Ako začať cvičiť na materskej a zároveň nezanedbávať rodinu, starostlivosť o dieťa a domácnosť?

Mladá mamička Janka nám spolu so svojim manželom Garom prezradí, ako si utužiť vzťah prostredníctvom cvičenia. O tom, že cvičenie a láska k športu spája a zoceľuje vzťah sa môžeš presvedčiť v tomto krásnom rozhovore. Psssst, ja som ho čítala asi 10-krát a stále mám pocit, že je to málo. Uži si krásne čítanie. ;-)

Janka, vy ste mamička malej dcérky, ako zvládate cvičenie popri dieťati? Je to pre váš ťažšie, alebo to beriete ako zábavu, keď sa okolo vás motá malý človiečik, ktorý vám so všetkým „pomáha“?

JANKA: S dcérkou cvičím pre radosť, bez nej naplno. Je ešte malá, takže pri mne vydrží tak 20 – 30 minút. No keď vytiahnem doma karimatku, je vždy nadšená. Zatiaľ okolo mňa len pobehuje, občas mi robí poriadne závažie, no a skúša ma imitovať.. Alebo si proste „robí svoje“. A keď sa už začne nudiť a protestovať, tak si zas dám ja pauzu. Alebo spolu ideme cvičiť vonku, a to je ešte oveľa lepšie. No stále to beriem ako takú oddychovku, doplnok toho ozajstného tréningu. Venujem sa popritom aj jej a je jedno, koľko pri tom spálim kalórii. Ide skôr o to, aby to bavilo aj ju, aby som aj jej ukázala, že pohyb je super.

Musela som sa naučiť žonglovať medzi rodinou, prácou a cvičením. Je to celkom šialená jazda ☺. Ale všetko z toho ma baví a robím to s radosťou. Určite to vyžaduje dobrý time manažment a veľkú dávku disciplíny.

na materskej

 

Janka, vieme, že váš manžel nebol vždy veľký fanúšik cvičenia. Čo bolo tým zlomom, že sa k vám pridal?

JANKA: Ja vlastne ani neviem. Sama som sa ho snažila prehovárať, pretože mi na ňom samozrejme záleží a počúvala som od neho často, ako sa sťažuje, že nič nevládze, že ho večne bolí chrbát, že nemá energiu. Ja som na to liek poznala – pravidelný pohyb. No to je skôr otázka na neho, čo ho napokon „zlomilo“.

rodina

 

Garo, prečo ste sa rozhodli, že sa do cvičenia pustíte spolu s Jankou? Ako vám to zo začiatku šlo? Bolo ťažké nabehnúť na iný režim? 

GARO: V mladosti som profesionálne hrával basketbal. No je to už vyše 12 rokov, čo som prestal. Čiže lásku k športu som mal. No dnes už basketbal nehrávam, keďže je ťažké pozbierať tím ľudí. Chcel som začať opäť niečo aktívne fyzicky robiť, aby som sa cítil dobre a bol zdravý, aby som nabralživotnú energiu, ktorú som cítil, že mi chýba.

Čiže nebolo až tak ťažké začať, mal som veľa entuziazmu. Skôr je ťažšie časovo zladiť prácu a pravidelné cvičenie. Samozrejme, že teraz mávam svalovku takmer denne :-D.

 cvičenie vonku

 

Janka, aké boli vaše pocity po tom, keď sa manžel rozhodol, ako ste to vy povedala „zdvihnúť z gauča„ a začal cvičiť spolu s vami?

JANKA: Pre mňa to bolo veľké prekvapenie, pretože som sa často snažila prehovárať ho, nech začne niečo robiť. Nech cvičíme spolu. Hoci len jogu alebo ľahký strečing po práci. Lenže vedela som, že je zbytočné niekoho nútiť. Musel k tomu rozhodnutiu dozrieť sám.

Ja som si pred nedávnom strašne zamilovala cvičenie vonku, na street workoutovom ihrisku, a keď sa ma spýtal, kedy pôjdeme spolu, tak som skoro odpadla☺. Mať, aspoň teda počas víkendov, sparing partnera svojho muža, to je môj tajný splnený sen.

cvičenie vo dvojici

 

Garo, bola pre vás Janka motiváciou? Bola to ona, ktorá vám ukázala, aký je šport skvelý?

GARO: Určite. V okolí nemám známych, ktorí by sa takto aktívne a pravidelne športu venovali, takže určite to bola práve ona, vďaka ktorej som sa do toho vôbec pustil. To jej večné prehováranie napokon malo svoj efekt. A hlavne som videl, koľko má životnej energie. To bolo presne to, čo som chcel. Ja mám tú výhodu, že mám pomerne rýchly metabolizmus, takže môžem jesť a nepriberám, no chcel som sa aj cítiť dobre. To bol pre mňa hlavný spúšťač.

workout ihrisko

 

Ako vyzerá vaše vaše spoločné cvičenie?

JANKA: Chodievame najmä vonku. Doma v byte nemáme veľmi priestor na to, aby sme tu všetci traja začali naraz cvičiť :-D. Žijeme v Prahe a tu sú celkom rozšírené street workoutové ihriská a fit parky. Dva z nich máme asi 10 – 15 minút pešo.

Cez týždeň nám časovo nevychádza, aby sme cvičili spoločne. Ja cvičím najmä ráno alebo poobede a Garo večer. No o to viac sa vždy tešíme na víkend. A keďže tu v Prahe nemáme žiadneho starého rodiča, kam by sme dcérku „odložili“, prirodzene chodí s nami. A milo nás prekvapuje, že sa jej to strašne páči.

No a my s Garom sme zohratý tím, čiže ak aj Maral občas „nespolupracuje“, jednoducho jeden oddychuje a je s ňou a druhý maká. A za chvíľu sa zas vymeníme.

Všetko sa dá, len treba chcieť ☺.

GARO: Myslím si, že je skvele ísť si zacvičiť a zároveň byť s rodinou. Je to náš spoločný koníček, ktorý nás ako rodinu ešte viac zblížil. Parádne to motivuje a dokáže nakopnúť. Pritom zároveň vidíš, ako ťa tvoje dieťa napodobňuje a snaží sa robiť to, čo ty. Ako je pri tom detsky šťastná a baví ju to.

Maral je ešte malá, no je super, že je v tom s nami a verím, že sa na ňu tá láska k pohybu nalepí a bude z nej športovkyňa☺. My ju k tomu určite budeme viesť.

rozhovor

 

Janka, zmenil sa u vás aj jedálničiek? Čo nové ste začali variť a čo ste zo stravy vylúčili úplne? Garo a čo vy, ste fanúšik zdravej stravy? Čo dobré a zdravé vám chutí od Janky? ☺

JANKA: Pred pár rokmi som o zdravej strave nevedela nič. Ako tínedžerka som sa miliónkrát pustila do nejakých, často striktných diét, ktoré boli úplne na hlavu. A hrozne rýchlo ma to aj prešlo. Až pred pár rokmi som sa začala skutočne zaujímať o zdravú, plnohodnotnú a vyváženú stravu. Zistila som, čo sú bielkoviny, sacharidy, tuky, z čoho ich získať, prečo sú dôležité, ako si vyskladať jedálniček, čím nahradiť prázdne kalórie tými prospešnejšími.

Aby to bolo dlhodobo udržateľné, úplne nevylučujem nič (teda okrem mäsa, keďže som vegetariánka, ale to má iné dôvody). Milujem sladké a ani tomu sa nevyhýbam. Iba som to značne obmedzila a naučila sa jesť “zdravšie” sladkosti, alternatívy. A hlavne pri každodennom tréningu aj to jedno zhrešenie až tak nebolí, ako keď sa človek nehýbe vôbec.

