Ultra trailový bežec a jeho 365-dňová výzva: “Každý deň v roku zabehnem minimálne 10 km”.

Jožko je 29 ročný ultrabežec, ktorý do roka 2018 vstúpil so zaujímavou a originálnou myšlienkou, a to zabehnúť každý jeden deň v roku minimálne 10 kilometrov. Okrem tejto výzvy si naplánoval aj viacero trailových ultrabehov a iných bežeckých aktivít. Čo sú to tie „ultra“ behy, aké ocenenia získal, či sa mu s výzvou darilo a veľa iných pikošiek zo života aktívneho bežca sa môžeš dozvedieť nižšie. Poďme na to. :-)

Predstav prosím našim čitateľom bližšie svoju osobu a tiež svoje záľuby. Ktorá z týchto záľub sa stala tvoja najobľúbenejšia tento rok a každodenne si jej venoval svoj voľný čas?

Pekný deň prajem, volám sa Jozef Veverka a aktuálne si užívam posledný polrok pred tridsiatkou. Celý život sa snažím žiť aktívne, v minulosti to bol predovšetkým futbal a basketbal, aktuálne sa venujem hlavne behu. Najväčšiu záľubu mám v trailových ultrabehoch (beh v lese na vzdialenosti prevyšujúce maratón), kde preferujem stokilometrové trasy.

Tréning a príprava na takéto preteky nie je jednoduchá. Poznáme to všetci, nie vždy máme dostatok času a odhodlania popri pracovnom vyťažení aj pravidelne športovať. O to náročnejšia sa potom zdá byť moja 365 dňová výzva s heslom #Desiatkanakazdyden. Kto má záujem, môže navštíviť aj môj účet na instagrame, prípadne sa ozvať.

beh v lese

 

Krásnu a hlavne náročnú výzvu si si dal na tento rok. Kde a kedy sa zrodila takáto zaujímavá myšlienka?

Pamätám si to dosť presne, viackrát som si počas horších bežeckých dní pripomínal, ako TO celé vzniklo. Končila sa sezóna 2017 a popri hodnotení s mojou bežeckou kamarátkou sme hľadali možnosti, ako by som sa mohol posunúť. Okrem iného spomenula takú myšlienku, že by som sa mal denne venovať veciam, ktoré ma bavia a že to podľa nej dokážem celý rok.

Ležiac v posteli som si to 2. decembra odsúhlasil a na ďalší deň som šiel na svoj prvý beh v rámci tejto výzvy. Benefit, ktorý som si vtedy uvedomoval, bolo udržanie výkonnosti počas zimnej prestávky a s tým spojený ľahší jarný začiatok.

zima
Počasie v prvý deň Jožkovej výzvy.

 

Predchádzali celej myšlienke o tejto výzve nejaké špeciálne prípravy ako napríklad nákup smart hodiniek, oblečenia, tenisiek na behanie, sťahovanie hudby a aplikácií, lekárske vyšetrenia a iné?

Keďže som sa behu venoval aj pred počiatkom tejto výzvy, väčšinu spomenutého vybavenia som mal. Dokúpil som si iba 2 páry bežeckých tenisiek a kraťasy. Pribudli mi nejaké tričká z behov, ktoré som absolvoval. Hudbu počas behu počúvam minimálne, iba v tých najhorších prípadoch, napríklad keď behám sériu viac dní bez spoločnosti.

 

Ako si už vyššie spomínal, okrem „Desiatky na každý deň“ si tzv. ultra bežec. Akých bežeckých pretekov si sa zúčastnil tento rok a aké ocenenia si získal? Na ktoré ocenenie si v živote najviac hrdý?

Pôvodne som chcel rok 2018 zasvätiť tomuto bežeckému maratónu bez nejakého pretekového režimu. Na začiatku roka som si stanovil métu nabehaných 5 000 kilometrov (tiež z pohodlia postele :-D), a tak som chcel iba denne trénovať a netlačiť na pílu pri pretekoch, kde by mohlo prísť k zraneniu.

