Diastáza – čo by si o nej mala vedieť? 2. diel rozhovoru s odborníčkou a fyzioterapeutkou

V prvom článku sme si hovorili, čo je to diastáza a ako si ju vieme samodiagnostikovať. V tomto nám fyzioterapeutka Zuzka Woleková, ktorá má s liečbou diastázy u svojich klientok mnohoročné skúsenosti, prezradí, ako jej vieme predchádzať, ak ňou už trpíme, ako ju vieme liečiť, prípadne či si dokážeme upraviť bežné cviky, aby sme si neublížili. Ak sa ťa táto téma týka, určite sa dozvieš kopec dôležitých infošiek a v závere nájdeš aj kontakt na Zuzku, ak by si bola rada za konzultáciu.

Ak si ešte nečítala 1. časť rozhovoru, klikni sem: Čo je diastáza a ako si ju samodiagnostikovať?

Vie si žena, ktorá zistila, že trpí diastázou, pomôcť sama nejakými overenými cvikmi alebo je dobré nechať to na odborníka, ktorý jej určí „tréning“?

Sú ženy, ktoré síce majú malý rozstup (nie pretrhnutie!), ale pred a počas tehotenstva vykonávali cvičenie alebo šport, ktorý prirodzene aktivuje celý trupový valec a tiež zatvára diastázu. Aj po pôrode sú vo výbornej kondícii, ich telo je prirodzene funkčné, majú mladý vek (v priemere do 30 rokov) a ich telo sa prirodzene a kvalitne hýbe. Tu je veľký predpoklad, že príroda a ich životný štýl dajú diastázu „na poriadok“ akoby automaticky.

Vek prvorodičiek však stúpa (v roku 2018 to bolo takmer 30 rokov priemerne) a tiež žijeme v neprirodzenom prostredí. Ak žena zistí, že trpí diastázou, je na mieste zájsť za fyzioterapeutom alebo lekárom, ktorý ju komplexne vyšetrí, ošetrí, naučí základné princípy práce s diastázou, ktoré si vie vkladať do rôznych cvičebných programov, prípadne ju naučí postupne celý cvičebný program. Tiež je dôležité vedieť pracovať s týmto problémom v bežnom živote počas manipulácie s dieťatkom či pri dojčení. Vždy záleží na rozsahu problému a spolupráce fyzioterapeut − pacient, prípadne lekár a tréner. Tréner (či už osobný, alebo tréningové programy) slúži už na udržanie stavu a integrovanie problematickej časti tela do celého pohybového systému. Tiež nám ide aj o silu, vytrvalosť, pohybové stereotypy a stabilizáciu.

diastaza brusnych svalov

 

Ako je to v prípade, že žena rodila cisárskym rezom? Sú tam nejaké rozdiely v porovnaní s prirodzeným pôrodom?

V najnovších vedeckých článkoch z oblasti fyzioterapie sa ukazuje, že cisársky rez má vplyv na tvorbu popôrodnej diastázy. Pri pôrode sekciou sa rez vedie tesne nad úponom priameho brušného svalu  – sval síce nie je prerezaný, iba jeho fascia, avšak je to miesto, ktoré spája obe časti priamych brušných svalov (obrázok 7). Narušenie celistvosti tohto väzivovo-šľachovitého pruhu má dosah na primárnu činnosť (funkciu) všetkých svalov prednej skupiny brušnej steny a sekundárne aj na svalstvo chrbtice.

V rehabilitácii sa kladie obrovský dôraz na prácu s jazvou a na správnu reaktiváciu trupového valca v zmysle koaktivácie (spolupráce) spomínaných svalových skupín. Často môžeme pozorovať neestetický „previs“ kože cez jazvu a pod jazvou. Aj na tomto sa dá kvalitne pracovať (obrázok 8). Postup je v prvých týždňoch mierne odlišný. Tu je základ kvalitné ošetrenie popôrodnej jazvy, ktorá môže brániť optimálnej funkcii a spolupráci nielen svalov, ale aj fascií, kĺbov, kože.

