Ako zmeniť svoj život k lepšiemu? Dodržuj týchto 6 krokov a zmeň svoje návyky

Každý človek má raz za čas pocit, že chce na sebe niečo zmeniť. Môže si zrazu uvedomiť, že by mu jeho správanie mohlo v určitých situáciách života prinášať väčší úžitok a príjemnejší pocit zo seba samého.

Aj vy ste sa už možno niekoľko krát rozhodli naozaj skončiť s fajčením, schudnúť, prestať jesť sladkosti, začať vstávať skôr. Viac cvičiť, chodiť do prírody, meditovať, či venovať viac času svojmu partnerovi alebo deťom.

Odstránenie (či zmena) určitého návyku však nie je vôbec jednoduchá a množstvu ľudí spôsobuje frustrácie či vyvoláva veľa otázok ako na to. Práve tento článok má za cieľ byť impulzom k možným návodom na zmenu návykov, ktoré vo svojom živote považujeme za nie pre nás príliš prospešné.

“Ak chceš zmeniť svoj život, musíš zmeniť svoje návyky.” Čo myslím pod slovom “návyk”? Návyk tu vnímam ako naučené a osvojené správanie konať v určitej situácii určitým spôsobom. Návyk je v podstate prospešný, lebo nám umožňuje v krátkej dobe dosiahnuť určitý želaný výsledok.

Mnoho návykov (ktorých si možno ani nie sme vedomí) pre nás ale nemusí byť práve užitočnými. Ako príklad môžeme uviesť “nevinné” pojedanie v práci v čase, keď sme znudení. Alebo potrebu ísť si pravidelne vypiť (a takýmto spôsobom “zresetovať”) v čase väčšieho napätia a stresu.

fitshaker-blog-andrea-peniakova-ako-zmenit-navyky

 

Tu je 6 hlavných krokov, ktoré ti pomôžu na ceste takejto zmeny:

 

1. ÚPRIMNOSŤ K SEBE SAMÉMU

Pri zmene akéhokoľvek návyku si najprv potrebujeme uvedomiť čo vôbec chceme zmeniť. Musíme teda problém pomenovať a úprimne si priznať, či ho naozaj chceme odstrániť (alebo minimalizovať) zo svojho života a prečo. (Príklad: “Nechcem tráviť tak veľa času pred TV a internetom, lebo som potom nervózna, že som premrhala zbytočne veľa času”).

 

2. NÁJDI PRÍČINU NEUSTÁLEHO OPAKOVANIA NÁVYKU

Pokús sa všimnúť si svoje pocity tesne predtým, ako chceš návykové správanie vykonať. Nájdi príčinu pre tvoje návyky. (Príklad: “Predtým ako idem na Internet alebo si zapnúť TV, sa cítim znudená, apatická alebo unavená”).

 

3. NÁJDI SI INÚ, PROSPEŠNÚ ALTERNATÍVU

Ak si sa úprimne rozhodla pre zmenu, nájdi si nový prospešný návyk, ktorý bude za ten starý náhradou. (Príklad: “Keď sa objaví apatia a nuda, nepôjdem k telke ani internetu, ale pôjdem sa na 30 minút prejsť alebo zrelaxovať pri príjemnej hudbe a pod.)

 

4. UDRŽUJ NOVÝ NÁVYK ASPOŇ 21 DNÍ

Keď vydržíš robiť novú vec aspoň 21 dní po sebe, máš vysokú šancu udržať tento nový návyk vo svojom každodennom živote aj naďalej. (Príklad: “Každý deň počas 21 dní sa namiesto pozerania telky či internetu v čase keď sa cítim znudená či unavená, pôjdem prejsť, či pustím si relaxačnú hudbu”).

 

5. ZOSTAŇ MOTIVOVANÁ

Ak sa ti náhodou nepodarí vykonávať nový návyk namiesto starého každý deň po dobu 21 dní, nezúfaj a nepodceňuj sa! Pre mozog je oveľa jednoduchšie a príjemnejšie spadnúť opäť do takého správania, ktoré pozná a ktoré je komfortné.

Ak je to pre teba príliš náročné, dovoľ si teda deň pauzy a potom znova pokračuj v každodennom budovaní nového návyku. Alebo si zvoľ inú metódu, napríklad rozhodnutie, že nový návyk budeš budovať 3 x do týždňa dlhodobo (a teda nie hneď 21 dní v rade).

 

6. UVEDOMUJ SI HODNOTU NOVÉHO SPRÁVANIA

Pri budovaní nového návyku či jeho udržovaní skús byť pozorná k svojim pocitom a porovnaj ich s pocitmi pri starom návyku. Mala by si cítiť väčší úžitok a príjemnejšie pocity pri novom správaní, lebo to bolo tvojím cieľom. Skús si tieto pocity uvedomiť a poďakovať samej sebe, že sa snažíš prekonávať svoje hranice a ísť prospešným smerom :-).

(Príklad: “Cítim, že keď namiesto pozerania telky v čase keď som znudená a apatická si namiesto toho ľahnem na chvíľku k príjemnej hudbe a zrelaxujem, cítim sa potom energickejšie a spokojnejšie a nie tak pasívne a nervózne ako som to mala po dopozeraní TV…ďakujem si za to, že sa snažím zmeniť a prežívať život spokojnejšie a plnohodnotnejšie!”)

fitshaker blog navyky vychod slnka

 

Pár posledných tipov na záver:

• vždy sa rozhodni meniť len jeden návyk (nie viacero naraz)
• buď k sebe trpezlivá a ver si
• uvedomuj si, prečo a kedy máš tendenciu reagovať starým návykovým správaním
• mysli na to, aké benefity ti prináša nové návykové správanie
• skutočne precíť, že robíš správnu vec

Tak veľa šťastia na ceste k lepšiemu “ja” a plnohodnotnejšiemu prežívaniu každodennosti! ;-)

Zdroj fotiek: pixabay.com

Andrea Peniaková

Som inštruktorkou cvičení Pilates a Mindfulness Yoga v Bratislave (www.peniakova.com, www.fb.com/cviceniaba). Zacvičiť si so mnou môžeš ale aj cez Fitshaker. :-)
Tiež som lektorkou cvičenia BabyBalance, ktoré je určené pre maminy s deťmi do 3 rokov a ktoré učí správne a hravo stimulovať dieťa po všetkých stránkach. Môj život ma baví a snažím sa žiť úprimne, s radosťou a ľudsky. Tiež sa usilujem žiť s vďačnosťou za to čo už mám, zatiaľ čo pracujem na tom, čo chcem zmeniť a dosiahnuť.
Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 17/06/2014 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre