Je pravda, že sex pred cvičením zníži môj športový výkon?

Mať alebo nemať sex pred tréningom alebo pretekom? Vraj je pre športovca lepšie noc pred pretekom abstinovať, aby fungoval na 100 %. V múdrych knihách sa dočítaš, že sexuálna frustrácia vedie k zvýšenej agresivite a akt ejakulácie znižuje hladinu testosterónu. Na ženy však sex vplýva celkom inak. No smieme zároveň sexovať, ak chceme podať dobrý športový výkon? Čítajte viac.

Abstinencia je mýtus. V športovom svete pomerne rozšírený. Je to obzvlášť silná téma pri takých športoch ako je box a futbal, kde je prvoradá výbušnosť. Muhammad Ali sa raz pred dôležitým zápasom nemiloval až šesť týždňov! V USA dokonca tímy profesionálneho futbalu ubytujú pred zápasom ďaleko od svojich manželiek alebo partnerov, aby nemali žiadnu príležitosť na sex. Mnohí športovci sú zástancami teórie, že sex spôsobuje prílišné uvoľnenie a príliš dobrú náladu.

Zo štatistík vyplýva, že pred akýmkoľvek zápasom nie je cieľom byť zrelaxovaný, ani bezstarostný. Športovec musí byť naštvaný a vzrušený. Chce sa vyhnúť spokojnému stavu, pretože ten ho nevyburcuje k lepšiemu výkonu.

sport alebo sex

Čo na to prieskumy?

V roku 2000 časopis Clinical Journal of Sport Medicine zverejnil ucelený prehľad o téme s názvom Môže sex noc pred súťažou znížiť výkon?. Autor Ian Shrier, profesor epidemiológie na McGill Univerzite v Montreale, detailne preskúmal 31 odborných článkov a štúdií, ktoré skúmali široké spektrum fyziologických parametrov výkonu. Prieskum vyvrátil presvedčenie, že sex vedie k oslabeniu svalov. V skutočnosti štúdie nedokázali úbytok sily ani aeróbnej energie. Prieskum takisto nepotvrdil ani fakt, že by sex športovca oslabil noc pred výkonom.

Pravdou zostáva, že sex nie je veľmi náročná športová aktivita. Všeobecne platí, že počas pohlavného styku spáliš asi toľko, čo chôdzou po schodoch za ten istý čas. Dokonca aj ten najnáruživejší milenec spotrebuje len 250 kalórií za hodinu alebo štyri kalórie za minútu. Predstavuje to asi 40 zemiakových lupienkov alebo 750 ml sladeného nápoja. A to je skutočne zanedbateľná položka vzhľadom na celkový denný kalorický príjem a výdaj.

zalubena zena a muz

Účinok sexu na ženy

Ďalšia štúdia odhalila zaujímavú vec. Sexuálna aktivita má silný analgetický účinok u žien a môže výrazne znížiť ženský prah bolesti. Účinok môže trvať až 24 hodín. A to už je čo povedať.

“Pravidelnou pohlavnou aktivitou, sa môžu zvýšiť hladiny testosterónu,” tvrdí profesorka psychológie Barry Komisaruk z univerzity v New Jersey. Ženy sa dostanú viac do pohody, odpadne z nich zbytočný stres. Sex okrem iného prekrvuje pokožku, vypína ju. Pri sexe sa v ženskom tele uvoľňuje estrogén, ktorý priaznivo pôsobí nielen na pokožku, ale aj na vlasy. Rozširujú sa póry, telo sa zbavuje nečistôt a dámy sa na chvíľu zbavia vrások. Vďaka vyplavovaniu endorfínov sa navodzuje pocit spokojnosti.

endorfiny

Šport a psychika

Športoví psychológovia tvrdia, že relaxácia spojená so sexom, môže tiež pomôcť vysporiadať sa so stresom pred pretekmi. Tréneri, ktorí sledujú špičkový športový výkon, tvrdia, že relaxácia je obzvlášť dôležitá pri športoch, ktoré si vyžadujú precíznu svalovú koordináciu a pomáha športovcom lepšie sa sústrediť na danú úlohu. Či už si pretekárom alebo hobbíkom, sex je isto aj pre teba ďaleko viac ako len výmena telesných tekutín.

Každý potrebuje chvíľu nemyslieť, vzdialiť sa od bežného života a vychutnať si vzájomnú blízkosť. Jeden viac, druhý menej. Sex je zdravý a netreba ho separovať od športových ambícií. Právom sa hovorí, že napríklad bežci majú vyšší sexuálny apetít. Vyskúšaj!

sex alebo sport

Záverom možno povedať, že samotný sex nikomu na športovom výkone neuberie, možno práve naopak. Ale prebdená noc áno. A to sa môže výrazne podpísať na výsledku z danej aktivity.

 

Ak si chceš dať športom do tela vyskúšaj napríklad tieto cvičenia:

VIDEO: HIIT tréning na chudnutie a spaľovanie tukov od Oľgy Bartalskej

Najlepšie cviky na zadok a stehná? Správne, sú to drepy! Spoznaj ich 13 rôznych variácií!

Dosiahni postavu snov! Tento HIIT tréning Ťa dostane do formy

 

Adela Jasenovcová

Mama dvoch dcér, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia “čo si pipi?!”, práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku a certifikát z učiteľského tréningu aštánga jogy od Jara Páveka. Vypínam pri joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Venujem sa literárnej tvorbe, veľa čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami. V januári 2018 mi vychádza knižný debut pod názvom Denník aktívnej matky.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 28/04/2017 a zaradený do kategórie: Všeobecné   |   Autor: Adela Jasenovcová

Komentáre