Komunita ultra bežcov, organizátorov a dobrovoľníkov v sebe zahŕňa masu neuveriteľne príjemných, obetavých a motivujúcich ľudí, ktorých si hneď obľúbite. Z toho dôvodu som viackrát neodolal pokušeniu a zúčastnil som sa domácich pretekov. Veľmi rád napríklad spomínam na septembrovú Ponitriansku stovku, kde som svoj čas spred roka zlepšil o viac ako hodinu a štvrť. Aj napriek chýbajúcej regenerácií som vďaka pravidelnému tréningu zlepšoval svoju výkonnosť.

TOP zážitok nielen roka, ale aj bežeckej kariéry som zažil na podujatí Jahorina Ultra Trail v Bosne a Hercegovine. V silnej konkurencii som dobehol na 6. mieste. Čaro nepoznaných miest a individuálny úspech sa mi vryl hlboko do pamäte a dá sa povedať, že aj trocha zmenil život.

(Viac o tomto behu nájdete TU. Bolo potom veľmi príjemné, keď ma ľudia mne predtým neznámi začali oslovovať ako „toho bežca“)

 ultra trail

 

Naozaj si každý jeden deň nabehal minimálne 10 kilometrov? Nezlomila ťa zlá nálada, sychravé, daždivé alebo chladné počasie, bolesti, choroba, únava, nedostatok času a pod.? Kde si čerpal motiváciu v horších časoch?

Na začiatok by som chcel uviesť, že bolo šťastie započať túto výzvu v zimnom období. Prvé dni sú náročné, chladné, v snehu a teplotnom diskomforte, ale keď toto celé prečkáte, zrazu sa podmienky zlepšujú a už vám bude ľúto to celé zabaliť. Taktiež máte dobrú zimnú prípravu a po celej sezóne vám ostane už iba pár dní, dokedy bude potrebné behať (ja končím 2.12.2018).

Hneď prvý prínos, ktorý som videl v rámci každodenného behu, bola moja väčšia odolnosť voči chladu a nejakým nachladnutiam. Po aktivite som si dal horúci čaj a celý rok som prečkal bez výraznejšieho ochorenia. Tu teda platí známa múdrosť, že neexistuje zlé počasie, len nesprávne oblečený bežec.

Musím sa priznať, že z hľadiska rozcvičky a rozohriatia svalov som nebol dobrým príkladom. Celé to vyústilo do zranenia triesla, ktoré som si spôsobil pri zbehu začiatkom februára. Bolo to pre mňa jednoznačne najnáročnejšie obdobie, asi 10 dní som pri každom behu trpel, nedarilo sa mi to svojpomocne odstrániť. Využil som služby skúseného fyzioterapeuta, ktorý ma dal do poriadku. Opäť som mohol slobodne behať, bolesť sa zmenila na radosť. Cviky pravidelne opakujem a tak telo okrem zvyčajných odrenín funguje spoľahlivo.

Teoreticky najnáročnejšie dni sa javili byť tie bezprostredne po odbehnutí 100 kilometrových pretekov. Prax však bola taká, že som si vždy šiel rád zabehať a vytriasť tak nohy z predchádzajúcej zaberačky.

Nedá mi nespomenúť dôležitý článok v tomto bežeckom reťazci, ktorým je využívanie skupinových aktivít. O čo menej vám dá takýto pomalší regeneračný beh v oblasti budovania výkonnosti, o to lepšie je to pre „hlavu“. Mne osobne veľmi vyhovuje občasné spestrenie tejto dennej rutiny v spoločnosti iného bežca. Dozviem sa nejaké novinky, nové trasy, preteky, ale aj veci nesúvisiace s behom. Aj touto formou teda ďakujem všetkým známym aj neznámym spolubežcom, ktorí mi svojou prítomnosťou spríjemnili cestu k stanoveným métam.

Problém nedostatku času a zníženej motivácie sa dostavil až po ukončení ostrej sezóny, teda po odbehnutí všetkých plánovaných pretekov. Nemal som sa už vnútorne na čo pripravovať a šlo už iba o udržanie 365-dňového maratónu.

 garmin hodinky

 

Určite je takáto každodenná aktivita (nielen) fyzicky náročná pre celé telo. Ako vyzerá tvoj jedálniček? Sú jeho súčasťou aj suplementy?

Spolu so začiatkom bežeckého maratónu mi bolo jasné, že bude potrebná úprava stravovania. Veľa ultrabežcov sa stravuje s ohľadom na rýchlejšie spracovanie a lepšiu regeneráciu tela vegánskou stravou, po ktorej som siahol aj ja. Najväčší problém sa javil v podobe raňajok, kde som bol zvyknutý jesť rôzne sladké buchty a vianočky. Videl som však neporovnateľne rýchlejšiu regeneráciu, bol som schopný bez únavy behať každý deň, neprichádzala žiadna bolesť lýtok.

