9 tipov, ako naučiť deti jesť zeleninu a ovocie. Poznáš všetky?

Že je zelenina a ovocie neodmysliteľnou súčasťou zdravého a vyváženého jedálnička, vieme všetci. Teda, určite všetci dospelí. Deti sú často iného názoru. Nejedna mama si smutne povzdychne a porazenecky mykne plecami. Ja mám doma deti dve a bez mučenia priznávam, že zelenina veru určite nepatrí do top 10 obľúbených jedál mojich ratolestí. Sladké ovocie, jablká alebo osviežujúce bobule by sa tam ešte hádam prebojovali, ale uhorka? Reďkovka? Kaleráb? Paprika? To už vykrúcajú nošteky, hádžu kyslé grimasy a nahlas protestujú. Preto som pripravila zopár tipov, ako deťom cestu za poznávaním nových chutí zeleniny a ovocia spríjemniť a uľahčiť. Si zvedavá, aké tipy to sú?

Čo sa za mládi naučíš…

Je veľmi dôležité, aby tvoje dieťatko vyskúšalo rôzne druhy zeleniny a ovocia už v najútlejšom veku. Obdobie prvých príkrmov je na objavovanie nových chutí a rozvíjanie chuťových buniek ideálnym časom. Postupne ako dieťatko rastie, je už privykanie na nové chute náročnejšie. Na nový začiatok a nápravu škôd v jedálničku dieťatka však určite nikdy nie je neskoro.


Množstvo inšpirácií na recepty so zeleninou aj ovocím vhodné už pre deti od 1 roka nájdeš aj u nás na blogu.


Možno má tvoj synček práve 4 roky a zanovito odmieta všetky zúfalé pokusy o konzumáciu tej neodolateľnej brokolice. Alebo máš doma pehavú prváčku, ktorá každý deň zo školy prinesie desiatovú dózičku s nakrájaným jabĺčkom naspäť. Nedotknutú. Nech už sú tvoje deti akokoľvek prieberčivé, nevzdaj to!

ako naucit deti jest zeleninu

 

Buď príkladom

Asi len ťažko naučíš svoje dieťatko láske k zelenine a ovociu, pokým budú u teba doma ovocné misy zívať prázdnotou a zeleninu bude poznať možno tak z obrázkových knižiek. Deti sú mimoriadne vnímavé a kopírujú aj tvoje stravovacie návyky. Tvoje nadšenie z nových chutí zeleniny či ovocia musí byť nefalšované a prirodzené. Jedz preto aj ty zeleninu a ovocie v ich prítomnosti, dávaj im ochutnať, ponúkaj ich úplne samozrejme a prirodzene. Deti sa pridajú.

Môj synček nedávno nariekal nad tanierom zeleninovej polievky, ktorá mu očividne nechutila. Vymysleli sme preto spoločne hru, pri ktorej bola každá lyžica polievky “autíčko”, ktoré sme zaparkovali do garáže – do úst. Po polievke sa len tak zaprášilo.

Počas celého dňa

Neobmedzuj konzumáciu zeleniny len počas hlavného chodu dňa. Ponúkni kúsok papriky či paradajky aj k raňajkám, k žemli na desiatu, ale pokojne deťom naservíruj napr. kalerábové, mrkvové či jablkové jednohubky aj k obľúbenej rozprávke. Veď nikde nie je napísané, že film sa bude páčiť len pri kypiacom vrecku s pukancami.

korutnacka na tanieri z jablka

Začni s malými porciami

Obrovskou horou neznámej zeleniny na tanieri by si vyľakala aj nejedného, inak vďačného, stravníka. Začni pomaly a postupne. Prijateľné množstvo pokrájané na menšie kúsky a jeho úspešná konzumácia dodajú dieťaťu pocit hrdosti, že všetko zjedlo. Staršie deti už môžu samy rozhodnúť, akú veľkú porciu si naložia na tanier. Zlatým pravidlom by malo byť, že deti nerozhodujú o tom, čo príde na stôl, ale môžu rozhodnúť, koľko daného jedla zjedia.

Nevzdaj to po prvom neúspešnom pokuse

Dieťa musí novú chuť ochutnať v priemere 10-15 krát, kým sa s ňou dokáže úplne stotožniť. Neškrtaj cviklu z rodinného jedálnička len preto, že na prvýkrát nezožala očakávaný úspech. Skús to opäť o 3-4 dni. Nechutil cviklový šalát? Nevadí, nabudúce vyskúšaj pečenú cviklu. Alebo ju zakomponuj do koláča. Takej určite neodolá ani ten najprieberčivejší jazýček.


