Zabudni na vegetu a bujóny! 10x zdravé dochucovadlá pre úžasnú chuť a zdravie

Už dávno neplatí, že jedlu dodá ten správny šmrnc len soľ a vegeta. Škála dochucovadiel, ktorými svoje jedlo vylepšíš, je pri dnešnej ponuke úžasne pestrá a určite si v nej nájde niečo každý. Je to najmä tým, že nie je jednotvárna. Neponúka iba slanú, pikantnú, kyslú, horkú alebo sladkú chuť. Každý deň a pri každom jedle dostávaš príležitosť vytvoriť novú a jedinečnú súhru chutí. Ktoré dochucovadlá sú tými naj a nemali by v tvojej kuchyni chýbať? 

1. Soľ, ale nie hocijaká

Aj ty si sa už určite stretla s kritikou na adresu soli. Lekári i laici nešetria negatívnymi komentármi k jej vplyvom na zdravie človeka. Je škoda, že mnohí nespomenú fakt, že nie je soľ ako soľ. Aj himalájska soľ je soľou, a predsa je iná. Je skutočným darom prírody. Okrem želanej chuti dodá himalájska soľ jedlu jód, stopové prvky či minerály. Pomáha stabilizovať ph organizmu, prospieva regenerácii tkanív, správnemu krvnému tlaku a nervovej  sústave.


Ako si vybrať dobrú soľ?


Využitie tejto soli je podobné ako u klasickej kuchynskej. Navyše si však môžeš pripraviť soľanku, ktorú využiješ aj pri ústnej hygiene alebo preplachovaní nosnej dutiny. Hrubá himalájska soľ je vynikajúca aj do relaxačného kúpeľa. Viac o nej zistíš TU.

fitshaker-blog-dochucovadla4

 

2. Omáčka Tamari

Pod omáčkou, ale nemyslíme žiadnu sviečkovú a ani podobnú. Hovoríme o japonskej omáčke Tamari vyrobenej z fermentovanej sóje. Kvalitná omáčka je prirodzene bezlepková a vegan friendly. Obsahuje vlákninu, proteíny, železo, magnézium, vápnik, vitamíny, selén, sodík, fosfor, omega 3 a 6, mangán, kyseliny listovú a pantoténovú. Ak však túžiš po všetkých týchto výhodách, budeš potrebovať Tamari z BIO sójových bôbov bez pridávaného glutamánu, ktorej fermentácia a kvasenie trvá takmer rok a pol. Ak si teda niekde zazrela omáčku za 1 – 2 €, zrejme to nebude tá, o ktorej sme teraz písali.

Tamari využiješ ako dochucovadlo v šalátoch, cestovinách, zálievkach a všade, kde bude podľa tvojej fantázie pasovať. Podporíš ňou trávenie, zlepšíš činnosť čriev či posilníš srdce a cievy. Celkom chutný spôsob, že?

Ako alternatívu môžeš použiť ešte omáčku Shoyu – tá však nie je vhodná pre bezlepkáčov. Obe omáčky určite kúpiš v bio shopoch.

fitshaker-blog-dochucovadla2

 

3. Gomasio

Okrem Tamari k nám z východných krajín prišlo viac potravín, ktoré si zaslúžia pozornosť. Gomasio, alebo tiež sezamová soľ je dochucovadlo pripravené zo sezamových semienok a morskej soli. Okrem sezamového sa často do neho pridáva i ľan, ale dá sa kúpiť i gomasio z tekvicových semiačok. Je veľmi obľúbené najmä pri omáčkach, šalátoch, polievkach, ryži a obilninách.

Kombinácia semienok a soli nebola vybraná len pre skvelú chuť. Okrem sezamu sa využívajú aj iné semienka, ako ľanové, slnečnicové alebo aj mak. Ich skvelé zdravotné účinky sú známe už dlho, ale šikovných ľudí napadlo všetky spojiť a skombinovať so soľou. Gomasio priaznivo pôsobí pri prekyslení, únave a oslabenej imunite. Spája totiž výhody všetkých svojich zložiek do jedného výživného a chutného celku plného minerálov a vitamínov. Zoženieš v bio obchodoch.

korenie

 

4. Miso

Miso je fermentovaná pasta, ktorá sa vyrába za pomoci mikrobiálnych kultúr koji zo sójových bôbov v kombinácii s jačmeňom, ryžou a alebo len zo samotných sójových bôbov – preto poznáme miso jačmenné, ryžové a sójové (tmavé miso), ale i miso sladké biele (svetlé miso). Miso je vzácnym zdrojom esenciálnych aminokyselín, enzýmov, vitamínov a minerálov, či stopových prvkov a je tiež nízkokalorické. Podporuje trávenie, imunitu a je pomocou pri nízkom tlaku.

Pri výbere misa čítaj etikety, pretože dnes sa už vyrába aj priemyselne a v tom prípade je proces fermentácie urýchľovaný. Oveľa viac prospešných látok obsahuje miso vyrábané tradičným spôsobom – organickým. Tmavé miso má silnú výraznú chuť. Nemalo by sa dlho variť, aby sa nestratila jeho špecifická chuť a hlavne, aby sa nezničili termolabilné látky, enzýmy a mikroorganizmy. Preto sa pridáva na konci varenia alebo ho pridávame do pokrmu a vypneme, ďalej nevaríme. Tmavé miso je vynikajúce pridávať k strukovinám, k zelenine, ktorá sa pripravuje na pare alebo sa pečie, do polievok a omáčok, nátierok a i. Nájdeš v predajniach so zdravou výživou.

2 (1)

 

5. Ume ocot

Zdravou náhradou soli alebo klasického octu môže byť Ume ocot. Napriek názvu sa nenechaj zmiasť – s klasickým octom toho nemá veľa spoločného. Proces výroby spočíva vo fermentácii Umeboši sliviek. Ide o drobné červené slivky, ktoré pripomínajú čerešničky a darí sa im v Číne, Japonsku a Kórei. Podobne ako predchádzajúce dochucovadlá, aj Ume ocot sa v posledných rokoch dostal nielen na pulty obchodíkov so zdravou výživou, ale aj do komôr mnohých domácností, ktoré zistili, že je to vskutku “liečivé” dochucovadlo.

Ume ocot je cenným doplnkom zdravej stravy vďaka tomu, že obsahuje mnoho vitamínov, minerálov a enzýmov v jednoducho stráviteľnej podobe. Priaznivo pôsobí na tráviaci trakt, neutralizuje, pomáha pri kožných problémoch a plesniach, upokojuje pálenie záhy, zmierňuje bolesti hlavy, únavu a posilňuje imunitu. Skvele dochutí akékoľvek jedlo – polievky, omáčky, šaláty či dressingy. Skrátka superocot.

fitshaker-blog-dochucovadla1

 

6. Tie správne koreniny

Osobitnou kategóriou sú koreniny všetkých druhov a krajín. Snáď každá jedna kuchyňa na svete má istý druh korenia, ktoré ju vyslovene charakterizuje a pripomína. A každučké korenie má, okrem krásnej vône a jedinečnej chuti, aj pozitívne účinky na tvoje zdravie. Aj keď ich je veľa, zopár výhod ti o tých najvýraznejších prezradíme. 

Škorica je jedným z najvoňavejších korenín, ktoré ťa prenesie k medovníčkom a vianočnému stromčeku snáď aj uprostred leta. Obsahuje mnoho antioxidantov, ktoré sú cenené najmä v boji proti celulitíde a odbúravaní tukov. Pomáha tiež pri zahlienení pľúc a nádche.

Zázvor sa spája najmä s chladnejším a upršaným obdobím, kedy je treba sa viac starať o imunitu, prípadne liečiť prechladnutie a chrípku. Kvôli obsahu antioxidantov sa používa sa aj pri pri masážach a anticelulitídnych zábaloch.

Klinček je ďalším z radu prekrásne voňavých korení. Pochádza z Indonézie, kde ho využívali ako “ústnu vodu”. Klinček pôsobí blahodárne na trávenie a pôsobí tiež proti nadúvaniu a plynatosti. V jednej kávovej lyžičke klinčekov sa ukrýva množstvo antioxidantov porovnateľné s množstvom v jednom hrnčeku bobuľového ovocia.

fitshaker-blog-dochucovadla6

Kurkuma je indické korenie nádhernej žiarivo žltej farby. Práve v Indii je percento ochorení na rakovinu hrubého čreva celosvetovo najnižšie. Vedci na základe výskumov preukázali, že kurkuma má protiplesňové, protivírusové a antibakteriálne účinky. Práve preto sa jej pripisujú aj zásluhy na takom nízkom percente ochorení rakovinou. Taktiež ju označujú ako najzdravšie korenie na svete.

Kayenské korenie je pikantná zmes chilli a jej dávkovanie by malo byť veľmi striedme. V správnom množstve však dokáže prečistiť dýchacie cesty, podporuje krvný obeh a vďaka obsahu antioxidantov sa mu pripisujú protirakovinové účinky.

Vyskúšať môžeš i korenie garam masala alebo iné druhy masál, maha korenie, kari či provensálske korenie. Ak nekupuješ v bio kvalite, nezabudni si prečítať zloženie.

fitshaker-blog-dochucovadla7

Takto by sme mohli pokračovať ďalej a predstaviť ďalšie jednodruhové i zmesové koreniny a ďalšie dochucovadlá, s ktorými môžeš svoje zdravé jedlá ešte vylepšiť. Príroda si ich však na týchto pár riadkov pripravila priveľa. Budeme, ale radi, ak sa s nami podelíš o svoje najobľúbenejšie dochucovadlá, ktoré robia tvoju kuchyňu tou najlepšou na svete :-).

 

Ďalšie články, ktoré ti odporúčame:

Ako naštartovať lenivý metabolizmus?

5 najlepších semienok pre tvoje zdravie

15 byliniek na problémy s trávením

Baška Línek

Článok bol pridaný dňa 18/08/2016 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Baška Línek

Komentáre