipov vo vnútri

Nikol Chovancová
Najnovšie články od Nikol Chovancová (zobraziť všetky)

Článok bol pridaný dňa 25/11/2020 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Nikol Chovancová

Komentáre