Je soľ skutočne nad zlato? Jedine himalájska!

„Ja ťa mám, otecko, rada ako soľ“. Táto veta odznela v známej rozprávke. A všetci vieme, ako sa Maruške na istý čas ťažko vodilo, hoci v tej vete bolo veľa, veľa lásky. Ak by som dnes niekomu povedala, že je dôležitý ako soľ, určite by sa neurazil. Soľ je pre náš život veľmi potrebná. Ale je dobré vedieť kontrolovať jej množstvo a kvalitu. Nie je vôbec jedno, či prijímame chlorid sodný (NaCl – teda kuchynská soľ) alebo soľ bohatú na minerálne látky známu pod názvom himalájska. Vyhoďte staré soľničky a nasypte si zdravie. :-)

Soliť či nesoliť?

Všeobecne panuje v spoločnosti názor, že máme obmedziť príjem soli, pretože škodí nášmu zdraviu. Bežná kuchynská soľ je zmesou sodíka a chlóru. Je teda zdrojom minerálov, ktoré si telo samotné nevie vytvoriť. Sodík je potrebný pre reguláciu osmotického tlaku telesných tekutín (zjednodušene povedané tlaku v bunkách, aby kyslík a živiny mohli prechádzať bunkovými stenami). Podieľa sa na prenose nervových vzruchov, podporuje činnosť obličiek, podporuje potenie a povzbudzuje tvorbu tráviacich štiav.

Ďalším minerálom v kuchynskej soli je chlór. Ten je dôležitý taktiež pre udržiavanie správneho medzibunkového tlaku, podporuje činnosť pečene a podporuje trávenie – je súčasťou žalúdočných štiav ako súčasť kyseliny chlorovodíkovej.

3793288383_2201f904fb_z

Oba minerály, sodík a chlór, sú pre telo potrebné, a to v odporúčanom množstve cca 5-14 g NaCl podľa intenzity fyzickej záťaže, pri zvýšenom potení aj viac. Soliť teda áno. Avšak, musíme si uvedomiť, že denná dávka je krytá z mnohých skrytých zdrojov, takže dosolenie jedla na tanieri ozaj nie je potrebné. Soľ sa nachádza v rôznych polotovaroch (áno, konzervuje), pochutinách ako oriešky, v mäsových výrobkoch, v rôznych šunkách, syroch, v zaváraninách, kečupe, omáčkach atď. Ani sa nenazdáme a už je tej soli akosi priveľa. A tu začína problém s prebytkom sodíka.

Príliš mnoho sodíka sťahuje žily, prispieva k zadržiavaniu vody v tele, čo vedie k opuchom a zvýšenému krvnému tlaku, čo má pri dlhodobo zvýšenom stave za následok poškodenie a preťažovanie srdcového svalu. Navyše, ak je v tele veľa sodíka, podporeným močením dochádza k stratám draslíka, ktorý je nutný pre správnu prácu svalov i mnohých enzýmov v tele, pre duševnú čulosť. Preto je pri prebytku sodíka potrebné zvýšiť aj príjem draslíka. Na to, aby sodík a draslík pracovali v rovnováhe, je optimálny pomer 2:1 (v prospech draslíka).

Ako kontrolovať príjem soli v tele?

Odpoveď na moju otázku, či soliť alebo nie, je teda – áno, soliť. Ale kontrolovať si príjem. Ako na to? Napríklad:

  • vylúčením polotovarov a fast foodov z jedálnička,
  • obmedzením konzervovaných jedál (aj zeleniny) a uprednostňovaním surového stavu, príp. úpravu fermentáciou,
  • dosolením vareného jedla tesne pred ukončením varenia, nie počas celého procesu varenia,
  • varením v pare, pretože vyniknú prirodzené chute potravín a prirodzene nebudeme mať potrebu ich dosáľať,
  • používaním zvýšeného množstva byliniek, cesnaku a cibule v kuchyni, ktoré sú prirodzenými ochucovadlami,
  • používaním soli so zníženým množstvom sodíka (kardiosoľ),
  • používaním kuchynskej draselnej soli (KCl), ktorá vôbec neobsahuje sodík.

Jemne mletá alebo kryštalická soľ?

Pri kontrole príjmu soli je dôležitá aj jej zrnitosť. Kryštalická soľ sa rozpúšťa vo vode lepšie, preto sa hneď prejaví na chuti a použijeme jej menej. Pri jemne mletej soli platí, že sa rozpúšťa pomalšie. Preto je jej používanie zradnejšie a máme tendenciu jej použiť viac.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Morská soľ vs. bežná kuchynská

Veľký boom v používaní morskej soli môže viesť k mylnému názoru, že je zdravšia. Je pravda, že obsahuje o čosi viac draslíka, a okrem toho, aj horčík a vápnik, ale nesmieme zabúdať na to, že základom je stále sodík. Preto má používanie morskej soli v podstate veľmi podobný vplyv na zdravie ako používanie bežnej kuchynskej soli.

Benefitom v porovnaní s varenou jedlou soľou je práve obsah minerálov a stopových prvkov, ktoré sa v soľanke (teda v roztoku NaCl) nevyskytujú. Podobne, ako do bežnej kuchynskej soli, sa do morskej soli pridáva protihrudkujúca látka „ečko“ E535 – ferokyanid sodný, aby bola soľ pekná sypká. Na druhej strane sa bielením soli ničia prirodzene obsiahnuté minerály.

Najčistejšou formou morskej soli je soľ Danival, ktorá nie je chemicky upravovaná a zbiera sa po odparení morskej vody ručne. Dá sa kúpiť aj u nás, napr. na www.biocare.sk alebo www.bionatura.sk.

fitshaker_blog_himalajska_sol1

Himalájska nerovná sa morská soľ

A konečne sa dostávame k najvyššiemu stupienku, čo do obsahu minerálov a čistoty – k himalájskej soli.

Ako už samotný názov napovedá, himalájska soľ pochádza z pohoria Himalájí. U nás je v prevažnej väčšine predávaná tá z Pakistanu. A to hneď vo viacerých farbách – ako diamantová (priezračná), ružová či čierna, ktorá obsahuje aj viac síry. Ružová až oranžová farba je spôsobená väčším obsahom železa.

Samotný pôvod v nedotknutých Himalájach, kde je chránená pred znečistením, a spôsob spracovania, ručne zbieraná, sušená na slnku, nerafinovaná, bez prímesi rôznych E-čiek, z nej robia soľnú kráľovnú.

A ako bonus do nej príroda namiešala viac ako 80 minerálov, z ktorých základ tvorí, ako pri už spomínaných typoch solí NaCl (asi 98-99%), a kde sú najviac zastúpené vápnik, horčík, železo, zinok, meď a nikel. Tieto minerály v bežnej kuchynskej soli chýbajú.

Ako môžeme využiť himalájsku soľ?

Vďaka svojmu zloženiu je himalájska soľ úžasná na domácu liečbu a prevenciu (samozrejme, s mierou). Napríklad:

  • pomáha rozpúšťať hlieny,
  • podporuje funkciu pankreasu,
  • podporuje tvorbu žalúdočných štiav,
  • pomáha zlepšiť zrak,
  • má protizápalový účinok na sliznicu žalúdka,
  • pozitívne ovplyvňuje črevnú mikroflóru,
  • napomáha eliminácii hnilobných procesov v čreve,
  • priaznivo pôsobí pri mykotických kvasinkových črevných ochoreniach,
  • podporuje činnosť pečene,
  • pomáha pri pálení záhy,
  • pomáha pri vysokom krvnom tlaku

Prírodná nerafinovaná soľ pomáha pri prekyslení, napráva trávenie, pomáha pri alergiách a kožných ochoreniach a je prevenciou proti rakovine. Poskytuje energiu na bunkovej úrovni a zvyšuje odolnosť proti infekciám. Oplatí sa v nej aj vykúpať. Kúpeľ v slanej vode pomáha odstraňovať toxíny a minerály z prírodnej soli prejdú do tela aj cez kožu.
Draslík a horčík obsiahnutý v prírodnej soli pomáhajú lepšie metabolizovať sodík. Čím viac sodíka jeme, tým viac draslíka a horčíka potrebujeme na udržanie rovnováhy v hospodárení s vodou a nervovo-svalových impulzoch. Lenže z rafinovanej soli a v presolených polotovaroch a fast-foodoch získavame iba zvýšené množstvo sodíka, kým draslíka a horčíka máme v strave menej.

Test prirodzeného a chemicky upraveného NaCl

Myslíte si, že himalájska soľ je iba podfuk? Urobte si test. Dajte si na špičku jazyka chlorid sodný (bežnú kuchynskú či morskú soľ z potravín) a do 20 – 30 sekúnd ho budete musieť vypľuť, pretože bude veľmi nepríjemný pre chuťové poháriky. NaCl je agresívna látka. V závislosti od citlivosti vášho jazyka budete aj ďalšie 1 – 2 dni cítiť poškodenie na jazyku, čo chlorid sodný vyvolal.

A dajte si na jazyk himalájsku soľ. Čo sa stane ? Nič – môžete ju nechať rozpustiť . Dôvodom je jej zloženie a prírodný pôvod. A hoci aj ona obsahuje NaCl, aj tak nepoškodí sliznicu jazyka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kde ju kúpiť? 

V bio obchodoch, alebo v bio e-shopoch. Z e-shopu ju dostanete za lepšiu cenu, hlavne ak kúpite väčšie balenie. Najlepšie venovať ju aj mamine, sestre a všetkým známym :-). Za skvelé ceny ju majú napríklad v naturaprodukty.sk.

Čo dodať záver?

Ak by Maruška prirovnala svoj vzťah k svojmu kráľovskému otcovi k himalájskej soli, stala by sa kráľovnou hneď, a bez všetkých peripetií, ktorými v rozprávke musela prejsť. Teda za predpokladu, že aj kráľovský otec by mal všetky informácie o himalájskej soli, ktoré máme my :). Vyhoďte staré soľničky a spoznajte zdravie ukryté v kryštálikoch soli! :)

 

Zdroj fotiek: flickr.com

 

Ďalšie články plné zdravia:

Viac ako korenie. 10 x áno pre kurkumu.

Včelí peľ je liekom na rôzne diagnózy. Vylieči aj tvoj problém?

Prečo je nevyhnutné dopĺňať vitamín D?

Danka Fráková

Redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorka Aerobiku, Zumby a Interval tréningu. Taktiež som šťastnou maminou dvoch chlapčekov. Prispievanie na blog fitshaker.sk považujem za úžasnú možnosť podeliť sa so svojimi poznatkami a skúsenosťami s ďalšími nadšencami športu a zdravého životného štýlu.
Danka Fráková

Článok bol pridaný dňa 29/04/2015 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Danka Fráková

Komentáre