Jazva môže mať vplyv aj na trávenie, vyprázdňovanie, menštruáciu. Tiež v oblasti nad a pod jazvou môže byť zmenená citlivosť kože a bolesť na dotyk. Skôr ako začneme pracovať s diastázou aktívne, je veľmi fajn dať si túto oblasť ošetriť fyzioterapeutom špecialistom. Sú kurzy a workshopy POSTNATAL, kde je takéto ošetrenie súčasťou.

diastaza po cisarskom
Obr. 7

 

poporodna diastaza brusnej steny
Obr. 8

 

Dá sa vôbec diastáze nejako predchádzať?

Dostupné štúdie ukázali, že vhodnou prácou s telom v tehotenstve sa dá jej výskyt znížiť až o 35 %. Prevenciou je udržiavanie pevnej, pružnej brušnej steny, ktorá je schopná vedomej a aj automatickej kontrakcie a zároveň relaxácie. Dnes veľmi veľa ľudí žije dobu, ktorá je extrémna. Na jednej strane sa ráno odvezieme autom do práce, potom sa odvezieme do fitnescentra alebo behať a tam si naložíme.

Nemáme pohyb, ktorý by prirodzene aktivoval a zároveň relaxoval svalstvo. Často sa domnievame, že cvičiť treba kvôli kráse, štíhlosti, sile a kondícii. Dnes už sú programy zamerané aj na kvalitu pohybu v zmysle spolupráce svalov a na ich prirodzenú funkciu. Pohyb v týchto programoch vychádza z vývojovej fylogenézy, ontogenézy a prirodzeného pohybu v prirodzenom prostredí (v divočine). Pre ženské telo je potrebný iný typ pohybu ako pre mužské telo.

Žena (bežná žena, nie športovkyňa) je celkovo úplne inak stavaná a má iné zastúpenie pomeru svalových vlákien ako muž. Tiež má iný hormonálny systém (funguje v cykle) a podľa toho sa odvíja jej výkon. Diastáze sa dá predchádzať životným štýlom a spomínaným prirodzeným a primeraným pohybom. Ak zvláda naše telo aj vo vysokej záťaži (myslí sa tým aj tehotenstvo) kvalitne koaktivovať svalstvo trupového valca a dýchať, je to dobrý predpoklad na zamedzenie vzniku diastázy.

Tiež je fajn, ak je tehotná žena v starostlivosti fyzioterapeuta, ktorý sleduje jej neustále sa meniaci stav a pomáha jej telu, napr. aj vytváraním priestoru na rast plodu v brušku. Takéto návštevy sú vhodné napr. jedenkrát mesačne. Na konci dokáže fyzioterapeut pripraviť (manuálne) na pôrod aj panvové dno a naučiť ženu, čo po pôrode. Toto je optimálne riešenie v zmysle prevencie.

ako sa zbavit diastazy

 

Ak sa mi diastáza objavila po prvom tehotenstve a podarilo sa mi dať bruško do poriadku, môže to byť po druhom tehotenstve lepšie?

Môže. V princípe platí to, čo sa spomína v predchádzajúcej otázke.

 

Ako konkrétne by mohla vyzerať liečba tohto problému?

