Toto si o datliach určite nevedela! 8 zázračných účinkov a ešte omnoho viac sa dočítaš TU

Datle nie sú “na trhu” žiadnou novinkou. O tejto starovekej plodine sa rozprávalo už v Biblii či Koráne. Všetky z nás však poznajú datle najmä z bohato prestretého vianočného stola. Spolu s figami tvoria nerozlučnú vianočnú dvojicu. No okrem tohto obdobia, boli datle nie veľmi známe. V poslednom období sa však do našich jedálničkov dostali aj vďaka RAW trendu stravovania. O ich úžasných účinkoch na tvoj organizmus, o tom, ako spoznáš kvalitné plody, ale aj o kráľovskej odrode Medjoul, som sa porozprávala s Marekom z kulauSHOP.sk. Príjemné čítanie.

 

Prečo je dobré konzumovať datle? Čím sú pre naše telo prospešné?

Mňa samého prekvapilo, keď som sa začal viac zaoberať datlami, akými širokými možnosťami využitia disponujú. Už niekoľko tisícročí o nich kolujú zmienky v rôznych dokumentoch a knihách, samotnú Bibliu a Korán nevynímajúc. Veľa sa o datlách hovorí aj v tradičnej indickej medicíne – Ayurvéde.

Fascinuje ma na nich, okrem iného, aj to, že sa do takého malého, efektívne skladného a trvanlivého plodu, skoncentroval taký unikátny nutričný mix, ktorý je využiteľný doslova skrz-naskrz.

Datle majú viacero pozitívnych dopadov na náš organizmus a ich účinky sú preverené vekmi.

Medzi známe prospešné účinky datlí patria hlavne tieto:

  • pôsobia protizápalovo a zlepšujú ochranu imunitného systému vďaka prítomným antioxidantom
  • dodávajú kvalitnú energiu v podobe jednoduchých sacharidov v tandeme s výrazným obsahom vlákniny, vitamínov, minerálov a aminokyselín
  • pomáhajú liečiť problémy so zápchou
  • podieľajú sa na zvyšovaní plodnosti a sexuálnej výkonnosti u mužov a žien, podľa receptu z ayurvédskej medicíny (s pridaním kozieho mlieka, medu a kardamómu)
  • napomáhajú pri liečení anémie vďaka prítomnosti železa
  • aktívne pôsobia na plynulejší priebeh pôrodu (ak sa konzumujú cca posledné 4 týždne tehotenstva)
  • úspešne dokážu pomôcť telu pri intoxikácií alkoholom (po “prehýrenej” noci)
  • účinne zlepšujú kvalitu spánku a pomáhajú liečiť insomniu (nespavosť) vďaka prítomnému tryptofánu

datle-medjouls-source-kulaushop

 

Vieme, že datle sú skvelým produktom pre športovcov. Prečo by sme si ich mali dopriať?

Tak-tak. Datle začali prenikať do sveta športu v poslednej dobe čoraz výraznejšie. Asi najpopulárnejší konzument Medjoul datlí z prostredia profi-športu je svetová tenisová jednotka Novak Djokovič, o ktorom je všeobecne známe, že u neho nastal obrovský posun vpred po tom, ako prešiel hlavne na bezlepkovú stravu.

Pri športovaní je zrejmé, že potrebujeme zvýšený prísun energie a mnoho ďalších potrebných zložiek, aby sme udržiavali telo v správnom “režime”.

Keďže sú datle bohaté na sacharidy, hlavne glukózu, tak sú skvelým zdrojom energie, ktorá sa efektívne spaľuje s minimálnou záťažou na trávenie. Vďaka prítomnému špeciálnemu typu rozpustnej vlákniny Beta-D-Glucan, sa táto energia uvoľňuje postupne, čiže ju organizmus dokáže využívať dlhodobejšie. Takže aj pocit hladu sa dostavuje neskôr.

