Ktoré 3 zásadné chyby v lete robíme? Máme na ne riešenia!

Mám pre teba dve správy. Jedna je vynikajúca a tá druhá už na tom nie je až tak dobre. Prvá je taká, že sa po roku opäť vrátilo leto. :-) Zasa môžeš vytiahnuť zo skríň šaty, topy, sukničky a sandálky. Kúpaliská otvorili svoje brány dokorán a mnohým začínajú prázdniny či dovolenky. Teraz však tá horšia správa. Leto v sebe skrýva i mnohé nástrahy ktoré by ti mohli uškodiť. Ak si celú zimu tvrdo pracovala na svojej postave, nenechaj si ju zničiť pokušeniami, ktoré na teba v lete striehnu. Máme pre teba pár najväčších chýb, ktorých sa dopúšťame v lete.


1. Chyba : Jeme nezdravé zmrzliny a nanuky

Kto by ju nemiloval? Čokoládová, vanilková či pistáciová. Mňam, už sa mi zbiehajú slinky. Vždy, keď si ju idem kúpiť, vravím si: “Veď si dám len 1 kopček, to mi neuškodí.” No ktorá z nás vie, čo taká zmrzlina obsahuje? Farebné zmrzliny, ktoré na teba žmurkajú z chladiacich pultov, svoju krásnu farbu určite nezískali prírodne. Sú „obohatené“ o rôzne emulgátory, ktoré nezabezpečujú len už spomínanú krásnu farbu, ale aj to, že zmrzlina vydrží veľmi dlho a stále si uchová svoj tvar. Nájdeš tam E 163 a E 162 (prírodné farbivá), ale aj E 410 a E 621, ktoré spôsobujú žalúdočné problémy.

Keď som bola malá, myslela som si, že zmrzlina sa vyrába z mlieka a smotany. Kedysi to tak bolo, ostala som však sklamaná, keď som sa dozvedela že, veľa výrobcov vymenilo mlieko za lacnejšie alternatívy. Ide väčšinou o lacné rastlinné tuky (napr. kokosový tuk), ktoré dodávateľa nestoja veľa. Zákon zakazuje uvádzať názov, mliečny, smotanový alebo tvarohový na tovar ktorý tieto zložky vôbec neobsahuje. Aby však tieto „mliečne“ zmrzliny nestratili na obľúbenosti, rozhodli sa výrobcovia zmrzliny namiesto zmeny surovín radšej zmeniť názov. Preto, ak vidíš niekde krémový nanuk alebo zmrzlinu, nesľubuj si od neho, že v ňom nájdeš mlieko.

Cukor v zmrzline je osobitná kategória. V horších prípadoch tvorí až 29% z celej zmrzliny. Pozor si treba dávať aj na lacné ovocné drene a vodové nanuky. Napríklad na takom obale jahodového nanuku sa píše, že by mal byť jahodový, no po prečítaní zloženia zistíš, že s jahodami nemá nič spoločné.

zmrzlina

Alternatíva : Sorbet alebo domáca zmrzlina

Našťastie sa nemusíš báť, že o svoju zmrzlinku prídeš. Doba pokročila tým správnym smerom. Už v skoro každom meste sa dajú nájsť aj zdravé zmrzlinárne, kde si na výrobe zmrzliny dajú záležať. Skús ochutnať sorbety, ktoré by sa mali vyrábať len z ovocia a ovocnej šťavy. Pre istotu sa vždy spýtaj na zloženie, lebo aj niektoré sorbety môžu obsahovať kde čo.

No, ak ťa baví zvŕtať sa v kuchyni, určite si dokážeš pripraviť zdravú zmrzlinu aj doma. Výhodou takej domácej zmrzlinky je, že poznáš jej obsah a môžeš si ju pripraviť podľa svojej chuti. Skvelou kombináciou sú jahody, maliny, citrón a med. No ak obľubuješ krémovejšie zmrzliny, ktoré ťa však rovnako osviežia, skús kombináciu bieleho jogurtu, manga a banánu. Ak si už mamička, môžeš s čistým svedomím dať túto dobrotu aj svojím drobcom, pretože vieš, že to neobsahuje nič zlé.

