Prečo behám?

Myšlienka. Nápad. Stačí tak málo. Nejaká pohnútka od niekoho, prečo začať behať. Mojou pohnútkou bolo zažiť ten pocit preteku. Byť súčasťou davu, ktorý pre niečo beží. Pre víťazstvo. Ale nie v pravom slova zmysle, ale pre víťazstvo v sebe samom. Mojím prvým „vážnym“ behom bol beh Devín- Bratislava 2013. Nebehám dlho. Ale o to s väčšou vášňou a snahou byť lepšia. Sama pre seba, nie pre ostatných. Zážitok z tohto behu bol neuveriteľný. Zrazu som mala toľko energie a entuziazmu dosiahnuť viac ako nikdy predtým. A behanie zrazu nabralo iný rozmer. 
Mysľou mi prebiehalo neustále: „Chcem behať! Viac a viac a viac!“ Samozrejme dosiahla som to, po čom som túžila. Behala som. A hlavne s radosťou a obrovskou chuťou.

Takže prečo ešte nebeháš? Veď vonku je leto, dni sú dlhšie a je teplo. Ideálne podmienky začať behať. Čo robiť predtým ako začneš behať?

Áno, už viem! Máme milión a ešte oveľa viac výhovoriek, prečo to nerobiť. Áno, aj ja veľakrát vstávam s myšlienkou, že fakt musím?! A jediné, čo mi odpovie, je moje svedomie: „ Áno musíš, spomeň si ako sa budeš cítiť, keď nepôjdeš. A ako, keď pôjdeš.“ Tak ma tento môj našepkávač donúti vstať aj po tme a rýchlo sa presvedčí o tom, čo je správne :-). Samozrejme, vždy vyhrá a má pravdu. Pocit, aký sa dostaví po odbehnutí vytýčenej trasy, je krásny, zaplaví celé telo aj myseľ.

ako začať behať

Najradšej však behám, keď viem, že budem mať náročný deň. Ráno si privstanem a idem si odbehnúť nejakých pár kilometrov. Nebehám maratóny, na to nie som stavaná (no človek nikdy nevie, raz by som to chcela zažiť). A verte mi, akýkoľvek náročný deň, či už v práci alebo kdekoľvek, zrazu nie je taký náročný. Moja skúsenosť. Môj feeling. Myslím si, že toto je dostatočný dôvod, prečo začať a vydržať :-).

Zopár dôvodov, prečo behať ráno:

    1. Preberie ťa k životu – už po niekoľkých minútach behu sa krv v tele rozprúdi, dostanete sa do tempa.
    2. Naštartuje sa metabolizmus – a ďalších 24 hodín bude pracovať na plné obrátky.
    3. Ranný beh mi nič nenaruší – poobede alebo navečer je milión vecí, ktoré prídu a beh sa odkladá na neurčito. Radšej si privstanem a mám pár minút iba pre seba, čo poobede je dosť náročné zariadiť si.
    4. Raňajky sú odmenou – chodím behať s prázdnym žalúdkom alebo si dám iba kúsok banánu, lebo viem, že keď si odbehnem svojich ranných 6-7 km, raňajky budú sladkou odmenou, a zároveň naštartovaním sa na celý deň.
    5. Redukuje stres – vyplavujú sa endorfíny, známe ako hormóny šťastia, o ktorých ste už určite počuli, takže svet sa nám zdá byť gombička :-).
    6. Zlepší stravovacie návyky – po odbehnutí si vždy dobre premyslím, čo budem jesť, snažím sa pripraviť plnohodnotné a zdravé raňajky.
    7. Pitný režim – v mojom prípade sa aj upravil a zlepšil pitný režim, dávam si pozor, čo pijem. Samozrejme, sladeným nápojom sa vyhýbam. Pijem čistú neperlivú minerálku alebo čistú vodu.
    8. Spánok – prehĺbil sa mi spánok aj, keď počtom hodín sa možno o niečo skrátil. Spím kratšie, ale kvalitnejšie.
    9. Vyčisti si hlavu – poznáš to, plná hlava starostí a ty nevieš ako zastaviť tok myšlienok? Beh je na to ideálnym pomocníkom.

beh ráno

Po behu si nezabudni dať strečing.

Prajem veľa bežeckých zážitkov a dúfam, že som ťa aspoň trošku nakopla. Budem sa tešiť keď nás -bežcov bude čoraz viac :-).

 

Zdroj fotiek: flickr.com (Creative Commons)

Martina Káčerová
Najnovšie články od Martina Káčerová (zobraziť všetky)

Článok bol pridaný dňa 14/08/2014 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Martina Káčerová

Komentáre