Ďalšie zložky ako: vitamín A, vitamín B6, vitamín K, niacín, kyselina pantoténová, draslík, horčík, meď, mangán, vápnik, železo, fosfor, organické aminokyseliny a ďalšie napomáhajú zabraňovať kŕčom, kontrolujú tep a zlepšujú metabolizmus, čo je pri športovej aktivite veľmi dôležité.

datle-medjouls-package-source-kulaushop

Datlami si jednoducho športovci môžu dopĺňať potrebnú energiu ľahko a celkom rýchlo. Dodatočným plusom je tiež dlhý rad organických živín, ktoré do seba zároveň dostanú.

V dnešnej dobe sú veľmi obľúbené rôzne preteky a triatlony ako Spartan Race, Oravaman, Ironman alebo mestské maratóny a počas nich sú rôzne snacky veľmi žiadané a potrebné. Datle sú v zásade pre športovca snack v absolútne organickej forme a bohatšie na živiny, ako nejaké “umelé produkty”.

 

Ako si vybrať kvalitné datle? Čo všetko vieme vyčítať z etikety?

Myslím, že na bežne dostupných datlách v obchodoch toho z etikety veľmi veľa nevyčítate – aj preto je lepšie a ľahšie si ich kupovať v e-shope, kde býva oveľa viac informácií :-).

V zásade na Slovensku, čo sa týka kvalitných datlí je maličký výber. Zopár druhov sa dá zohnať jedine v orientálnych obchodoch. Avšak takých obchodov s normálnym výberom je tu naozaj ako šafránu, a kopu odrôd ako napr.: Shishi, Ajwa, Khalas, Barhee, Khodary, Jabri, Sultana a iné tu prakticky nie sú.

fitshaker-blog-datle3

Vo väčšine obchodov narazíte na tuniské datle odrody Deglet Nour – to sú asi tie najbežnejšie, čo poznáme na našich vianočných stoloch, ešte z čias minulého storočia  a potom nejaké reťazce sezónne zaradia občas aj iránske datle (myslím, že odrodu Mazafati).

Ďalšou nevýhodou je aj fakt, že do obchodov sa datle väčšinou dostanú u nás len v období Vianoc, čiže počas roka je to „také všelijaké“.

Ak sa bavíme o úrovni kvality datlí a ich pravidelnej dostupnosti pre zákazníka, tak si dovolím tvrdiť, že na Slovensku sa dajú v súčasnosti zohnať hlavne v našom Exotickom online zelovoci a verím, že ak sa podarí doklepnúť zopár nových spoluprác, tak aj pridáme nové odrody.

MEDJOULS_Premium_500g_6ks_126ks_-_JPEG_1200x1200px_grande

 

Na čo si dávať pri výbere datlí pozor, príp. čoho sa môžeme obávať pri kúpe lacnejších odrôd? Ktoré krajiny produkujú najkvalitnejšie datle?

Ak sú vyslovene lacnejšie, neznamená to hneď, že sú aj výrazne menej kvalitné. Na cenu datlí vplýva viacero faktorov, ako napr.: teritoriálne umiestnenie, exportné pomery v krajine vývozu, náročnosť pestovania, vybavenosť a ekonomický stav plantáži, unikátnosť daného druhu vo svete, exportné clá z danej krajiny a veľa iného.

Na čo by som si asi najviac dával pozor v bežných obchodoch je fakt, či sú datle umelo dosladzované (väčšinou umelým glukózovým sirupom), alebo nejako inak procesované. Mne tento postup osobne vôbec „nereže“, lebo som zástanca buď absolútnej, alebo aspoň väčšinovej autentickosti čohokoľvek.

Najkvalitnejšie datle sú podľa mňa z týchto krajín: Izrael, Jordánsko, Irán, Saudská Arábia, Egypt a USA.

datle-s-cajom-source-shutterstock

 

Čím sú datle Medjoul odlišné od bežne dostupných datlí, ktoré poznáme aj zo supermarketov? Nemajú rovnaké benefity?

Čo sa týka benefitov (ak sa bavíme o zdravotných), tak jednotlivé odrody ich majú podobné a nutričné hodnoty skoro taktiež (sú tam len malé odchýlky). Nemám však zmapované všetky odrody. Sú ich stovky, ale predpokladám, že to bude u všetkých plus/mínus podobné.

Medjoul datle sa hlavne odlišujú od ostatných svojou veľkosťou, dužinatosťou a výraznou medovo-karamelovou chuťou. Táto odroda bola, ako nám história a príbehy navrávajú, žiadaná stáročia na kráľovských dvoroch mnohých panovníkov a sultánov (aj preto sa prezývajú “kráľovskými datlami”). Prakticky boli Medjoul datle, pôvodom z Maroka, úplne vyhradené len kráľovskému dvoru.

Až v roku 1920 boli prvýkrát exportované do USA kvôli tomu, že ich v Maroku napadla choroba. Takže pre záchranu odrody ich vyskúšali presadiť a našťastie úspešne.

Medjoul datle sú sami o sebe prémiový a 100% naturálny produkt. Vďaka tomuto kvalitatívnemu zaradeniu neakceptujú kompromisy v procesoch spracovania, pridaniu akýchkoľvek aditív, iných látok alebo dosladzovadiel.

fitshaker-blog-datle7

 

Ako by sme mali datle skladovať a ako dlho nám vydržia?

Datle je najlepšie skladovať v chladničke a vydržia takto aj niekoľko mesiacov. Pre úúúplne dlhé skladovanie použite mrazničku, ale zo skúsenosti viem, že Medjoulky sa veľmi dlho u ľudí nezdržia :-). Nič zlého sa im však nestane niekoľko dní aj normálne pri izbovej teplote. Vydržia toho veľa. V krajinách ich pôvodu sa nimi živia napríklad beduíni, ktorí obývajú väčšinou púšte. Ja si ich napr. beriem často v papierovom vrecku so sebou do auta, na túru alebo keď niekam cestujem a ešte sa mi nestalo, že by boli po niekoľkých dňoch, dokonca týždňoch v pokazenom stave.

 

Pri receptoch často vidíme, že datle treba pred použitím namáčať. Ako je to v prípade Medjoul datlí?

Toto sa týka hlavne iných odrôd datlí alebo takých, ktoré sú väčšinou sušené (napr. tie Deglet Nour, čo som spomínal) a teda majú v sebe menej vody a sú menej dužinaté. Medjoul datle sú oveľa viac vláčne, obsahujú viac vody, čiže nie je úplne nutné ich namáčať. I keď je pravda, že sa s nimi potom ľahšie pracuje a nelepia sa toľko.

Záleží však aj od toho, do akého receptu ich plánujete použiť. Na prípravu nejakého cesta z datlí je určite lepšie ich odmočiť kvôli lepšej manipulácii a niekedy to aj vyžaduje postup v recepte. Rovnako je to pri výrobe datlovej pasty, masla alebo sirupu.

datlova-palma-source-shutterstock

 

Aké množstvo datlí by sme mohli denne skonzumovať?

Podľa toho z akých pohľadov sa na vec dívame. Ak nám ide o kvalitný prísun energie a športujeme počas dňa (príp. máme fyzicky náročnú prácu), tak 5-6 ks Medjoul datlí je v pohodke. Avšak človek by mal brať ohľad aj na to, čo ďalšie počas dňa konzumuje a vyvažovať to. Takže, ak máte zabezpečený vysoký prísun energie zo sacharidov z iných jedál, tak to zasa nepreháňajte ešte aj s veľkým počtom datlí. Ak ste však obmedzili konzumáciu jedál s obsahom sacharidov, tak smelo do datlí. Určitý objem sacharidov telo potrebuje a vy sa už len musíte rozhodnúť, v akej forme ich budete prijímať.

Datle sú inak skvelým prostriedkom pre dosiahnutie zdravého spánku a pomáhajú riešiť problémy so spaním, insomniu a odburávať stres vďaka prítomnému tryptofánu, ktorý sa podieľa na vzniku serotonínu a melatonínu. Dá sa povedať, že vás dostanú do stavu “blaženej pohodičky”.

Takže je dobré naplánovať si 1 datlu asi 60min. pred spaním. Môžem potvrdiť, že to fakt účinne zaberá a môj spánok má oveľa vyššiu kvalitu počas tých nocí, pred ktorými si dám datle. Avšak sem-tam to narobí šarapatu – hlavne, keď mám skoro ráno nejaký termín a spokojne si vychutnávam “hlboký datlový spánok” :-).

Suma sumárum je, podľa môjho názoru, optimálne zjesť priemerne 3-4ks Medjoul datlí denne pre bežného priemerného človeka. Ak aktívnejšie športujeme alebo máme fyzicky náročnejšiu prácu, tak tých spomínaných 5-6ks. Tí, čo ich pravidelne konzumujú mi dajú ale asi za pravdu, že väčšinou ich „padne za obeť“ denne aj viac :-).

fitshaker-blog-datle8

 

Pri RAW koláčoch sa často využívajú veľké objemy datlí. Hrozia nejaké riziká, ak ich zjeme viac?

Vyslovene životu-nebezpečné riziká ani nie, ale ak sa tam pridáva okrem datlí ďalších veľa surovín, ktoré obsahujú príliš veľa ďalších sacharidov (príp. sú v iných pomeroch), tak to určitým ľuďom môže spôsobiť nepríjemnosti – hlavne diabetikom.

Záleží však dosť na tom, z čoho je daný koláč zložený. Podľa môjho názoru, totiž, nie je úplne najšťastnejšie konzumovať naraz veľký objem sacharidov a veľký objem tukov, a teda, „ládovať“ sa veľkými porciami RAW koláčov len tak „na posedenie“. Taký ten malý trojuholníček bohate stačí, ak si chceme dopriať taký koláč.

Treba si uvedomiť, že ak sa človek drží zásady „všetko s mierou“, tak mu nehrozia vyslovene riziká (teda, ak nie je u daného jedinca nejaký komplikovaný zdravotný problém).

Aj celý princíp zdravej stravy stojí hlavne na tom, že je nutné vedieť kombinovať správne druhy surovín vo vhodných pomeroch. Netvrdím, že sa to dá úplne na 100% dodržiavať, z času na čas človek vybočí, ale ak v drvivej väčšine dodávate telu správnu energiu so správnymi živinami, v správnom pomere, tak ste určite na najlepšej ceste k plnohodnotnejšiemu životu s oveľa menším počtom zdravotných rizík.

 

Datle milujeme vďaka sladkej chuti a vieme ich použiť v pokrmoch namiesto cukru. V akom pomere ich nahrádzame za cukor a je zaručené, že sa nám po tejto obmene pokrm vydarí?

Samozrejme, datle sú výborným substitútom za cukor, príp. iné sladidlá. Čo sa týka pomeru datle/cukor, tak je to podľa mňa veľmi individuálne a záleží, aký recept je nám predlohou. Avšak pre udržanie predstavy by som sa asi držal tohto:

4ks Medjoul datle Jumbo = 1 šálka cukru

Treba však rátať s tým, že chuťovo môže byť výsledný recept o niečo odlišný. To máte podobné, ako keď si človek sladí čaj cukrom alebo medom. Výsledok sladký je, ale chuťovo odlišný.

Za takéto nahrádzenie bežných cukrov sa Vám určite odmení aj telo, pretože obsah živín v jednotlivých sladidlách je markantne rozdielny. Pozrite si napr. túto tabuľku, kde uvidíte, že bežný cukor naozaj nemá moc čo ponúknuť.

dates-vs-sugar-vs-honey-chart

 

V akých jedlách nám datle zachutia najviac? Sú vhodné len na sladko?

Nieee len na sladko. Hlavne Medjouls sa výborne hodia aj do slanších pokrmov, keďže sú výrazne sladšie ako iné datle, tak tým pádom sa vytvárajú nové a zaujímavé varianty chutí. Je to taká gurmánska alchýmia. Napríklad ja ich veľmi obľubujem v šalátoch (s kapustou, rajčinou, špenátom a pod.).

Osobne zbožňujem mix sladkej a slanej chuti. V USA sa stali veľmi obľúbené datle obalené v slanine a zapečené v rúre. Ešte som to zatiaľ neskúšal, ale na ochutnanie to znie celkom lákavo.

fitshaker-blog-datle4

 

Máte nejaký chutný recept s datlami, ktorý by sme mali rozhodne vyskúšať?

Jasná vec – tých je veľa, ale určite by som odporučil vyskúšať tú kombináciu so šalátom, o ktorej som písal v predošlej odpovedi. Extrémne jednoduché na prípravu, výborne to zasýti a ide o naozaj užitočnú porciu zdravia. Myslím, že je to aj trošku netradičné, keďže ľudia si bežne zeleninové šaláty neosladzujú :-).

Recept: Zeleninový šalát s nasekanými datlami na vrchu

Postup je jednoduchý – šalátové listy, kapustu, rajčáátka a nejakú vňatku len nasekať, trošku podliať olivovým olejom, datle pokrájať na malé kocky a posypať na vrch. Na fotke vidno aj takú žltú pastu – to je domáca cícerová pasta, ktorá sa k tomu výborne hodí.

Zeleninovy_salat_s_datlami_Medjouls

Ďalší TIP je ayurvédsky datlový energetický shake – k tomu však fotku nemám, lebo som ho vypil skôr, ako mi to napadlo odfotiť :-).

Tip na recept mám od jedného svetovo uznávaného ayurvédskeho experta Dr. Vasant Lada. Takýto shake je perfektný na stimuláciu tzv. AGNI (nášho vnútorného ohňa) – v zásade ide o dobre fungujúce trávenie/metabolizmus, pretože ak ten správne funguje, tak je potrava efektívne spracovávaná, netvorí sa v našom tele odpad, a tým pádom nevznikajú v tele toxíny (tzv. AMA), ktoré sú vo väčšine prípadov pôvodcami chorôb, ktoré nás skôr či neskôr postihujú.

Toto je podľa mňa základný princíp zdravého života – skonzumuj toľko a takú stravu, aby si telo z nej zobralo kľúčové prvky, dodalo ti energiu a potom efektívne išlo von a nezahlcovalo telo.

…ale poďme späť k receptu :)

Čo budeme potrebovať?

  •  2-3 datle
  • pohár čistej vody (ja používam kvôli purite neperlivú balenú vodu a nie veľmi studenú)
  • štipku zázvoru
  • trochu kardamómu

Ako budeme postupovať?

•    všetko spolu vymixovať

•    vypiť a hor sa prežiť krásny zdravý život :-)

datle-medjouls-bonbon-source-kulaushop

Marekovi ďakujem za všetky užitočné, zaujímavé a vtipné odpovede a som presvedčená, že datle si získajú stabilné miesto v tvojom jedálničku :-).

 

A ak už budeš mať doma datle a budeš hľadať inšpirácie na recepty, skús siahnuť aj po našich knihách, možno ti niečo padne do oka:

zdravé recepty

Romana Cibulková

Romana Cibulková

Milujem poctivé veci, nechávam sa inšpirovať šikovnými ľuďmi a bavím sa knižkami, varením a ďalšími maličkosťami, ktoré prináša každý deň. Robím veci, ktoré mi prinášajú radosť a tie zvyšné obmedzujem na minimum. :-) Som veľký fanúšik dobrého jedla, kvalitných potravín, pozitívneho myslenia a všetkého zdravého. A myšlienky z týchto oblastí budem s vami rada zdieľať.
Romana Cibulková

Článok bol pridaný dňa 18/09/2016 a zaradený do kategórie: StravovanieZdravie   |   Autor: Romana Cibulková

Komentáre