Je cukor legálnou drogou?

Každý deň, každú hodinu a každú sekundu ľudia skonzumujú obrovské množstvo rafinovaného cukru. Nájdeme ho dnes skoro v každej potravine dostupnej v obchode. V limonádach, džúsoch, ľadových čajoch, pečivách, horčiciach, kečupoch, sójových omáčkach, športových nápojoch, olivách, omáčkach na mäso, jogurtoch, polotovaroch…  Dokonca je pridávaný aj do potravín, v ktorých by sme ho nikdy nehľadali. Keď k tomu pridáme cukor do kávy, cukor do čaju, dezert po obede, sladkosť za odmenu po pracovnej dobe … vyjde nám, že ročná spotreba cukru na jedného obyvateľa Slovenska predstavuje neuveriteľných 31,1 kilogramov. Ideálne by bolo, keby sa spotreba cukru rapídne znížila. Že prečo? Rafinovaný cukor je deštruktívna látka pre ľudstvo. V súčasnosti je viac ako isté, že cukor zohráva kľúčovú úlohu v spúšťaní rôznych chorôb, ako napríklad: srdcových a cievnych chorôb, rakoviny, cukrovky, Alzheimerovej choroby a iných.

Rafinovaný cukor je dokonca prirovnávaný k heroínu. Áno, čítate správne! Jednej z najviac návykových látok na svete. Pýtate sa, čo môžu mať spoločné?

– podobné rafinované spracovanie-heroín je vyrábaný z ópia, ktorý je získavaný z kvetu maku. Neskôr je rafinovaný do morfia a následne do heroínu. Pôvodne sa ponúkal ako „nenávykový“ liek proti bolestiam. V súčasnosti je to však naopak. Podobne aj cukor je vyrábaný z cukrovej trstiny a rafinovaný do melasy. Neskôr je rafinovaný do hnedého cukru a potom bieleho cukru. Všetkým známe kryštáliky bieleho cukru sú celkovo zbavené originálnych nutričných hodnôt. Presne ako heroín. Výsledkom je, že telo nevie ako má reagovať na vysoký príjem cukru.

– rovnaký spôsob návykovosti– v okamihu prijatia týchto látok do tela, vytvoria nával eufórie (heroín zo začiatku silnejší). Cukor končí v pečeni odkiaľ sa dostáva do celého tela vo forme tuku, preto vlna eufória nie je taká silná. Cukor preto môžeme označiť za „drogu“, nakoľko je neskutočne návykový. Odhaduje sa, že až 95 % ľudí má určitú mieru závislosti.

– poškodenie vnútorných orgánov-heroín najviac poškodzuje mozog, predtým ako sa posunie do srdca a pľúc. Ide o najnebezpečnejšiu drogu kvôli rýchlemu vzniku fyzickej a psychickej závislosti. Poškodenie tela pri cukrovej závislosti je ďaleko pomalšie, ale rovnako škodlivé. Dokonca je podozrenie, že vzhľadom na legálnosť cukru môže byť miera poškodenia ešte výraznejšia.

– abstinenčné príznaky- telo pri nedostatku svojej pravidelnej dávky rafinovaného cukru reaguje podobne, ako keď telu chýba pravidelná dávka drogy. Podobné abstinenčné príznaky týchto dvoch látok sú: náladovosť a podráždenosť, úzkosť, pocit vyčerpania a celková únava, nezastaviteľná chuť na „drogu“, bolesť hlavy, triaška…

fitshaker_blog_cukor1
Ako sa oslobodiť zo závislosti od tejto „ legálnej drogy“?

1. Jedzte menej sacharidov – čím menej sacharidov budete denne prijímať, tým menšiu chuť na sladké budete mať. Je to z dôvodu kolísania hladiny cukru v krvi. Snažte sa čo najviac obmedziť pečivo, cestoviny, múčne jedlá a všetko sladké.

2. Urobte si detox – správny detox nielenže zresetuje apetít, ale často zníži aj chuť na sladké. Po počiatočnej túžbe (ktorá vie byť naozaj silná) sa vie telo prispôsobiť a všetky túžby potlačiť.

