15 vecí, ktoré sa stanú s tvojim telom, keď budeš cvičiť jogu

Joga sa stala jedným z najpopulárnejších cvičení a v tomto období zažíva neuveriteľný boom. A niet sa čomu diviť. Ak jogu cvičíš, určite ti o jej blahodárnych účinkoch rozprávať nemusíme. Ak sa však len chystáš alebo ťa táto téma len zaujíma, určite neprehliadni tento článok. Joga je liekom na množstvo zdravotných problémov a pomáha k vnútornej rovnováhe. Ale poďme pekne poporiadku :-).

Čo je to vlastne joga?

Slovo joga môžeme vysvetliť ako súbor fyzických, mentálnych i spirituálnych disciplín. Dôležitou časťou je správne dýchanie, ktoré je zladené s pohybom. Dnes je pojem „joga“ celosvetovo známy. Teší sa obrovskej obľube a praktizujú ju milióny ľudí po celom svete.

15 dôvodov, prečo ju pravidelne praktizovať

1. Zlepšuje flexibilitu

Výsledky jogy sú rýchlo viditeľné a zlepšenie zbadáš už po prvých lekciách. Preto sa nevzdávaj hneď pri úvodných zostavách a vytrvaj.

2. Buduje svalovú hmotu

Silné svaly nielenže vyzerajú dobre, ale pomáhajú aj s rovnováhou tela.

3. Zdokonaľuje správne držanie tela a chráni chrbticu

Pomáha predchádzať bolestiam chrbtice, šije a problémom s kĺbmi.

zena cvicia jogu

4. Posilňuje kosti

Cvičenie s vlastnou váhou posilňuje kosti a pomáha odvrátiť príznaky osteoporózy. Výskum dokázal, že cvičením jogy vzrástla hustota kostného tkaniva stavcov, čo má na svedomí hormón kortizol.

5. Zvyšuje prietok krvi

Najmä relaxačné cvičenia zlepšujú krvný obeh v končatinách. Tiež zvyšuje množstvo kyslíka, ktorý sa dostáva do buniek. Ďalej zvyšuje hladinu hemoglobínu a červených krviniek, ktoré nosia kyslík do tkanív. V konečnom dôsledku znižuje riziká infarktu a mozgovej mŕtvice.

6. Pomáha správnej funkcii lymfatického systému

Jogové pozície zvyšujú odtok lymfy, čo pomáha správnemu vylučovaniu toxínov von z tela. Lymfatický systém je tak pripravený na boj s infekciami a toxínmi.

7. Upravuje krvný tlak

Joga pomáha upraviť nízky aj vysoký krvný tlak už po 3 mesiacoch pravidelného cvičenia.

jogova pozicia

8. Reguluje činnosť nadobličiek a posilňuje imunitný systém

Joga znižuje hladinu hormónu kortizolu. Za normálnych okolností nadobličky vylučujú kortizol v reakcii na stres. V prípade, ak hladiny hormónu ostávajú vysoké aj po strese, môže sa výrazne oslabiť imunitný systém.

9. Zlepšuje náladu

Cítiš sa smutná a bez nálady? Nie je lepší liek ako rozložiť joga podložku a cvičiť. Hladina serotonínu sa prudko zvýši a smútok nemá šancu :-).

10. Podnieti k zmene životného štýlu

Pravidelné cvičenie nás dostane do pohybu, tiež spaľuje kalórie a môže povzbudiť a motivovať k riešeniu dôležitých životných otázok na hlbšej úrovni.

11. Znižuje hladinu cukru v krvi

Okrem zníženia cukru v krvi (aj u cukrovkárov), upravuje hladiny zlého cholesterolu.

joga zlepsuje naladu

12. Zlepšuje sústredenie a nervový systém

Výskum preukázal, že pravidelné cvičenie jogy zlepšuje koordináciu, sústredenie, reakčný čas, pamäť a dokonca aj IQ. Tí, ktorí praktizujú meditáciu, ľahšie riešia problémy a stres. Sú tiež menej náchylní na rozptyľovanie.

13. Zlepšuje spánok

Joga poskytuje úľavu od zhonu súčasného moderného života, čím pripravuje telo na kvalitnejší a hlbší spánok.

14. Zvyšuje sebavedomie

Mnohí z nás trpia chronický nízkym sebavedomím. Cvičením a pozitívnym prístupom budeš časom cítiť pocit vďačnosti, empatie, odpustenia, rovnako ako pocit, že si súčasťou niečoho väčšieho. Získaš iný pohľad na seba, na všetko okolo a zvonu objavíš svoju vnútornú silu.

15. Zlepšuje tráviaci systém

Žalúdočné vredy, syndróm dráždivého čreva, zápcha, hnačka, nadúvanie, plynatosť – všetky tieto problémy sa prehlbujú permanentným stresom. Jogové pozície priaznivo pôsobia na črevá a celú tráviacu sústavu, čím zmierňujú príznaky týchto ochorení.

fitshaker-yoga

Tak, čo rozhodla si sa dať joge šancu? Vyskúšaj ju napríklad cez náš Fitshaker. Nasleduj inštruktorku Nikol a z praxe zistíš, ako toto cvičko účinkuje na tvoje telo. Príjemnú zábavu prajem :-).

 

 

Prečítaj si aj:

Vyznáš sa vo všetkých druhoch jogy?

Jogové cviky na unavený chrbát 

Joga ti pomôže zbaviť ťa všetkých bolestí

Petra Ryšková

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravého životného štýlu a rada hľadám nové inšpirácie a teórie z tejto oblasti, ktoré hneď skúšam aplikovať v "praxi" - v kuchyni, cvičení, nákupoch... Najlepšie sa cítim v prírode (prechádzky so psom, behanie, bicyklovanie), kde sa vždy nadopujem pozitívnou energiou.
Petra Ryšková

Článok bol pridaný dňa 28/02/2016 a zaradený do kategórie: Cvičenie   |   Autor: Petra Ryšková

Komentáre