8 tipov ako si naplno užiť tehotenstvo

Najnezabudnuteľnejšie obdobie v živote ženy by takým malo byť nielen v čase, keď budeme spomínať na bruško ako melón, ale aj v čase, keď to obdobie prežívame – uvedomele a s pocitom, že všetky nepríjemnosti na duchu i na tele stoja zato. Ako si teda vieme samy, resp. s pomocou priateľov pomôcť a naladiť sa na príjemnú vlnu? Pozri si našich 8 tipov ako si naplno užiť tehotenstvo:

1. Príroda – náš priateľ

Či už vyjdeme von (nie do nákupného centra :-)) s konkrétnym cieľom alebo len pre pohyb samotný, spojenie čerstvého vzduchu s kúskom prírody má pozitívny dopad nielen na naše telo, ale aj na našu dušu, občas sa zbytočne trápiacu otázkami a predstavami, ktoré nás desia viac ako následná skutočnosť. Či je teplo, a či zima, vyjdi von a nájdi si nové trasy prechádzok, aby si príjemne pookriala. Ak máš staršie deťúrence, určite ich to rozptýli rovnako ako Teba.

fitshaker blog ako si uzit tehotenstvoc 3

2. Aktívny oddych a spánok

Či už je to skúšanie nových zdravších receptov, pohyb, návšteva či stretnutie s kamarátmi, hudba, čítanie, štúdium, samozrejme príprava miestečka a výbavičky pre drobčeka, ostaň aktívna a neseď čakaním na pôrod. On príde tak či tak :-).Toto obdobie čakania si treba vyplniť tak, aby ubehlo rýchlo a aby si nemala čas príliš riešiť svoj stav (pokiaľ je všetko v poriadku). Na to, že si tehotná, určite pritom nezabudneš a čas krajšie uletí, keď bude naplnený činnosťou ako len odstrihávaním dní na centimetri.

Ak si zamestnaná a väčšinu času tráviš v práci, určite Ti prídu tieto rady ako zbytočné. A máš pravdu. Energie nie je v tehotenstve nazvyš, a preto je po celodennom zhone najlepším oddychom kvalitný spánok. Ten prinesie regeneráciu síl kvalitnejšie ako napríklad státie v kuchyni nad super chutným novým jedlom.
Počúvaj svoje telo, ale snaž sa ho tiež sem-tam presvedčiť, že striedanie aktivity a pasivity je na prospech.

3. Cvičenie a pohyb

Nikto (ani my samy) od nás nebude chcieť, aby sme podali výkony hodné olympionika. Robme cvičenia, ktoré nám prinášajú hlavne dobrý pocit a radosť, pretože pohyb je balzamom pre telo i ducha, podporuje krvný obeh i trávenie. A čo je paradoxné – pohyb nám energiu neberie, práve naopak. Ak si už pred otehotnením cvičila a zdravotný stav Tvoj a Tvojho bábätka to dovoľuje, pokračuj v tom.

Telo si samé pýta, na čo bolo navyknuté. A ak si sa nevenovala žiadnemu pohybu, teraz by mohla prísť tá správna motivácia trochu posilniť panvové dno a aspoň prechádzkami rozhýbať krvný obeh – mysli na to, že Ti to môže uľahčiť priebeh tehotenstva, predísť krvným zrazeninám z dlhého sedenia a v konečnom dôsledku dostať sa do lepšej kondície pred pôrodom.

fitshaker-blog-ako-si-uzit-tehotenstvoc-2b

4. Kvalitná strava a občas i nejaký prehrešok

Všetko zdravé by nemalo chýbať na našom tanieri. Na úplnom vrchole nášho jedálnička nech sa ocitne toľko spomínané a tak veľmi zdraviu prospešné ovocie a zeleninka. Rybky, celozrnné produkty, mliečne výrobky, strukoviny, veľa vody – a máme pokrytú potrebu vitamínov, minerálov, bielkovín i zdravých tukov. A ak občas dostanem chuť na niečo úplne, ale úplne nezdravé? Nebudem bojovať a doprajem svojim chuťovým pohárikom zážitok.

A aby zážitok bol dokonalý, dám si len trochu, aby som sa nabudúce mala na čo tešiť a bez výčitiek svedomia si aj inokedy dať čokoládu, zmrzlinu, koláčik, či nejaký rezeň. Ak by sme s našimi chuťami bojovali, ony nás v stave, kedy o mnohom rozhodujú hormóny, dobehnú. Preto sa s nimi spriateľme a držme sa pravdy našich starých materí – z každého rožka troška.

Čo-to o mýtoch v stravovaní počas tehotenstva sa môžete dočítať aj v mojom predchádzajúcom článku na fitshakeri TU

5. Dobrá hudba

Hudba má na nás magický efekt – dokáže nás uvoľniť, nabudiť, roztancovať, prinútiť k zastaveniu. Na hudbu reaguje aj budúce bábätko podobne ako my – pomalá hudba ho dokáže upokojiť a rezkejšie tóny roztancovať tak, že máme pocit, akoby nás vyzývalo do tanca.