Neexistuje jednotná liečba a prístup k tomuto problému. Sú vytvorené rôzne programy alebo metódy. Úspešnosť liečby závisí od mnohých faktorov. Hlavný faktor je východiskový stav, čiže rozsah a typ diastázy, a či sú pridružené aj iné poruchy. Tiež sú dôležité schopnosti a vedomosti fyzioterapeuta alebo trénera, ktorý ženu sprevádza. Na druhej strane je fakt, že aj keby šla za tým „najlepším“, vždy je to hlavne o spolupráci pacientky či klientky a jej prístupe. Terapeut môže kvalitne ošetriť telo, ale nežije jej život. Nemôže za ňu zameniť deštruktívne pohybové a polohové návyky za konštruktívne, nemôže si nájsť za ňu čas. Môže ju len motivovať, pochváliť a byť k nej láskavý. Zväčša túto prácu vykonávajú ženy a to je dobre, pretože žena po pôrode je citlivá na svoje telo a hlavne, ak má diastázu, nemusí sa cítiť v tele komfortne a posledné, čo potrebuje, je, aby ju niekto hodnotil.

V systéme popôrodnej rehabilitácie POSTNATAL sa pracuje so ženou komplexne a individuálne. Vždy sa vykoná kvalitné vyšetrenie (aj ultrazvukom) a hľadanie súvislostí v zmysle práce nervovosvalových a iných systémov tela. Nasleduje manuálne ošetrenie, „prebudenie“ svalov, rozvinutie bránice a reedukácia dýchania. Dýchanie je jeden z primárnych predpokladov na kvalitnú prácu trupového valca. Na koaktiváciu (spoluprácu) sa využíva princíp neuromuskulárnej reflexnej aktivácie a následne integrácie v pohybe z denného života (nosenie dieťatka, dojčenie, vykladanie autosedačky…). So ženou sa pracuje systematicky a záťaž sa dávkuje postupne. Zo začiatku sú 2 návštevy u fyzioterapeuta. Prvá je diagnostika, ošetrenie a edukácia. Na druhej návšteve (zvyčajne o týždeň) fyzioterapeut dôsledne naučí pacientku aktivačné princípy. Pacientka cvičí doma a vkladá si ich do bežného pohybu. Po dvoch či troch týždňoch príde na kontrolné vyšetrenie a volí sa ďalší postup podľa nálezu. Zvyčajne sa niektoré cviky, ktoré môžu byť už podprahové, zrušia a nahradia sa o stupeň intenzívnejšími.

Ženy, ktoré nemajú výrazný problém, môžu absolvovať aj kurzy popôrodnej rehabilitácie alebo workshop. Aj v skupine sa pracuje rovnako ako individuálne s tým, že ženy sa navzájom motivujú. Po absolvovaní kurzu, workshopu alebo individuálnych sedení si žena môže princípy vkladať do rôznych cvičebných programov v ponuke FITSHAKER alebo môže cvičiť pohybové lekcie POSTNATAL medical tréning. Ak sa nedarí a diastáza je naozaj rozsiahla, je na mieste uvažovať aj o chirurgickej liečbe.

poporodna diastaza

Zuzke veľmi pekne ďakujeme za toľko užitočných informácií a za to, že sa podelila o svoje skúsenosti. Ak sa chceš spojiť priamo so Zuzkou a diskutovať s ňou o svojom probléme, nájdeš ju na www.gynfyzio.sk. A veríme, že o nejaký čas i vo videách u nás na Fitshaker :-).

 

Ďalším skvelým pomocníkom pre čerstvé mamičky je aj naša knihy Zdraví papkáči. Nájdeš v nej bohatú teóriu od výživovej odborníčky na detskú stravu, ale zároveň aj viac ako 100 receptov pre deti od prvých príkrmov až do 3.roka:

prvé príkrmy

 

Mohlo by ťa zaujímať aj:

6x základné cviky na panvové dno, vhodné cvičenie pre ženy v každom veku

Tipy ako produkovať menej odpadu aj keď máš malé deti

Výchova bez kriku a vyhrážok. Áno, dá sa to. Rozhovor pre každú maminku!

Čím je špeciálna Montessori výchova + 10 tipov na jednoduché aktivity pre deti

Romana Cibulková

Článok bol pridaný dňa 03/06/2020 a zaradený do kategórie: Pre fitmaminkyTehotenstvo   |   Autor: Romana Cibulková

Komentáre