Čo s bolesťou krčnej chrbtice? Lekár radí, ako sa jej zbaviť!

Krčná chrbtica je mimoriadne namáhaná, a preto je zdrojom rôznych zdravotných problémov a bolestí. Každodenné stereotypné pohyby spolu so zlým životným štýlom, nedostatkom vitamínov a minerálov v kombinácii so stresom, majú najväčší vplyv na stav krčnej chrbtice. Žiadnym prekvapením teda nebude, že až 70 % z nás má momentálne bolesti krčnej chrbtice, ktoré negatívne pôsobia na celkovú kvalitu života. Ako s nepríjemnou bolesťou bojovať a zbaviť sa jej raz a navždy? Prednosta Neurochirurgickej kliniky ÚVN Ružomberok, doc. MUDr. Róbertom Rusnákom, PhD., ti odpovie na otázky, ktoré ťa už dlho trápia!

Čo je krčná chrbtica a na čo je dobrá?

Krčná chrbtica siaha od spodiny lebečnej až po hrudnú chrbticu a tvorí ju sedem stavcov (označených ako C1- C7), z ktorých každý má svoj tvar a špecifický význam, ako napríklad: ovládanie deltového svalu, bicepsov, tricepsov, riadenia rúk a pod.

Krčné stavce najbližšie k lebke sú najmenšie. Stavce vo svojej podstate tvoria základ chrbtice. Sú zložené z kostí, ktoré ležia v prednej časti miechy a spájané svalmi, kĺbmi, väzmi pre lepšiu podporu a stabilitu krku.

Úlohy krčnej chrbtice:

  • Chráni miechu. Práve tá prenáša nervové správy z mozgu cez krčnú a hrudnú chrbticu do zvyšku tela.
  • Zabezpečuje a podporuje pohyb hlavy. Krčná chrbtica trpí „doslova“ neustálou záťažou hlavy, ktorá v priemere váži 4,5 až 5 kilogramov. Okrem podpory hlavy zabezpečuje aj jej pohyby vo všetkých smeroch.
  • Uľahčuje prúdenie krvi do mozgu. Otvory chrbticových stavcov krčnej chrbtice poskytujú priechod krvi do tepien a zabezpečujú jej transport do mozgu. Tieto otvory sú prítomné iba v stavcoch krčnej chrbtice.

3117187373_19549d5407_b

Prečo ťa krčná chrbtica bolí?

Spočiatku je bolesť krčnej chrbtice mierna, občas sú sprievodnými príznakmi bolesť šije (napríklad aj pri kýchaní, kašľaní), stuhnutie krku, únava, svalová slabosť alebo slabá bolesť hlavy. Neskôr sa bolesti stupňujú z miernych na intenzívne a pripája sa bolesť ramien, nevoľnosť, závraty, migrény, problémy s pohybom hlavy, otáčaním, dvojité videnie.

Príčin bolestí krčnej chrbtice je naozaj veľa. Pre príklad uvediem najčastejšie:

  • nedostatok pohybu a športových aktivít, dlhodobé sedenie,
  • nesprávne držanie tela, nerovnomerné zaťažovanie chrbtice,
  • nedostatok vitamínov a minerálov,
  • zranenie, vážny úraz, prievan, zápal,
  • nevhodný výber matrace a vankúša,
  • nadváha, obezita, tehotenstvo,
  • menštruácia,
  • nerovnomerné zaťažovanie chrbtice,
  • nevhodný životný štýl (fajčenie, nevhodná strava, neustály stres a emočné napätie),
  • vrodené ochorenie, genetické faktory.

Čo mi môže na začiatok pomôcť?

Ak sú bolesti zatiaľ len krátkodobé, dobré výsledky prináša: akupunktúra, masáž, cvičenie jógy a pilatesu, doplnenie vitamínov a minerálov, zmena matracu, oddych, terapia bio lampou, saunovanie, bylinné a horúce zábaly alebo čiastočné obmedzenie sedavej polohy a pravidelný pohyb (ideálne je plávanie). V prípade, ak do šiestich týždňov príznaky neustúpia, odporúča sa návšteva odborníka.

wellness-285587_1280

BONUS: Na najčastejšie otázky odpovedá lekár!

Ako bonus prinášame rozhovor s doc. MUDr. Róbertom Rusnákom, PhD. – prednostom Neurochirurgickej kliniky ÚVN Ružomberok, ktorý ochotne odpovedal na časté otázky súvisiace s touto stále aktuálnejšou témou.

Problémy s chrbticou trápia čoraz viac aj mladšiu generáciu. Zdá sa mi to, alebo sa vekový priemer naozaj posúva? V čom vidíte najväčší problém?

Bohužiaľ, nezdá sa vám to. Tento fakt sa stáva skutočnosťou. Čoraz mladší ľudia trpia problémami s chrbticou a nie je to už vôbec neštandard, že sa na náš operačný stôl dostávajú aj 18-roční pacienti. V čom je problém? Naši starí rodičia vykonávali viac prác v záhradách, okolo statkov a v domácnosti a pravidelný pohyb ich držal v kondícii. Naši starí otcovia si svoje paravertebrálne svaly posilňovali pri kosení. Teraz mladí ľudia viac sedia, žiadne veľké aktivity a u detí to ani nehovorím – sedia doobeda v škole, sedia poobede doma pri učení a večer pri telke. Jednostranné zaťažovanie chrbtice a žiadne posilňovanie chrbtových svalov.

 

Ako najlepšie a najúčinnejšie bojovať s touto bolesťou? Čitateľov by určite potešil zázračný „liek“ s rýchlym nástupom účinkov.

To sa ma pýta veľa pacientov. No zázračný liek, zatiaľ nikto nevymyslel. Bohužiaľ, je to hlavne cvičenie, pravidelné cvičenie a pravidelný pohyb. Akákoľvek aktivita je vítaná.

fitshaker-blog-zdravy-chrbat4

Ktorú kategóriu ľudí postihujú problémy s krčnou chrbticou najviac?

Najviac problémov s krčnou chrbticou trápia administratívnych pracovníkov. Sedavé zamestnania, 8 hodín sedenie pri počítači so zohnutým krkom neprinesie nič dobré.

 

Môžu s týmito problémami súvisieť aj nedostatok vitamínov a minerálov? Ak áno, budeme vďační za ich konkretizovanie.

Platnička medzi stavcami je z viskózneho materiálu a na to, aby mala 100 % funkciu, musí mať dostatočnú a správnu výživu. Nikto zatiaľ presne nezistil, aké je to najideálnejšie zloženie minerálov a vitamínov na správnu výživu platničky. Pri stravovaní určite netreba zanedbávať stravu bohatú a pestrú. U žien po 40-tke netreba zabúdať na dostatok vitamínu D, na prevenciu osteoporózy. Veľmi potrebnými sú vitamíny skupiny B, tie sa často pri bolestiach chrbtice predpisujú pacientom. Pôsobia na nervovú sústavu.

 

Kedy už je lepšie navštíviť odbornú pomoc, aby sme predišli zbytočným komplikáciám?

Ak bolesť chrbtice pretrváva dlhšie, netreba to nechať tak a je dobré vyhľadať odbornú pomoc, návštevou neurológa. Ak doporučená liečba nepomáha a bolesť pretrváva, objavilo sa aj tŕpnutie končatín, mravenčenie, prípadne necitlivosť v končatine, je treba navštíviť špecialistu neurochirurga, ktorý doporučí ďalší postup. Najskôr neoperačné liečebné metódy, ako sú lieky, infúzie, rôzne obstreky a rehabilitácia.

Ak tieto metódy nezaberú, následne až potom sa pristupuje k operačnej liečbe. Niekedy sú pacienti po operácii nespokojní, prečo pretrváva slabosť končatiny, prípadne necitlivosť a často im vysvetľujem, že k tejto komplikácii prispel dlhší čas, kedy došlo k „predratiu nervu“, ktorý sa už ťažko zregeneruje. Potom tieto komplikácie sú už doživotné. Ja to prirovnávam ku káblu – ak prederiete bužírku a neskôr už aj vlákno kábla, lampa vám prestane svietiť. Treba vymeniť kábel a znovu lampa zasvieti. No, bohužiaľ, s nervami to také jednoduché nie je …

fitshaker-blog-zdravy-chrbat2

Spánok tvorí približne tretinu nášho života. Má na tieto bolesti vplyv poloha, v ktorej počas spánku najčastejšie zotrvávame? Ktorá poloha je ideálna?

Až tretinu života? To sa určite netýka všetkých, v zdravotníctve to určite neplatí. Nemyslím si, že poloha počas spánku až tak ovplyvňuje bolesť. Nie je až tak dôležitá poloha, ale skôr kvalita spánku. Netreba spať na 5-tich vankúšoch a na mäkkom matraci. Keďže podľa štatistík tak veľa spíme, treba si dopriať kvalitné, skôr tvrdšie lôžko.

 

Na záver by sme vás poprosili o pár rád, ako predísť bolestiam krčnej chrbtice a mohli si naplno užívať každodenný život.

Tu sú moje rady:

  1. sedieť a chodiť vystretí,
  2. pravidelný pohyb, akýkoľvek pohyb a šport,
  3. ak máte sedavé zamestnanie, občas počas dňa sa prejsť, oprieť sa o dvere a vystrieť sa,
  4. určite je dôležité dbať na správnu váhu a životosprávu,
  5. a v nepodstatnom rade občas sa usmiať a povzniesť sa nad dennodennými problémami.

15655942330_bcb50f232b_z

Veľmi pekne ďakujeme za poskytnuté cenné informácie Doc. MUDr. Róbertovi Rusnákovi, PhD., ktorý je tiež hlavným odborným garantom úžasného projektu Zdravý chrbátik. Prajem ti krásne dni bez bolestí :-).

 

TIP: Cvičenia na zdravý chrbát nájdeš aj u nás vo Fitshakeri! Zaregistruj sa a poriadne rozhýb svoje telo každučký deň.Odvďačí sa ti pevným zdravím bez bolestí.

 

 
Ďalšie články, ktoré by sa ti mohli páčiť:

Byť unavená po celý deň nie je normálne. Čo je za tým?

Prečo sa hýbať aspoň 30 minút denne? Dôvody, ktoré ťa presvedčia.

Prečo je spánok taký dôležitý?

Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 24/01/2016 a zaradený do kategórie: VšeobecnéZdravie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre