Rozhovor s Dušanom Plichtom: Ako sa cez Veľkú noc dobre najesť a nepribrať?

Šunka, klobáska, vajíčka, chren. Aj vo vás tieto jedlá evokujú „vôňu“ Veľkej noci? Ale ako na ne, ak nechceme, aby Veľká noc zanechala stopy na našom tele? Akú šunku si vybrať a aké jedlá si naservírovať? Veľká noc môže byť aj o chutnom a dobrom jedení, stačí vedieť správne si vybrať. Opýtali sme sa výživového poradcu Dušana Plichtu, na zopár dobrých tipov a rád.

1. Ako hodnotíš slovenské veľkonočné špeciality ako napríklad šunku, klobásku, vajíčka? Odporúčaš vyhýbať sa im, alebo si ich pokojne raz za rok dopriať?

Možno to bude znieť nešportovo, ale pokojne ich odporúčam dopriať si aj viac krát za rok. Dôležité je však povedať, že ide v prvom rade o kvalitu vybraných surovín, a tak neplatí, že vajíčko ako vajíčko a ešte viac si treba dávať pozor pri klobáse, či šunke.

Zo skúseností a práce s klientmi, mi dáva najväčší zmysel, rozumné paleo stravovanie s kontrolovaným príjmom sacharidov a občasným odmeňovaním. Aj preto nevidím vôbec problém v konzumácii vajíčok a klobásy s cviklou, s chrenom. Oveľa viac si treba dávať pozor na cukor, chlieb, či veľkonočné čokolády, ktoré sú tou najväčšou záťažou pre organizmus.

velkonocne-jedlo-sunka

 

2. Aký je Tvoj názor na kvalitu týchto veľkonočných špecialít a na čo by si mali dávať ľudia pri výbere pozor?

Veľmi dobrá otázka. Aj keď je už ingrediencia vybraná tak, že nepôsobí negatívne na hormonálny systém a je teda zabezpečená správna fyziologická odpoveď, tak nastáva vždy otázka kvality. Ide totiž o to, že pre maximálny efekt, chcem z jedla dostať čo najviac minerálov, vitamínov, či stopových prvkov a minimalizovať obsah skrytých solí, či konzervantov. Jednoducho povedané všetkej chémie.

Poďme teda späť k sedliackemu rozumu, a vyberajme domáce, čo najmenej spracované produkty vysokej kvality. Pri mäse platí, že čím bolo zviera lepšie chované (s láskou), dobre živené (tráva, kvalitná potrava), taká bude aj kvalita mäsa. Svojím spôsobom môže byť bravčovina úplne skvelým mäsom, pokiaľ by naše svinky boli seriózne chované.

Realita je však trochu iná a tak, ak si nie sme istý pôvodom a kvalitou na 100 %, je vhodné preferovať chudé mäso, pretože práve v tuku sa ukladajú toxíny. Ja si dám radšej chudú bravčovú panenku v maslovej omáčke s kvalitného bio masla ochuteného s cesnakom, rozmarínom a morskou soľou. Ak klobásky, či salámy, tak ideálne sušené. Presne tak ako to robia Taliani, či Španieli.

fitshaker-blog-dusan-plichta-zlozenie-sunky

Predtým, ako si vložíte šunku do košíka, dobre si pozrite zloženie! My sme boli pri poslednej návšteve supermarketu zhrození až-až :-(. Pravdu povediac, ideálna sa hľadá veľmi ťažko, preto sa snažte voliť menšie zlo.

 

3. K Veľkej noci patria aj veľkonočné čokoládové vajíčka  a figúrky. Ak si dieťa „vypolieva“ takéto kalorické a cukrom nabité bomby, čo by si odporučil všetkým rodičom? Nechať ich dieťaťu alebo redšej „skonfiškovať“?

Ani jedno ani druhé!  Odporúčil, by som dieťa edukovať a vychovávať tak, aby mu tieto sladkosti slúžili pre radosť z figúrky, ktorú si položí na výstavku. Nepotrebuje ju však konzumovať, pretože k tomu nemá vybudvanú pozitívnu asociáciu. Dieťa preferuje skutočné jedlo a keď niečo sladké, tak občasne domáce koláče, alebo kvalitnú horkú čokoládu, škoricové mascarpone, či kokosový puding s lesným ovocím.

Áno uznávam, je ľahšie deti odmeňovať sladkým, len nech sú šťastné a hrajú sa, dajú na chvíľu pokoj…Avšak z dlhodobého hľadiska si treba uvedomiť, že si tak každý deň kazia metablizmus a narúšajú správne vylučovanie inzulínu. Potom sa nečudujme, keď po nejakých 3-4 rokoch, dieťa aj napriek tomu, že vôbec nekonzumuje viac ako jeho rovesníci, priberá, či začína bojovať s obezitou.

 

4. Ako vysvetliť dieťaťu, že tie milé postavičky zvieratiek, alebo cukríky s peknými obalmi nie sú pre nich to najlepšie jedlo?

Neustále vytvárať správne asociácie, ísť vlastým príkladom a hľadať správne vzory. Napríklad ak má chlapec rád futbal, tak by som povedal, že ak by jedol MESSI čokoládky, tak by bol tučný a nemohol by tak rýchlo behať aby dával toľko gólov. Preto, radšej je veľa zeleniny, dobŕe mäsko a skutočné jedlo. Tak vládze dávať veľa gólov  :-).

fitshaker-blog-velkonocne-vajcia-cokoladove

 

5. Ľudia na Veľkú noc radi vypekajú niečo sladké, aby mohli pohostiť svoju rodinu. Akým surovinám by sa ľudia mali pri pečení vyhýbať?

Tu sa dá jednoducho povedať, že biela je zlá. Skúsme použiť radšej hnedý cukor, ktorý je výraznejší chuťovo a tak ho stačí použiť oveľa menej. Nie som zase za kozmické špeciálne dia výrobky, alebo nejaké zázračné potraviny. Tu odporúčam prístup Silvie Horeckej, skvelej odborníčky na makrobiotiku, ktorá má aj svoj blog, a na Facebook stránke Terapia jedlom.

Dáva jasný návod, na to, ako rozumne piecť. V podstate opäť ide najmä o kvalitu vybraných surovín, správne kombinácie a elimináciu cukru a chémie. Vedeli ste, že termogenizované droždie môže byť  väčším problémom ako kvalitná biela múka z tvrdej pšenice? Aj preto je vlastný kvások, cestou, vďaka ktorej môže byť aj pečivo zdravou súčasťou našej výživy.

 

6. Mnohí sa chystajú cez Veľkú noc „vypadnúť“ z domu, oddýchnuť si od varenia, od všetkých starostí. Aké jedlá si vyberať v reštaurácií, ak človek nechce jesť samé šaláty? Čo si dať napríklad v takej kolibe?

V reštarácii by som šaláty skôr neodporúčal. Neviem, ale málokde dostanem čerstvosť a kvalitný šalát. Tak sa radšej orientujem na to čo viem, že daná reštaurácia môže zvládnuť. Napríklad v prípade koliby jednoznačne odporúčam cesnačku, fazuľovú polievku, či kapustnicu. Následne sa pýtam čo majú čerstvé a často sa mi dostali aj celkom poctivé bryndzové pyrohy, či halušky. Tie ak sú fakt poctivé tak raz za čas nemôžu poškodiť, ak ich nezjeme 2 kilá. Je to aj preto, že sacharidy v haluškách sú brzdené dobrým tukom (bryndza) a ak si k nim nedáme klobásu, tak je to svojim spôsobom správna kombinácia delenej stravy, ktorá má svoj enzymatický význam pre naše trávenie. Osobne často preferujem divinu, či jahňacinu s kapustou, čalamádou, či kyslými uhorkami, alebo vo forme guláša.

 

7. Ako bude vyzerať Tvoje veľkonočné menu na tanieri?

V piatok pôst :-), no a potom klasicky a dookola moja Top kombinácia. Cvikla s chrenom, hrudka s morskou soľou a olivovým olejom, domáca varená šunka a keď tak len pre chuť domáci zemiakový šalát robený s kyslou smotanou namiesto majonézy.

velkonocne-sviatky-a-priberanie

 

8. Dodržiavaš aj nejaké zvyky a chystáš sa polievať? :-)

Snažím sa dodržiavať pôst, určite len polievam, u nás na východe nám nešibe :-). Za to s vodou a hlavne studenou nešetríme. Ako som však starší, tak začínam Veľkú noc využívať viac na cestovanie, či relax v prírode. Nejak momentálne neinklinujem k vysedávaniu okolo stola a popíjaniu, ako je často na východe zvykom. Celkovo sme si aj s rodinou už tak zvykli, že radšej si spravíme piknik v prírode na túre, kde si aj tú šunku dáme. Čo sa týka alkoholu, tak tvrdé už fakt nemusím, ale nejaké to španielske červené, či slovenské biele vínko ma vie potešiť.

 

9. Čo by si odporučil všetkým ľuďom, ktorým záleží na svojom zdraví? Ako by mali stráviť Veľkú noc bez výčitiek svedomia?

Vyberať si kvalitné jedlo, tešiť sa z neho, športovať, vybehnúť do prírody a neorientovať sa na to, že Veľká noc je o jedle. Najlepšia motivácia je pozitívna a najmä to funguje tak, že sa netreba vystavovať pokušeniam. A tak radšej von do prírody ako za plný stôl :-). Keď začnete viac športovať, zrazu ani toľko sladkostí nebude treba.

 

Ďakujeme za rozhovor a prajeme krásne veľkonočné sviatky!

 

plichta-dusan-fitshaker-smallDušan Plichta – Inšpiratívny výživový poradca, lektor varenia a expert na kávu v jednom

Lucia Švaral

Spoluzakladateľka, inštruktorka a redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorkou rôznych skupinových cvičení, trénerkou a výživovou poradkyňou. Rada trávim hodiny nielen v telocvični, ale aj na čerstvom vzduchu a v kuchyni. Prostredníctvom mojich článkov by som ťa chcela "chytiť za ruku" a ukázať ti zdravšiu a lepšiu cestičku, po ktorej môžeš ísť. Budeš sa na nej cítiť fantasticky. Sľubujem :-).
Lucia Švaral

Článok bol pridaný dňa 15/04/2014 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Lucia Švaral

Komentáre