Do svojho jedálnička som zaviedla väčšie množstvo bielkovín – keďže som vegetariánka, tak z vajec, tvarohu, sóje, strukovín, húb, tofu a podobne. Nahradila klasické pečivo tým skutočne celozrnným (nielen zafarbenou múkou). Cez týždeň varíme najmä rôzne zeleninové, strukovinové jedlá, občas nejaké cestoviny, viem výborne pripraviť sóju na mnoho spôsobov. Aj Garo sa oblizuje a tvrdí, že to je lepšie než mäso☺.

Cez víkend občas varíme dvojako, keď má Garo chuť na mäso. Nevadí nám to. On toleruje, že ja mäso nejem a naopak. A mám to “šťastie”, že Gara varenie baví. Takže my sa v kuchyni striedame tak 50/50.

GARO: Ja som v minulosti často zvykol jesť oveľa ťažšie, zrejme aj menej zdravé jedlá. Ani dnes nie som nejaký extra fanúšik zdravej stravy, no zistil som, že práve tie ťažké, mastné jedlá mi nerobia dobre. Stačí si všímať, ako sa potom človek po jedle cíti. Prestalo mi to robiť dobre. Keď zjem ľahšie jedlo, cítim sa omnoho lepšie. Čiže aj ja postupne zaraďujem do jedálnička viac zeleniny, zeleninových jedál a šalátov. Janka vie robiť božské šaláty. Výdatné, také, ktoré fakt zasýtia na celý večer.

zdravá strava

 

Čo pre vás znamená šport? Je to súčasť vášho života, alebo to beriete ako povinnosť?

JANKA: Ak by som to brala len ako povinnosť, nevydržala by som pri tom dlhodobo. Pred rokmi som začala cvičiť tiež x-krát, no vôbec ma to nebavilo a sekla som s tým skôr, než sa dostavili prvé výsledky. Až potom som zrazu úplne neplánovane opäť začala, no s jediným rozdielom – že som si našla niečo, čo ma strašne bavilo a chytilo ma to. Už som nechcela prestať. Dnes je pohyb a šport súčasť môjho života. Proste životný štýl.

GARO: Pre mňa bola najväčšia láska pred rokmi basketbal. Nebol to iba šport, bola to proste vášeň. Dnes pre mňa cvičenie znamená najmä možnosť, ako byť popri sedavom zamestnaní aktívny, cítiť sa energicky a zdravo. Občas mi to možno pripadá nudnejšie ako basketbal, pretože pracujete na jednotlivých úlohách zvlášť. No viem, že je to skrátka spôsob, ako sa udržať fit. Netrénujem na olympiádu, ale preto, aby som sa cítil dobre.

cviky doma

 

Janka, váš príspevok v skupine, kde popisujete svoju zmenu mi padol hneď do oka. Povedzte aj ostatným váš príbeh. ;-)

JANKA: Lásku k aktívnemu životnému štýlu som objavila pred pár rokmi. Dovtedy som šport neznášala. Keď som s tým ale konečne výnimočne po niekoľkých týždňoch nesekla, začali sa objavovať prvé výsledky. A zistila som, že ma to vlastne prvýkrát strašne baví. Zameriavala som sa najmä na silový tréning a cvičenie s poriadnymi činkami. Do toho nejaké kardio v podobe behu. V priebehu niekoľkých mesiacov som schudla prebytočných 12 kíl.

Potom moja fitnes cesta podstúpila skúšku ohňa – tehotenstvo. Ale celkom úspešne. Aktívna som zostala počas celého tehotenstva, síce s obmedzením, ale cvičila som v podstate až do pôrodu. Pribrala som 16 kíl, no mesiac po pôrode som bola naspäť na svojej predtehotenskej váhe a naspäť v telocvični. Postupne. Samozrejme, že brušné svalstvo to schytalo najviac, s tým zápasím dodnes. Niekoľko mesiacov po pôrode som sa zapojila aj do svojej 1. výzvy s Fitshakerom. Najviac ma bavil HIIT s Oľgou. Celkovo mám rada cvičenia, kde si poriadne zamakám. Dnes je už cvičenie súčasťou každodenného života.

Na svojom blogu FIT MAMA NO DRAMA sa snažím aj iné ženy a mamy motivovať a ukázať im, že aj keď to popri deťoch a iných povinnostiach nie je vždy jednoduché, dá sa to. Treba to brať ‘športovo’ a nerobiť z toho drámu ☺. A občas to dokonca môže byť aj zábava.

beh

 

Garo, za čo ste vďačný Janke? A hlavne, ako ste si celú tuto výzvu užili spolu s ňou, bola na vás prísna alebo vás povzbudila vždy, keď ste mal chuť s tým seknúť?

GARO: Keď ju vidím, ako striktne dodržuje svoj režim a hlavne, že sa hýbe fakt dennodenne, je to pre mňa motivácia neseknúť s tým a pokračovať. No áno, keď si občas dám extra deň voľna naviac, vie mať štipľavé poznámky :-D. Ale viem, že ma chce len motivovať.

 

Janka, bol pre vás manžel oporou?

JANKA: Bol a je pre mňa oporou. Vždy, keď sa potrebujem vytratiť z domu von a ísť si zacvičiť, prevezme štafetu a je s dcérkou. Takisto nešetrí pochvalnými komentármi o tom, ako dobre vďaka cvičeniu vyzerám. A to je pre mňa obrovská motivácia.

premena

 

Čo by ste odkázali ďalším párom, ktoré rozmýšľajú nad tým, že sa do toho pustia spolu?

GARO: Že je to skvelý spôsob, ako ešte viac zoceliť vzťah. Podporovať a motivovať jeden druhého. No musí to byť vzájomná podpora. A keď ste v tom obaja, je oveľa väčšia šanca, že s tým ani jeden, ani druhý nesekne.

JANKA: Hlavne si tiež musí každý nájsť to, čo ho skutočne baví. A či už to bude u oboch partnerov to isté, je druhoradé. O to lepšie, ak si môžu zacvičiť spolu, ale to nie je jediná podstata. Hlavné je, aby to oboch bavilo a robili to pre svoju vlastnú radosť.    

 cvicenie doma

Manželom Janke a Garovi ďakujeme za skvelý rozhovor a množstvo motivácie, ktorá z neho vyžaruje. Prajeme im nádherný a fit spoločný život! :-)

 

Výzva, ktorú Janka spomína, je jedna z množstva programov, ktoré nájdeš v našom online fitku Fitshaker. Zacvič si aj ty doma! ;-)

cvičenie pre ženy

 

Načerpaj ďalšiu motiváciu aj vďaka týmto rozhovorom:

Manželia Veronika a Dušan vyskúšali výzvu spoločne. Čo im okrem schudnutých kg priniesla?

Keď 33-ročná Janka ležala od bolesti chrbta na posteli a jej 56-ročná svokra skákala s jej synčekom skákali na trampolíne, nastala u nej radikálna zmena! Ako sa jej na jej ceste darilo?

Veronika má 6 detí, no nevyhovára sa, že nemáš čas na cvičenie. Ako všetko stíha?

Veronika Kašická

Redaktorka vo Fitshaker
Ako maskérka v divadle sa stretávam s mnohými vecami, ktoré obsahujú veľa chémie. Preto sa snažím o presadenie prírodnej kozmetiky a zdravého jedla aspoň v osobnom živote. Hľadanie a vytváranie nových veci pre telo a pleť z ingrediencií, ktoré nám ponúka sama príroda je moje veľké hobby. Verím, že jedného dňa si ľudia opäť všimnú, že kvalitné a zdravé prípravky na telo, tvár či vlasy sa dajú pripraviť aj doma bez zruinovania peňaženky.
Veronika Kašická

Článok bol pridaný dňa 20/08/2019 a zaradený do kategórie: Premeny   |   Autor: Veronika Kašická

Komentáre