Ahoj Kika, môžeš sa nám na úvod trošku predstaviť? Vieme o tebe, že si inštruktorkou Yogy, precvičovala si Zumbu, intervalové tréningy a že si aj maminou krásnej Hanky. Čomu všetkému sa venuješ?
Isto to poznáte, prejdeš sa mestom - no čo, spinká? Prídeš na pieskovisko - no čo, ešte ti nesedí? Prídeš k starkej - už by si jej mala dať zemiak, ešte nepapá? Prídeš domov - ako sa mala dnes moja láska malinká? :-)
Mala som už potrebu robiť niečo mimo starostlivosti. Keď Hanka dovŕšila približne 8 mesiacov, začala som jej ukazovať kartičky zvierat počas hojdania na hojdačke. Znakovala som zvieratká "po svojom" a Hana nasávala. Cítila som i videla záujem, tak som pokračovala farbami, geometrickými útvarmi, protikladmi, jemnou motorikou (navliekanie, krájanie, prelievanie, presýpanie). Cesta inšpirácie ma zaviedla až k Montessori pedagogike. Články, kurzy, školenia a nakoniec vlastná prax mi umožnili vytvoriť si zavedenie akejsi hravej edukácie, aby mi doma "nehrablo". :-)
Čo je to Montessori pedagogika?
Mamičky sa už v tehotenstve veľmi tešia na bábätko. Nakupujú oblečenie, hračky, pripravujú izbičku. Ako by mohli maminy pripraviť prostredie, do ktorého bábätko príde, aby sa tam cítilo čo najlepšie?
Po pôrode asi takmer každú maminu čaká náročnejšie obdobie plné noviniek a starostlivosti o bábätko. Aké rady by si dala čerstvým maminám, aby sa nedostali do popôrodných depresií, či nepadli nejaké tie slzičky z vyčerpania?
Postupne ako bábätko rastie, začína s ním byť čoraz väčšia a väčšia sranda. Ako ho podporovať v jeho prirodzenom vývoji?
Ako vysvetľovať dieťaťu “Nie, to nesmieš, nemôžeš…”. Ako mu s láskou vymedziť hranice? Môže pomáhať pri vymedzovaní hraníc aj zvýšenie hlasu?
Strach, ktorý mám z koní ja, riešim nie zákazom, tam nepôjdeme, ale mám skvelú kamošku Jarku, ktorá Hanku vezme na ruky, keď chce koňa pohladiť, chytí s ňou mrkvu, keď chce koňa nakŕmiť. Ak Jarka nie je na blízku, viem Hanke vysvetliť, či má 5 mesiacov alebo 5 rokov, že mám pre ňu alternatívu, keď príde Jarka, koňa pohladká.
Prejav hnevu, frustrácie, plaču je v tom prípade na mieste a v poriadku. Mojou úlohou je ostať v pokoji, bez nervov, pretože inak ju tým učím len to, ako sa hnev nedá zvládnuť a jeho prejav nie je prijateľný (môj záujem je, aby hnev v sebe nedusila). Takže koňa hladká, keď je Jarka v dosahu, keď nie je, nehladká. To je moja hranica.
Nebudú deti príliš rozmaznané, ak sa nevychovávajú pomocou praktík “starej školy”? V dnešnej dobe je obľúbené i spoločné spanie v posteli, nosenie v šatkách, dlhé kojenie… Nerozmaznávame tým deti? Nestanú sa z nich “mamičkári”?
Ak to, že 4 ročné dieťa si dá vysvetliť, že už jednu bábiku má, že ju môžem vziať do banky vybaviť úver, že v reštaurácii sa najeme bez "hanby", že v obchode nakúpi, vyloží tovar, zaplatí, že si odkrojí chlieb, natrie, naje sa a tanier odloží, ak toto je to rozmaznané dieťa, tak som najšťastnejšia mama mamičkárky. :-D
Aké benefity môže deťom a rodičom priniesť takáto výchova?
Keď začne dieťa loziť, chodiť…všetko chce chytať, zahadzovať, dávať do úst. Je vhodné ho dať do ohrádky, na rohy stolov chrániče a zabezpečiť čo najbezpečnejšie prostredie pre ňho?
Ako je to s hračkami? Deti majú často doma množstvo hračiek, ale nebavia ich, resp. hrajú sa s nim iba pár sekúnd. A tak rodičia kupujú ďalšie a ďalšie… Ako dieťa zabaviť tak, aby ho to bavilo a prinášala mu hra aj skutočný úžitok?
Vedela by si dať rodičom pár konkrétnych tipov na hry pre deti do 1. roka?
- Oči - cez kartičky so zvieratkami obohatené o miniatúry tzv. tuby safari doplnené znakovaním, prípadne gemoterické útvary, rozoznávanie farieb.
- Uši - počúvanie hudby, hra na hudobné i nehudobné nástroje.
- Nos - vrecúška s koreninami na ovoniavanie + obrázky k tomu, počas varenia dovoliť dieťatku skúmať.
- Ruky - nechať dieťa chytať rôzne povrchy,materiály,hrabať sa v zemi,máčať sa vo vode.
- Ústa - orálne senzitívne obdobie trvá asi najdlhšie a sme pri ňom v najväčšom strese a napätí. :-) Strach z ublíženia, baktérií až katastrofických scenárov je silný. Preto je skvelá práca na samom sebe...
