Som závislá od jedál bez lepku a cítim sa super! :-) Rozhovor

Celiakia, jedna z chorôb 21 storočia. Slovo, ktoré naši starí rodičia vôbec nepoznali. Rozhodli sme sa urobiť rozhovor s Veronikou, z ktorého sme zistili, že intolerancia na lepok nemusí byť až taká starosť navyše, alebo dokonca môže prerásť do výhody. Neveríš? Prečítaj si náš rozhovor a stavíme sa, že zmeníš svoj názor na ľudí, ktorí sa musia pri stravovaní tak obmedzovať.

1. Poďme pekne od začiatku, čo to vlastne celiakia je?

Celiakia je trvalá neznášanlivosť imunitného systému voči gluténu (lepku). Je to v podstate porucha metabolizmu, kedy nie sú v tele produkované enzýmy, ktoré dokážu tento glutén odbúravať. Ten sa nachádza v mnohých druhoch obilia ako je pšenica, raž, jačmeň, špalda, či ovos. Niekedy sa celiakia prejavuje už od detstva, u niektorých (ako u mňa), sa prejaví v dospelosti.

2. Ako si zistila, že máš celiakiu, resp. tvoje telo neznáša lepok?

U mňa sa celiakia, resp. intolerancia lepku prejavila v dospelosti, konkrétne v maturitnom ročníku. Niekedy sa táto intolerancia prejaví až v dospelosti, v období väčšej psychickej záťaže. Začala som trpieť enormnou únavou, bolesťami hlavy, nafukovaním, kŕčami a na mojej (aj tak štíhlej postave) sa začal prejavovať úbytok váhy.

Celiakiu som ale nikdy nemala potvrdenú lekársky, gastroenterologickým vyšetrením. Na základe vyšetrení som mala všetko v poriadku. Až keď som išla na homeopatické vyšetrenie a podstúpila som neskôr aj foodtest, zistili sme príčinu mojich problémov. Začala som sa stravovať bezlepkovo a mne sa konečne stav zlepšil.

3. Ako dlho sa stravuješ bezlepkovo?

Bezlepkovú diétu s prestávkami dodržujem od maturitného ročníka, takže je to cca 7 rokov. Keďže netrpím na klinickú celiakiu (to znamená, že enzýmy potrebné na odbúravanie gluténu sa v mojom tele tvoria len v malom množstve až sa nakoniec prestanú vytvárať úplne) môžem si dovoliť bezlepkovú diétu prerušiť a stravovať sa určité obdobie normálne. Keď začnem pociťovať problémy, opäť ju začnem dodržiavať.

4. Prečo stále viac a viac pribúda celiatikov, keď v minulosti o celiakii ani nepočuli?

Možno to je jeden z dôvodov, že celiakia tu bola vždy, len ľudia o nej nevedeli. Druhým dôvodom môže byť zmena životného štýlu a stravovacích návykov. V minulosti bol glutén obsiahnutý naozaj len v obilovinách, keďže si ľudia všetko dopestovali sami. Navyše obiloviny obsahovali menej gluténu. Vďaka jeho “pozitívnym” vlastnostiam pre kuchárov, sa začal jeho obsah umelo zvyšovať.

fitshaker-blog-psenica-2

5. Akým jedlám by si sa mala vyhýbať, a aké sú pre tvoj žalúdok najlepšie?

Najviac lepku obsahuje pečivo, resp. všetky potraviny, ktoré obsahujú pšenicu, jačmeň, raž alebo ovos. Glutén je často obsiahnutý aj v potravinách, o ktorých by ste to vôbec nepovedali, napr. kečup, párky. Jednoducho všetko musí byť označené nálepkou glutenfree, alebo znakom prečiarknutého pšeničného klasu.

Napriek tomu, stravovať sa bezlepkovo, dnes už nie je vôbec žiadny problém, ja mám dokonca svoj obľúbený bioobchod, kde kúpim čokoľvek :-).

6. Čo si myslíš o tejto svojej “diéte”? Odporučila by si ju aj ostatnými, ktorí celiakiu nemajú? Predsalen sa jedná o zdravšiu formu stravovania.

Bezlepková strava je určite ľahšie stráviteľnejšia, najmä čo sa týka pečiva. Ale ja ju určite nevnímam ako diétu, pretože jem alebo som jedla všetko. Som vo všeobecnosti veľký fanúšik zdravej životosprávy a stravy, takže každému, kto chce vyskúšať bezlepkové jedlá, určite odporúčam :-).

7.Cítiš sa po tejto rapídnej zmene stravovania lepšie ako predtým? Aké zmeny si na sebe spozorovala? 

