Na vlastnej koži: 10-dňový detox so zelenými smoothies. Čo všetko mi priniesol?

Pamätáte si na môj minuloročný 10-dňový detox, ku ktorému ma priviedlo pár kíl navyše, nafúknuté brucho, pokazené trávenie, zhoršená kvalita pleti a vlasov, znížená imunita, neustála únava, zlá nálada a podráždenosť? Vždy po zimnom období moje telo vyžaduje akési očistenie, naštartovanie a prebudenie do sviežich jarných dní. Tento rok som sa rozhodla absolvovať detoxikačný rituál opäť – tentoraz podľa knihy od J. J. Smithovej s názvom „10-dňová očista so zelenými smoothies“. Zaujíma vás, ako u mňa tento detox dopadol a či priniesol želané výsledky? Čítajte ďalej :-).

Ako zmenil detoxikačný rituál moje stravovanie počas 10 dní?

Už z názvu knihy je jasné, že základom jedálneho lístka je zelené smoothie zložené z vody, vopred daného ovocia a listovej zeleniny. Autorka odporúča dané potraviny vopred nakúpiť. V prípade, ak by sa objavili sprievodné príznaky detoxu (bolesti hlavy, celková únava, kožné vyrážky, nevoľnosť, vlčí hlad, bolesť svalov, podráždenosť a pod.) máme o starosť menej s nákupom :-).

Do smoothie sa neodporúča pridávať zelenina obsahujúca škrob – napr. sladké zemiaky, mrkva, červená repa, karfiol a pod. Ovocie za normálnych okolností trávi rýchlo, ale ak sa zmieša so zeleninou obsahujúcou škrob, ovocie v žalúdku ostáva bokom kvasiť a vzniká nadúvanie.

zelenina

 

Pri kúpe listovej zeleniny dávajte vždy prednosť tmavšej odrode – obsahuje dostatok chlorofylu a iných výživných látok. Vyberajte organicky dopestované ovocia a zeleninu, ktoré nikdy nezabudnite poriadne očistiť a umyť.

Každé ráno sa začína veľkým pohárom čistej vody, aby sa poriadne naštartovali čistiace procesy obličiek a pečene. Vhodný je aj detoxikačný čaj osladený stéviou.

Medzi zakázané potraviny pri detoxe patrí: červené mäso, mlieko a mliečne produkty, cestoviny, chlieb, pečivo, rôzne polotovary, vyprážané jedlá, potraviny s obsahom rafinovaného cukru, pizza, fast food, alkoholické, sýtené a kofeínové nápoje.

cestoviny

 

Čo teda konzumovať pri 10-dňovom detoxe so zeleným smoothie?

1. Úplná očista

Základom sú 3 cca pollitrové smoothies denne – 1 x ráno, 1 x na obed a 1 x na večeru. Dôležité je piť smoothie postupne vždy, keď sa dostaví hlad, aby metabolizmus pracoval na plné obrátky. Ďalej je povolené občerstvenie vo forme orieškov, semienok, ovocia, zeleniny, arašidového masla. V prípade veľkého hladu je dovolené varené vajíčko. Maximálne dôležitý je pitný režim v zložení pitná voda a ranný detoxikačný čaj. Za deň sa odporúča vypiť 8 pohárov vody.

 

2. Čiastočná očista

Jej základom sú 2 cca pollitrové smoothies denne – 1 x ráno, 1 x na obed a 1 x zdravé ľahké jedlo na večeru. Zdravým jedlom sa myslí, napríklad zeleninový šalát, restovaná zelenina, zelenina na pare, dusené alebo varené kuracie mäso, varené vajíčka, zeleninový vývar.  Tiež je dôležité občerstvenie a pitný režim ako pri úplnej očiste.

Na každý jeden deň je pripravené iné smoothie, ktoré má poskytnúť plnohodnotnú dennú dávku živín. Recepty v knihe sú zostavené špeciálne na naštartovanie detoxikačných procesov v tele. Zároveň majú prispieť k redukcii nadbytočných kilogramov a k udržaniu psychickej pohody. Recepty si môžete podľa vlastnej fantázie a aktuálnej chuti meniť.

smoothie-729923_1920

 

Čo sľubuje detox?

S absolvovaním detoxu by sa mali prejaviť nasledujúce pozitíva: príval energie, čistejšia a jasnejšia pleť, bezproblémové trávenie, celkové zlepšenie zdravotného stavu a imunity, redukcia nadbytočných kilogramov (4 – 7 kg), vylúčenie toxínov a škodlivín z tela, obnova buniek a celkové omladenie, lepšie vstrebávanie vitamínov a minerálov a veľa iných.