Cviklové muffiny, ktoré smú už aj deti od 1 roka


Kombinuj zeleninu horkejšej chute so známymi sladkými chuťami, napr. s mrkvou, cherry paradajkami alebo ananásom. Na začiatok možno nezaškodí, keď zeleninu mierne osladíš medom alebo iným sladidlom. Postupne však pri ďalších jedlách dávku cukru postupne znižuj.

oblozena zemla

Vyhýbaj sa argumentu “Je to predsa zdravé”

Najmä staršie deti už môžu byť na túto vetičku priam alergické a jedlo s nálepkou “zdravé” nie je pre nich ani trochu atraktívne. Najčastejšie sa im tento prívlastok spája s neobľúbenou zeleninou či ovocím, ktoré im vôbec nechutí. Vytvoria si tak akúsi všeobecnú predstavu, že všetky jedlá titulované ako zdravé, sú automaticky málo chutné.

Zdôrazni preto radšej dobrú chuť, príjemnú farbu či konzistenciu, prípadne skús deťom priblížiť celý príbeh príchodu ovocia či zeleniny na váš stôl. Deti majú rady príbehy a disponujú bohatou fantáziou. Určite si ich viac získa cestovateľský príbeh banánu či baklažánu, ako nekonečné omieľanie o tom, aké sú zdravé.

banan na tanieri

Príjemná atmosféra pri stole

Dobré jedlo by sme si mali vychutnať v pokoji a bez stresov. Je veľmi dôležité, aby deti pri jedení necítili napätú atmosféru len preto, že ich rodičia autoritatívne trvajú na tom, že treba zjesť všetko do posledného hltu, vrátane mega zdravej porcie uhorkového šalátu. Pohodová a uvoľnená nálada pri stole je základným predpokladom na to, aby deti mali chuť vyskúšať aj menej obľúbené či výrazné chute a vedeli sa podeliť o svoje dojmy z jedla s vedomím, že aj ich názor je akceptovaný.

Nešetri chválou, keď dieťa pekne spolupracuje. Daj mu na výber: Nemusí zjesť neobľúbenú papriku, ale môže sa rozhodnúť pre paradajku či jarnú cibuľku. Podobne je to aj s ovocím. Máš doma zarytého odporcu jabĺk? Žiadna dráma – banány, hrušky či jahody dostačujúco naplnia jeho denný prídel vlákniny a vitamínov. Okrem toho, chute sa menia. Možno tvoje dieťa dnes ani za nič na svete nechce zjesť paradajku, ktorú ešte pred pár mesiacmi bez problémov zjedlo. Je to len prechodné obdobie, ktoré raz odznie.

Sladkosť ako odmena? Radšej nie.

Mnohé mamičky sa uchyľujú aj k tomuto malému obchodu: “Keď zješ všetku cuketu, za odmenu dostaneš odo mňa cukrík alebo čokoládu.”. Nebezpečné pri tom je, že dieťa získa presvedčenie, že cuketa, či hocijaká iná zelenina sú tie “zlé” potraviny, ktorých konzumáciu keď pretrpím, dostanem odmenu. Rovnako však nie je správne využiť situáciu opačne a deti za nezjedenie porcie zeleniny či ovocia trestať. Takýmto spôsobom v nich vzbudíš skôr väčší odpor ako lásku k týmto vitamínovým bombám.

deti a zelenina

Jeme aj očami

Zapoj svoju fantáziu a skús svojmu dieťatku pri najbližšom chode ponúknuť tanier, ktorý ho rozveselí. Z kúskov ovocia či zeleniny môžeš vytvoriť veselé farebné obrázky s obľúbenými motívmi – zvieratká, autíčko či usmiatu tváričku. A nezaberie ti to ani veľa času. Chce to len chuť a trochu snahy experimentovať. Deti tvoje nadšenie určite ocenia a možno ti nabudúce aj rady pomôžu pri príprave nového zvieratka či postavičky. Pre tie veselé očká a spokojné jazýčky to určite stojí. Držím ti palce!

pomarancovy motyl

Verím, že ti moje tipy pomôže a nabudúce niektorý z nich (ak nie všetky) vyskúšaš. ;-)

 

Ďalšie zaujímavé články si môžeš prečítať tu:

Ako si vhodne vybrať prírodnú kozmetiku?

Chcem sa zbaviť závislosti na cukre, riadim sa týmito 5 tipmi

Rady na správne fungovanie štítnej žľazy

Lucia Borková

Redaktorka vo Fitshaker
Som oduševnená fanúšička zdravého životného štýlu, ktorým sa snažím "nakaziť" aj všetkých členov našej rodiny. Najmä odkedy mám deti, si uvedomujem, aké je dôležité im už odmalička vštepovať lásku k športu a pohybu, či dávať im ochutnávať zdravé a rozmanité jedlá. Mám rada folklór a tradície, milujem cestovanie a spoznávanie rozličných kultúr. A ako prekladateľke mi okrem tých cudzích prirástol k srdcu aj náš materinský jazyk. Svoj voľný čas rada strávim pri dobrej knihe, čítaní zaujímavého blogu alebo s priateľmi a rodinou.
Lucia Borková

Článok bol pridaný dňa 29/04/2017 a zaradený do kategórie: Pre fitmaminkyStravovanie   |   Autor: Lucia Borková

Komentáre