Prečo sú vajíčka skvelá voľba na raňajky? 5 tipov ako vajíčka pripravovať

Vieš, prečo sú vajíčka také hodnotné? Prečo je škoda vyhadzovať žĺtka a prečo sa vôbec netreba báť cholesterolu v nich? Všetko si v článku vysvetlíme a ponúkneme ti aj na jednom mieste recepty, ako vajíčka spracovať, aby si si na svojich raňajkách naozaj pochutila.

Cholesterol vo vajíčkach

Ešte z čias, keď bol veľký nízko-tukový ošiaľ, pretrváva u niektorých ľudí fáma, že vajcia obsahujú veľa cholesterolu, a preto sú nebezpečné pre zdravie človeka. Je to však len polovičná pravda. Áno, vajcia obsahujú cholesterol, avšak nie toľko, aby to malo nejaký negatívny vplyv na tvoje zdravie. Prečo? Je to úplne jednoduché, 1 vajce priemernej veľkosti obsahuje 185 mg cholesterolu, no ľudské telo vyprodukuje cholesterolu denne 1000 – 2000 mg.

Čo z toho vyplýva? Ak prijmeš cholesterol vo forme vajíčok, telo automaticky zníži svoju vlastnú produkciu cholesterolu. Určité množstvo totiž orgány potrebujú pre správnu funkciu, hormonálnu aktivitu, ale taktiež vývoj a rast človeka. Takže sa neboj jesť vajíčka, určite ti neuškodia, práve naopak. Obmedziť príjem vajíčok by mali len tí, ktorí už s cholesterolom majú problémy.

vajicka a ich benefity

Benefity vajec

Bielkovina obsiahnutá vo vaječnom bielku je zložením veľmi podobná tej v ľudskom tele. To znamená, že je jednou z tých, ktoré majú najväčší vplyv na rast svalov. Vaječný žĺtok je priam darom prírody, je bohatým zdrojom živín, antioxidantov, vitamínov (železo, zinok, vápnik, fosfor, vit. B6 či B12), ale tiež vitamínov A, D, E a zdraviu mimoriadne prospešných omega-3 mastných kyselín. Tento nutričný obsah vajec priaznivo pôsobí na hladinu cholesterolu v krvi a je prevenciou pred srdcovo-cievnymi ochoreniami.

slepacie vajce

Ak trpíš alergiou na vajíčka, tak nezúfaj. Aj pre teba existuje náhrada. Sú nimi prepeličie vajíčka. Viac sme o tom písali v článku: Pravda alebo mýtus: Vajíčka majú vysokú hladinu cholesterolu.

Recepty na vajíčkové raňajky

Praženice

Praženicu si môžeš ochutiť naozaj rôznymi spôsobmi. Vyskúšaj bryndzu, cottage cheese, plesnivý syr, paradajky, olivy či napríklad rukolu.

recepty na prazenice

 

Volské oko upečené v rúre

Asi poznáš volské oko, ktoré sa pripravuje na panvici. Väčšinou, aby sa vajíčko neprilepilo na povrch panvice, je potrebné použiť aj nejaký tuk. Pri tomto recepte však nie je potrebný. Veď sa presvedč sama.

vajicka na ranajky

 

Stratené vajíčko

Toto je ďalší zaujímavý spôsob prípravy vajíčka. Vyzerá to na prvý pohľad zložito, ale keď to vyskúšaš, zistíš, že vlastne je to veľmi jednoduché.

benediktinske vajicko na ranajky

 

Omeleta

V poradí štvrtý zaujímavý spôsob prípravy vajíčka na raňajky. S čerstvou sezónnou zeleninou je to hotová mňamka.

omeleta z vajicok

 

Vajíčková nátierka

Sériu raňajkových inšpirácií z vajíčok ukončíme pomazánkou. V tomto prípade ide o kombináciu vajíčka a lučiny. Chutí úplne fantasticky a ak ešte k tomu pridáš čerstvé domáce pečivo, tak máš raňajky skoro ako kráľovná. ;-)

vajickova natierka

 

TIP na záver: Ak je potrebné pripravovať vajíčka na tuku, odporúčame maslo ghee, prípadne iné kvalitné maslo, pretože zjemnia chuť vajíčka. Ghee maslo je úžasné v tom, že sa neprepaľuje, obsahuje omega-3 mastné kyseliny, vitamíny, neobsahuje laktózu a pôsobí priaznivo na trávenie i spaľovanie tukov.

vajce

Už teda poznáš všetky výhody konzumovania vajec. Verím, že ich zaradíš častejšie do svojho jedálnička, pretože sú skutočným darom prírody. Veď 1 vajce obsahuje 84 kcal, 6 g bielkovín, 6 g tuku a menej než 1 g sacharidov. To je paráda. ;-)

 

Vajíčka môžeš použiť aj v týchto receptoch:

Banánové muffiny

Nadýchaný koláč s jahodami

Bábovka

Miešané vajíčka

Simona Kollárová

Redaktorka vo Fitshaker
Mojou životnou filozofiou je žiť v harmónii mysle, tela a duše. Som absolútnym milovníkom jedla, ktoré by malo byť z môjho pohľadu vždy vyvážené, nutrične bohaté a z tých najkvalitnejších surovín. Vysoká kvalita neznamená vždy aj vysokú cenu, rovnako ako vysoká cena nezaručuje kvalitu.
Pohyb je mojím prostriedkom ako vypnúť. Fascinuje ma, čo telo všetko dokáže, koľko sily v sebe skrýva. Čo dáte, to sa vám vráti, a u vášho tela to platí dvojnásobne. Verím, že moje články vám budú pomáhať pri hľadaní svojich vlastných odpovedí a moje recepty obohatia vašu kuchyňu.
Ak máš radšej instagram, môžeš ma sledovať ako @foodistheroot
Simona Kollárová

Článok bol pridaný dňa 23/06/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Simona Kollárová

Komentáre