Chceš vitamíny zadarmo? Máme pre Teba jednoduchý návod!

Konečneeee. Prvé slnečné lúče sú tu! Príjemne ťa zahrejú, vyčarujú úsmev na tvári, skrášlia, dodajú pozitívnu energiu… a mohli by sme ešte dlho vymenovávať ich pozitívne účinky na naše telo a myseľ. No možno nie každý vie o tom, že sú pre nás, dovoľujem si povedať, životne dôležité. Dôvod? Vitamín D, ktorý nám slniečko ponúka úplne zadarmo!

Asi každý si zo školy pamätá mnemotechnickú pomôcku DEKA – vitamíny D, E, K, A rozpustné v tukoch. Kto nie, je o vedomosť bohatší :-). Tieto vitamíny sa podieľajú hlavne na metabolizme bielkovín, tukov a sacharidov a prispievajú k odolnosti voči chorobám. 

V posledných rokoch je z tejto skupiny najviac skúmaný vitamín D (kalciferol), práve pre jeho zásadné ovplyvňovanie celkového zdravia organizmu, prevenciu pred chorobami a rakovinou. Z približne 30 000 génov nachádzajúcich sa v našom tele ich ovplyvňuje až 3000. Čo vôbec nie je málo!

opalovanie-vitamin-d-ilustracny-obrazok

 

Ako teda tento zázračný vitamín dostaneš do tela? Úplne jednoducho… Vyjdeš na slniečko a necháš sa unášať atmosférou teplých slnečných dní :-) Ale pozor! Nie z každého slnečného žiarenia si je naše telo schopné vyprodukovať vitamín D, konkrétne vitamín D3.

Slnečné žiarenie je zložené z asi 1500 vlnových dĺžok. Tými ,,zdravými“ sú pre nás UVB lúče . Dokážu preniknúť atmosférou len ak je slnko vo vyššom uhle ako 50° nad horizontom. Keď je nižšie, ozónová vrstva odráža UVB lúče a necháva prejsť len dlhšie UVA lúče, z ktorých nezískame vitamín D, ale vďačíme im za opálenie. Preto sa hovorí, že jarné slniečko, ktoré je nízko, je silné a nebezpečné.

Otázkou je, ako zistiť, kedy je najvhodnejší čas na D-vitamínovú bombu a koľko si jej naservírovať. Kedysi sa šírila mylná predstava, že stačí 10-15 minút slnenia tváre a predlaktia denne. Štúdie však dokázali, že je potrebné mať odhalených aspoň 40 % pokožky na získanie dostatočného množstva vitamínu D.

fitshaker-blog-opalovanie-vitamin-d-dolezity

 

Najlepším ukazovateľom potrebného času na tvorbu vitamínu D je naša pokožka. Ľudia svetlého typu, napríklad kaukazské typy, potrebujú približne 20 minút na slnku, aby dosiahli potrebnú dávku vitamínu D. Avšak ľudia s tmavšie pigmentovanou pokožkou budú potrebovať 3 až 6 krát dlhší pobyt na tom istom mieste, aby dosiahli rovnaké množstvo vitamínu D. Tmavá pokožka totižto pôsobí ako filter. A to sme im ju vždy závideli :-).

Keď si to zhrnieme, potrebný čas na slnku sa môže pohybovať od 20 minút až po 2 hodiny denne s percentom odhalenia kože aspoň 40. Keďže v zime to možné nie je, je to dôvod, prečo sme náchylnejší na choroby.  A čím ďalej od rovníka ľudia žijú, tým viac času potrebujú stráviť na slniečku. Zaujímavosťou je, že najlepší čas na opaľovanie je medzi 10. a 14. hodinou. Áno, dobre čítaš! V tomto čase prijímaš súčasne UVB aj UVA žiarenie. To znamená, že sa pekne opáliš a telu zároveň dodáš vitamín D

slnko-pada-fitshaker-blog

Samozrejme, treba sa slniť s rozumom a ako náhle pocítiš pálenie alebo tvoja koža začne chytať jemný ružovkastý nádych, skry sa do tieňa a nahoď ľahké oblečenie ako ochranný faktor.

Ako môžeš pomôcť ,,vyťažiť“ zo slniečka čo najviac vitamínu D? Nestačí len vedieť, kedy a na koľko sa oddať slnečným lúčom, musíš tvojmu telu aj trošku pomôcť. Poradíme ti ako:

  • Nesprchuj sa – Ak sa zvykneš na dovolenke po opaľovaní osprchovať, robíš zle. Mydlami a gélmi zo seba doslova  zmyješ prijatý vitamín D. Musíš mu to prepáčiť, ale je trošku pomalší a kým sa vstrebe do krvného obehu, trvá mu to až 48 hodín.
  • Nesnaž sa opáliť cez sklo – UVB žiarenie cez neho nie je schopné prejsť a tak prijímaš len UVA žiarenie, ktoré preniká hlboko do pokožky a spôsobuje rakovinu kože a jej predčasné starnutie
  • Zvýš konzumáciu rôznych semien, orechov, strukovín, mliečnych výrobkov, zeleniny, ovocia (aj sušeného) – konzumáciou zdravých tukov zlepšíš jeho vstrebávanie

Počasie má byť pekné, takže huráááá von – do prírodnej lekárne, kde sa za vitamíny neplatí!

 

Zdroje: http://martinchudy.blog.sme.sk/c/303125/Kedy-by-ste-sa-mali-opalovat-serial-11-krokov-ku-zdraviu-7krok.html

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/02/07/vitamin-d-testing.aspx?i_cid=www_vitd2013

Zdroj fotiek: pixabay.com

 

Andrea Valovičová

Inštruktorka aeróbnych cvičení a certifikovaná osobná trénerka.
Andrea Valovičová

Článok bol pridaný dňa 26/05/2014 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Andrea Valovičová

Komentáre