7 hlavných dôvodov, prečo je PILATES ideálne cvičenie pre mestského človeka

Aj keď je pilates v súčasnosti pomerne rozšíreným druhom cvičenia, stále má mnoho ľudí mylnú predstavu o tom, o aké cvičenie vlastne ide a pre koho je vôbec určené. Zhrňme si preto najprv pár hlavných (často mylných) bodov, čím pilates NIE JE :

  • nie je iba pre ženy
  • nie je to rytmické cvičenie do hudby
  • nie je to nenáročné nudné cvičenie
  • nie je určený výhradne pre ľudí s fyzickými potiažami
  • nie je to cvičenie určené pre tehotné (ak teda nejde o pilates zameraný na tehotné žienky :-))

 

A čo teda pilates je a prečo by mal byť vhodný práve pre Teba? ;-)

Tu je 7 hlavných dôvodov, prečo je pilates potrebný a aktuálny práve pre súčasného mestského človeka a v čom je špecifický oproti iným cvičeniam:

 

# 1: Pilates kompenzuje sedavý životný štýl typický pre dnešnú dobu

Jeden z hlavných cieľov tohto cvičenia je posilnenie centra tela (oblasti brucha, panvy, zadku a chrbta), ktoré je dôležité nielen pre správne sedenie, ale aj pre celkové držanie tela. Práve pre nespevnené centrum tela (tzv.core) sa mnoho ľudí nevie dlhší čas udržať vo vzpriamenej pozícii a rýchlo sa začne počas dňa hrbiť.

Práve z tohto dôvodu je pilates pre mestského človeka dnes veľmi vhodný, dokonca si myslím, že vhodnejší ako napríklad joga, ktorá na core taký dôraz nekladie (pretože vznikla v Indii v časoch, keď ľudia boli fyzicky zdatní a centrum tela mali pravdepodobne dobre spevnené). Napriek tomu pilates je jogou inšpirovaný a navrhnutý pre človeka z mesta, jeho aktuálne fyzické a psychické potreby.

pilates-fitshaker-blog

 

# 2: Ak aj vo voľnom čase športuješ, pilates je úžasný doplnok ku cvičeniam, ktoré už robíš

Pilates slúži ako skvelý doplnok pre aktívnych športovcov, pomáhajúci predchádzať ich jednostrannému a opakovanému svalovému preťaženiu. Práve pilates pomáha vyrovnať svalové dysbalancie, prestrečovať a posilniť presne tam, kde je to pre tvoje telo potrebné. Aj z tohto dôvodu bolo pôvodne vo vôbec prvom štúdiu Josepha Pilatesa jeho cvičenie vyhľadávané napríklad profesionálnymi tanečníkmi.

 

# 3: Vybuduješ si silu a flexibilitu súčasne

Primeraná sila a flexibilita sú vlastnosti, ktoré telu mestského človeka často chýbajú.

Mnohí ľudia (nasledujúc súčasný “kult tela”) dnes v posilkách budujú na oko silné, veľké a zdatné telá. Vyzerajúc silno a atraktívne nemôžu často urobiť jednoduchšie pohyby vyžadujúce si zapojenie hlbokého svalstva či pohyby vyžadujúce si lepšiu ohybnosť a obratnosť. Pilates ti však poskytne oboje. Posilníš ním hlboké i povrchové svalstvo, takže bude tvoje telo pevné a silné. Súčasne ale správnym spôsobom svoje telo ponaťahuješ a zlepšíš tak jeho ohybnosť. Rýchle a komplexné ;-).

 

# 4: Už žiadne premýšľanie

V súčasnosti v mestách klesá záujem o dynamické indoor cvičenia, kde treba premýšľať nad tanečnými choreografiami a postupnosťou v cvičení. Mnoho klientiek tvrdí, že sa im nechce premýšľať ešte aj na cvičení. Na lekciách pilatesu však nemusíš premýšľať nad krokmi ako v aeróbnych hodinách. Nemusíš ani premýšľať, na ktorý stroj ísť (ako napríklad v posilňovni), ani čo potrebuješ práve dnes posilniť. Na hodinách pilatesu skrátka nasleduješ pokyny inštruktora a už len dovolíš svojmu telu daný pohyb uskutočniť. Jednoduché a praktické :-).

 Pilates_hodina_fitshaker_blog

 

# 5: Pilates napomáha k upokojeniu mysle v hektickom mestskom dni

Len málo z nás dnes dokáže zvládnuť deň bez stresu, emócií a konfliktov. Dni v meste sú často plné napätia (i keď to môže byť hecujúce či vzrušujúce napätie) a toto napätie musí byť vystriedané uvoľnením. Na pilatese si tiež nevypočuješ komerčnú hudbu, odvracajúcu myseľ od tela, ale práve naopak – hudba i cviky podporujú obrátenie pozornosti k sebe samému, na svoje telo a dych. Naviac, hodina pilatesu je často ukončená krátkou ale dôkladnou relaxáciou.

 

# 6: Je to automasáž za pár eur :-)

Zo skúseností klientov môžem citovať: “Pilates je automasáž celého tela”. Tým, že telo precvičujeme vo všetkých jeho polohách, robíme v ňom rôzne kolísky, rolovania a rotácie chrbtice apod., postupne si sami premasírujeme celé telo a často uľavíme od problémov prameniacich zo stuhnutého a neprekrveného tela. Je skvelé a potrebné chodiť pravidelne na masáž, ale prečo sa nepremasírovať sám pomocou cvičenia, niekoľkokrát do týždňa?

 

andrea-peniakova-fitshaker-blog-pilates

 

# 7: Pilates je zdravé, no rýchle a efektívne cvičenie

Cvičenie pre človeka žijúceho v meste, pohlteného v množstve aktivít, by malo byť rýchle, zdravé, bezpečné, komplexné aj efektívne. Pilates spĺňa všetky tieto kritériá! Hodinka denne kompletne posilní a natiahne všetky svaly tela! Dosiahneš tak dokonalejšie svalstvo, vzpriamenejší postoj, redukuješ fyzické potiaže, uvedomíš svoj dych a upokojíš myseľ. A naviac, rýchlo si pomocou neho osvojíš správne pohybové návyky, ktoré môžeš aplikovať do všetkých činností svojho bežného dňa.

Pilates je aj pre tieto dôvody podľa mňa ideálnym cvičením pre súčasného mestského človeka. Verím, že aj ty si ho obľúbiš, zaradíš do svojho života a zlepšíš tak silu a flexibilitu nielen svojho tela, ale aj svojej mysle.

Držím palce! :-)

 

PS: A nezabudni, štvrtky cvičíme pilates aj online a úplne zdarma. Priame prenosy nájdeš tu ŽIVÉ PRENOSY.

 

Zdroj fotiek: Andrejkin súkromný archív a stránka flickr.com

Andrea Peniaková

Som inštruktorkou cvičení Pilates a Mindfulness Yoga v Bratislave (www.peniakova.com, www.fb.com/cviceniaba). Zacvičiť si so mnou môžeš ale aj cez Fitshaker. :-)
Tiež som lektorkou cvičenia BabyBalance, ktoré je určené pre maminy s deťmi do 3 rokov a ktoré učí správne a hravo stimulovať dieťa po všetkých stránkach. Môj život ma baví a snažím sa žiť úprimne, s radosťou a ľudsky. Tiež sa usilujem žiť s vďačnosťou za to čo už mám, zatiaľ čo pracujem na tom, čo chcem zmeniť a dosiahnuť.
Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 14/05/2014 a zaradený do kategórie: Cvičenie   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre