“Keď mňa tak strašne smädí!” – Čo piť, alebo čo rozhodne nepiť!

Je leto. Alebo lepšie povedané bolo. Stále čakám, že ešte príde to teplo neuveriteľné pri ktorom budem musieť zapnúť klímu a byť ako v zlatej klietke zavretá doma. Ale asi si robím zbytočné nádeje. To nám však nebráni v tom aby sme dodržiavali pitný režim a dávali si pozor nielen na to čo papáme ale aj na to čo pijeme.  Keďže sú dni dlhšie, láka nás vyjsť si niekam sadnúť na terasu s priateľmi. Popíjať nejaký ten drink, ktorý nás osvieži a užívať si leto. Zamysleli sme sa niekedy nad tým, čo máme „naservírované“ v pohári? Zaujíma nás to vôbec? Aj keď nie, prevencia nezaškodí :-)

Tak sa pekne po poriadku pozrime jednotlivým nápojom na zúbky:

1.Pivo

+ Vodou nenahraditeľný zlatý mok, ale sem- tam padne dobre
+ Podporuje chuť k jedlu
+ Obsahuje minerálne látky
+ V rozumnej miere (max. pohár denne) môže mať

– Alkohol telu škodí ( odhaduje sa, že už dva alkoholické drinky môžu znížiť schopnosť spaľovať tuky o 73%)
– Alkohol na slnku na nás pôsobí oveľa rýchlejšie a silnejšie

pitny rezim pivo

2. Ľadový čaj

+ Vychladený môže skvele osviežiť a povzbudiť
+ Tie kvalitné môžu obsahovať aj niektoré priaznivé látky z čaju

– Obvykle obsahuje skoro rovnaké množstvo cukru ako sladené malinovky
– Niektoré výrobky obsahujú umelé farbivá
– keďže je chladený až ľadový môže spôsobiť žalúdočné problémy pre ľudí s citlivým žalúdkom

3. Mirinda a podobné nápoje

– Nie sú vhodné ku každodennému pitiu
– Obsahujú veľké množstvo cukru, bublinky a väčšinou umelé farbivá
– Nedajú sa odporučiť k pokrytiu pitného režimu dňa, iba k jeho spestreniu

Vhodnejšou náhradou môžu byť niektoré ochutené, ale nepresladené a nezafarbené nápoje vyrobené pre deti

mirinda a sladene napoje

4. Mlieko

+Vhodný je pre bábätká, ktoré matky ešte dojčia, pretože je to jediný zdroj tekutiny a vlastne aj potravy, ktoré prijímajú. Je však možné s ním počítať len u veľmi malých detí.
– Nie je nápoj a na pokrytie pitného režimu sa nehodí
– Ide o potravinu – zasýti a dodá bielkoviny a vápnik

5. Kolové nápoje

– Nevhodné k častému pitiu
– Deti sú ich „ochotné“ vypiť veľa
– Obsahujú veľké množstvo cukru, 5 lyžíc v pollitrovej fľaši
– Obsahujú kyselinu fosforečnú, ktorá vo veľkom množstve vedie k odvápňovaniu kostí
– Má bublinky
– Obsahuje kofeín

6.Energetický nápoj

– Nevhodný k častému pitiu
– Je určený hlavne športovcom a ťažko pracujúcim ľuďom a tak by sa mali používať
– Na pokrytie pitného režimu sa nahodí, a to ani v lete! Pre deti nikdy.
– Obsahuje kofeín
– Obsahuje veľké množstvo cukru, umelé sladidlá a farbivá

pitny rezim energeticke napoje

7.Ľadová káva

+ Vhodná ako osvieženie. Pokiaľ pijete kávu, tak prečo si ju nedať
– Tiež ako predchádzajúce nápoje nie je vhodná k častému pitiu
– Rovnako ako káva a čierny čaj odvodňuje. Každý hrnček by sme mali zapiť pohárom vody
– Často býva zbytočne veľmi sladená

Takže toto je len možno tretina z toho čo je nevhodné piť ak chceme správne dodržiavať pitný režim. Áno povieme si, že veď som vypila 2 l nápoja. Otázkou je, akého nápoja. Ak chcete mať zdravší život, skúste to nielen cez to, čo máte na tanieri ale aj v pohári. Ide to predsa ruka v ruke.

8. Káva a čaj

+ 2-3 šálky kávy denne v nás dokážu vyvolať pocity štastia a to vďaka serotonínu, dopamínu a noradrelínu. Presne tieto hormonálne látky dokáže telo produkovať ak vypijeme kávy optimálne množstvo.
– ak vypijeme kávy naopak veľmi veľa, môže to viesť k nervozite a vysokému krvnému tlaku.
+ pitie čaju je skvelou voľbou ak do seba chcete dostať tekutiny, ale nechutí vám čistá voda, odporúčajú sa bylinkové čaje. Pozor na zelený a čierny tie majú aj povzbudzujúce účinky, preto sa im vo večerných hodinách radšej vyhýbajte. – ak chcete aby čaj tvoril časť vášho plnohodnotného pitného režimu rozhodne ho neslaďte.

A čo máme teda piť? No samozrejme najlepšia je voda :-)

cista voda
Tak na zdravie!

Zdroje informácií: www.vyziva-pro-fitness.cz, adam.azet.sk, www.ordinace.cz, www.najmama.sk

Zdroj fotiek: www.flickr.com (Creative Commons)

Martina Káčerová
Najnovšie články od Martina Káčerová (zobraziť všetky)

Článok bol pridaný dňa 22/08/2014 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Martina Káčerová

Komentáre