Prečo by si sa mala žuvačke vyhnúť? 10 overených, zdravých náhrad TU!

Kedy siahaš po žuvačke? Keď potrebuješ odbúrať stres, osviežiť dych, oddialiť pocit hladu alebo len tak zo zvyku… Zamýšľala si sa však niekedy nad tým, čo žuvačka v skutočnosti je, čo všetko obsahuje a či nemôže viac ublížiť ako pomôcť? Predtým ako si vložíš do úst ďalší kúsok, prečítaj si tento článok. Zistíš nielen, čo všetko ti môže spôsobiť (a nie je to vždy pozitívne), ale aj čím ju bezpečne nahradiť. 

Čo teda žuvačka spôsobuje?

1. Jeme väčšie množstvá, často menej zdravého jedla

Najčastejším dôvodom, prečo máme po ruke žuvačky, je zníženie príjmu jedla zmenou chute v ústach a zamestnaním úst žuvaním. Teoreticky by to mohlo fungovať, ale praktická skúsenosť a výskumy ukazujú opak. Pepermintová a mätová príchuť žuvačky spôsobuje neskorší, zlý výber jedla. Po žuvačke uprednostňujeme nezdravé jedlo, ako chipsy, či rôzne sladkosti pred ovocím a zeleninou, ktoré po žuvačke chutí horkasto a trpko.

Žuvačka zvyšuje produkciu slín v ústach. Obsahuje enzýmy a kyseliny, ktoré menia jedlo na ľahšie stráviteľné. Tieto fakty môžu spôsobiť ako keby rýchlejší pocit hladu. Väčšina žuvačiek na trhu obsahuje umelé sladidlá, ktoré zvyšujú chuť do jedla. V konečnom dôsledku sa môže stať, že pomocou žuvačky zjeme ešte väčšie množstvá jedla, navyše toho nezdravého!

fitshaker-blog-zuvačka5

2. Máme po nej gastro problémy

Žuvanie žuvačky spôsobuje prehĺtanie prebytočného množstva vzduchu, čo môže spôsobiť bolesti brucha, nadúvanie alebo syndróm dráždivého čreva. Bežné množstvá umelých sladidiel v žuvačke spôsobujú hnačky. Žuvačka má tiež schopnosť aktivovať tráviaci systém. Žutím vysiela mozog fyzické signály pre slinné žľazy, pankreas a ďalšie orgány, aby sa pripravili na príjem potravy. Žalúdok, enzýmy a žalúdočné kyseliny čakajú na prijatú potravu a sú pripravené na proces trávenia. Čakajú však zbytočne. Namiesto stravy sa dostavujú gastrointestinálne symptómy – bolesti brucha, nevoľnosť, hnačky.

3. Pri častom žuvaní môže dôjsť k poruche čeľustných kĺbov

Stavba čeľustných kĺbov je dôležitá pri hryzení, rozprávaní a žutí jedla v ústach. Práve žuvanie žuvačky môže spôsobiť poruchy – nerovnomerným žuvaním na jednej strane. Bolesť čeľustného kĺbu (sprevádzaná bolesťami zubov a hlavy) sa môže stať chronickou.

4. Stojí za vznikom zubných kazov

Myslíš si, že len žuvačky s obsahom cukrov môžu spôsobiť zubný kaz? Omyl! Žuvačka obsahuje okrem cukrov celý rad iných látok spôsobujúcich zubný kaz alebo odvápnenie. Ide napríklad o kyslé arómy, konzervačné látky, farbivá a iné chemické látky. Žuvaním sa uvoľňuje ortuť (ktorá je súčasťou výplní) a tá si rýchlo nachádza cestu do krvného obehu, kde spôsobuje oxidačné procesy v tkanivách.

fitshaker-blog-zuvačka2

Z čoho sa žuvačka vlastne skladá?

Niektorí si možno poviete, že zloženie žuvačky nie je vôbec dôležité, veď sa nedostáva priamo do tela vo forme jedla. Pravdou však je, že potencionálne nebezpečné látky obsiahnuté v žuvačke sa dostávajú z úst do krvného obehu ešte rýchlejšie, ako keby išli cez tráviacu sústavu, ktorá by z časti zredukovala toxické látky.

Jednou z kategórií takýchto látok sú už vyššie spomenuté umelé sladidlá. Keď si kupujeme žuvačku „bez cukru“, neznamená to, že neobsahuje iný druh sladidla. Jedným z najčastejšie používaných umelých sladidiel v žuvačke je aspartam. Má nulovú kalorickú hodnotu a je až 180-násobne sladší ako cukor. Poznáme ho tiež pod označením E 951. Pre jeho vlastnosti ho bežne nachádzame v „light“ výrobkoch, žuvačkách, liekoch a výživových doplnkoch. Častá konzumácia spôsobuje bolesti hlavy, únavu, úzkosť a depresie, nespavosť, žalúdočné problémy, zvyšovanie hmotnosti, záchvaty. Pri dlhodobom a pravidelnom konzumovaní sa dáva do súvislosti s chronickou únavou, sklerózou, cukrovkou, astmou a s inými ochoreniami.

Ďalšie umelé sladidlo, ktoré treba spomenúť je sukralóza. Je 4-násobne sladšia ako aspartam a na výrobkoch ho nájdeme tiež pod označením E 955. Bežne sa pridáva do sladkostí, raňajkových tyčiniek, žuvačiek a nealkoholických nápojov. Spája sa so znížením červených krviniek alebo mužskou neplodnosťou.

Do ďalšej kategórie patria konzervačné látky, ako napríklad BHT – butylhydroxytoluén. Ide o jedovatú látku, v niektorých krajinách dokonca zakázanú. Aj napriek negatívnym vlastnostiam ju niektoré krajiny (USA a pod.) dodnes veselo pridávajú nielen do žuvačiek, ale aj do ďalších spracovaných potravín. BHT je spájaný s toxicitou vnútorných orgánov, vrátane obličiek a poškodením pečene.

Jadrom žuvačky je gumový základ. Aj v dnešnej dobe sa nevie s určitosťou, čo všetko obsahuje. Zvyčajne, ale ide o zmes elastomérov, živice, polyvinylacetátu (tesárske lepidlo), tmelov, zmes zmäkčovadiel a iných škodlivých látok. Údaje o zložení gumového základu neuvádzajú ani výrobcovia žuvačiek. Tí by určite nechceli, aby sme vedeli, že žujeme vedľajšie produkty rafinovanej ropy, plasty, parafín a podobne.

Ďalšou kategóriou sú farbivá a stabilizátory, napríklad fosforečnan vápenatý označený ako E 341. Oxid titaničitý sa bežne používa v opaľovacích krémoch a mnohých ďalších zdravotníckych výrobkoch, vrátane doplnkov stravy. Nové výskumy zistili, že ide o karcinogénnu látku – alergén spôsobujúci poruchu pozornosti.

Na zložení žuvačky nie je nič prirodzené, ide len o chemickú zmes rôznych nebezpečných látok.

powder-382250_1280

Čo je adekvátnou a zdravšou variantou žuvačky?

  • Xylitolové žuvačky bez aspartamu. Ak si potrebuješ dať žuvačku, siahni po týchto. Znižujú výskyt zubného kazu až o 100 %, vhodné sú aj pre diabetikov. Nájdeme ich v rôznych príchutiach, stačí sa poobzerať v najbližšom bioobchode.
  • Hrnček zeleného čaju. Práve zelený čaj je spájaný s príjemnejším dychom. Prečo? Zabíja mikróby, ktoré spôsobujú problémy s nepríjemným zápachom z úst. V účinkoch prekonal aj iné bylinky.
  • Kokosový olej. Nie je žiadnou novinkou, že lyžička kokosového oleja v ústach má blahodárne účinky. Chráni zuby pred zafarbením, odstraňuje baktérie a pomáha predchádzať povlaku. Preto ním niektorí každodenne nahrádzajú zubnú pastu.
  • Listy stévie, mäty, petržlenovej vňate a iných byliniek. Príjemne osviežia dych. Niektorí ľudia žujú baby špenát, aj keď nemá výraznú chuť.

mint-699960_1920

  • Žuvacia živica. Neobsahuje rafinovaný cukor, konzervačné látky, umelé farbivá. Nájdeme ju v rôznych prevedeniach (s rakytníkom, propolisom, mätou alebo šípkami). Chráni ďasná, čistí zuby, pôsobí antibakteriálne a navyše lieči priedušky. Zoženieš v dobrých bio-shopoch alebo na internete.
  • Ovocie. Enzýmy, ktoré obsahuje čerstvý ananás oslobodia ústnu dutinu od baktérií. Zároveň osvieži dych. Sušené brusnice zasa čistia zuby a zabraňujú ďalšiemu usádzaniu baktérií.
  • Zelenina. Tvrdou zeleninou (mrkva, petržlen, reďkovka, kaleráb a iné) môžeme nahradiť zubnú kefku. Čistiace účinky zaručené.
  • Účinné sú tiež bylinkové ústne vody, ktoré osviežia dych a chránia pred zápalom ďasien. Nájdeš vo vybraných bio obchodoch, e-shopoch a niektorých lekárňach.
  • Pomôcť môže šťava z citróna, med alebo škorica. Bojujú s nepríjemným zápachom z úst, zabíjajú baktérie a navyše sú antibakteriálne.
  • Domáca ústna voda. Postačí zmiešať 1/2 šálky destilovanej vody, 1 lyžičku sódy bikarbóny, 2 kvapky tea tree oleja, 2 kvapky mätového oleja. Pred použitím vždy premiešaj, aby sa všetky zložky spojili. Výhodou je, že si môžeš urobiť svoju originálnu ústnu vodu z ingrediencií, ktoré máš práve doma, alebo ktoré máš rada. Použiť sa dá celý rad účinných látok, ako napríklad: aloe vera, eukalyptus, šťava z citróna, aníz, klinček, kurkuma, éterický olej z bergamotu, mäta, zázvor, med, rôzne oleje a veľa iných.

aloe-vera-196234_1280

Toto si o žuvačkách nevedela: 

  • prvá žuvačka sa dostala do predaja v roku 1850,
  • najviac obľúbenou je vo vekovej skupine medzi 12 – 24 rokov,
  • japonskí chemici vynašli tzv. „mood gum“ žuvačku – je to žuvačka meniaca farbu podľa aktuálnej nálady (radosť, smútok, láska, hnev a pod.),
  • po prehltnutí žuvačka neostáva v žalúdku dlhých 7 rokov. Ide len o nepravdivú poveru. Proces trávenia žuvačky je rovnaký ako proces trávenia iného jedla.

A čo ty? Vyskúšaš niektorú zo žuvačkových alternatív na osvieženie dychu?

 

Dozvedela si sa niečo nové? A chceš sa ďalej vzdelávať a získavať zaujímavé poznatky od profi výživovej poradkyne, odborníčky na správnu životosprávu, autorky bestselleru a vôbec asi najpopulárnejšej osobnosti z oblasti zdravej výživy v Českej republike – Margit Slimákovej? Poď s nami do Výzvy do plaviek 2019! ;-)

výzva

 

Zdroje:

http://bubblegumisbeast.weebly.com/fun-facts.html

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/09/14/chewing-gum-cancer-risk.aspx

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/02/03/6-chewing-gum-side-effects.aspx

Wikipédia

 

Ďalšie články, ktoré ťa budú zaujímať:

Máš stále studené ruky? Tieto tipy ťa zahrejú!

Zbav sa nafúknutého bruška raz a navždy

Za bolesť hlavy často môžu potraviny. Napríklad tieto!

Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 10/04/2016 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre