Debničky – ako ti zaručia spokojnosť?

Dnes ti prinášam akési voľné pokračovanie obľúbeného článku o debničkách (nájdeš ho na našom blogu TU). A to rozhovor priamo s jedným zo zakladateľov tohto systému na Slovensku! Od mojej prvej debničky, o ktorej si možno čítal/a, už uplynul nejaký ten čas. Čerstvá zeleninka a ovocie nám chodí domov každý týždeň (od viacerých distribútorov), a tak sa už aj stalo, že sme s pár kúskami neboli úplne spokojné. No práve vtedy sa mi vynorili otázky k tomuto rozhovoru a odpovede mi vrátili späť moju dôveru :-)

Na začiatok si neodpustím jedno klišé – kde vznikol nápad s debničkami?

Nápad vznikal postupne. Musím povedať, že sme nevymysleli nič, čo by tu už dávno nebolo. Čítali sme, rozprávali sa, chceli sme priniesť hodnotu, zmenu, možno zlepšiť život ľuďom okolo nás, a tak sme pospájali ľudí, veci a vytvorili niečo s pridanou hodnotou. Hlavným motivátorom bolo podnikať a to, že sme sa dostali k potravinám, bola súhra viacerých faktorov. Na začiatku sme nepoznali ani jedného farmára, nikoho, kto by nám mohol pomôcť. Teraz ich máme niekoľko desiatok, dokonca niektorí farmári budú pestovať výhradne len pre nás. Najdôležitejšie pre nás je, že sme vytvorili pre ľudí inú možnosť – vybrať si, či podporia neznámeho producenta v supermarkete, alebo Miša, farmára z vidieka.

fitshaker-blog-debnickari

Zaujímal by ma opis celého procesu, od prijatia objednávok, cez vyzdvihnutie týchto dobrôtok u pestovateľov, triedenie a vyskladanie debničiek až po dovoz k zákazníkovi.

Celé to funguje na tom, že nič nedržíme skladom. Je to výhoda, ale aj nevýhoda. Ľudia si museli zvykať, že nemáme veci skladom, že si nemôžu objednať po skončení objednávkového cyklu, pretože sme jednoducho nemali daný tovar. Taktiež si museli zvyknúť, že nefungujeme 24/7. Avšak na druhej strane zaručujeme absolútnu čerstvosť a garanciu. Objednávky prijímame v 2 cykloch, od pondelka do stredy (rozvoz v piatok) a od stredy do nedele (rozvoz v utorok). Po skončení objednávok ich spracujeme a začíname získavať produkciu od pestovateľov. Je to komplexný proces, aby sme zabezpečili všetko tak, ako má byť. Následne v deň rozvozu alebo max. deň dopredu je tovar u nás a rozdelený do debničiek, ktoré idú zákazníkom.

Koľko približne objednávok prijmete za jeden týždeň, ak to nie je tajná informácia? :)

Poviem vám, rámec je to od 90 – 130 týždenne.

Nie je nad čerstvú zeleninu a ovocie. Aká doba zvyčajne uplynie od odtrhnutia po dovoz k zákazníkom? 

Je to individuálne, pri niektorých plodinách deň, pri iných viac. Čo je ale hlavné, nejde o dovoz, kde je produkt zbieraný nezrelý a dozrieva neprirodzeným spôsobom počas cesty do niekoľko hodín, alebo aj dní vzdialenej krajiny.

Je to len o vzájomnej dôvere ,,debničkári – pestovatelia“ a ,,debničkári – zákazník“, alebo kontrolujete kvalitu a čerstvosť produktov?

Čo sa týka kvality, je to presne o dôvere. Na začiatku spolupráce sa vždy snažíme rozprávať s pestovateľmi, zistiť pre nás dôležité informácie a jednoducho dôverovať a pracovať s lojalitou smerom k zákazníkom a k pestovateľom.

A čo pôvod? Dá sa vôbec nejako zistiť, či k lokálnej zelenine nie je primiešaná tá zo supermarketov? V dnešnej dobe totiž už ani ,,Miletička nie je tou pravou Miletičkou“ :-/

Nemyslíme si, že tí ľudia, ktorí nám dodávajú, by ju nakúpili v supermarkete a následne predali nám. Áno, my sme tiež hľadali pestovateľov na Miletičke, avšak zistili sme, že tam pestovatelia po väčšine nie sú.

Robili ste ,,výberové konania“ na pestovateľov? :)

Čo sa týka výberového konania, nie je to možné, nakoľko pestovateľov je tu veľmi málo. Žiaľ, v tomto zaostávame za susedmi z ČR a Rakúska, kde je pestovanie úplne niekde inde. Avšak produkciu našich pestovateľov sme chutnali a ako sme uviedli, veľa sa s nimi rozprávame.

fitshaker-blog-debnickari-farmar-a-mrkva

Už sa stalo, že ste nejakého pestovateľa vylúčili z Vášho zoznamu dodávateľov?

Nie, doposiaľ sme nikoho nevylúčili. Funguje to skôr tak, že určitú dobu odberáme od jedného pestovateľa a keď mu dôjde zelenina, prejdeme na druhého.

Čo v prípade, že je niekto nespokojný s dodaným tovarom, fungujú u Vás reklamácie?

Musím povedať, že sa stane. Nech sa akokoľvek snažíte, pri tovare tohto druhu to inak nie je možné, nakoľko sa jedná o bio produkciu, ktorá podlieha rýchlejšie skaze. Na druhej strane sme hrdí na to, že každú jednu výhradu sme vyriešili. Ak sa stane, že si zákazník v debničke nájde niečo hnilé, pri najbližšej objednávke je to nahradené alebo odpočítané z ceny. Sme k ľuďom čestní. Napríklad, pár týždňov dozadu nám napísali dvaja zákazníci, že im zhnili jahody. Následne sme ich všetkým, ktorí si ich objednali, odpočítali zo sumy, pretože nás trápilo, či aj ostatní také nemali.

fitshaker-blog-debnickari-na-trhu

Akým heslom by ste zhrnuli podstatu debničkového systému?

Svojím spôsobom by som nelimitoval to, čo robíme, len na podstatu debničkového systému. Je viac-menej jedno, či artikel, ktorý predávame je zelenina, ovocie, alebo niečo iné. Dôležité nie je to, čo robíte, ale prečo. My veríme, že čerstvosť, lokálnosť a lojalita sa ľuďom stále rátajú a preto sme tu :-)

Ďakujem za tieto odpovede a drahocenný čas Matúšovi Tomášikovi, ktorému patrí spoločne s jeho kolegom Martinom Filom ,,slovenské debničkové prvenstvo“ a stránka www.debnickari.sk.

Všetkým ,,debničkárom“ prajem, nech sa im darí napĺňať chuťové poháriky ľudí tými ,,pravými“ chuťami ;)

Zdroj fotiek: flickr.com a Facebook stránky debničárov

Prehlásenie: Akokoľvek môže tento článok tak vyzerať, nie je to platená ani žiadna iná forma externej reklamy. Rovnako ako ostatné články na tomto blogu. Všetko čo na týchto stránkach nájdeš, zverejňujeme preto, lebo si za tým stojíme a môžeme to s pokojným svedomím našim čitateľom odporučiť. A budeme to tak robiť aj naďalej.

Andrea Valovičová

Inštruktorka aeróbnych cvičení a certifikovaná osobná trénerka.
Andrea Valovičová

Článok bol pridaný dňa 09/07/2014 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Andrea Valovičová

Komentáre