4 jednoduché techniky ako sa zbaviť zlých myšlienok aj pre začiatočníkov

Nemôžeme ovplyvniť prvú myšlienku. Čo však môžeme ovplyvniť je “domino”, ktoré sa spúšťa po prvej myšlienke – naše následné premýšľanie, ktorého si často nie sme ani vedomí. Čo pomáha zvedomiť a zastaviť prúd myšlienok, aj tých zlých, negatívnych, sa dozvieš nižšie v článku. Techník a spôsobov, ako so svojou mysľou pracovať je mnoho, v tomto článku si popíšeme len niektoré základné tipy vhodné aj pre začiatočníkov.

“Myseľ môže byť dobrý sluha, ale zlý pán.”

Na začiatok – myslenie môže byť super, keď je produktívne. Všetko, čo sa vo svete udialo, navrhlo, postavilo, realizovalo… začalo najprv ako myšlienka, idea, obraz v niekoho mysli. Prehlbovanie myšlienky do detailu, reflexia, skúmanie – toto všetko nám môže zlepšiť kvalitu života tým, že pochopíme súvislosti, alebo zmeníme to, čo pre nás nie je dobré.

Teraz sa však zameriame na inú časť nášho myslenia, a to je myslenie, ktoré nám znepríjemňuje život. Neproduktívne myšlienky, ktoré zbytočne živíme a točíme dookola. Negatívne myslenie, ktoré nevieme zastaviť, nad ktorým nemáme kontrolu, kvôli ktorému sa nevieme uvoľniť, zaspať, zmeniť…

ako sa zbaviť zlých myšlienok

 

Rovnako ako pracujeme na svojom tele, aby sa stalo silnejšie a ohybnejšie, tak musíme pracovať aj na svojej mysli

Len tomuto nás nikto neučil. Nevieme, ako dostať svoju myseľ pod kontrolu, len preto, že sme nemali učiteľa/rodiča, ktorý by nás k tomu vychoval. Možno by sa do škôl hodila okrem telesnej výchovy aj mentálna výchova a emočná výchova, aby sme aj v tejto sfére boli do života viac pripravení… :-)

Všetko sa však môžeš naučiť aj vlastnou cestou, ja tu ponúknem zopár tipov, ktoré môžeš trénovať na to, aby si svoju myseľ začala trošku viac vnímať a kontrolovať.

negatívne myšlienky

 

4 tipy na prácu s mysľou

# 1: Sebareflexia počas dňa

Toto je jeden z najdôležitejších krokov. Všímať si, čo sa ti počas dňa objavuje v mysli – ako premýšľaš a ako reaguješ. Nielen keď si sama, ale aj keď si v spoločnosti ostatných ľudí.

Vieš premýšľať a zároveň si byť vedomá, že premýšľaš? Vieš vystopovať, prečo si o niečom začala hovoriť? Si si vedomá toho, prečo reaguješ ako reaguješ?

Keď začneš toto sledovať, zistíš, že mnohé spôsoby premýšľania a reagovania sú totálne automatické a možno dokonca ani “nie sú tvoje” (hovorí z teba možno tvoja mamina, kultúra alebo určitý stereotyp). Uvedomenie ako prvý krok ti môže napomôcť k následnej zmene myslenia, odstupu a “výberu” svojich ďalších myšlienok a reakcií.

ako upokojit mysel

 

# 2: Ticho

Na lepšie vnímanie toho, čo sa v tebe deje je dobré eliminovať “vonkajší hluk”, ktorý nám často vnukuje slová a informácie, ktoré sú zbytočné a používame ho (nevedome) na zábavu našej mysle len preto, aby sme nemuseli vnímať, čo sa nám v hlave deje.

Ako sa máš, keď si chvíľku sama v tichu? Je ti to príjemné, alebo máš potrebu sa niečím neustále zamestnávať? Menej rádia, telky, sociálnych sietí a viac ticha počas dňa ti umožní byť viac v spojení so sebou. Skús aspoň 15 minút denne len tak sedieť v tichu, popíjať si čaj a vnímať ako sa máš.

Sila myslenia

 

# 3: Šport a pohyb

Fyzická aktivita a pohyb je asi najznámejší spôsob ako “vypnúť hlavu”. Športová aktivita nám pomocou endorfínov zlepšuje náladu, takže keď sa cítiš zle a nevieš zastaviť svoju myseľ, akýkoľvek pohyb je dobrou voľbou (aj keď na to možno práve nemáš chuť, lebo sa necítiš dobre, skús sa v danom momente prekonať).

Pohyb vie zmeniť a zlepšiť naše vnútorné nastavanie. Pohyb nás dostáva z hlavy do tela. Je teda dobré mať pravidelne pohyb, ktorý rada robíš a ktorý ti presmeruje pozornosť. (Pozor na pascu! Na pohybe sa môžeme stať aj závislí, a nie vždy je to ten najvhodnejší a najpraktickejší spôsob na vypnutie hlavy, preto je dobré naučiť sa pracovať s mysľou aj inými spôsobmi.)

Sila pozitívneho myslenia

 

# 4: Mindfulness meditácia

Meditácia všímavého prístupu je skvelá technika ako sa naučiť mať svoju myseľ pod kontrolou. Je to doslova tréning mysle, kedy sa rozhoduješ všímať si určitý vnem, napríklad dych, s tým, že keď sa ti objaví akákoľvek myšlienka – všimneš si ju, uznáš ju, a necháš ju odísť (teda nerozvíjaš túto myšlienku ďalej). Je to v podstate neustále vracanie pozornosti do prítomnosti.

Treba si uvedomiť, že nie je možné ovplyvniť to, aby ti myšlienky v hlave “nevyskakovali”, nie je možné nemyslieť. Preto sa za to nekritizuj a pristupuj k sebe s trpezlivým a láskavým prístupom. Čo sa môžeš ale naučiť, je všímať si myšlienky, spomaliť ich tok a možno postupne, vytvoriť dlhší priestor medzi jednotlivými myšlienkami, v ktorom sa naučíš spočívať. Ale toto už je výsledok väčšej práce. Po určitom úsilí to však zvládne každý ;-).

Ak sa na toto neodvážiš sama, existuje už množstvo rôznych app-iek, ktoré ti pomôžu mindfulness trénovať každý deň – odporúčam aplikáciu “The mindfulness app” alebo “Stop, breathe and think”.

Mindfulness nás tiež učí vnímať veci také aké sú. Nepridávať ďalšie emócie, ktoré často vytvárame zbytočným premýšľaním, čo by ako malo a nemalo byť. Naučiť sa ostať so situáciou takou, aká je. Ak aj je nepríjemná alebo bolestivá, nesnažiť sa to meniť, ale ani nepridávať ďalšie myšlienky a emócie. Často až tieto sekundárne myšlienky nám spôsobujú utrpenie (nie situácia samotná). Keď si tento prístup osvojíme, pomôže nám to v ľahkých aj neľahkých časoch, byť spojená so životom a ostať vo svojom strede.

Mindfulness meditácia

 

Zhrnutie:

Tak si to ešte zhrnieme. Na to, aby si vedela nerozvíjať myšlienky, ktoré pre teba nie sú dobré a ktoré ťa obmedzujú, potrebuješ pravidelne svoju myseľ nejakým spôsobom “cvičiť”. Potom, keď sa objaví moment, že prichádzajú negatívne myšlienky, prevezmeš kontrolu a nerozvíjaš ich ďalej. Taktiež pomôže neviniť sa a nepridávať k týmto myšlienkam emócie, neidentifikovať sa s nimi. Dovoliť im, nech tebou prejdú, bez toho, že by ťa ovplyvnili. Myšlienky neodmietaš, ale ani sa s nimi nestotožňuješ. Ak toto v danom momente nezvládneš, tak skús aspoň preniesť svoju pozornosť na niečo iné, na niečo, čo máš rada – šport, tanec alebo hudbu.

 

Ak máš chuť na sebe pracovať, rozvíjať sa pozitívnym smerom, k lepšej a autentickejšej verzii seba samej, pridaj sa k nám do Harmonickej výzvy, ktorú začíname už pondelok 11.11.2019 a ktorá bude trvať až do Vianoc. V tejto výzve budeme spolu 6 týždňov pracovať cez konkrétne témy, ktoré nám pomôžu prehĺbiť reflexiu k sebe samej a snáď aj naštartovať vnútornú zmenu či posun :-).

harmónia

 

Minulý rok sa tieto ženy zapojili do prvého ročníka harmonickej výzvy. čo na ňu hovoria?

Pani Danka vďaka výzve naša silu zvládnuť aj ťažké časy

Lujze sa podarilo vďaka výzve spomaliť a užiť si Vianoce bez stresov

Veronika sa naučila aj vďaka výzve byť v živote viac vďačná

Andrea Peniaková

Som inštruktorkou cvičení Pilates a Mindfulness Yoga v Bratislave (www.peniakova.com, www.fb.com/cviceniaba). Zacvičiť si so mnou môžeš ale aj cez Fitshaker. :-)
Tiež som lektorkou cvičenia BabyBalance, ktoré je určené pre maminy s deťmi do 3 rokov a ktoré učí správne a hravo stimulovať dieťa po všetkých stránkach. Môj život ma baví a snažím sa žiť úprimne, s radosťou a ľudsky. Tiež sa usilujem žiť s vďačnosťou za to čo už mám, zatiaľ čo pracujem na tom, čo chcem zmeniť a dosiahnuť.
Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 08/11/2019 a zaradený do kategórie: Sebarozvoj a motivácia   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre