Neboj sa obrovských svalov! Prečo cvičením nikdy nebudeš svalnatá?

Dnes vám napíšem niečo o téme, o ktorej si vždy vravím, že „aaa, veď o tom už nemusím písať nič, to už je každému jasné“. No nie je! Každým dňom sa presviedčam viac a viac o tom, že táto téma je u ženského pokolenia nikdy nekončiaca! A tiež sa potvrdzuje to, že pokiaľ je človek o niečom presvedčený a zrazu začuje iný názor, tak väčšinou to s ním ani nepohne. Ak ten iný názor začuje znovu, tak to nemusí stále znamenať nič, no keď ho počuje už akosi príliš často, začne prehodnocovať svoj prvotný postoj. Tou nikdy nekončiacou témou sú ženské svaly a jeden z veľmi rozšírených názorov, že pokiaľ baby cvičia v posilke s ťažkými váhami, tak budú príliš svalnaté. Ako to naozaj je?

Musím povedať, že tie názory nevychádzajú len tak z čiernej diery, ale sú založené na rozumných úvahách. Pretože existuje jedna špecifická skupina žien, ktoré sa nazývajú kulturistky. No a tie, samozrejme, cvičia s činkami, dvíhajú veľké váhy a ľaľa – vyzerajú ako ich starší brat. Logicky si potom mnoho žien myslí, že keď budú cvičiť v posilke a dvíhať ťažké váhy, tak budú vyzerať ako kulturistky. Je to jasné ako facka.

Aby žena mala toľko svalov, to veľmi prirodzené nie je. Skrátka ženy nie sú muži. Ženský hormonálny systém je iný ako mužský. Tým základným predpokladom na vybudovanie masívnych svalov je mužský pohlavný hormón – testosterón. Respektíve veľa mužského pohlavného hormónu. Aj vy ženy ho máte, no máte ho asi tak 10 – 20 x menej ako muži! Pre porovnanie, hladina v krvnom sére je u žien cca 0,5 – 2,4 nmol/L a u mužov je to 9-38 nmol/L. Tým, že tento základný predpoklad nespĺňate, tak obrovské a neviem, aké monštrózne jednoducho nebudete.

fitness-826940_1280

No dobre, ale potom, prečo tie kulturistky také sú? Čo oni padli z inej planéty? Nie, kulturistiky (alebo iné, veľmi svalnaté, ženy) len spĺňajú niektorý z týchto základných predpokladov, ktoré ich delia od všetkých ostatných, podstatne ženskejších, žien. Najčastejšie spĺňajú z týchto predpokladov aspoň 2 alebo rovno všetky 3:

1. Prirodzene zvýšená hladina testosterónu

Genetické odchýlky alebo rôzne ochorenia zasahujúce endokrinný systém môžu mať za následok zvýšenú hladinu testosterónu u niektorých žien. Ak by to bol váš prípad, asi by ste o tom vedeli, minimálne by ste k tomu mali zopár indícií. Nadmerné ochlpenie, hlboký hlas či celkovo mužské črty tváre a mužské “krivky” napovedajú, že tie svaly vám asi dosť hrozia. Zvýšenú hladinu testosterónu môžete mať aj dočasne, napríklad vplyvom zmien, ktoré v tele môže vyvolať užívanie hormonálnej antikoncepcie alebo iných liekov s priamym vplyvom na endokrinný systém. Takéto dočasne zvýšené hladiny sa však časom zväčša upravia do normálu.

tattoo-702133_1280

2. Anabolické steroidy

Nemáte dosť svojho testosterónu? Nevadí, obstarajte si ho zvonku. Je to úplne jednoduché. Ak sa vám netvorí dostatok niektorého hormónu, tak si ho skrátka len spapkáte v tabletke alebo aplikujete injekčne a je to. A testosterón nie je výnimka. Testosterón a iné chemické zlúčeniny, ktoré majú veľmi podobný účinok, súhrnne označujeme ako anabolicko-androgénne steroidy. Garantujem vám, že tie najhrozivejšie vyzerajúce kulturistky, ktorých by som sa aj ja v tmavej uličke zľakol, sú výsledkom užívania týchto látok. Prečo to niekto robí, to už je téma na iný článok.

3. Sen o kulturistike a podriadenie celého života tomuto snu

Ak sa každé ráno budíte so snom, že jedného dňa chcete stáť na pódiu, farbou natretá, 84 kg vážiaca a vyzerajúca ako pravidelný účinkujúci v travesty show, tak sa vám to pri patričnom úsilí môže splniť. Tvrdá drina v posilke je základ, kvalitné suplementy podporujúce rast svalov sú samozrejmosťou. Tým najdôležitejším však bude podriadiť tomuto snu celý stravovací režim. Ak chcete naberať svaly, musíte ich mať z čoho naberať. Takže haldy jedla sú na dennom poriadku. No a ak budete dýchať pre ženskú kulturistiku rok po roku, tak po dekádach snaženia budete svalnatá žena. No ani tak to budovanie svalov nie je také jednoduché, ako sa vám môže zdať. Keby bolo, dnes mám 130 kg a drepy by som robil s celou redakciou Fitshakeru naloženou na pleciach.

training-828726_1280

 

V prípade, že ste začali cvičiť a zaznamenali celkom vysoký nárast hmotnosti, tak s najväčšou pravdepodobnosťou bude vinníkom nevhodné stravovanie, teda keď vám popri cvičeniu aj veľmi chutí papať. A to sa poľahky môže stať, pretože telo si samo automaticky pýta viac živín, keď ho humpľujete v posilke. No a ak si váš kalorický príjem neviete ustrážiť a začnete viac živín prijímať, tak áno, priberiete nejaké svaly a z tuku vám zrejme veľmi ubúdať nebude – na čo by aj ubúdalo, keď máte dostatok kalórií v strave…

No pamätajte si, že v konečnom dôsledku sú vám aj tak akékoľvek vybudované svaly na úžitok, pretože podstatne zrýchľujú metabolizmus a z dlhodobého hľadiska vám pomáhajú chudnúť tuk oveľa rýchlejšie a efektívnejšie. Takže, ak si to vybavíte v strave a nebudete prijímať prebytok kalórií, tak vám nejaký ten vybudovaný svalík bude veľmi užitočným pomocníkom.

A posledná vec na záver – to, že cvičením s váhami nejaké svaly vybudujete, neznamená, že budete svalnaté. Práve naopak, len sa vám zvýraznia ideálne ženské krivky a budete vyzerať neporovnateľne lepšie, akoby ste sa len hladovaním, či bezhlavým každodenným behaním vychudli na kosť.

dumbbells-1005899_1280

 

Tak dúfam, že vám tento článok trochu pomohol vyvrátiť posledné zvyšky predsudku o ženách a cvičení s činkami. Prajem vám veľa zdaru pri napĺňaní vašich cieľov :-).

 

Ďalšie články, ktoré by sa ti mohli páčiť:

10 cvikov na vyformované paže a sexi ruky

TABATA cvičenie pre začiatočníčky aj pokročilé

7 rád od trénerky ako si vytvarovať kocky na bruchu

Tomáš Gibej

Tomáš Gibej

Som osobný tréner vo fitku piatym rokom. Baví ma všetko, čo môže zlepšiť kvalitu života a baví ma písať moje myšlienky vlastným štýlom. Na fitshaker.sk píšem, nech mám radosť, že niekomu z Vás možno pomôžu práve moje slová.
Tomáš Gibej

Článok bol pridaný dňa 14/04/2016 a zaradený do kategórie: Cvičenie   |   Autor: Tomáš Gibej

Komentáre