A aby sme neostali len pri slovách, pozri si našich 10 tipov na výrobu domáceho mrazeného potešenia pre teba aj drobcov.

zdrave zmrzliny

2. Chyba : Pijeme sladené limonády, koktaily, pivo, radlery či kofoly

Skoro každá kaviareň už má otvorenú letnú terasu, kde sa to len tak hemží letnými nápojovými lístkami. Veľa z nich obsahuje aj limonády, ktoré síce lákajú názvami a vzhľadom, no obsahom sú viac než neprijateľné. Skrývajú presladené sirupy, cukor či dokonca farbivá, len aby vyzerali čo najlepšie. Určite predtým, než si takúto limonádu objednáš, opýtaj sa obsluhy, čo všetko obsahuje. Podobné je to aj s koktailami. Dáš si prvý, potom druhý a ani sa nenazdáš a dopíjaš piaty a ani nevieš, že si práve vypila slušné množstvo gramov cukru.

Príklad: Ak v priebehu večera vypiješ napríklad 3 Piňa Colády, dáš do svojho tela 165 g cukru. 1 malá čajová lyžička cukru je zhruba 5 g. Zjedla by si 33 lyžičiek cukru len tak? Pravdepodobne nie, ale v drinku sa stratili. Nabudúce, keď si budeš objednávať drink, tak mysli aj na toto. ;-)

 

koktail

Daj si pozor aj na pivo, ktoré by ťa mohlo pomýliť svojou horkou chuťou. Aj v ňom sa skrýva zbytočný cukor, a to konkrétne 10,5 g (=2 lyžičky) na 500 ml. Nezdá sa ti to veľa? Nie. Denná dávka cukru pre človeka je 25-50 g (=5-10 lyžičiek) cukru. Ak si dáš 3 pivká už si na hranici dennej dávky. Cukor z piva nie je práve ten, ktorý by tvoje telo potrebovalo. Ak si nevieš leto bez piva predstaviť, nauč sa povedať si dosť. Môžeš si dať jedno malé pivo (300 ml) ktoré obsahuje 6,3 g (=1 lyžička) cukru.

Veľký ale vážne veľký pozor si daj na radlery. Chutné, vychladené, ovocné pivko. Pre mnohé z nás bohužiaľ ideálna voľba na horúci letný deň. Vieš o tom, že jedna plechovka tejto „dobroty” obsahuje 39-45 g (=8-9 lyžičiek) cukru? Sila, čo? A navyše, niektoré sú zložené zo zmesi emulgátorov (teda Éčok) a kyseliny citrónovej. Všímaj si etikety. ;-)

Zatiaľ čo dospelí ľudia si vychutnávajú pivo, deťom dajú do ruky euro nech si idú kúpiť kofolu. Vieš o tom, že si im práve kúpila 40 g (=8 lyžičiek) cukru? Presne toľko cukru obsahuje 0,5 litra tohto nápoja. Dieťaťu to smäd neuhasí práve naopak bude chcieť ďalší pol liter. A ty mu ho dopraješ, veď prečo nie? Daj si však doma na váhu 80 g (=16 lyžičiek) cukru a pozri sa, aké obrovské množstvo to je. Síce je to chutný nápoj a čapujú ho vážne všade, pre dobro tvojho dieťaťa mu radšej daj neperlivú minerálku. Uhasí mu smäd a neskrýva sa v nej žiaden cukor.

radler

Alternatíva : Citronáda či doma pripravená limča

Džbán čerstvej vody, pár kociek ľadu, plátky bio citróna alebo bio limetky. Pridaj aj pár lístkov čerstvej mäty a limonáda je na svete. Bez kalórii, bez cukru a osvieži ťa ešte viac ako presladené koktaily. A čo je bonus, keď ju budeš piť, nebudeš mať vôbec žiadne výčitky. Ak chceš, aby tvoj džbán hral všetkými farbami, nahádž doň čučoriedky, nakrájané jahody alebo maliny. Nielenže to bude skvelo vyzerať, ale to aj limonádu prírodne ochutí.

A prečo sme spomenuli bio citrusy? Naozaj si daj na tom záležať, nakoľko tie nebio sú chemicky ošetrené, takže, ak si ich dáš aj s kôrou do džbánu s vodou, všetky chemikálie sa vylučujú do nápoja. A to určite piť nechceš. Neboj sa investovať pár centov viac za kvalitnejšie suroviny, ušetríš si tým potom kopec času a aj peňazí, keď nebudeš musieť behať po doktoroch. A pocítiš to určite aj na chuti samotného nápoja. ;-)

Inšpiruj sa napríklad niektorým z týchto 8-mich letných drinkov.

zdrave drinky

3. Chyba: Chodíme na opekačky plné alkoholu a nezdravých špekáčikov

My nevravíme že sa máš opekačiek vzdať. No vypiť množstvo alkoholu a popritom ho zajedať špekáčikom a krajcom bieleho chleba, tiež nie je v poriadku. Len si spomeň, ako si tvrdo makala, robila brušáky, sklapovačky a prebehla množstvo kilometrov, len preto, aby si sa v lete cítila krásna a zdravá. Neznič všetko, na čom si pracovala.

Prečo si dávať pozor na špekáčiky? Mňa najviac odrádza to zloženie. Je pravda, že sa dajú zohnať aj kvalitné špekáčiky či klobásky z farmárskych obchodov, no nie každý si dá tu námahu zájsť tam a nakúpiť poctivé domáce výrobky. Preto väčšina z nás nakupuje v supermarketoch. Prvý varovný signál je, že za 1 kg špekáčikov chcú len pár korún. Určite si pri kúpe pozri aj zloženie, kvalitný špekáčik nesmie obsahovať stabilizátori, zvýrazňovače chuti, konzervačné látky, farbivá, sóju, taktiež v ňom nemajú čo hľadať kože. Mnohokrát sa však stane, že kvalitný špekáčik odhalíme až pri opekaní. Ak je naozaj kvalitný, mal by sa pekne otvárať, púšťať šťavu a črievko, v ktorom je, by nemalo sčernať. Špekáčik, ktorý sa scvrkne, spáli a lepí, je pravdepodobne vyrobený z nekvalitných surovín a obsahuje sóju.

Kvalitný špekáčik by mal obsahovať hovädzie, bravčové alebo teľacie mäso a jeho podiel by mal byť 85,6%. Zvyšné percentá by mal tvoriť tuk.

opekanie

Alternatíva: Zdravé grilovačky

Skús zainvestovať do dobrého grilu. Táto investícia sa ti vráti v podobe kvalitného zdravého jedla, ktoré na ňom spolu s rodinou či priateľmi pripravíš. Špekačky zameň za zdravé hamburgery. Stačí ak si u mäsiara dáš namlieť kvalitné hovädzie mäso, ktoré si doma dochutíš podľa seba. NEKUPUJ už predpripravené hamburgery balené v ochranných fóliách. Obsahujú zbytočne veľa E-čok a konzervantov či stabilizátorov chuti.

Ak nemáš rada hovädzinu a obľubuješ radšej kuracie či morčacie mäso, priprav si chutné tortilly. Mäsko si ugriluješ, pridáš dressing z bieleho jogurtu, veľa zeleniny a všetko to zroluješ do tortilly.

A ešte jedna rada k zdravému opekaniu. Aj keď budeš mať kvalitné mäso, určite záleží aj na spôsobe prípravy. Ak bude mäso namarinované v množstve tuku, ktorý ti pri opekaní bude kvapkať na oheň/pahrebu a tieto výpary sa následne budú dostávať naspäť do mäsa, dostaneš tak nezdravú karcinogénnu “pochúťku”. O tom, ako si užiť grilovačku zdravo sme ti pripravili samostatné články. Prečítaj si ich:

grilovanie je zdravsia alternativa

Na záver už len dodáme: „Uži si leto!” Je to krásne ročné obdobie plné slnka, smiechu a radosti. Skús napríklad ranný beh pri východe slnka, takú krásu si v zime nevychutnáš. Preži každý jeden deň tak, aby si bola na seba pyšná a spokojná sama zo sebou. ;-)

 

Ďalšie zaujímavé nápady na leto si prečítaj tu:

Ako na zdravé opálenie?

Ako sa v lete zbaviť únavy?

Stravovanie v lete podľa ajurvédy

 

 

Veronika Kašická

Veronika Kašická

Redaktorka na Fitshaker
Ako maskérka v divadle sa stretávam s mnohými vecami, ktoré obsahujú veľa chémie. Preto sa snažím o presadenie prírodnej kozmetiky a zdravého jedla aspoň v osobnom živote. Hľadanie a vytváranie nových veci pre telo a pleť z ingrediencií, ktoré nám ponúka sama príroda je moje veľké hobby. Verím, že jedného dňa si ľudia opäť všimnú, že kvalitné a zdravé prípravky na telo, tvár či vlasy sa dajú pripraviť aj doma bez zruinovania peňaženky.
Veronika Kašická

Článok bol pridaný dňa 29/06/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Veronika Kašická

Komentáre