Ako skombinovať alkohol so zdravou stravou a športovým výkonom?

Jeme zdravú, nutrične bohatú a vyváženú stravu. Hýbeme sa, cvičíme, pravidelne si dávame do tela a záleží nám nielen na tom, ako vyzeráme, ale aj na tom, ako sa cítime vo vnútri. Zdravý životný štýl sa stáva našou súčasťou – nielen po fyzickej, ale aj po psychickej stránke. Vieme, že do takéhoto životného štýlu patrí najmä rovnováha, ktorá nám pomáha a formuje nás vo všetkom, čo sme dosiahli a neustále dosahujeme. V rámci rovnováhy sa pri niektorých príležitostiach jednoducho uvoľníme a dostaneme chuť na pohárik. Či už oslavujeme kamarátkine narodeniny, úspech v práci, sviatok, alebo výročie. Alkohol u mnohých z nás patrí k životu. Problém však nastáva práve vtedy, keď si v rámci pitia alkoholu spomínanú rovnováhu nevieme udržať a preženieme to. Ako teda skombinovať alkohol so športom, aké množstvo alkoholu je pre nás optimálne a ako to neprehnať cez vianočné sviatky, ktoré klopú na dvere? Odpovede na tieto otázky nám prezradí Monika Ludasová, fitness trénerka a motivátorka, ktorá vyhrala sama nad sebou a pomáha zmeniť životy aj iným.

Pitie alkoholu sa už nejaký ten čas preberá ako často pokladaná a nezodpovedaná otázka – najmä v súvislosti s chudnutím, zdravím a vykonávaním športovej aktivity. Veľakrát počúvame z jednej strany pozitívne názory, zatiaľ čo z druhej sa zas dozvedáme o jeho nepriaznivých účinkoch. Monika, ako je to s konzumáciou alkoholu pri udržiavaní si štíhlej línie a vykonávaní športu naozaj?

Často sa ma túto otázku pýtajú ženy a muži, ktorí ku mne chodia trénovať, či konzultovať výživu, regeneráciu a celkový zdravý životný štýl. Pravda je taká, že ja osobne svojim zverencom alkoholické nápoje absolútne zakazujem, pretože podľa môjho názoru a názoru iných odborníkov, tento nápoj nemá v zdravom životnom štýle čo hľadať. Obzvlášť, ak človek prechádza procesom chudnutia či naopak naberania svalovej hmoty.

Ak si človek chce len udržať svoju postavu a cvičí, pretože ho to proste baví, je to samozrejme na jeho osobnom zvážení a prioritách. Sú ľudia, pre ktorých je alkohol neoddeliteľnou súčasťou ich aktívneho či aj menej aktívneho sociálneho života. Ja im to samozrejme neberiem, je to otázka priorít a cieľov, samozrejme.

 sama nad sebou

 

Dokáže pitie alkoholu pred športovou aktivitou ovplyvniť náš výkon, alebo naopak po športovej aktivite, ovplyvniť našu regeneráciu?

Samozrejme, že áno. Ak si niekto potrebuje šľahnúť alkohol, čo i len pivko pred tréningom, nemá čo hľadať v gyme, na kurtoch, na trati, či inom športovisku. Toto napríklad platí aj pre otužovanie. Mnohí otužilci, ktorí nie sú úplne oboznámení s vplyvom alkoholu na naše telo, si dávajú alkohol „na zahriatie“. Neuvedomujú si však, že alkohol spomaľuje náš metabolizmus – teda aj životné funkcie orgánov sa spomaľujú, zužujú sa nám žily, prietok krvi je tým pádom pomalší. My ho však práveže potrebujeme zvýšený, pretože práve ním sa telo zahrieva v tom extrémnom chlade. Toto všetko samozrejme vplýva aj na náš fyzický výkon a následne aj regeneráciu.

Navyše alkohol v kombinácii s cvičením zvyšuje stresový hormón kortizol, čo nie je dobré pre svaly, ani pre stratu tukových zásob. Dokonca alkohol môže znižovať aj anabolické hormóny ako testosterón, ktorý je potrebný pre rast svalov.

priberanie

 

Veľa z nás si uvedomuje, že určité typy alkoholických nápojov obsahujú veľa cukru či kalórií, a tým pádom majú dopad aj na našu váhu. V tomto prípade je však zásadný rozdiel v tom, aký druh alkoholu a v akom pomere s inými ingredienciami si ho doprajeme. Ktorý druh alkoholu je teda tým najvhodnejším? Na čo si treba dávať pozor?

Nejde tak ani o kalorický príjem z alkoholu a o cukor, ako o jeho vyššie spomenuté účinky. Každopádne, ak by sme už mali vyberať menšie zlo, je to vodka, gin, strieborná tequila (s limetkou).

 

Je pravda, že ak človek obmedzuje vo svojom jedálničku s cieľom dosiahnuť krajšiu postavu a čistejšiu myseľ rýchle sacharidy a preferuje skôr bielkoviny a tuky, musí dať alkoholu červenú?

Ako som spomínala, ak má človek zámer schudnúť či práve nabrať svalovú hmotu, má absolútnu červenú alkoholu – akoukoľvek stravou to rieši. No a povedzme si úprimne, ak už človek dokáže dodržiavať stravu, chystať si jedlo a krabičkovať si ho, tak by mal mať dosť silné zaprenie sa, aj keď ide o konzumáciu alkoholu.

 tvrdý alkohol

 

Ako to vyzerá s pitím alkoholických nápojov u teba? Dopraješ si sem-tam pohárik kvalitného vína, piva alebo iného drinku, či sa snažíš alkohol eliminovať úplne?

Záleží na období, aké mám. Keď mám moje bláznivé výzvy, kedy si stanovím, že za 3 mesiace dosiahnem nejaké telesné parametre (istá váha svalov, isté % tuku, istý metabolický vek, isté hodnoty viscelárneho tuku, atď.), vtedy zo zásady nedám do seba ani kvapku, pretože mám konkrétny cieľ a neexistuje, aby som jeho dosiahnutie ohrozila pitím alkoholu.

Avšak, mimo mojich osobných verejných „challenges“, ja už prevažne len udržiavam postavu a robím šport, pretože ma to proste baví. Teraz si z času na čas vínko dám, ale to sú prípady ako dovolenka v Aténach, kde sedím na teraske pri mori s mojou kamarátkou, pozeráme sa na západ slnka a 2 dl vína sŕkame hodinu. Alebo sedíme s tatkom, hráme šachy a dáme si pri tom pohár piva, čo tiež nie je často.

 

To je iný level pitia, ako keď baby vybehnú s kamarátkami na záťah a spijú sa tam pod čiernu zem. Toto ja vôbec neuznávam. Ako som vyššie spomínala, je to otázka priorít.

biele víno

 

Pomaly prichádzajú Vianoce, ktoré pre nás predstavujú krásne obdobie, plné spoločných chvíľ s najbližšími – jednou z hlavných súčastí týchto sviatkov je však najmä množstvo jedla a pitia. Čo by si odporučila ľuďom, ktorí majú tendenciu to počas sviatočných dní s alkoholom prehnať? Ako si poradiť s rodinným stretnutím či vianočnými trhmi, kde je alkohol takmer samozrejmosťou?

Ak už sa niekto rozhodne alkohol konzumovať, určite by ho nemal zapíjať sladenými nápojmi. Ideálna je čistá voda so šťavou z citróna či limetky, ale skvelé sú aj minerálne vody ako Fatra či Magnézia, pretože majú v sebe minerály, ktoré nám alkohol odčerpáva z tela.

vianoce

 

Alkohol ide poväčšine ruka v ruke s jedlom. Hrá konzumácia alkoholu v kombinácii s jedlom nejakú úlohu, alebo je úplne jedno, kedy a s čím si pohárik dáme?

Samozrejme, že na tom záleží – alkohol nie je ideálne kombinovať so sacharidmi. Pohár vínka na vaše telo napríklad vplýva inak, ak si ho dáte ku klasickej pizze a inak, ak si ho dáte ku kvalitnému steaku so zelenými fazuľovými strukmi.

steak 

 

Bolesť hlavy, únava, zlá nálada či nevoľnosť po väčšej konzumácii alkoholu už zažil hádam každý. Čo odporúčaš tým, ktorý to s alkoholom neodhadli a jeho účinky nastúpili v plnej sile? Existuje nejaký tip či trik, ako s takýmto stavom okamžite “zatočiť”?

Vývar je samozrejme základ, ale to snáď každý Slovák dobre vie. :-)

Zdravé tuky z poctivého domáceho, niekoľkohodinového vývaru, sú nebíčko. Tieto tuky ozdravujú brušné steny. Skvelá je aj dobrá kávička a ako som spomínala, minerálne vody, poprípade magnézium.

minerálna voda

 

Podelíš sa s nami na záver o nejaký skvelý tip či recept na drink, ktorý si môžeme dopriať napríklad aj počas Vianoc – úplne bez výčitiek? :-)

Samozrejme, dobrý čerstvý čaj z práve zostrúhaného zázvoru, škorice, trošky kurkumy a citrónovej šťavy. Ale na toto si asi nemyslela. :-)

Fajn je varené víno, lebo alkohol sa varom odparuje, takže toho sa prípravou zbavíme. Namiesto cukru tam proste pridajte xylitol, ktorý je obyčajným brezovým cukrom. Má nízky glykemický index, preto je najlepší. Tak na zdravie ;-).

monika ludasová

Prajem krásne Vianočné sviatky! Nežeňte sa za zbytočnosťami, užívajte si moment, či už budete s rodinou, partnerom, priateľmi, alebo sami. Všetko má svoje čaro, len ho treba nájsť, zastaviť sa na chvíľku, zhlboka dýchať a uvedomiť si, koľko darov máme v živote!

 

Monike ďakujeme za rozhovor a cenné rady. Pripájame sa k želaniu pohodových a krásnych Vianoc! :-)

 

Ak aj ty chceš prekonávať z času na čas výzvy, rovnako ako Monika, nezabudni, že od januára začína naša novoročná výzva. Staň sa našou PREMIUM členkou a poď do toho s nami. Prípadne daruj niekomu last minute darček, členstvo na celý rok.

darček

 

Prečítaj si aj:

Chcem kráčať po ceste za zdravším JA!

Aké výsledky vie priniesť novoročná výzva?

Prečo by som mala cvičiť doma podľa videí?

Dominika Pócsová

Redaktorka vo Fitshaker
Zdravému životnému štýlu som sa začala venovať pred niekoľkými rokmi a môj život sa od základov zmenil. Milujem šport, slnečné dni, úsmev a pripravovanie zdravých dobrôt. Každým dňom nadobúdam nové skúsenosti a popri štúdiu pravidelne cvičím, behám a najmä relaxujem prostredníctvom yogy. Svoj jedálniček som prispôsobila mojim intoleranciám na rôzne potraviny a týmto štýlom pripravujem každé jedlo. Naučila som sa myslieť pozitívne a cítim sa lepšie ako kedykoľvek predtým. Zdravý životný štýl je jednoducho cesta, na ktorej neexistujú žiadne odbočky. Rada sa o svoje znalosti z tejto oblasti podelím a inšpirujem prostredníctvom článkov.
Dominika Pócsová

Článok bol pridaný dňa 20/12/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Dominika Pócsová

Komentáre