Zároveň som však vedel, že nemám otestované takéto stravovanie na 100-kilometrovom preteku a tak som nechcel riskovať. Na takéto dlhé trasy sa mi osvedčilo mať pri sebe polovicu pizze, prvú časť si dávam okolo 30. kilometra a druhú za odmenu na asi sedemdesiatom. Pri týchto dlhých behoch je práve žalúdok rozhodujúcim faktorom pre úspešné dokončenie. Nohy každého z nás totižto 100 kilometrov (s miernymi následkami) dokážu, treba k tomu silnú hlavu a fungujúci žalúdok.

Pred tréningovým behom sa snažím aspoň hodinu nejesť. Počas víkendov, keď idem behať skoro ráno, dám si budík tak, aby som sa stihol pohodlne naraňajkovať, nalačno nebehám. Po behu sa viem najesť najskôr polhodinu po ukončení aktivity.

Špeciálne doplnky nemám, okrem gélov a tabliet na ultrabehy pijem po tréningoch iontové nápoje.

zdravá strava

 

Hovorí sa, že : „Len bežec, ktorý nechce počúvať svoje vlastné myšlienky, počúva hudbu? Súhlasíš s týmto výrokom?

S výrokom súhlasím. :-)

A zároveň popri behu potrebujem okrem okolitého sveta z hľadiska bezpečnosti (hlavne cyklisti sú niekedy agresívni) počúvať aj svoj vlastný dych – podľa toho viem, na čom som.

 

Toto je rok 2018, veríme, že s blížiacim koncom sa Ti úspešne podarí prísť do cieľa. Rozmýšľaš nad plánom na ďalší rok? Prezraď nám prosím čo najviac.

Samozrejme, plánov je viacero. Na jar by som chcel oficiálne zabehnúť 10 km pod 40 minút, čo cítim, že je v mojich silách a rád by som to mal potvrdené. Hlavný beh je opäť v zahraničí, v máji idem do Srbska na 137 kilometrov dlhú zábavu. Z domácich akcií to bude 144 kilometrový Štefánik trail a rád by som skúsil Nizkotatranskú stíhačku, kde býva vždy kvalitné zastúpenie. Ako prípravu chcem vyskúšať prebehnutie hrebeňa Západných Tatier a prípadne nejaké kopce v Rakúsku. Ešte si k tomu pridám nejaké 2-3 stovky a samozrejme v rámci tréningu malokarpatské akcie.

V roku 2018 boli tie ciele jasne kvantifikované a číselne merateľné, budúci rok chcem dosiahnuť kvalitné umiestnenia, s ktorými budem spokojný, no ťažko ich dopredu zadefinovať.

Najbližší plán je ale vydržať do toho spomínaného 2. decembra a potom si poriadne oddýchnuť.

Vďaka za pozornosť, teší ma, ak som Vás motivoval dať si nejaký podobný (bežecký) cieľ, výzvu. Z vlastnej skúsenosti ju neodporúčam napodobňovať až v takomto rozsahu, aspoň jeden deň voľna v týždni padne dobre. Teším sa na naše spoločné stretnutie v lese. :-)

beh

Jožko, ďakujeme Ti za krásne slová a držíme Ti veľmi palce, aby si prišiel 2. decembra úspešne do cieľa svojej originálnej výzvy. A tiež veľa úspechov na budúcoročných pretekoch. :-)

 

Ak aj ty chceš zdolávať podobné výzvy a potrebuješ si buď niekde značiť svoj progres, alebo si začať variť zdravšie, nahliadni do našej zbierky knižných produktov:

z fitka do kuchyne

 

Viac o téme behu nájdeš aj v týchto článkoch:

Romanka zabehla maratónsky beh, ako sa to podarilo jej? Inšpiruj sa tiež.

Chceš začať behať, no si mimo formy? Skamarátať sa s bežeckými teniskami, skús toto

Skús ako strečing po behu cvičiť joga cviky

Petra Ryšková

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 30/11/2018 a zaradený do kategórie: Všeobecné   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre