Ak si myslíš, že pripraviť dobrý šalát je jednoduché, potom si na veľkom omyle! Tu je návod

Nie je šalát ako šalát. Môže byť bez chuti, ktorý do seba z povinnosti ledva natlačíš alebo šalát, ktorý si budeš robiť s radosťou znova a znova. Ako ho pripraviť a čo by mal obsahovať šalátik plný chuti a vitamínov? Rozdiel je, či si šalát robíme ako prílohu k jedlu alebo ho chceme mať ako hlavný chod. Zamerajme sa na šalátik, ktorý bude ideálnou letnou prílohou k mäsku, rybke, či inej dobrotke.

 

Dobrý a sýty šalát by mal, v čo najväčšom zastúpení obsahovať zeleninu všetkých farieb: zelenú, žltú a červenú. To nielen preto, aby lahodil oku, ale predovšetkým, aby v ňom bolo zastúpených, čo najviac vitamínov.  Na to, aby nás aj zasýtil, potrebujeme do neho pridať zdravé tuky a aby sme ho zjedli s chuťou, doladiť bylinkami a domácim dressingom. Takže poďme sa pustiť do “kuchárčenia” :-).

6916322310_7e0a47bbbc_z

Návod ako si vyčarovať chutný a zdravý šalátik:

1. Vyber si druh šalátu – hlávkový, ľadový, rímsky, rukola, špenát, polníček (ideálne sú aspoň 2 druhy).

2. Vyber si ostatnú zeleninu – rajčiny, uhorky, červenú cibuľku, cuketu, mrkvu, stonkový zeler, kaleráb, brokolicu, mladú jarnú cibuľku. Pozor, zeleninu používaj vždy čerstvú a umývaj ju pod studenou vodou (pod tou teplou vodou totiž stráca živiny).

3. Pridaj za malú hrsť dobrých tukovorechy (vlašské, kešu, píniové, mandle) a rôzne semiačka (slnečnicové, tekvicové, sezam). Pre zvýraznenie chuti semienok si ich môžeš krátko na sucho opražiť na panvici.

4. Aby sa dobre uvoľnili všetky potrebné živiny, pokvapkaj šalát olejom (vynikajúci je olivový, pestrecový, ľanový, tekvicový) a kvôli chuti môžeš použiť aj pár kvapiek citrónovej šťavy, príp. použi sójovú omáčku z bio obchodu.

5. Dochuť obľúbenými bylinkami napr. pažítkou, bazalkou, petržlenovou vňaťou, oreganom, atď. Všetky druhy byliniek sú vítané a ak máš čerstvé, tak to je ideál :-).

6. Bodku na záver tvoria koreniny – odporúčame himalájsku soľ (veľmi prospešná pre naše zdravie na doplnenie minerálov v tele), príp. korenie na šalát (pri kúpe sleduj jeho zloženie – nechceš predsa šalát s glutamánom sodným). Často používame aj kurkumu, ktorá je úžasná pre tvoje zdravie a krásne šalát zafarbí.

7. Všetko dobre zamiešaj a hotovo. Šalátik je na svete :-).

salatik-1-fitshaker

Čomu by si sa mala pri príprave šalátu vyhnúť?

1. krájaným šalátom zabaleným v sáčkoch,

2. kupovaným dresingom,

3. kuchynskej soli (t.j. chloridu sodnému) – nedávaj si dobrovoľne chémiu do taniera. Ani na šalát, ani do iných pokrmov. Spôsobuje nám upchávanie ciev a poškodzovanie kĺbov. Tým, že sa spolu s inými látkami, ktoré telo nedokáže vylúčiť sa usadzuje – kryštalizuje práve na kĺboch, kostiach a stenách ciev. Nahraď ju zdravou himalájskou soľou, ktorá má toľko priaznivých účinkov na naše zdravie.

4. olivovému oleju, ktorý je pootvorený, nie je uskladnený v tmavej, sklenenej fľaške. Olivový olej podlieha oxidácii, teda skaze. Katalizátormi sú svetlo, teplo a vzduch.

5. rôznym zálievkam s bielym cukrom.

4451254149_c4b47d7b1b_z

Ak si veľmi hladná,  môžeš si k takémuto dobrému šalátiku dať krajec celozrnného chlebíka, napríklad toho, ktorý nájdeš u nás v receptoch tu :-). Nezabúdaj ale, že čím menej sacharidov večer zješ, tým menej tukových zásob sa ti vytvorí.

Už len nakúpiť suroviny a môžeš sa pustiť do prípravy pravého, výživného šalátu. A nezabudni do neho pridať aj kúsok lásky ;-).

 

Zdroj fotografií: www.pixabay.com

Andrea Valovičová

Inštruktorka aeróbnych cvičení a certifikovaná osobná trénerka.
Andrea Valovičová

Článok bol pridaný dňa 05/06/2014 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Andrea Valovičová

Komentáre