Ako sa stravovať na all-inclusive dovolenke a zaručene nepribrať?

Tento rok som bola opäť prizvaná precvičovať na pobyt do zahraničia – prvou destináciou tohto leta je Turecko (odkiaľ momentálne píšem článok).  Ide o pobyt, na ktorom dvakrát denne, ráno a večer, precvičujem ženám tanečno- posilňovacie a pilates cvičenia. Napriek intenzívnejšiemu pohybu, ako sú mnohé z domu zvyknuté, je tu pre väčšinu hrozbou a lákadlom zároveň: all-inclusive strava. A keďže správna a primeraná strava je základom pre našu postavu a zdravie, považujem za dôležité zhrnúť pár tipov, ako sa na “all-inclusive dovolenke” stravovať a užiť si ju bez výčitiek a zdravo :-).

Nemusíš ochutnať všetko počas 1 večere

Veľkou výhodou all-inclusive stravovania je, že tu nájdete naozaj takmer všetko – preto je dôležité vedieť dopredu, čo asi budem jesť, a následne si nenamixovať zo všetkého, čo sa mi bude zdať zaujímavé, chutné a nesnažiť sa ochutnať “zo všetkého, čo som ešte nemala”. Naviac doporučujem naberať si jedlo na menšie taniere (a radšej si ísť nabrať jedlo viackrát), a tiež vnímať sa, kedy som som už najedená, a vtedy už v jedení nepokračovať. Na to však potrebujem úprimnú motiváciu – osobne si myslím, že pre heslo “som krásna, zdravá a fit” by som sa mala znovu a znovu rozhodnúť v každý nový deň a každý deň robiť kroky k tomu vedúce. (To zároveň neznamená, že sa obmedzujem a nedoprajem si – práve naopak, vnímam svoje potreby a doprajem svojmu telu plnohodnotnú kvalitnú stravu, vedome si jedlo vyberám a vedome ho jem. Doprajem si aj to, čo možno nie je najzdravšie, ale len v menšom množstve a nie trikrát denne :)).

fitshaker_blog_ako_nepribrat_na_dovolenke

Dopraj si veľa veľa čerstvej zeleniny

Čo je podľa mňa úplne najväčšie plus all-inclusive stravy, je obrovský výber kvalitnej chutnej zeleniny. A práve v tomto letnom čase je skvelé zásobiť naše telo všetkými vitamínmi a minerálmi, ktoré bežne cez rok dostáva možno len v menšom množstve. Odporúčam naberať si každý deň kopu listovej zeleniny (tu v Turecku má úžasnú intenzívnu chuť a možno na stoloch nájsť niekoľko druhov rukoly, šťavel, čakanku, listový šalát, kapustu, atď. ) – listová zelenina je jedna z najzdravších a treba si jej dopriať veľa. Okrem ďalšej čerstvej a farebnej zeleninky doporučujem doplniť do šalátu aj čerstvo vyrobené pasty, ktoré sú zdrojom minerálov – ako tahini (sezamová pasta), hummus či čierna olivová pasta.

fitshaker_blog_letna_dovolenka

Nepreháňaj to s dezertami ani alkoholom

Pozor si treba dávať na dezerty – často vyzerajú lepšie ako chutia. Väčšina z dezertov je podľa môjho názoru zbytočný rozmar, ktorý často naozaj nie je ani výživný, ani chutný. Keď už mám naozaj na nejaký chuť, vyberám si “suchší typ” (nie krémový) – môj obľúbený je tu napríklad mandľový-kuskusový trojuholník, v ktorom vidím a cítim pomleté oriešky s kuskusom. Všetkým sladkosti- chtivým ženám preto odporúčam už pred takouto dovolenkou prehodnotiť svoj vzťah ku koláčom a vedome sa rozhodnúť ich jesť minimum, a prípadne ich nahradiť ovocím (napr.čerstvou dyňou).

Opatrné by sme mali byť aj s alkoholom – vínko či pivko k večeri je ok, ale väčšie popíjanie cez deň nám spôsobuje prílišnú únavu a neschopnosť čokoľvek aktívnejšie robiť (nehovoriac o zbytočných kalóriách naviac).

Najlepšie si oddýchneš na aktívnej dovolenke

Dovolenka je časom oddychu a pohody. Už základ tohto slova nám naznačuje, že by sme si mali niečo “dovoliť”. Podľa mňa by však toto dovolenie nemalo znamenať: dovoliť si všetko to, čo celý rok nemôžem a vytvoriť si nové nezdravé návyky, ale naopak – dovoliť si kvalitný čas, starostlivosť a pozornosť k sebe samej: dobrý spánok, dobré a zdravé jedlo, cvičenie každý deň. Na all inclusive typoch dovolenky je často zároveň široká ponuka športov, ktoré organizujú animátori a osobne si myslím, že to treba využiť: zacvič si aquaerobic, Zumbu, jógu, beach volejbal, zaplávaj si, prekonaj svoju komfortnú zónu a sprav niečo pre svoje telo aj na dovolenke – uvidíš, že sa budeš cítiť omnoho lepšie. Alebo sa rovno pridaj na pobyt s cvičením s inštruktorkou z domu, ktorú máš už overenú! :)

adka_dovolenka

 

Ak máš pocit, že by si na dovolenke nemala ísť cvičiť, lebo tam vyzeráš hrozne a nepoznáš kroky či nové cviky – to je práve naopak o dôvod viac ísť cvičiť. Vystihuje to aj tento citát: “Keď niekto hovorí, že nemôže ísť na jógu, lebo nie je dosť flexibilný, je to ako keby hovoril, že nemôže ísť do sprchy, lebo je príliš špinavý”. Nehanbi sa, motivuj sa, buď hrdá na to, kto si a aká si a uži si svoju dovolenku naplno.

All-inclusive dovolenka môže byť krásnou, keď vieme čo chceme a vieme si vyberať – z ponuky jedál aj z ponuky športov a aktivít. Je o vás maximálne postarané, už je potrebná len vaša motivácia a chuť urobiť pre seba to najlepšie a nestráviť celé dni len polihovaním, prejedaním a pitím. Sama môžem len potvrdiť, že ženy sa počas aktívnejšej dovolenky cítia lepšie, šťastnejšie a sebavedomejšie :-).

fitshaker_blog_ako_nepribrat_na_dovolenke4

Milé ženy, prajem vám krásne letné dni a spokojné, zdravé a fit dovolenky! :-)

 

Ďalšie tipy na letné články:

Domáca jahodová zmrzlinka bez výčitiek

Štastie tu a teraz? Návod vo vnútri

Ako získať slnečný vitamín D?

Andrea Peniaková

Som inštruktorkou cvičení Pilates a Mindfulness Yoga v Bratislave (www.peniakova.com, www.fb.com/cviceniaba). Zacvičiť si so mnou môžeš ale aj cez Fitshaker. :-)
Tiež som lektorkou cvičenia BabyBalance, ktoré je určené pre maminy s deťmi do 3 rokov a ktoré učí správne a hravo stimulovať dieťa po všetkých stránkach. Môj život ma baví a snažím sa žiť úprimne, s radosťou a ľudsky. Tiež sa usilujem žiť s vďačnosťou za to čo už mám, zatiaľ čo pracujem na tom, čo chcem zmeniť a dosiahnuť.
Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 18/06/2015 a zaradený do kategórie: CvičenieStravovanie   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre