Je tvoj jedálniček bohatý na zdravé tuky? Vieme prečo by si mala jesť arašidové maslo!

Milujem arašidové maslo! No nebolo tomu vždycky tak. Mám za sebou aj zlú skúsenosť, kedy som si povedala, že arašidové maslo už nikdy viac! No, keď som ochutnala to pravé arašidové maslo, zmenila som názor. Dúfam, že po prečítaní článku mu dáš šancu aj ty. Chceš vedieť, aké by to skutočné arašidové maslo malo byť? Tak čítaj ďalej. :-)

Môj prvý zážitok s arašidovým maslom bol už veľmi dávno. Vtedy som vo všetkých amerických seriáloch videla, ako si ho naberajú priamo z nádoby veľkou lyžicou. Ako si ho vychutnávajú a sú schopní zjesť polovicu nádoby na posedenie.

Ja, samozrejme inšpirovaná tým čo som videla, som si to namierila priamo do supermarketu a kúpila si prvé arašidové maslo, ktoré mi padlo do oka. Ponáhľala som sa domov, z príborníka si vybrala najväčšiu lyžicu a nabrala si veľkú kopu tej arašidovej hmoty. Keď som si ju ale dala do úst, bola som poriadne sklamaná. Vôbec to nebolo chutné, bolo to príšerne mastné a chutilo veľmi umelo. Nešlo mi do hlavy, ako to môžu v tej Amerike tak milovať a jesť toho také množstvo. Po prečítaní si zloženia na obale som veľmi rýchlo pochopila, prečo mi to maslo nechutilo.

arašidové maslo na lyžici

Nebolo to arašidové maslo, ale arašidová nátierka. Už podľa názvu som si mohla všimnúť, že to asi nebude kvalitné. Nemyslela som si, že do tak jednoduchej veci, ktorá by mala logicky obsahovať len arašidy, budú výrobcovia dávať toľko iných vecí.

Nedala som sa odradiť prvou negatívnou skúsenosťou. Tentokrát som šla do zdravej výživy a kúpila si arašidové maslo, ktoré obsahovalo 98 % arašidov a 2 % morskej soli. Doma som si opäť vybrala lyžičku, teraz už úplne maličkú, a opatrne ochutnala. Bolo výborné!

Arašidové maslo je bohaté na vitamíny a živiny!

Arašidové maslo obsahuje veľké množstvo minerálnych látok. Najväčší podiel zastupuje draslík, ktorý je dôležitý napríklad aj pri správnom udržiavaní vody v tele. Draslík je skvelá prevencia pri vysokom krvnom tlaku, mŕtvici či kardiovaskulárnych ochoreniach.

Ďalej v ňom môžeme nájsť aj horčík ktorý je prospešný pre kosti a svaly. No je v ňom aj vitamín E,  ktorý je dobrý ako antioxidant a je veľmi potrebný pre ochranu buniek. Koenzým Q10 je veľmi dobrý pre tvoj metabolizmus. Ďalej tam nájdeš vitamín B1 a B2, fosfor či kyselinu listovú.

arasidove maslo

Koľko arašidového masla môžem zjesť?

Arašidové maslo obsahuje prevažne tuk. Veľa ľudí sa ho preto bojí zaradiť  do svojho jedálnička. Majú obavy že od neho budú len priberať. Omyl!

Konzumácia zdravých tukov je potrebná aj pri diéte. No aj tu platí, všetko s mierou. Ak budeš jesť jednu lyžicu za druhou, je samozrejmé, že nerobíš dobre. Stačí jedna zarovnaná polievková lyžica, ktorá pokryje príjem zdravých tukov na deň. Je vhodné dopriať si ju ráno, napríklad primiešaním do ovsenej kaše či natreté na chutné zdravé lievance.

Nekonzumuj ho však denne, všetkého veľa škodí.

arašidové maslo na chlebe s jahodami

V arašidovom masle sa však skrýva oveľa viac. V tejto tabuľke si môžeš pozrieť nutričné hodnoty v rôznych množstvách arašidového masla.

 

Kalórie  Energia Bielkoviny Sacharidy Z toho cukry Tuky Z toho nenasýtené mastné kyseliny Vláknina Vápnik
1 lyžica (asi 16 g) 101,98 kcal 426,69 kJ 4,034 g 3,085 g    – 8,165 g 1,791 g 0,944 g 6,08 mg
Na chlieb (asi 25 g) 159,34 kcal 666,7 kJ 6,303 g 4,82 g    – 12,758 g 2,798 g 1,475 g 9,5 mg
100 g 636,37 kcal 2 666,81 kJ 25,21 g 19,28 g    – 51,03 g 11,193 g 5,9 g 38 mg

Zdroj: https://www.kaloricketabulky.sk/arasidove-maslo/

 

Aké by malo byť ideálne arašidové maslo?

Ideálne arašidové maslo by malo obsahovať len arašidy a byť samozrejme v bio kvalite. Výrobcovia však vedia, že na svete je veľa rôznych ľudí, ktorí majú arašidy radi na sladko či slano. Preto do arašidového masla začali pridávať soľ alebo cukor. Ak množstvo soli alebo cukru nepresahuje 2 %, je to v poriadku. Cukor by mal byť trstinový či kokosový.

Túto pochúťku si vieš pripraviť aj doma. Potrebuješ na to len nesolené bio arašidy a mixér. Najprv arašidy jemne opraž na panvici, potom ich nasyp do mixéra a mixuj na požadovanú štruktúru. Môžeš pridať spomínanú soľ či trstinový cukor, ale pozor na množstvo.

pravé arašidové maslo

Jemné alebo chrumkavé?

Sú dve varianty tejto dobroty. “Smooth” označenie má veľmi jemnú konzistenciu a nenájdeš v ňom žiadne kúsky arašidov. Tento typ arašidového masla je vhodný napríklad na prípravu skvelej zmrzliny alebo smoothie. V “Chrunchy” označení nájdeš chrumkavé kúsky a je vhodnejšie na prípravu rôznych tyčiniek či iných zdravých receptov.

vrece s arašidmi

Nevýhody arašidového masla

Určite vieš, že arašidy sú silný a veľmi častý alergén. Príznakov, že máš alergickú reakciu je viacero. Od svrbenia pokožky, zažívacích problémov až po anafylaktický šok. Pri tomto šoku nastáva zúženie dýchacích ciest, opuch hrdla, veľký pokles krvného tlaku či závraty, občas aj strata vedomia. Vtedy treba urýchlene dostať dotyčného človeka do nemocnice. Najčastejšie sa alergická reakcia objavuje u detí, no nie je výnimkou, že alergia na arašidy sa vyvinie aj u dospelého človeka. Preto si všímaj pozorne reakciu svojho tela po tom, ako zješ niečo, čo obsahuje arašidy.

Bohužiaľ, arašidy sú často napádané plesňami. To sa stáva zvyčajne pri zlom uskladnení alebo pri nesprávnom spracovaní. Najčastejšie sa to stáva pri nepražených arašidoch, ktoré môže skonzumovať človek až neskoro po zbere. Preto sa nepražené arašidy musia uskladňovať pri teplote nižšej ako je 6°C.

Pri kúpe arašidového masla, alebo arašidov samotných, dbaj na ich kvalitu!

TIP: Arašidy vždy poriadne prežuj. Občas, hlavne v prípadoch, keď si vložíš naraz veľa arašidov do úst, sa môže stať, že ich poriadne neprežuješ. Tvoj žalúdok má potom veľký problém takéto veľké kusy arašidov spracovať.

alergia na arasidy

Iné orechové maslá

Možno nie si ani alergik na arašidy, ani nemáš žiaden iný zdravotný problém, kvôli ktorému ich nemôžeš jesť. No jednoducho ti nechutia. Áno, aj to sa stáva, veď nie sme rovnakí a každému chutia iné veci. To je v poriadku. :-) Preto sme si pre teba pripravili nutričnú tabuľku iných druhov orieškových masiel, aby si mala z čoho vyberať.

 

Na 100g Energia Bielkoviny Sacharidy Z toho cukry Tuky Z toho nenasýtené mastné kyseliny Vláknina Soľ
Mandľové maslo 650 kcal 26 g 6,2 g 3,8 g 56,0 g 4,6 g 11,9 g 0,0 g
Kokosové maslo 660 kcal 10,5 g 20 g 6,2 g 63,3 g 54,8 g 4,5 g 0,083 g
Maslo z kešu orechov 628 kcal 20,6 g 18,9 g 5,6 g 51,3 g 10,2 g 4,3 g 0 g

Zdroj: https://powerlogy.com/produkt/oleje-masla/

 

mandle

Tak čo? Presvedčili sme ťa, aby si dala arašidovému maslu šancu? Alebo ho už dávno poznáš a miluješ ho rovnako ako my? Určite nám napíš aký vzťah k nemu máš a aká bola tvoja prvá skúsenosť s touto orieškovou dobrotou. :-)

 

Jedávaš arašidové maslo na raňajky, ale chceš to občas s niečím prestriedať? Tak potom sú tu pre teba tieto skvelé raňajkové recepty:

Čo na zdravé raňajky? Skús tieto 2 recepty z ingrediencií, ktoré zasýtia a dodajú energiu.

Tip na zdravé raňajky: Čokoládové wafle z ovsených vločiek a ovocím

5 tipov na raňajky podľa dĺžky prípravy

Veronika Kašická

Redaktorka vo Fitshaker
Ako maskérka v divadle sa stretávam s mnohými vecami, ktoré obsahujú veľa chémie. Preto sa snažím o presadenie prírodnej kozmetiky a zdravého jedla aspoň v osobnom živote. Hľadanie a vytváranie nových veci pre telo a pleť z ingrediencií, ktoré nám ponúka sama príroda je moje veľké hobby. Verím, že jedného dňa si ľudia opäť všimnú, že kvalitné a zdravé prípravky na telo, tvár či vlasy sa dajú pripraviť aj doma bez zruinovania peňaženky.
Veronika Kašická

Článok bol pridaný dňa 14/04/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Veronika Kašická

Komentáre