 

Ako som to celé zvládla?

Musím sa priznať, že veľmi ťažko. Keby som nebola maximálne naštartovaná a motivovaná, asi by som to po 3 – 4 dňoch úplne vzdala. Ale poďme pekne od začiatku :-).

Pred začatím úplnej kúry, (ktorú som si vopred zvolila), som sa naplno venovala prečítaniu celej knihy. Chcela som byť maximálne oboznámená s tým, čo ma čaká. Robila som si poznámky, plánovala a deň pred spustením celej „akcie“ som urobila nákup potravín na prvých päť dní. V nákupnom košíku sa nachádzali jahody, broskyne, banány, bobuľové ovocie, jablká, ananás, mrkva a veľa veľa listovej zeleniny.

Prvý deň začínal úplne bežne. Kým sa pripravovalo smoothie, uvarila som si detoxikačný čaj. Smoothie v objeme cca 1,5 litra som si rozdelila do 3 veľkých pohárov (raňajky, obed a večera). Do prvého som sa pustila ihneď po dopití čaju. Smoothie zvyknem raňajkovať dosť často, preto prvý deň nebol žiadny problém. Smoothie som pila pomaličky v podstate do obeda, kedy som sa pustila do ďalšieho pohára. Poobede som zobkala pár orieškov. A na večeru opäť rovnaké smoothie, ktoré už nebolo také chutné ako na raňajky.

Camomile herbal tea by Twinings with box

Druhý deň prebiehal v podstate rovnako, len s tým rozdielom, že na smoothie som už nemala až takú chuť. Poobede som vymenila oriešky za chrumkanie mrkvy. A večer po zjedení smoothie som už bola neopísateľne hladná. Do smoothie som sa už musela nútiť. Po dvoch dňoch sa mi zdalo, že čím neskôr od výroby smoothie ho jem, tým je viac „nechutné“.  Ako keby strácalo počas celého dňa skladovania v chladničke sviežosť a chuť.

Preto som sa tretí deň rozhodla, že jednotlivé zložky rozdelím. Ráno som si pripravila raňajky a obed (2/3), ktoré som si potrebovala zobrať so sebou do práce. Večerné smoothie (1/3) som si pripravovala čerstvé.

Štvrtý deň prešiel rýchlo, musela som sa celý čas zamestnávať povinnosťami, aby som nemyslela na to, že som hladná. Aj keď kniha sľubovala, že hlad nepocítim, nebolo to celkom tak. Medzi 5. a 6. dňom prišla neskutočná kríza. Bola som hladná, unavená, nervózna, bolela ma hlava a smoothie mi išlo hore krkom. Až tak, že som pár momentov bola odhodlaná sa vzdať. Vždy, keď ma prepadla táto myšlienka, otvorila som knihu na strane č. 113 a čítala príbehy ľudí, ktorí to celé zvládli.

Druhú polovicu detoxu som to však už po žiadnej stránke nezvládala a úplný detox som vymenila za čiastočný. Večerné smoothie som vymenila za ľahkú večeru (zeleninový vývar, rizoto a pod.). Týmto bola najväčšia kríza zažehnaná a začala som si očistu naozaj užívať. Počas celého trvania detoxu sa neobjavili žiadne tráviace ani kožné problémy.

rice-ladle-49692_1280

 

Aké pozitíva mi dal detox?

  • upravenie trávenia a viac energie,
  • úbytok váhy (cca 3 kg),
  • lepší pocit zo seba a svojho tela.

Negatíva detoxu:

  • pocit hladu,
  • dlhodobejšia jednostranná a tekutá strava mi prestala chutiť.

Ak, by som mala detox zhodnotiť celkovo, tak splnil to, čo sľuboval. V prípade, že budem mať chuť absolvovať detox v budúcnosti ďalší krát, určite začnem prvých päť dní s čiastočnou očistou, čím pripravím telo na prichádzajúcu zmenu. Zvyšnú polovicu by organizmus na úplnej očiste zvládol určite lepšie. Absolvovať celých 10 dní na úplnej kúre sa mi zdá naozaj šialenstvo :-).

smoothie-1200528_1280

A čo vy, aký máte názor na jarné naštartovanie očistných procesov v tele?

 

Ďalšie články, ktoré by sa ti mohli páčiť:

Nákupný zoznam štíhlej a zdravej ženy

9 potravín, ktoré môžeš jesť aj pri chudnutí

Tajomstvo správneho kombinovania ovocia a zeleniny

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 02/05/2016 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre