Najlepší čaj na posilnenie imunity. Má viac vitamínu C ako citrón a to nie je všetko!

Aj ty si kupuješ balené čaje vo vrecúškach, ktoré chutia len ako teplá voda a s vitamínmi majú len málo spoločné? A pritom uvariť si výživný čaj na posilnenie imunity nebolo nikdy jednoduchšie! Zájdi do prírody, pozbieraj šípky, nechaj ich vysušiť a celú zimu si môžeš pochutnávať na tomto elixíre zdravia. Že prečo by si mala zbierať nezaujímavé plody, ktoré každý obchádza? Pretože obsahujú mimoriadne významnú dávku vitamínu C (neporovnateľne vyššiu ako citrusy), sú plné antioxidantov a ďalších úžasných látok. Na čo všetko sú šípky skvelé, ako ich skladovať a čo s nimi? Prečítaj si hodnotný článok, vďaka ktorému si vytvoríš na tento prírodný zázrak úplne iný názor.

Prečo sú tieto červené bobuľky také vzácne?

Šípky sú plody, ktoré nám ostanú po tom, čo ruže zhodia svoje okvetné lístky. Aby si z nich vyťažila, čo najviac, treba ich zbierať dobre vyzreté. Pozor však na to, aby neboli prezreté priveľmi. Vtedy totiž ich obsah vitamínu C výrazne klesá. A práve veľký obsah vitamínu C zo šípok robí malý zázrak. Vitamín C, okrem iného, výborne posilní tvoju imunitu, čo počas jesene určite nie na zahodenie.

Antioxidačný účinok šípok sa často prirovnáva k čučoriedkám. Chránia nás teda pred účinkom voľných radikálov, posilňujú a čistia organizmus. Prispievajú k ochrane proti srdcovo-cievnym chorobám, zápalovým procesom, rakovine a spomaľujú starnutie.

Nazbieraj si ich práve teraz!

Zberom šípok si môžeš jesennú prechádzku spestriť od septembra do novembra. Rozpoznáš ich jednoducho, keďže jeseň je obdobie, kedy je väčšina ostatných bobúľ už dávno v koláči či v zaváraninovom pohári. Oberaj iba tie, ktoré majú oranžovú až červenú farbu a nie sú prezreté. Prezreté spoznáš tak, že sú sýto červené a mäkké.

Zbierať môžeš nielen divoké šípky, ktoré nájdeš vo voľnej prírode. Ružové kríky môžu zdobiť aj tvoju vlastnú záhradu. Plody divokej ruže sú väčšinou o čosi menšie ako šípky vypestované na záhrade. Niektoré zdroje dokonca uvádzajú, že divoké šípky majú vyššiu koncentráciu vitamínu C ako domáce šípky.

rosehips-974577_1920

Čo s nimi po nazbieraní? Možností je neúrekom…

V prvom rade treba zdôrazniť, že by si ich nemala jesť surové. Jadierka šípok totiž nie sú dobre stráviteľné a môžu podráždiť tráviaci trakt. Preto treba šípky pred konzumáciou usušiť alebo uvariť.

Najčastejšie sa šípky používajú na prípravu čaju. Ovocné kyseliny a pektín v šípkovom čaji spôsobujú jeho mierne močopudné a laxatívne účinky. Preto sa používa pri ochoreniach obličiek alebo ako pomoc v prípade miernej zápchy.

Ako čaj pripraviť?

Prvým krokom je šípky vysušiť, čo môže trvať týždeň alebo dva. Po vysušení ich treba skladovať v uzatvorenej nádobe mimo priameho slnečného svetla. Ak dostaneš chuť na šípkový čaj, stačí zaliať jednu lyžičku sušených šípok vriacou vodou a nechať lúhovať 10-15 minút. Vitamín C si šípky udržia po dobu jedného roka. Najlepšie je konzumovať ich, čo najskôr po zbere.

Počas druhej svetovej vojny, kedy boli zásoby jedla obmedzené a ľudia trpeli aj nedostatkom vitamínu C, sa šípky vo veľkom zbierali a používali na výrobu sirupu. Šípkový sirup je totiž výborný proti chrípke a prechladnutiu, nakoľko dokáže udržať obsah vitamínu C až po dobu 9 mesiacov. Ak sa rozhodneš si sama sirup vyrobiť, budeš potrebovať asi kilo čerstvých šípok, ktoré umyješ a rozdrvíš. Následne ich zaleješ trištvrte litrom vody a varíš 10 minút. Vodu odleješ do druhej nádoby, zaleješ celú zmes čerstvou vodou a pridáš cukor. Znova povaríš po dobu 10 minút. Zmes precedíš cez husté plátno, aby ti ostala iba tekutina a obe tekutiny zmiešaš. Necháš vychladnúť a preleješ do fľaše s uzáverom. Jedna čajová lyžička sirupu denne zabezpečí dostatočný prísun vitamínu C. Je výborný do čaju alebo zriedený vodou.

fitshaker_blog_sipky3

Nielen do kuchyne, ale aj do kozmetiky

Ak uprednostňuješ v starostlivosti o pleť prírodné produkty, určite si zamiluješ šípkový olej. Ide o extrakt zo semien šípok, ktorý má vynikajúcu schopnosť hydratovať aj tú najsuchšiu pokožku. S jeho pomocou môžeš mať zdravú a žiariacu pleť celú zimu. Na rozdiel od minerálnych olejov má jemnú konzistenciu, takže je vhodný i pre veľmi citlivú pokožku. Je suchší ako iné oleje a rýchlo sa vstrebáva.

Šípkový olej je bohatý na živiny, ktoré zlepšujú celkový stav pleti – je skvelým zdrojom esenciálnych mastných kyselín (omega 3 a omega 6), mastných kyselín (omega – 9) a beta – karoténu. Zjemňuje pokožku, zlepšuje jej pružnosť, dokonca pomáha redukovať vrásky a vďaka vyrovnanému pH je vhodný pre všetky typy pleti. Kvalitný šípkový olej by mal mať krásnu červeno-oranžovú či zlatistú farbu.  Prirodzená vôňa oleja je veľmi jemná a môže byť slabo drevnatá, no nemal by voňať ako ruže, pretože nie je vyrobený z kvetov.

fitshaker_blog_sipky2

Šípky môžeš použiť aj pri liečbe povrchových rán na tele. Stačí ak 4 lyžice šípok nasekáš najemno, zaleješ vodou a privedieš do varu. Po vychladnutí do zmesi namočíš uterák a nanesieš na problémové oblasti.

V prípade, že máš šikovné ruky a rada sa realizuješ, vyskúšaj si vyrobiť zo šípok milú dekoráciu do domácnosti. Napríklad šípkový veniec, srdiečko alebo aj vianočné ozdoby. Najjednoduchšou možnosťou je spraviť iba kytičku a umiestniť ju do vázy, kde by mala vydržať niekoľko mesiacov.

Malá rada na záver: snaž sa zabrániť styku šípok s hliníkovými hrncami, nádobami a lyžicami, použitím ktorých prídeš o cenný vitamín C.

fitshaker_blog_sipky1

Zbav sa prechladnutia a posilni si imunitu vďaka týmto červeným bobuľkám. Vidíme sa pri šípkach, priatelia :-).

 

Ďalšie články, ktoré sa ti budú páčiť:

Granátové jablko dokáže spomaliť starnutie. A nielen to!

Prečo konzumovať vlašské orechy?

Máš stále studené ruky? Tieto tipy ťa zahrejú.

Silvia Hadeková

Silvia Hadeková

Som inštruktorka skupinových cvičení - Bodywork, Metafit a Deepwork (v Bratislave - Retro, Astra a Academia Universum) a autorka stránky Eat.Train.Love.Jedlo, pohyb a láska sú slová, ktoré podľa mňa vystihujú to, čo nám môže zabezpečiť zdravie, silu a vitalitu, aby sme mohli viesť šťastný a plnohodnotný život. Jedlo. Jedlo do veľkej miery ovplyvňuje to, ako sa cítime a v akej sme kondícii. Je zdrojom energie, ktorú potrebujeme, ak chceme podávať požadované športové výkony, ale aj vykonávať každodenné činnosti. Pohyb. Pohyb nás nabíja pozitívnou energiou - fyzickou aj psychickou, pomáha nám zbavovať sa stresu a udržuje nás vo forme. Láska. Všetko čo robíme, by sme mali robiť s láskou. S láskou k sebe. Neubližovať svojmu telu zbytočne chemikáliami, stresom a nezdravými návykmi. Čo sa týka cvičenia, mám rada silové a dynamické cvičenia a uprednostňujem cvičenie s vlastnou váhou. Môj web www.silviahadekova.com
Silvia Hadeková

Článok bol pridaný dňa 30/10/2015 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Silvia Hadeková

Komentáre