3. Doprajte si na raňajky bielkoviny, zdravé tuky a fytonutrienty pre správny štart do dňa. Ideálnym raňajkovým menu môže byť napr. smoothie. (Ale pozor! ovocie tiež obsahuje cukor. Najmä banány a hrozno, naopak citrusové plody urýchľujú spaľovanie). Typické raňajky plné sacharidov, cukrov alebo škrobových jedál sú tou najhoršou  voľbou, ktorá naopak zabezpečí celodennú chuť na sladké (raňajkové cereálie, pečivo,…). A to určite nechceme. Fytonutriety sú rastlinné zložky, ktoré dodávajú rastlinám charakteristickú vôňu a farbu. Navyše, chránia rastliny, listy a plody pred účinkami oxidácie, pred škodcami a poveternostnými vplyvmi, UV žiarením.

4. Okoreňte si život – koriander, škorica, muškátový oriešok, klinčeky, kardamón, kurkuma, bobkový list a kari tiež pomáhajú znižovať chuť na sladké.

5. Doplňte vitamíny – horčík a zinok (majú vplyv na rast a odolnosť), chróm (posilňuje účinnosť inzulínu), omega 3 mastné kyseliny a vitamín D3. Stačí si len dopriať : pšeničné klíčky a otruby, obilniny, fazuľu, šošovicu, syr, zemiaky, huby, kuracie mäso, kakao.

6. Rozhýbte telo– cvičením, tancom, jógou … pomôže znížiť napätie a stres, zvýši energiu a potlačí chuť na sladké.

7. Pospite si –  pri únave si telo často pýta práve cukor, lebo je zdrojom rýchlej energie.

8. Poupratujte– všetky sladkosti a zdroje rafinovaného cukru odložte mimo váš dosah.

9. Žiadne umelé sladidlá ako náhrada – najčastejšie sa používajú sladidlá s názvami acesulfám, aspartám, cyklamát a sacharín. Ich úlohou je však len nahradiť chuť bežného cukru. Náhrada vo forme sladidla len oklame telo, čo má za následok, že si ho pýta ešte vo väčších dávkach.

10. Pite veľa vody – niekedy voda alebo minerálna voda uhasí okrem smädu aj chuť na sladké.

fitshaker_blog_cukor2

Čím nahradiť rafinovaný cukor?

Ovocím – ovocie by malo uspokojiť chuť na sladké. Ovocie okrem cukru obsahuje aj množstvo vitamínov, minerálov a enzýmov.

Med- má protizápalové účinky, zvyšuje imunitu, zlepšuje trávenie a dokonca znižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Skvelé moderné náhrady sa skrývajú vo výťažkoch z rastlín. Konkrétne ide o stéviu. Dobrý je aj kokosový cukor.

fitshaker_blog_cukor3

Otestujte svoju závislosť

Na záver si môžete dať rýchly test závislosti na jednoduchom cukre. Ak odpoviete „ÁNO“  na  dve a viac otázok, je pravdepodobné, že ste závislý.

1. Dali ste si niekedy sladkosť za odmenu, napríklad za dobre odvedenú prácu alebo úspešne dokončenú úlohu?
2. Dokáže Vám sladkosť pozitívne zlepšiť náladu (smutnú, unavenú)?
3. Doprajete si dezert, zmrzlinu … „len tak“, napr. po dobrom obede, aj keď sa cítite najedený do prasknutia?
4. Skúšali ste niekedy obmedziť cukor alebo úplne ho vylúčiť, ale neúspešne?
5. Dali ste si na tanier zákusok s tým, že len „ochutnáte kúsok“, ale nedalo sa vám prestať?

fitshaker_blog_cukor4
Aký vám vyšiel výsledok? Ak ste čistý “cukroholici”, nebojte sa pustiť do odvykačky. Prinesie vám to nielen pevnejšie zdravie, krajšiu postavu, ale aj menej kolísavú náladu, či lepšie myslenie.

Držíme palce! :-)

Na záver zopár tipov na sladké a bezvýčitkové jedenie:

 

Zdroje textu: drfranklipman.com, fitnessarts.org, olsonnd.com

Zdroje obrázkov: flickr.com

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 18/03/2015 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre