Vínko a cvičenie. Idú k sebe?

Alkohol a cvičenie k sebe rozhodne nejdú. Znižuje nám šance na spaľovanie tuku a ničí našu snahu o krajšiu postavu. Tvorí vínko špeciálnu výnimku? Kedy, v akej kvalite a hlavne v akom množstve si ho môžeme dopriať? Opýtali sme sa na to odborníčky Paulínky.

Aké vínko by si odporučila všetkým, ktorí pravidelne cvičia a dbajú o svoju postavu a zdravie? Suché, polosladké, sladké?

Presne také, aké nám chutí. Víno má však viacero vlastností , ktoré, ak sú nám známe, pomôžu uľahčiť výber a prispôsobiť ho našim cieľom. Z hľadiska zostatkového cukru (cukor z hroznových bobúľ, ktorý sa pri spracovaní nepremení na alkohol) je pre cvičiace ženy, ktoré dbajú o čo najnižší kalorický prijem, výhodnejšia voľba suché víno.

Víno s najnižším kalorickým obsahom môže mať okolo 95 – 120 kcal na 150 ml. Medzi týmito máme na mysli biele odrody Riesling, Veltlínske zelené, Rulandské šedé a Chardonnay s obsahom alkoholu medzi 8-10 %.

Veľmi zjednodušene sa dá povedať, že víno vyrobené z hrozna dopestovaného v chladnejších klimatických oblastiach, má tým nižší obsah kalórií, čím severnejšie sa daná oblasť nachádza.

 

Niekto má radšej biele, niekto červené. Dá sa povedať, ktoré je pre naše zdravie lepšie?

Nie, neviem to takto zhodnotiť a odpovedať v prospech jednej či druhej farby. Či biele či červené závisí veľa od preferencií konzumenta. Z energetického hľadiska je ľahšie biele vínko.

fitshaker-blog-vino-a-zdravie

Vo všeobecnosti platí že ženy obľubujú najviac sladké vína. Ako je to s týmto druhom, cca koľko cukru obsahuje 2 dcl takéhoto vína?

Sladké vína obsahujú až dvakrát viac cukru ako suché vína, t.j. ich kalorický obsah sa hýbe niekde medzi 170 – 280 kcal na 150 ml. Takéto vína môžete rozpoznať aj podľa označenia Doux/ Dolce/ Amabile/ Dulce).

 

Prídem do supermarketu a tam na mňa pozerá niekoľko desiatok druhov vín. Podľa čoho si vyberať a ako spoznať kvalitné vínko?

Víno je zážitkový artikel, tzn. lepšie si vyberiete víno po zoznámení sa s jeho vôňou, prvotnou, druhotnou a niekedy terciárnou chuťou. Nedá sa to však využiť za každých okolností. V prípade, že nie je priestor na degustovanie a výber vínka, je užitočnejšie zájsť do špecializovaných obchodov, vinoték alebo k malopredajcom, ktorí sa venujú výrobe a/ alebo predaju vína. Tí vám vedia poradiť aj v situáciach, kedy sa nemôžete sami presvedčiť o kvalite vyberaného vína.

Výber vína v supermarkete si podľa mňa vyžaduje trochu viac vlastných skúseností a znalostí o výrobcoch, odrodách, ich párovaní s jedlom napríklad, tiež o ročníkoch. Nakoľko je víno organického pôvodu, nedá sa ani čakať, že každý rok ho výrobca vyprodukuje v rovnakej kvalite.

 

Aký je rozdiel medzi talianskym a domácim slovenským?

V spôsobe spracovania, vôni a chuti, čo znamená v základných atribútoch kvality vína. Z hľadiska pestovania hrozna zohrávajú dôležitú úlohu objektívne skutočnosti ako geografické a klimatické podmienky. V prípade Talianska je to viac slnečných dní v roku, v niektorých oblastiach až dvakrát viac ako máme v priemernom roku na Slovensku. Slnko je dôležitý faktor pre dozrievanie hrozna. Ďalej zrážky a pôda.

Z historického hľadiska je v Taliansku o niekoľko storočí dlhšia tradícia s pestovaním a spracovávaním hrozna ako v oblastiach dnešného územia Slovenska. To nestavia slovenské vína do úzadia alebo do nevýhody, len to hovorí o tom, že aspoň zatiaľ nemáme rovnako dlhú tradíciu a skúsenosti s pestovaním hrozna a výrobou vína.

from the blog www.stuckincustoms.com

Južné oblasti Slovenska sú zároveň oblasti na hranici, kde sa ešte dá dopestovať hrozno. Pre slovenské vína je preto z geografického hľadiska typický vyšší obsah kyseliniek a trpkejšia dochuť.

Aké je to organické víno? V čom je lepšie a oplatí sa investovať do takéhoto vínka?

Organické alebo biologické víno je víno vyrobené bez použitia chemikálií z hrozna dopestovaného bez použitia postrekov a hnojenia pôdy umelými hnojivami. Výťažnosť úrody pri ekologickom spôsobe pestovania viniča býva spravidla o tretinu nižšia, čo sa odzrkadľuje na cene konečného produktu. Rozdiel môžete nájsť vo vôni, chuti, subjektívne v dobrom pocite, a z hľadiska metabolických procesov organizmu je bio víno menej náročné na strávenie a odbúravanie energie z alkoholu.

 

Určite nie je jedno, či si dáme denne deci vínka, alebo pol litra. V akom množstve si ho môžeme dopriať bez výčitiek a bez priberania na váhe?

Nedá sa povedať, či deci alebo pol litra je veľa. Víno, resp. kalórie z neho nás nerobia tučnými! Alkohol vplýva na náš mozog tak, že máme tendenciu robiť rozhodnutia v neprospech nášho zdravia. Je teda na čase, aby sme sa vyzbrojili chytrým poznaním ako konzumovať víno. Dlhodobá štúdia realizovaná k téme na vzorke viac ako 19 000 žien ukazuje, že konzumentky vína majú menší problém s udržaním si hmotnosti vo vyššom veku ako ženy, ktoré sa mu vyhýbajú.

Napriek tomu, že víno obsahuje málo alebo žiadne cukry, predsa len obsahuje kalórie. Zaujímavosťou je, že kalórie z vína trávime inak ako z jedla. Ľudské telo sa najprv snaží odbúrať kalórie z alkoholu predtým ako sa dostane k tráveniu kalórií z tukov, uhľohydrátov, atď. V prípadoch keď pijete priveľa, alebo pred najedením sa vystavujete svoje telo presne tomuto procesu. Z vína ako takého nepriberiete, ale z pizze, ktorú zjete, keď mate vypité, skôr áno!

fitshaker-blog-vino-bio

Účinky alkoholu na ľudský mozog spôsobujú náhlu zmenu hospodárenia s prijatými kalóriami z dvoch dôvodov. Prvým je pokles hladiny krvného cukru, ktoré spôsobí samotné pitie suchého vína. Dôsledkom toho je, že váš mozog klamne vysiela informáciu, že potrebujete doplniť hladinu krvného cukru a preto musíte náhle niečo zhltnúť. A to niečo pri neuvážlivom rozhodnutí býva často jedlo s vysokým obsahom sacharidov a rýchlych kalórií z cukru.

Druhým dôvodom je, že konzumácia alkoholu predstavuje útok na centrum mozgu, ktoré je zodpovedné za primárne vzruchy ľudského organizmu, medzi ktoré patrí napríklad aj hlad.

 

K vínku si automaticky niektorí ľudia spájajú aj nejaké tie slané pochutinky. Je dobré pre náš organizmus skombinovať vínko so syrom, alebo nejakými tyčinkami. Ak áno, máš nejaké odporúčané tipy na takéto pochúťky?

Poznáme trojkrokový postup, ako celú túto metabolickú hru uhrať vo svoj prospech. V prvom rade sa treba pred konzumáciou alkoholu kvalitne nasýtiť, teda zjesť energeticky neochudobnené jedlo s vysokým obsahom bielkovín. Môže to byť mäso a zeleninový šalát, príp. syr, šalát so strukovinou. Takáto porcia vám pomôže potlačiť pobláznené chute, kým si užívate víno alebo iný alkohol. Je fajn, ak sa vám podarí ostať disciplinovanou a držať sa nejakej normy, či už vami odskúšanej, kedy viete, že môžete vypiť určité množstvo, kým z vás nezačnú hovoriť “zvieracie inštinkty”.

Alebo ak ešte svoju mieru nepoznáte a nemáte nad 70 kg, je lepšie sa riadiť všeobecne známym, že jeden pohár (150 – 180 ml) vám padne vhod aj zdravotne a je tak akurát. :-)

Aj keď pijete, myslite na dodatočný príjem čistej vody, ktorá najlepšie odbremení vaše telo pri trávení kalórií z vína. Netreba si myslieť, že prílišnú konzumáciu môžete najlepšie zajesť, lebo vaše telo bude aj tak najskôr a v prvom rade spracovávať kalórie z prijatého vína.

 

Čo hovoríš na zapíjanie jedla vínom? Je to dobré pre naše trávenie, alebo naopak, radšej si vínko vychutnávať a nepoužívať na takéto účely?

Neviem o žiadnom takomto efekte, kedy by víno skonzumované s jedlom malo zlepšujúci účinok na trávenie. Ako som spomenula vyššie, telo rozloží najprv alkohol, až potom začne tráviť kalórie prijaté z jedla, preto by som povedala, že skôr to má celkovo spomaľujúci účinok na trávenie. Z hľadiska metabolických procesov si víno ľahšie užijete samostatne. Sú však príležitosti a jedlá pripravené zo surovín, ktoré si vyslovene pýtajú víno ako sprievodný nápoj a často aj dochádza k zvýšeniu celkového pôžitku zo skonzumovaného. To je však viac otázka chuti a vlastného pôžitkárstva.

Wine

Kedy už nie je ideálny čas na vínko? Môžeme si ho dať aj pred spaním?

Povedala by som, že ideálny nie je vtedy, keď na víno nemáme chuť, alebo nám to nedovoľujú spoločenské okolnosti, pracovné povinnosti. Pre telo určite, keď ste nasýtení. Dnes je už skôr spoločenským prežitkom postoj, keď bolo pitie vína pred piatou hodinou popoludní považované za faux pas. Pri takejto logike by polovica nápojov z koktejlových lístkov barov neprišla na radu nikdy.

 

Ak sme pár a otvoríme si fľašku vína, nalejeme si každý po deci. Čo potom so zvyškom fľaše? Ako dlho ju môžeme skladovať v chladničke a kedy je lepšie sa jej už zbaviť?

Zvyšky nedopitého a nesprávne skladovaného otvoreného vína veľmi rýchlo podliehajú oxidácii a v priebehu pár dní môžu zostať nepitné. Preto je pred uskladnením zostatkového vína vo fľaši lepšie nedopité množstvo či už bieleho alebo červeného vína uzatvoriť pomocou vákuovej pumpy so špeciálnou zátkou, ktorá odsaje vzduch z fľaše. Dnes sa takéto pumpy a zátky dajú kúpiť v špecializovaných obchodoch. Takto uskladnené vínko vydrží v chladničke až 10 dní.

Poznám ešte pár užitočných rád, ako sa dá ďalej naložiť s nedopitým zvyškom:

  • Môžete ho zamraziť v nádobke s ľadom a použiť na varenie, vtedy, keď vám to vyhovuje. Veľa receptov odkazuje na určité množstvo vína ako ingredienciu do omáčok alebo gulášov. Ak ste zamrazili zvyškové víno v štandardnej nádobke na ľad vo forme kociek, tak 2 dcl do vášho receptu sa rovná 10-12 kockám.
  • Prípadne môžete na ďalší deň spraviť z nedopitého červeného vína Sangriu. Tento trik vám dobre poslúži aj v prípade červeného vína, ktoré ste kúpili naslepo a nechutí vám. Vylepšíte ho pridaním ovocia ako je pomaranč, hrozno, jablko a melón Galia. Závisí od ročného obdobia, teploty, nálady a príležitostí, no fantázii sa medze nekladú.
  • V zime viete zo zostatkového vína pripraviť napríklad varené víno.
  • V lete podchladené biele víno môžete pridať na spestrenie do domácich koktejlov a limonád.
  • Pre tých zručnejších a zanietenejších pre domáce kulinárske experimenty je tu možnosť vyrobiť si domáci vínny ocot.

 

Posledná otázočka- ako sa žena dostane k takémuto remeslu ako je predaj vínka? :-)

Dostanete impulz, začnete rozmýšľať, vidíte príležitosť, začne sa vám to zdať ako dobrý nápad, vyhodnocujete situáciu, stále sa vám to zdá ako dobrý plán, ktorý pozvoľna rozvíjate ďalej a už sa v tom nejako veziete :-).

fitshaker-blog-vino-a-paulina-masarovaRobíme to spoločne s priateľom ako hobby projekt popri zamestnaní. Veľmi sa tešíme z pozitívnych a povzbudivých reakcií ľudí, keď ochutnajú z pohára kvalitného vínka. Na kontakte s ľuďmi, konzumentmi, je fajn to, že získavate ich bezprostrednú reakciu. Pri degustácií vína je tento moment často obohatený aj o prejavy emócií, vidíte úsmev, výraz spokojnosti alebo neočakávaného prekvapenia z ochutnaného vínka. Veľa ľudí sa aj zaujíma o odrody, výber vín, proces výroby, rozdiely medzi štandardným a bio vínom, našu filozofiu, chcú si nechať odporučiť.

Pre mňa je to príjemná forma sebarealizácie a rozvíjania vlastných nápadov. Našu ponuku vín nájdete na stránke www.vinopublika.com

 

 

Poznámka Fitshakera: Akokoľvek to tak vyzerá, toto nie je reklamný článok. Boli sme zvedaví, aké účinky na ľudský organizmus má víno, (pozitívne, negatívne) a ďalšie otázky, ktorých zodpovedanie by mohlo zaujímať našich čitateľov. Tak sme našli tú vhodnú osôbku, ktorá nám tieto otázky zodpovedala. Mimochodom zoznámili sme sa s ňou na jednom z natáčaní videí Fitshakra :-).

Otázky kládla: Lucia Méresová

Odpovedala: Paulína Masárová

Zdroj fotiek: flickr.com (Creative Commons)

Lucia Švaral

Článok bol pridaný dňa 30/09/2014 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Lucia Švaral

Komentáre