Mne táto zmena stravovania naozaj pomohla presne vtedy, keď som to potrebovala a odstránila som si všetky tie nepríjemné pocity a bolesť. Teraz sa stravujem zase lepkovo a cítim sa tiež dobre, ale som withoutglutenaddicted (pozn.preklad – závislá na bezlepkových jedlách). Milujem veľa jedál a receptov, ktoré proste lepok neobsahujú a rada si ich uvarím.

fitshaker-blog-veronika-siroka-clanok-o-celiakii

 

8. Aké jedlá sa stali tvojimi najobľúbenejšími?

Mám veľmi rada jedlá či už na slano alebo na sladko z cukiny a baklažánu, jedlá pripravené zo pšena, som tofu závislá. Veľmi rada si pečiem zdravú bezlepkovú pizzu pripravenú z kokosovej múky. Je toho naozaj veľa a neviem si vybrať moje naj.

9. Vieš prispôsobiť svoj jedálniček s jedálničkom zvyšku rodiny? Varí sa u vás doma špeciálne jedlo pre teba, alebo si už aj zvyšok rodiny zvykla na bezlepové jedlá?

Na začiatku to bolo tak, že „špeciálne“ som sa stravovala iba ja, ale teraz si niektoré bezlepkové jedlá pripravuje aj mamina (chutí to dokonca aj ocinovi). Chutia aj mojim kamarátkam, priateľovi. Takže si myslím, že s bezlepkovou stravou nemal a nemá problém nikto v mojom okolí, skôr sa ma každý so záujmom opýta, čo to mám dnes zase na obed a poprípade si vypýta recept :-).

10. „Zhrešíš“ niekedy? Dáš si občas niečo „zakázané“?

Na túto otázku je veľmi jednoduchá odpoveď. ÁNO, samozrejme, ja milujem sladké… preto, keď idem niekam na kávu, vždy si rada dám ku kávičke aj koláčik (a ten je len málokde bezlepkový). Vtedy to vôbec neriešim, jednoducho si dám.

fitshaker blog bezlepkove mafinz

11. Je všetko čo je bezlepkové aj zdravé? Alebo sa na to nedá spoľahnúť a treba čítať najmä zloženie výrobkov?

Nie všetko, čo je bezlepkové musí byť automaticky zdravé a naopak. Ale pokiaľ chceme bezlepkový produkt je potrebné čítať zloženie, alebo všímať si označenie glutenfree, či prečiarknutú pšenicu.

12. Čo by si odporučila všetkým ženám, ktoré sa nevedia vzdať pečiva?

Nech si ho pokojne doprajú. Ja osobne neuznávam názor, že pečivo sa jesť nemá. Má, ale nie je jedno aké a hlavne koľko. Myslím, že 2 alebo 3 kvalitné celozrnné žemličky, alebo krajce celozrnného chlebíka, či bezlepkového pečiva, nikomu neublížia. Myslím si, že je tiež veľmi dôležité si odsledovať kedy sa pečivo je. Možno niekomu len nesedí jeho konzumácia na večeru a keď si ho dá na raňajky, je to úplne OK.

Ďakujeme za rozhovor :-)

Poznámka od tímu Celiakia.sk – Pre každého celiatika – Nesúhlasíme s tým, že porušovanie bezlepkovej diéty je v poriadku. Človek s diagnostikovanou celiakiou by si tak vážne poškodzoval svoje zdravie. Naša rada: Riaďte sa v prvom rade zdravým rozumom, buďte zdravo podozrievaví (vo vlastnom záujme) a rozhodne vedome diétu neporušujte – v tomto si príklad od Veroniky rozhodne neberte.

Vynikajúce recepty vhodné aj pre celiatikov od Veroniky nájdeš aj na našom blogu:

——

Otázky poskladali Lucia Méresová a Peter ŠvaralS radosťou na ne odpovedala Veronika Široká . Veronika študovala na Fakulte medzinárodných vzťahov a snívala o politickej dráhe. Po skončení štúdia sa mi sny a ilúzie postupne rozplynuli a tak sa vydala úplne iným smerom a zakotvila v istej realitnej spoločnosti. Vo voľnom čase rada športuje, varí, zaujíma sa o zdravú životosprávu, miluje módu, vizáž a vôbec všetko, čo je fashion, jedným slovo som je  fashionholička. Miluje kávu, dobré knihy, zábavu a priateľov. Jej cieľom je ukázať ľuďom, ako sa dá variť zdravo, chutne a hlavne rýchlo, lebo povedzme si, kto má dnes čas na rozdávanie :-) (veronique-lifestyle.blogspot.sk  )

Lucia Švaral

Článok bol pridaný dňa 24/07/2014 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Lucia Švaral

Komentáre