Určite si už počula o vplyve Mozartových skladieb na náladu dieťatka, ba dokonca na jeho budúcu inteligenciu. Ak však nie si fanúšikom klasickej hudby, dopraj svojim ušiam takú hudobnú vlnu, ktorá prináša dobrú náladu Tebe. Tá sa určite prenesie aj na bábätko.

fitshaker blog ako si uzit tehotenstvo

6. Priatelia

Je fajn, ak máme kamarátky, s ktorými vieme zdieľať svoje pocity, otázky a skúsenosti z ich tehotenstva, baviť sa o starostlivosti o deťúrence. Je tiež logické, že vďaka tehotenstvu môžeme získať nové známosti, s ktorými si akosi viac rozumieme – deti sú predsa spojovacím bodom aj pre ľudí, ktorí by inak mali málo spoločného.

Ale nezabúdajme popri tom, že priatelia, ktorí nie sú rodičmi, nám stále majú čo povedať. A my sme tu pre nich. Pestujme si vzťahy, ktoré nás vzájomne obohacujú. A nakoniec, nikdy nevieme, či ten človek, s ktorým sme tak často rozoberali ekonomickú situáciu krajiny, nám nedá podnet napr. na dobrú knihu o výchove detí.

7. Vhodná kniha a literatúra

A aby sme pri téme čítania ešte chvíľu ostali, vhodnou knihou mám na mysli takú, ktorá nám dá v čase čítania najviac. Ak ma napríklad zaujíma, čo sa v mojom tele deje, práve teraz mi padne do ruky vhod knižka o tehotenstve. A tých je na trhu neúrekom. 10 rokov po tehotenstve ju už nestrávim s takou chuťou.

Všade vidím reklamu na nový bestseller o masovom vrahovi a mám pocit, že musím za každú cenu byť in? No, ak mi to prinesie dobrý pocit a radosť… Ľahšia, citlivejšia (nemusí byť práve najromantickejšia) literatúra mi však asi prinesie viac pohody.

Prežime si s hrdinami ich príbehy, po pôrode na to istý čas nebude veľa príležitostí.
A občas hoďme zrak aj do dennej tlače, aby sme boli aspoň trochu v obraze a aby návrat od plienok do bežného kolotoča nebol príliš strmý.

fitshaker blog ako si uzit tehotenstvoc 5

8. Študujme

Nie, nie, nemusíme si vybrať najdokonalejší učebný plán na prestížnej univerzite. Dnes máme to šťastie (či nevýhodu?), že prakticky v žiadnom odbore sa nedá dlhodobo ostať bez neustáleho vzdelávania. A vďaka informatickej a informačnej dobe sa dostaneme k zdrojom odborných informácií, nemusíme teda chodiť ďaleko.

Ak sme počas tehotenstva zapojené v pracovnom tempe, ide to akosi automaticky. Ale ak sa napríklad ocitneme v situácii, že jedna materská/rodičovská dovolenka beží a ďalšie bábo je na ceste, môžeme využiť tento čas na prehĺbenie kvalifikácie alebo na začatie niečoho úplne nového, čo nás v pracovnom rytme nenapadne alebo sme nemali čas na vybočenie zo zabehnutých koľají. Práve toto obdobie tým časom môže byť.

Nevravím, že je ľahké skĺbiť starostlivosť o dieťa a domácnosť popri prežívaní tehotenských nevoľností, ale dá sa to. A ten pocit, že si prekonala sama seba, svoje predsudky a výhovorky, je na nezaplatenie. Stojí to za to! Času totiž nebude nikdy dosť a žiaden čas nebude tým najvhodnejším.

Krásne tehotenstvo!

 

Pre teba, budúca mamička, vyberáme aj tieto články:

Poradíme ti ako mať krajšie tehotenstvo a lepší pôrod cvičením jogy

Tehotenstvo a cvičenie? Aké cviky sú vhodné, čomu by si sa mala vyhnúť a čo ti, naopak, pomôže, ti poradí Lea Vršecká.

Cvičiť alebo necvičiť intervalové cvičenia počas tehotenstva? To je otázka

 

Danka Fráková

Redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorka Aerobiku, Zumby a Interval tréningu. Taktiež som šťastnou maminou dvoch chlapčekov. Prispievanie na blog fitshaker.sk považujem za úžasnú možnosť podeliť sa so svojimi poznatkami a skúsenosťami s ďalšími nadšencami športu a zdravého životného štýlu.
Danka Fráková

Článok bol pridaný dňa 25/08/2014 a zaradený do kategórie: Tehotenstvo   |   Autor: Danka Fráková

Komentáre