Julka a jej premena: Ako som vyhrala boj s obezitou a schudla 62 kg!

Môj príbeh o chudnutí bude možno trocha iný ako ten keď chudnú mladé kočky. Aj keď v mojich 36-tich rokoch, keď som s chudnutím začala, nemôžem povedať, že by som bola stará. Vlastne áno, bola som stará myslením a spôsobom života, aký som do tej doby viedla. Mala som 36 rokov a pri výške 172 centimetrov som vážila astronomických 132,2 kilogramov! Pýtate sa ako je to možné?

Ako som sa dostala na 132 kg?

S nadváhou a obezitou som sa trápila vlastne už od detstva. Od 14-tich rokov som skúšala rôzne diéty, pretože som bola oplácaná a chcela som sa podobať svojim spolužiačkam. Neúspešne, vždy som bola tá tučná. A tak chudšie obdobia striedali obdobia obezity, a takto som žila niekoľko rokov. Bolo to však vždy v únosnej hranici, aj keď som sa vo svojom tele necítila dobre.

Keď som mala 21 rokov, vydala som sa a zatúžila po rodine. Do 3 rokov sa mi narodila prvá dcéra a o 3 roky ďalšia. A vtedy to všetko začalo. Vyjedanie chladničky, pestovanie gaučovej a teplákovej  kultúry. Najprv som sa vyjedla a potom som chudla. Tak jedna diéta striedala druhú a následným jo-jo efektom som sa pyramídovo dopracovala k nie veľmi peknej váhe.  Ako je to pyramídovo? Funguje to tak, že 5 kilogramov schudnete a priberiete 10. 10 kg schudnete a priberiete 15.

julka_premena1

Keď som mala cez 100 kg, prestala som to riešiť

Často sa ma pýtali ako sa mi mohlo stať, že som toľko pribrala. Neviem, keď som mala cez 100 kilogramov, prestala som to riešiť. Nedostatok pohybu, veľmi energetická strava a predispozície k obezite zo mňa urobili veľrybu. A vlastne som si za to mohla ja sama. Napriek tomu ako som vyzerala, predstavovala som sa ako štíhlejšia  blondína. Jeden neúspech schudnúť striedal druhý, a tak som v obrovskom tele prežila neuveriteľných 10 rokov. Myslím, že ľuďom, ktorí niekedy trpeli nadváhou a obezitou, netreba hovoriť  ako som sa cítila. Všetci sa totiž cítime rovnako. Veľakrát, keď sa rozprávam v dnešnej dobe s klientmi, ktorí chcú chudnúť, dospejeme k tomu, že sa cítime neistí, nepáčime sa sami sebe, a keď sa nám v živote nedarí, jedlo je naša útecha.

Ak by som neschudla, dostala by som výpoveď

Ako sa mi podarilo schudnúť? Neviem, aký som mala podnet na to, aby som nadobudla odvahu a oslovila svoju bývalú nadriadenú a požiadala ju o pomoc. Ako to súvisí? Jednoducho, moja nadriadená bola štíhla a zdravo sa stravovala. Usúdila som, že ona je ten pravý človek, ktorý by mi mohol pomôcť a hlavne mala som pred ňou rešpekt. Tento prvý krok niečo so sebou urobiť  bolo pre mňa ako priznanie „som tučná, pomôžte mi!“. Vtedy som si ani neuvedomila, že vlastne tento prvý krok je začiatok môjho nového života.

Spolu sme začali riešiť, čo ďalej. Navrhla mi, aby sme oslovili odborníkov na redukciu nadváhy, dokonca mi dohodla schôdzku a sama začala so mnou chodiť cvičiť. Motivácia bola vysoká. Ak neschudnem aspoň 15 kilogramov, dostanem výpoveď. Teraz sa nad tým len pousmejem, viem že by to neurobila :-).

julia nohavice 01_4

Dnes stále tvrdím, aby sa ľudia nebáli požiadať o pomoc odborníkov na chudnutie. Málokto to zvládne sám. A kto áno, má môj veľký obdiv. Ja som potrebovala pomoc, nielen v tom, aby som sa naučila ako správne jesť a pravidelne sa hýbať, ale potrebovala som aj psychickú oporu a podporu. Chudnutie je komplexná záležitosť a nezáleží na tom, koľko kilogramov chcete schudnúť.

„Chudnutie začína v hlave, sú v nej ústa.“ (Miro Veselý )

Môj život sa zmenil od základov. Nebolo to jednoduché a priznávam 1. mesiac som si občas aj poplakala. Strach a obavy z toho, čo ma čaká, či to zvládnem, či opäť nezlyhám, vo mne vyvolávali neistotu.

70 % úspešnosti v chudnutí je nastavenie vhodnej stravy

Začala som sa pomaly učiť 5 x denne jesť vhodné jedlá. Vysokokalorickú stravu som vymenila za vysokoobjemovú, nízkokalorickú stravu, kde mala hlavné zastúpenie zelenina, kvalitné bielkoviny a sacharidy. Na začiatku som vylúčila prílohy ako zemiaky, ryžu a cestoviny. Biele pečivo a chlieb som vymenila za celozrnné v rámci raňajok a olovrantu. Možno sa vám bude zdať čudné, prečo na olovrant chlieb. Hlavne ľudia, ktorí začínajú chudnúť, majú najväčší pocit hladu vo večerných hodinách. Ak si na olovrant doprajú chlieb alebo pečivo v rozumnej forme, zvýši sa tak hladina cukru v krvi, a predchádza sa tak nárazovému vlčiemu hladu večer. Vždy ma učili, že hlad musím predbehnúť.  Zjete tak omnoho menej ako keď ste vyhladovaní. Zo stravy som vylúčila všetky pochutiny, sladké malinovky, zákusky. Prestala som vysmážať a piecť kysnuté koláče. Nastavila som sa na úplne iný stravovací režim.

DSC00054

Telo, ktoré hladuje nikdy neschudne

Keď sa ma ľudia pýtajú ako som schudla, poviem im: „jednoducho, začala som jesť“. Teraz sa mi to už jednoduché zdá. Ešte stále však prevláda názor, že schudnúť sa dá len vtedy, keď nejeme. Omyl! Telo, ktoré hladuje, nikdy neschudne. Aspoň, nie navždy. Stala som sa odporcom všetkých diét, pretože diéta je stravovanie len na určitý čas. Netvrdím, že z diéty neschudnete. Z každej sa dá schudnúť, no problém nastane vtedy, keď si chcete svoje schudnuté kilá udržať.

1426365_julia-raslova-chudnutie

Za 2 roky som schudla 62 kg

Viete, na chudnutí nikto nič nové nevymyslí. Je to len jednoduchý vzorec:

Pravidelná pestrá strava +pravidelný pohyb + pitný režim, a už známe, nižší energetický príjem ako výdaj.

S týmto jednoduchým vzorcom som schudla za rok 50 kg a v ďalšom roku ďalších 12 kilogramov. Tento rok v apríli to bolo 9 rokov, keď som začala svoj boj s obezitou a 7 rokov odvtedy, čo som prišla do cieľa. Moje telo si za tie roky zobralo pár kilogramov späť, ale už len v rámci normy. Dnes mám 45 rokov, som v dobrej kondícii a dobre sa cítim. O mojom boji s obezitou sa mi podarila napísať motivačnú knihu Kilá, ktoré mi zmenili život, kde opisujem svoj životný príbeh a motivujem ľudí k tomu, aby sa nebáli začať. Veď, keď som to dokázala ja, dokáže to predsa každý.

V dnešnej dobe sa redukcii venujem profesionálne ako výživová poradkyňa. Vždy bolo mojim snom pomáhať ľuďom s nadváhou a teraz si ten sen plním :-).

IMG_4785

Práca na sebe nikdy nekončí

Nezabudnite, že i keď prídete do cieľa a dosiahnete svoju vytúženú váhu, práca na sebe nikdy nekončí. Čo sa stravovania týka, dodnes nekombinujem bielkoviny so sacharidmi, ale s kopou zeleniny. Výnimkou sú raňajky, keď celozrnný chlieb alebo pečivo skombinujem s kvalitnou šunkou, ktorá má aspoň 90 % podiel mäsa. Ovocie a sacharidy konzumujem len doobeda a v rámci obeda. A na večeru dávam prednosť bielkovinovým  a zeleninovým jedlám alebo polievkam. Pohyb sa mi stal relaxom, cvičím aerobik a v týchto letných mesiacoch som začala pravidelne behať.

Pár tipov pre začiatočníkov v chudnutí, ktoré u mňa zafungovali:

  1. Z chladničky vyhoď všetky nezdravé potraviny.
  2. Vyprázdni skrinky od všetkých chipsov, čokolád a iných pamlskov.
  3. Napíš si zoznam vhodných potravín, ktoré potrebuješ.
  4. Pred nákupom sa najedz.
  5. Zeleninu a ovocie kupuj v menších množstvách, aby boli vždy čerstvé.
  6. Večer, ak necvičíš, zamestnaj si ruky (pre prípad, že by si mala chuť zobkať).
  7. Zaraď si pohyb do týždenného plánu, tak ako pravidelne chodíš kaderníčke alebo kozmetičke.
  8. Vymysli si heslá napríklad:„Drahá, ty už si si svoje odjedla.“, hlavne ak ťa prepadne chuť na sladké alebo zákusok.
  9. Pozri sa na chudnutie ako na zmenu životného štýlu na celý život.
  10. Chudni pre svoje zdravie a štíhlosť bude príjemným výsledným efektom.

IMG_4436

Ako vyzeral môj jedálny lístok?

Ak neviete ako začať, predstavujem vám ukážku môjho jedálnička. Myslite však na to, že každý organizmus je individuálny a príjem živín nie je pre všetkých rovnaký a mení sa v závislosti od veku, hmotnosti, výšky, pohlavia, fyzickej aktivity a stresového zaťaženia.

Raňajky:

  • 1 kus tmavý alebo celozrnný chlieb, celozrnná žemľa, bageta,
  • pomazánka,
  • 30% syr, šunka, varené vajce,
  • cottage syr, jogurt,
  • surová zelenina,
  • praženica

Desiata:

  • zelenina v surovom stave,
  • jogurt, tvaroh, syr,
  • 1 ks ovocie,
  • orechy,
  • smoothie

9117770047_a4f9e5802e_z

Obed:

Tepelne upravené jedlo + polievka ako vývar (nemusí byť), ako napríklad:

  • všetky druhy chudého mäsa, ryby,
  • celozrnné cestoviny, ryža natural, zemiaky ako samostatné jedlo,
  • ako príloha zelenina
  • zelenina tepelne upravená, zapekaná, grilovaná, zeleninové nákypy,
  • zeleninový šalátový tanier, kurací šalát, šalát s hovädzím mäsom.
  • strukovinové jedlá

Olovrant:

  • zelenina v surovom stave,
  • jogurt, tvaroh, syr,
  • chlieb, pečivo, šunka s vysokým podielom mäsa

Večera

  • polievky,
  • tepelne upravená alebo surová zelenina,
  • šalátový tanier,
  • syr, šunka,vajce, mozzarela,
  • ryby, kuracie mäso

IMG_2226d

Pár slov na záver

Majte sa radi a zmeny robte len kvôli sebe, verte si, že to dokážete, veď kto vás má mať radšej ako vy samy? Venujte sa sebe, pretože keď budete šťastný vy, bude šťastné aj vaše okolie. Všetkým, ktorí sa rozhodli pre zmenu svojho životného štýlu alebo sa rozhodli bojovať s nadváhou, držím palce a prajem veľa šťastia, úspechov a trpezlivosti. Opäť vám prezradím jedno moje heslo: Trpezlivosť štíhlosť prináša.

_MG_5085

Vy to dokážete. Každý z nás má v sebe tú silu, pokiaľ chce dosiahnuť aj nemožné. Máte ju aj vy, snívajte svoje sny  o lepšej postave alebo kondícii, o zmene životného štýlu a choďte si za nimi. Ja som si svoj sen už splnila a stálo to za to :-).

Vaša Julka

 

Ďalšie inšpirujúce premeny:

Luckina premena: Po pôrode som schudla 32 kg a dnes som osobná trénerka!

Ivankina premena: Schudla 25 a tým nekončí. Chce byť bikini fitnesska.

Dominika a jej premena: Je ľahšia o 20 kg, a to len za 10 týždňov!

Júlia Rašlová

Mojim snom bolo pomáhať ľuďom s nadváhou a obezitou. Napísala som motivačnú knihu „Kilá ktoré mi zmenili život", kuchársku knihu „Ako dobre jesť a nepribrať„ a diár ako malý ťahák na štíhlu líniu. Na svojej stránke chudnem-rozumne.com prispievam článkami, receptami, niekedy aj radami o tom ako je najlepšie a najzdravšie chudnúť bez jo-jo efektu. Tvorím výživové plány a snažím sa pomáhať ľuďom večne bojujúcim s kilami navyše. Výživou a zdravším varením sa zaoberám 9 rokov. Teraz aj profesionálne ako výživový poradca.
Júlia Rašlová

Článok bol pridaný dňa 13/08/2015 a zaradený do kategórie: PremenyVšeobecné   |   Autor: Júlia Rašlová

Komentáre