Čím je špeciálna Montessori výchova + 10 tipov na jednoduché aktivity pre deti

Keď mala moja dcérka rok, dostala som sa na kurz o Montessori výchove. Veľmi veľa vecí som vtedy pochopila a začala som sa na dieťatko pozerať inak, komunikovať s ním inak, pristupovať k nemu inak. Už batoľa dokáže toľko vecí, keď mu necháme slobodu a pripravíme mu podnetné prostredie. A keď sa dieťa rozvíja, je šťastné. A to predsa každá mamina chce, však :-)? O Montessori pedagogike sme sa rozprávali s Katkou Mečiarovou, ktorá založila Montessori škôlku v Trenčíne a skvele rozumie detskému svetu. Keďže teraz trávime veľa času doma, ukážeme si aj viacero aktivít, ktoré maminky jednoducho pripravia z toho, čo nájdu v domácnosti bez ohľadu na to, či sú nadšencami Montessori, alebo nie. Taaaak poďme na to :-).

Katka, vysvetlíš maminkám v skratke, čím je Montessori učenie výnimočné a prečo očarilo teba?

Pre mňa je kľúčová samostatnosť, ktorú deti prostredníctvom Montessori pedagogiky nadobúdajú. Je potrebné naučiť deti samostatnosti, v opačnom prípade neustále od vás budú očakávať pomoc, nielen v detstve, ale prenáša sa to ďalej do dospelosti. Preto je dôležité podporovať samostatnosť už v útlom veku − robte všetko pre to, aby vaše deti boli samostatnejšie, s pocitom samostatnosti sa stávajú smelšie a istejšie, buduje sa v nich zdravá sebadôvera. Zároveň to núti zmeniť aj pohľad rodičov na deti, začnú deťom viac dôverovať.

aktivity pre deti

 

Keď sa nám narodí dieťa, všetko chceme robiť dokonale. Veľa si študujeme, snažíme sa, aby malo top aktivity na rozvíjanie, aby sme niečo náhodou nezameškali… Maminky v tejto fáze často prídu k Montessori pomôckam. Má vôbec význam, aby sme dieťatku ukázali pomôcku bez toho, aby sme vedeli, o čom Montessori je, a mali naštudované základy?

Veľa rodičov robí Montessori pedagogiku bez toho, aby si predtým vôbec niečo naštudovali. Stačí byť iba trochu vnímaví a, ako ja hovorím, treba zapojiť „zdravý sedliacky rozum”, tým nikdy nič nepokazíte. Domáce prostredie si pýta robiť Montessori aktivity. Celá vaša kuchyňa je jedno skvelé Montessori prostredie. Každé dieťa chce predsa pomôcť doma v kuchyni. Nevidím dôvod, prečo by si dieťa nemohlo po sebe umyť riad, odniesť špinavú bielizeň do koša, natrieť si chlebík. Berte dieťa ako rovnocenného partnera v domácnosti a na to nepotrebujete žiadne špeciálne Montessori zručnosti.

montessori aktivity na doma

 

Dá sa vôbec vymenovať nejakých zopár pravidiel, čo by sme mali poznať, ak chceme viesť svoje deti Montessori cestou?

Dôležité je, aby sa riadili pre mňa základným pravidlom − menej je viac. Vtedy určite nemôžu nič pokaziť. Viem, že je asi veľmi ťažké vysvetliť celej rodine, že chcete obmedziť množstvo hračiek pre dieťa. Výskumy však jednoznačne ukazujú, že čím menej hračiek dieťa má, tým je kreatívnejšie. Zároveň menej hračiek nerozptyľuje pozornosť a učí dieťa trpezlivosti. Nesústreďte sa na kvantitu, ale na kvalitu a vždy premýšľajte nad tým, čo daná hračka u dieťaťa rozvíja.

 

Často skloňovanými sú senzitívne obdobia. Vysvetlíš, prečo je dôležité ich poznať a ako zistíme, v akom senzitívnom období je naše dieťa?

Maria Montessori odpozorovala, že vo vývine dieťaťa existujú obdobia, keď má dieťa mimoriadne schopnosti osvojiť si nejakú zručnosť či získať nejaký poznatok. Sú to obdobia intenzívneho záujmu o určité činnosti, ktoré rozvíjajú konkrétne zručnosti, napr. chodenie, lezenie, písanie. Dieťa musí na určitú činnosť dozrieť. Nemožno ho nútiť k nejakej činnosti, ak na ňu ešte nedozrelo.