V prvom roku sa dieťa učí aj jesť. Niekedy je to však “na porážku”- dieťa celé ufúľané, kuchyňa celá ufúľaná, mamina potom z toho nervózna. Daj nám tipy ako učiť dieťa jesť, nechať mu voľnosť a maminám nepridávať šediny na vlasoch? :-)
- mozog potrebuje informáciu, vysvetliť prečo nie (vyhýbala by som sa "no no", nesmieš, nehádžeme jedlo atď, treba RIADNE vysvetliť, tak ako sa veci majú)
- sledovať, či nemá moje dieťa náhodou senzitívne obdobie na "hádzanie ", čím skúma gravitáciu. Ak má, treba sa s ním vyhádzať, doslova.
- ponúknuť alternatívu, jedlo nie, ale nech sa páči lopta je na hádzanie
Niekto si možno povie, jasné, takto sa "piplať s deckom", ale sú dve možnosti - byť trpezlivý, zvládnuť to, kým nadobudne dieťa zručnosť v jedení práve vtedy, keď je to silná potreba, alebo sa nervačiť, vytrhnúť lyžičku z rúk a denne zápasiť s vlastným dieťaťom, púšťať rozprávky a len nevedome učiť jesť sústa, ktoré strká rodič do pravidelne sa otvárajúcich úst.
Stretávaš sa s množstvom mamín, vedieš rôzne prednášky o výchove, aké najväčšie chyby si všímaš u rodičov? Aj keď vieme, že každý rodič robí všetko najlepšie ako vie a chce svojmu dieťaťu dať zo seba to najlepšie ako môže…
Ak rodič vníma, že dieťa nám ukazuje jedine naše chovanie, naše vzorce správania, naše gestá či dokonca slovné výrazy, je to prvý úspešný krok k náprave seba samého. Veď skloniť sa do výšky očí nášho dieťaťa, povedať prepáč, dnes som to nezvládla, nie je žiadna slabosť, naopak. Opäť len dieťa učím, že i ja som omylná.
Len úprimnosť, pokora, vďačnosť a vzájomná úcta je to, čo nám dnes možno chýba v rodinách, zamestnaniach i vzťahoch.
Aké sú podľa teba 3 najdôležitejšie zásady vo výchove?
- vzájomná úcta a rešpekt,
- brať aj to malé dieťa vážne,
- ponuka alternatív (chceš krájať, dám ti nôž, ktorým to zvládneš, chceš liezť vysoko, dám ti možnosť, aby si si naplnil potrebu a ja nebudem mať obavu, chceš hádzať jedlo, dám ti loptu, chceš prelievať vodu, dám ťa do vane, na dvor, umožním dieťaťu rozvíjať sa, napĺňať potreby)
Vieš nám dať na záver ešte nejakú dobrú literatúru na čítanie, či poradiť prednášky, semináre, ktoré sa oplatí absolvovať? Napíš nám aj to, kde ťa ľudia môžu stretnúť, či napísať v prípade ďalších otázok.
- 22.9.2018 L.O.Ď. Žilina o 10:00
- 6.10.2018 Rodinné centrum Kominárka, Bratislava o 9:30
V týchto termínoch budem mať prednášky na tému: Ako zaviesť Montessori v domácich podmienkach so mnou a s množstvom pomôcok.
Odporúčam stránky Montemother, DeHaToy a Zuzana Pechová na výber pomôcok. Pre konkrétnu predstavu, spravujem Montessori mama v ZM, v albume Čo robíme doma nájdete rôzne inšpirácie na hru s deťmi cca od 1 roku. Kontaktovať ma môžete na koselova@gmail.com
Kurz: Rešpektovať a byť rešpektovaný
Literatúra:
- Naomi Aldort - Vychovávame deti a rastieme s nimi
- Pavel Kopřiva, Jana Nováčková, Dobromila Nevolová a Tatjana Kopřivová - Respektovat a být respektován
- Gary Chapman - 5 jazykov lásky pre deti
Tiež máš doma drobca a chcela by si venovať čas aj sebe? Najlepšie urobíš, ak ten čas bude aj niečím prospešný. Zrelaxovať, dobiť energiu a formovať postavu môžeš aj pri cvičení. Skús napr. program Mommy Fitness, ktorý je určený presne pre mamičky. ;-)
Aj toto čítanie by sa ti mohlo páčiť:
Ako a prečo by si mali mamičky nájsť čas aj pre seba?
Ešte len si si doniesla drobca z nemocnice? Nauč sa, ako ho (ne)nosiť, zdvíhať a pod. + ďalšie super tipy od trénerky
Ako byť EKO, zároveň trendy a funkčná aj v prípade, že máš doma školáka?
Som inštruktorkou rôznych skupinových cvičení, trénerkou a výživovou poradkyňou. Rada trávim hodiny nielen v telocvični, ale aj na čerstvom vzduchu a v kuchyni. Prostredníctvom mojich článkov by som ťa chcela "chytiť za ruku" a ukázať ti zdravšiu a lepšiu cestičku, po ktorej môžeš ísť. Budeš sa na nej cítiť fantasticky. Sľubujem :-).