Vývin detí prebieha veľmi individuálne, preto nemá zmysel vyžadovať od skupiny detí, aj keď sú v rovnakom veku, aby robili to isté. Intenzívny záujem dieťaťa o určitú činnosť je pre učiteľa či rodiča signálom dosiahnutého vývinového stupňa.

Treba dieťa v tichosti sledovať, ono nám vždy ukáže, kde sa práve nachádza a čo potrebuje.

výchova detí

 

S mojou dcérkou navštevujeme Montessori dielničky od jej 14 mesiacov a vždy som bola fascinovaná tým, ako dokážu už malinké detičky sústredene pracovať, ako je v jednej miestnosti 7 detí a je tam pokoj, žiadny krik, žiadne vyrušovanie. Takéto prostredie sa dá vytvoriť naozaj len s použitím vhodných pomôcok?

Základom je mať pripravené prostredie, ale pomôcky tvoria iba jeho nepatrnú časť. Maria Montessori kládla veľký dôraz na pripravené prostredie. Ide o prostredie, ktoré dáva deťom nezávislosť a slobodu, podnecuje ho k učeniu, motivuje ho k zmysluplnej a sústredenej aktivite.

aktivity s detmi

 

Ak maminky Montessori pedagogika zaujala, ako by mali prispôsobiť svoj príbytok, aby ju mohli aplikovať doma? Je dôležité, aby si naštudovali aj nejaké knihy?

Pripravené prostredie je určite základ. Keby sme sa mali držať hlavných bodov, určite odporúčam aktivity v poličkách znížiť pre deti na dostupnú úroveň. Už aj v prípade, ak máte doma batoľa, prispôsobte nábytok výške dieťaťa tak, aby malo všetko na dosah. Rovnako aj dekorácie v detskej izbe, ako sú obrázky na stene, tie by mali byť iba o kúsok vyššie, ako je zrak dieťaťa.

Voľte jednoduchý a elegantný nábytok, ktorý rešpektuje výšku dieťaťa. Typickým materiálom je drevo, čo sa nielen nábytku, ale aj hračiek týka. Každá aktivita by mala mať v poličke svoje miesto a mali by ste sa snažiť izbu udržať v čistote a v poriadku, k tomu vám určite dopomôže aj menšie množstvo hračiek, ktoré má dieťa k dispozícii.

Aktivity odporúčam mať v poličkách na podnosoch. Dieťa si tak dokáže celú aktivitu odniesť samo na svoje pracovné miesto, rovnako vám to opäť zabezpečí udržať poriadok, pretože na konci aktivity opäť dieťa vráti podnos späť do poličky.

Ak vám to vaše priestorové kapacity dovoľujú, je dobré rozdeliť izbu na zóny, a to miesto na aktivity, čítanie a oddych. Rovnako je dôležité, aby malo dieťa vyhradené miesto na jedenie či hygienu.

K pripravenému prostrediu v neposlednom rade patrí aj Montessori rodič, ktorý má mať znalosť základných Montessori princípov, správa sa k dieťaťu s rešpektom, bez pohŕdania či povýšenia. Rodič by nemal hovoriť o dieťati v jeho prítomnosti. Ak je dieťa pri konverzácii prítomné, treba ho do nej zapojiť.

tvorivé aktivity pre deti

Podstatou Montessori je viesť dieťa k samostatnosti. Čo konkrétne to znamená? Malo by mať už malé dieťa v rodine nejaké povinnosti?

Pre mňa je samostatnosť celoživotným procesom. Celý život postupnými krokmi získavame samostatnosť a nezávislosť. Najmenším deťom pomáhame v ich fyzickej samostatnosti, narodiť sa, osamostatniť sa v pohyboch, komunikovať. Vnímať a starať sa o svoje telo, obliecť sa, samostatne sa najesť, napiť. Sebadôvera nevzniká tým, že nám niekto donekonečna opakuje, akí sme šikovní. Sebadôvera sa buduje zvnútra, tým, že zažívame a zvládneme to, čo aj naše okolie, samostatne, bez pomoci druhých….

Staršie deti potom ďalej učíme, ako byť intelektuálne nezávislí. Ako nemusia čakať, kým im niekto povie, čo majú robiť a ako to majú robiť. Podporujeme ich, aby samostatne premýšľali, pokladali si vlastné otázky a boli schopné vlastného úsudku.

A dospievajúcich je potrebné viesť k finančnej a ekonomickej nezávislosti.

Áno, sloboda nesie v sebe veľkú dávku zodpovednosti, ale nebojme sa jej….

výchova dieťaťa

 

Teraz trávime veľa času s deťmi doma, rodičia často potrebujú pracovať, deťom nechcú púšťať TV alebo tablety. Ako ich zabaviť, aby aspoň chvíľu samostatne pracovali?

Počas týchto dní je podľa mňa najdôležitejšie udržať si štruktúru dňa a denný režim. Pre deti, predovšetkým tie najmenšie, je veľmi dôležité dodržiavať režim. Potrebujú pravidelnosť, dáva im pocit bezpečia a istoty. Preto je veľmi dôležité, aby hlavné činnosti dňa prebiehali približne v rovnakom čase. Pokojne si môžete vytvoriť kartičky s obrázkami, ktoré pomôžu dieťaťu zorientovať sa v štruktúre dňa a v čase. Každá rodina si môže poskladať denný režim podľa vlastných potrieb a pravidiel. Deťom sa môže páčiť, keď s rodičmi nájdu obrázky súvisiace s denným režimom alebo si spoločne nakreslia svoj rodinný rozvrh dňa, ktorý im pomôže zorientovať sa, ako jednotlivé aktivity za sebou nasledujú.

Deti nebudú šťastné vtedy, keď si budú môcť robiť, čo sa im zachce. Práve naopak. Potrebujú rozumné hranice, aby sa cítili v bezpečí, a režim je ich súčasťou.

Deti sa lepšie správajú, keď vedia, čo môžu očakávať alebo čo sa od nich očakáva.

K rodinným rituálom, ktoré si deti budú pamätať po zvyšok života, patria najmä tieto dve: spoločný čas pri jedle a večerné ukladanie do postele. Obidve vytvárajú priestor a atmosféru, počas ktorých vám deti môžu povedať, čo zažili v priebehu dňa. V posteli si s deťmi môžeme zrekapitulovať deň aj to, čo nás čaká zajtra.

montessori výchova

Katke z Montessori škôlky v Trenčíne krásne ďakujeme krásne, a teraz sa poďme pozrieť na nejaké praktické tipy, ktoré doma pripravíme za pár minút a zabavia našich drobcov :-).


Tipy pre detičky od cca 2 rokov:

# 1: Jar v škatuľke

Túto aktivitku si hravo vyrobíte doma s vaším drobcom. Menším deťom pomôže pri učení farieb a starších krásne zabaví pri potulkách v prírode. Budeme potrebovať len obal z vajíčok, ktorý vymaľujeme farbami, ktoré nájdeme na jar v prírode. Necháme uschnúť a vonku necháme dieťatko, aby hľadalo kvietky, kamienky, listy a pod., ktoré budú zodpovedať daným farbám. Vytvorí si tak peknú pamiatku a veľa sa naučí.

výchova montessori

 

# 2: Cesta do domčeka

Jednoduchý hlavolam vyrobíte na kartónovom papieri, prípadne výkrese. Cestička môže byť rôzne dlhá v závislosti od veku dieťatka. Chlapcom pripravíme autíčka, ktoré budú hľadať príslušný domček či garáž. Dievčatám môžeme pripraviť zvieratká, prípadne iné drobné predmety. Pre staršie deti môžeme celú hru nechať v jednej farbe, aby bola aktivita náročnejšia, a pokojne ju môžu obťahovať farbičkami na zlepšenie jemnej motoriky.

aktivity pre deti od 1 roka

 

# 3: Kadiaľ jazdia dopravné prostriedky

Ak máte doma nálepky dopravných prostriedkov, za minútku máte pripravenú predlohu, ktorá bude zložená z 3 častí (vzduch, cesta a voda). Dieťatko bude potom lepiť nálepky dopravných prostriedkov na miesto, po ktorom sa pohybuje. Podobne môžete nakresliť i predlohu napríklad pre zvieratá podľa toho, kde žijú.

zábavné aktivity pre deti

 

# 4: Lepenie písmen

Pre detičky, ktoré začínajú zaujímať písmenká, môžeme pripraviť túto aktivitku. Vyberieme si písmeno, ktoré nakreslíme na papier. Dieťatku pripravíme pás farebného papiera, ktorý si natrhá alebo nastrihá a potom vlepuje do daného písmena, aby ním bolo celé zaplnené.

montessori aktivity 2 roky

 

# 5: Štyri ročné obdobia na jednom papieri

Nakreslíme 4 rovnaké stromy, ktoré budú reprezentovať 4 ročné obdobia. Dieťatko ich potom bude tvoriť podľa toho, ako vyzerajú na jar (napr. s kvetmi), cez leto (s plodmi), na jeseň (s farebnými listami) a cez zimu (so snehom). Dieťatko môže zdobiť stromy buď prstovými farbami, alebo vatovou tyčinkou namočenou vo farbe príslušného obdobia.

aktivity pre 2 rocne deti


Tipy pre detičky od cca 3 rokov:

# 6: Rozpoznávanie písmen na kruhu

Z kartónu si vystrihneme kruh a po celom obvode nakreslíme písmená abecedy. Písmenká nakreslíme aj na malé štipčeky a dieťatko ich bude pripínať na príslušné miesto. Rovnako môžeme nakresliť i čísla, podľa toho, čo dieťa aktuálne zaujíma. Inšpirovali sme sa na IG u m.m.ichaelle.

montessori aktivity

 

# 7: Lepenie listov ku kvetom

Detičky, ktoré začínajú s počítaním, by mohla baviť táto hra. Nakreslíme kvety a do stredu napíšeme čísla. Nastriháme lístky a deti budú lepiť lístky podľa čísel pri jednotlivých kvetoch. Trénujú si počítanie i jemnú motoriku pri lepení.

montessori aktivity pre deti

 

# 8: Skladanie lega podľa predlohy

Na papier nakreslíme vežičky z lega v rôznych počtoch. Dieťatku nachystáme stavebnice lego a vyzveme ho, aby ich skladalo podľa predlohy. Precvičuje si aj počítanie a farby.

montessori aktivity 3 roky

 

# 9: Priraďovanie podľa začiatočných písmen

Detičky milujú prácu so štipcami. Ak už začínajú vnímať prvé hlásky v slovách, môžeme to precvičovať i takto. Na kartičky nakreslíme rôzne predmety a k nim dopíšeme 3 varianty začiatočných písmen a dieťa má určiť to správne. Označí ho štipcom.

edukačné hry pre deti

 

# 10: Doma vyrobená spoločenská hra

Bude nám stačiť kartón, fixky a trošku fantázie. Pri tvorbe hry sa určite parádne odreagujete. Hrací plán je čisto vo vašej réžii. My sme počas hry zbierali kvietky (tie sme si priniesli z prechádzky) pre princeznú :-). Na konci sme počítali, koľko sa nám ich spoločne podarilo nazbierať. Budeme potrebovať len figúrky, kocku a napr. kamienky, gombíky, kvety a pod., ktoré po ceste zbierame. Pohybujeme sa hodom kockou. Nechceme podporovať súťaženie a takto sme si vytvorili kooperatívnu hru, keď sa usilujú všetci hráči o spoločný cieľ :-).

čo je montessori

Verím, že sme trošku inšpirovali a zažijete s deťmi krááásne tvorivé chvíle.

 

Množstvo skvelých tipov pre všetky fitmaminky pravidelne pridávame aj na náš Instagram Fitmamina. Ostaň s nami v spojení aj tam. ;-)

tipy pre cerstve mamicky

 

Nezabudni si prečítať aj:

17x overené tipy na knihy pre deti od 2-4 rokov, ktoré sa oplatí poznať!

Čo navariť škôlkarom? 15 receptov na zdravé obedy do 30 minút pre celú rodinu.

„Moje dieťa nechce jesť.” 10x najčastejšie problémy s detským stravovaním a ich riešenia od odborníčky

Romana Cibulková

Článok bol pridaný dňa 25/05/2020 a zaradený do kategórie: Pre fitmaminky   |   Autor: Romana Cibulková

Komentáre